Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شیوع ویروس کرونا و راه های انتقال آن، بیشترین دغدغه فکری مردم شده و همواره تلاش می کنند تا با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از مواد ضدعفونی کننده، ماسک، دستکش و بسیاری موارد دیگر این خطر را از خود دور سازند.

اما انتشار خبری از سوی محققان چینی مبنی بر وجود ویروس کرونا در اندام تناسلی افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹، به نگرانی ها در زندگی زناشویی افزوده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

براساس این تحقیق که تارنمای «مدیکال اکسپرس» آن را منتشر کرده، محققان این ویروس را در اسپرم ۶ نفر از ۳۸ مردی که به کووید ۱۹ مبتلا بودند مشاهده کرده‌اند که حال چهار نفر از آنها وخیم و دو نفر دیگر در حال بهبودی بود.

موضوعی که انجمن پزشکی دارو و درمان باروری آمریکا نسبت به آن واکنش نشان داده و عنوان کرده که با توجه به انجام تحقیقات درباره امکان انتقال ویروس کرونا از راه رابطه جنسی هنوز دقیقا مشخص نیست که میزان ماندگاری این ویروس در اسپرم افراد مبتلا تا چه زمانی‌ است اما عاقلانه است که برای رعایت ایمنی، از تماس زناشویی با مردان یا زنان دارای علائم تا ۱۴ روز و عدم مشاهده علائم خودداری شود.

موضوعی که ما را بر آن داشت تا در جهت رفع نگرانی خانواده های ایرانی از این موضوع و موضوع های مرتبط و جویا شدن پاسخ پرسش ها با مینو محرز عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گفت وگو بپردازد.

محرز با بیان اینکه شواهد نشان داده که سایر ویروس‌های عفونی از جمله «زیکا» و «ابولا» با رابطه جنسی منتقل می شوند، خاطرنشان کرد: با این مطالعه جدید و یافته های پیشین، می توان گفت امکان انتقال ویروس از طریق رابطه جنسی امکانپذیر است.

وی  با تاکید بر اینکه رعایت فاصله فیزیکی به عنوان اصلی ترین راه برای مقابله با کرونا در تمامی صحنه های زندگی باید رعایت شود، افزود: وقتی یک بیماری در خون و همه جا وجود دارد، در ترشحات واژینال و اچ ای وی و بقیه موارد هم خواهد بود. بنابراین اگر فردی مبتلا به ویروس کرونا باشد به طور حتم انتقال دهنده ویروس هم خواهد بود.

عضو کمیته مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه کسی که مبتلا است نباید در زمان مسری بودن رابطه زناشویی برقرار کند، تصریح کرد: در مورد افرادی که نمی دانند مبتلا به ویروس کرونا هستند یا نه، می توان یادآور شد در صورت ناقل بودن، از طریق نزدیک بودن به هم انتقال می دهد چرا که این ویروس بیشتر در حلق و بینی نهفته است.

کرونا ناباروری نمی آورد

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در بخشی دیگر از این گفت وگو، به پرسش های متداول از ابتلا به ویروس کرونا و ترس از ناباروری هم پاسخ داد.

وی ضمن بی ربط خواندن ابتلا به کرونا و احتمال افزایش ناباروری خاطرنشان کرد: تحقیقات و مشاهدات عینی هم ثابت کرده که کرونا از مادر مبتلا به ویروس به جنین هم منتقل نمی شود و گزارشی نداشتیم که ناباروری بیاورد.

محرز تاکید کرد: البته این نیاز به بررسی طولانی مدت دارد و از زمان شیوع این بیماری زمانی نگذشته که احتمال ناباروری مشخص شود. اما قانونا خانواده ها نباید از این موضوع نگران باشند زیرا اگر این احتمال وجود داشت، احتمال ابتلا ویروس کرونا از مادر به جنین هم باید دیده می شد که خوشبختانه تاکنون شاهد این مساله نبودیم.

احتمال ابتلای ویروس کرونا در مبتلایان به ایدز کمتر از افراد عادی است

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره انتقال ویروس کرونا به افراد مبتلا به ایدز هم تصریح کرد: افراد مبتلا به ایدز که تحت درمان هستند، به دلیل اینکه سه نوع داروی ضدویروسی مصرف می کنند از ابتلا به ویروس کرونا مصون هستند.

محرز یادآور شد: ضمن اینکه در درمان اولیه کرونا هم به دلیل اینکه در تحقیقات مشخص شد به نوعی بخشی از ویروس اچ آی وی در ترکیب ویروس کرونا دیده شده از همین نوع داروهای اچ آی وی مثبت تجویز می شد.

وی ادامه داد: در مطالعه ای که در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران هم داشتیم و بیش از ۲۰ هزار مریض مبتلا به کرونا بستری و ۱۸ هزار مراجعه کننده سرپایی داشتیم، تنها سه مورد اچ آی وی مثبت بودند که از آنها دو نفر اصلا از این موضوع خبر نداشتند و یک نفر آگاه به اچ آی وی خود بود که تست کرونای آنان منفی اعلام شد.

محرز توضیح داد: این افراد چون تحت درمان هستند نقص ایمنی بدن ندارند ضمن این که به علت داروهای ویروسی که مصرف می کنند عملا دیده شده که ویروس کرونا نگرفته اند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد ناقل هم نیستند زیرا تست کرونای آنان همواره منفی است اما این به معنای رعایت نکردن نکات ایمنی نیست بلکه باید در کنار رعایت فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی، مراقبت های سلامتی بیشتری نسبت به خود و دیگران داشته باشند.

کد خبر 511911 برچسب‌ها كروناويروس وزارت بهداشت و درمان اسپرم مینو محرز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس وزارت بهداشت و درمان اسپرم مینو محرز ویروس کرونا افراد مبتلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۳۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم شایع ابتلا به دیابت را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سلماز حسنی اظهار کرد: براساس تعاریف قراردادی سازمان بهداشت جهانی قند خون ناشتای بالای ۱۲۶ میلی‌گرم و میانگین قند خون ۳ ماهه بیشتر ۶.۵ درصد معادل دیابت در نظر گرفته می‌شوند.

فوق تخصص غدد بالغین با بیان اینکه ما انواع مختلف دیابت داریم که شایع‌ترین آن نوع ۲ با حدود ۹۰ درصد مبتلا‌ها است که این نوع دیابت در افراد مستعد و پرخطر با غربالگری، اصلاح سبک زندگی و تشخیص به موقع تا ۵۰ درصد قابل پیشگیری است. اما دیابت نوع ۱ قابل پیشگیری نیست؛ همچنین نوع دیگر این بیماری، دیابت بارداری است که در مادران باردار دیده می‌شود و این گروه باید دست کم ۳ ماه بعد از زایمان و سپس مادام العمر هر یک تا ۳ سال پس از ختم بارداری بر اساس میزان قند خون ویزیت شوند و تحت نظر باشند تا مبتلا به دیابت نوع ۲ نشوند.

دکتر حسنی افزود: در کشور ما بین ۶ تا ۱۱ درصد مادران باردار مبتلا به دیابت بارداری هستند و این عدد در کل دنیا بین ۴ تا ۱۰ درصد بوده و اختلاف آن هم در کشور‌های مختلف و نیز مناطق مختلف یک کشور بسته به ژنتیک، سبک زندگی، سن بارداری و نوع تغذیه آن فرد بوده است.

عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در دیابت نوع ۲ به دنبال شناسایی به‌موقع، آن هم قبل از علامت‌دارشدن فرد هستیم که تا حد امکان جلوی عوارض ناشی از آن گرفته شود، بیان کرد: پیشنهاد ما این است که از سن ۳۵ سال به بعد قند خون بصورت مستمر هر ۳ سال چک شود، همچنین فارغ از سن، هر فرد با bmi بالای ۲۵، که فاکتور خطر دیگری مانند سابقه خانوادگی دیابت، فشارخون بالا، چربی خون، سندروم تخمدان پلی کیستیک و سبک زندگی غیرفعال دارد هم باید تحت غربالگری دیابت هر ۳ سال یک بار قرار گیرد و اگر پره‌دیابت بود سالی یک بار این غربالگری انجام شود.

دکتر حسنی با ذکر این نکته که هدف از کنترل دیابت، جلوگیری یا تأخیر از بروز آن و سپس پیشگیری از عوارض دیابت در فرد مبتلا می‌باشد و در این خصوص آموزش، اصلاح سبک زندگی و نوع تغذیه بسیار مهم است، تأکید کرد: در کل دنیا حدود ۴۷۰ میلیون مبتلا به دیابت داریم و تا سال ۲۰۴۰ پیش بینی شده که بالغ بر ۷۰۰ میلیون نفر بیمار دیابتی داشته باشیم، اگر تمرکز ما بر پیشگیری آن خصوصاً در نوع ۲ باشد به مراتب بهتر از درمان است و جلوگیری از عوارض آن تا ۱۲ سال بر افزایش عمر فرد تأثیر دارد.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار‌ها در بیماران مبتلا به دیابت عوارض قلبی و عروقی ۳ برابر بیشتر از دیگران است؛ همچنین نارسایی کلیوی در بیماران دیابتی ۰، ۱ برابر شایعتر بوده و دیابت کنترل نشده هم از علل شایع نابینایی در دنیاست و این در حالی است که آموزش، پیشگیری و درمان به‌هنگام جلوی بسیاری از این عوارض را می‌گیرد.

فوق تخصص غدد بالغین ادامه داد: باید وضعیت کلیوی، چشمی و اختلالات نوروپاتی در این افراد سالیانه چک شود و در کنار آن دوره‌های فالوآپ مرتب انجام شود تا جلوی عوارض ناشی از دیابت گرفته شود.

دکتر حسنی با بیان اینکه درمان‌های دیابت پیشرفت زیادی داشته، اما تأثیرات مثبت آن در کنترل دیابت متناسب نبوده و لذا باید به تغذیه و فعالیت بدنی مناسب و آموزش درست بیماران توجه شود، خاطرنشان کرد: متخصصان و پژوهشگران امروزه همراهی خانواده بیمار را یک عامل مهم در موفقیت درمان می‌دانند و مهمتر از آن خود بیمار است که بایدهمکاری لازم در پروسه درمان را داشته باشد.

وی در رابطه با علائم بیماری دیابت، بیان کرد: علائم این بیماری در تمامی بیماران یکسان نیست و همه افراد پاسخ یکسانی ندارند و تجویز دارویی‌شان هم یکی نیست، ما از مردم می‌خواهیم در زمان بیماری حتماً و به‌موقع به پزشک مراجعه کنند و فضای مجازی را به عنوان محلی ایمن و مناسب جهت درمان انتخاب نکنند.

عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بیماری دیابت نوع یک در افراد جوان شیوع بیشتری داشته و دیابت نوع ۲ بیشتر در بالغان دیده می‌شود و در ۸۰ درصد موارد با اضافه وزن همراهی دارد، ولی انواع دیابت در هر سنی می‌توانند رخ دهند.

دکتر حسنی تصریح کرد: کنترل دیابت بر مبتای کنترل ریسک فاکتور‌های قلبی و عروقی و کنترل وزن بوده و اگر وزن بیمار کنترل شود از آسیب‌های دیابت تا حد زیادی به‌دور خواهد بود.

وی با بیان اینکه در دیابت نوع ۲ ژن‌های متعددی شناخته شده و بیشتر از آن عوامل محیطی درگیر است، خاطرنشان کرد: همچنین در خانواده‌های دارای بیمار دیابتی تا ۵۰ درصد احتمال ابتلا به نوع ۲ وجود دارد، اما در نوع یک جنبه ارثی کمتری بر خلاف نوع ۲ دارد، در همین رابطه باید اشاره کنیم که اگر کسی هم اضافه وزن و هم سابقه خانوادگی دارد نباید تا ۳۵ سالگی برای غربالگری صبر کند و باید در همان زمان مراجعه به‌موقع داشته باشد.

فوق تخصص غدد بالغان با تأکید بر اینکه دیابت محدودیتی در ازدواج و فرزندآوری ندارد، گفت: نوع یک آن جنبه وراثتی ندارد و خطر ابتلا فرزندان کمتر از ۱۰ درصد است و در نوع ۲ هم با رعایت نکات بهداشتی و تغذیه‌ای و درمانی مناسب می‌توان فرزندان سالمی داشت، ما زوج‌های زیادی داشتیم که یک یا هر دو نفر آن‌ها مبتلا به دیابت بودند، اما با مراقبت و کنترل درست در قبل و حین بارداری فرزند سالم به دنیا آوردند و در خصوص فرزندان آن‌ها هم باید مراقبت لازم در سنین اشاره شده حتماً مورد توجه باشد تا که در آینده دچار مشکل نشوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • راز کثیف؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟
  • دستان ما چگونه بیماری‌ها را منتشر می‌کنند؟
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • اما و اگر‌های روزه‌داری برای دیابتی‌ها
  • به گفته یک پزشک افراد باید در مورد فشار خون بالا چه کنند؟
  • اشتباهات زندگی زناشویی
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • این عادت شانس زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • علائم شایع ابتلا به دیابت را بشناسید