Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@06:49:51 GMT

گونه‌های گیاهی دارویی دهاقان در معرض خطر نابودی

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۴۸۹۴

گونه‌های گیاهی دارویی دهاقان در معرض خطر نابودی

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها، علی هاشمی: همه ساله با شروع فصل بهار و رویش گیاهان مرتعی، افراد سودجو با دستبرد به طبیعت و برداشت بی‌رویه از گیاهان مرتعی خوراکی و دارویی اقدام به تخریب طبیعت نموده و گونه‌های گیاهی را با خطر انقراض روبرو می‌کند.

گونه‌های گیاهی خوراکی و دارویی دهاقان که معیشت جوامع محلی از راه فروش آن‌ها می‌گذرد، در معرض خطر انقراض قرار گرفته و برداشت بی‌رویه و غیر اصولی جوامع محلی و گردشگران علت اصلی این وضعیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بن‌سرخ، بیلهر، کرفس کوهی، آویشن، پونه کوهی، گل گاو زبان، خاری، مریم گلی، بابونه، کنگر، گنه بو و غیره از جمله گیاهان دارویی و خوراکی مناطق کوهستانی شهرستان دهاقان هستند که به دلیل ناآگاهی جوامع محلی و گردشگران در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند.

در این ارتباط یک کارشناس گیاه شناسی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متأسفانه در شهرستان دهاقان بسیاری از گیاهان خوراکی و دارویی بدون آنکه به مرحله گل دادن برسند یا حتی ریشه آنها حفظ شود، برداشت می‌شوند و این کار موجب نابودی نسل این گیاهان شده است.

علی صفری ادامه داد: ساختار برخی گیاهان دارویی و خوراکی به گونه‌ای است که پیاز یا ریشه گیاه آن‌ها در محیط‌های غیرطبیعی قابلیت تکثیر ندارد به این معنی که ریشه این گیاهان را نمی‌توان در مزارع یا گلخانه تکثیر داد.

کشت برخی گونه‌ها در مزارع و گلخانه و ایجاد درآمد پایدار برای روستاییان

این کارشناس گیاه شناسی تاکید کرد: البته برخی از گونه‌ها هم قابلیت کشت در مزارع و شرایط گلخانه‌ای دارد، که با آموزش جوامع محلی، کشاورزان هم می‌توان این گونه‌ها را احیا کرد هم باعث ایجاد درآمد پایدار برای روستاییان شد.

وی ادامه داد: جوامع محلی باید بتوانند از این گیاهان تخم‌گیری کنند و در مناطقی که شرایط مناسب رشد گیاه را دارد آن را کشت کنند. متأسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که برخی افراد گیاه را از ریشه می‌کنند و نمی‌گذارند که به مرحله تخم‌ریزی برسد.

صفری با تاکید بر اینکه آنغوزه یا آنقوزه گیاهی با ریشه‌هایی ضخیم و گوشتی است که خواص متعدد دارویی از جمله درمان آسم، برونشیت و سرماخوردگی و آنفولانزای اطفال را در خود نهفته دارد و به خاطر خواص ضد میکروبی‌اش، برای کاهش برونشیت مزمن و سرفه مفید است، بیان داشت: این گیاه انحصاری ایران نیز به دلیل برداشت‌های بی رویه سودجویان در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.

در راستای حفظ منابع طبیعی شهرستان دهاقان، امسال تدابیر بسیار خوب و بازدارنده‌ای صورت گرفته است تا شاهد نابودی طبیعت شهرستان در این فصل نباشیم ضمن اینکه طبیعت یاران شهرستان دهاقان با همکاری اداره منابع طبیعی موفق به دستگیری عوامل غیربومی که میزان زیادی گیاهان کوهی که در حال حاضر چیدن آنها ممنوع است شدند و آنان را جهت اقدامات قضائی به مراجع ذی‌صلاح تحویل دادند.

حفاظت از گیاه آنقوزه تلخ به عنوان یک گونه گیاهی در حال انقراض و انحصاری ایران

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهاقان در گفت و گو با خبرنگار مهر در این ارتباط اظهار داشت: از تاریخ ۲۰ فروردین ماه با توجه به شدت ورود گردشگران و افرادی که به حوزه گردشگری بودجان وارد می‌شدند و با توجه به رویش گیاه آنقوزه تلخ (Ferula assafoetida) که یک گونه گیاهی در حال انقراض و انحصاری ایران است و هر ساله مورد هجمه شدید قرار می‌گیرد با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با فرمانداری شهرستان، شهرداری، راهداری، نیروی انتظامی و تشکیل گروه‌های مردمی داوطلب یک سری اقدامات حفاظتی انجام شد.

وی استقرار دو دستگاه کانکس در ورودی حوزه و شناسایی و مسدود کردن کلیه مبادی ورودی و راه‌های فرعی و گلوگاه‌های اصلی با استفاده از ادوات و لودر اداره راهداری را از جمله این اقدامات برشمرد و گفت: گماشتن سه نفر نیروی حفاظتی شامل یک نفر نیروی انتظامی، دو نفر قرقبان افتخاری مردمی در محل ایستگاه، بکارگیری ۸ نفر قرقبان روزمزد از طریق مرتع داران در مراتع حوزه، علاوه بر نیروی گشت سیار اداره و توزیع پوستر ترویجی با عنوان آتش سوزی و بوته کنی از دیگر اقدامات در این زمینه بوده است.

کشف و ضبط میزان تقریبی ۲۰۰ کیلو گرم گنه بو

محمد جواد آقاسی با اشاره به کشف و ضبط میزان تقریبی ۲۰۰ کیلو گرم آنقوزه تلخ (گنه بو) در طول این مدت تاکید کرد: توقیف خودرو متخلفین و انتقال به پارکینگ نیروی انتظامی، هماهنگی با دادستان محترم شهرستان و ارسال حدود ۱۰ مورد پرونده تخلف به دادسرا و برگزاری جلسه توجیهی آموزشی با حضور حدود ۳۰ نفر نیروهای مردمی و تهیه جدول زمان بندی برای همکاری در ایام اجرای طرح بخصوص روزهای تعطیل تا پایان اردیبهشت ۹۹ از دیگر اقدامات مورد تاکید در راستای جلوگیری از بوته کنی در مناطق طبیعی دهاقان بوده است.

به عقیده کارشناسان حوزه منابع طبیعی آموزش جوامع محلی، قرق مناطق مستعد با همکاری مردم، رفتن به سمت معیشت پایدار و به طور کلی فرهنگ سازی لازم بهترین راهبرد در این موضوع مهم به جای رفتاری قهری و قانونی برای حفظ گیاهان دارویی و خوراکی است.

حوزه گردشگری بودجان در ۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان دهاقان واقع شده و با مساحت بالغ بر ۱۵ هزار هکتار از مناظر طبیعی زیبا برخوردار و رویشگاه بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی مختلف است.
 

کد خبر 4900777

منبع: مهر

کلیدواژه: گیاهان دارویی طبیعت منابع طبیعی ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد قزوین گرگان شیوع کرونا شب قدر ایلام زلزله کمک به نیازمندان ماه مبارك رمضان مواسات بیرجند شهرستان دهاقان منابع طبیعی معرض خطر جوامع محلی گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۴۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند

لشکری  مدیرعامل نمایشگاه بین المللی بیرجند گفت: پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.

او افزود: در این نمایشگاه شرکت کنندگانی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، مازندران و محلات گل و گیاهان، گیاهان دارویی، محصولات گلخانه‌ای و ارگانیک را به نمایش گذاشتند.

لشکری بیان کرد: این نمایشگاه از ۳ تا ۷ اردیبهشت از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در نمایشگاه بین المللی بیرجند برای علاقه‌مندان دایر است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • خواص درمانی گیاه عطسه
  • گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند
  • گلچینی از گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی
  • تعریف کمپوست
  • قرار گرفتن گل محمدی در برنامه‌ی توسعه‌ی کشت استان یزد
  • رویش گیاه ریواس در دشت‌های زیرکوه
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!
  • احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی در هرمزگان