Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@21:00:37 GMT

هفت ابزار شیطان برای گمراه سازی بندگان خدا

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۵۶۴۳

هفت ابزار شیطان برای گمراه سازی بندگان خدا

سلیمان نبی از شیطان پرسید: با امت خاتم النبیین صلی الله علیه و آله چه می‌کنی؟ گفت: آنها را وا نمی‌گذارم تا درهم و دینار را برایشان محبوب‌تر از لااله الا الله قرار دهم.

مشرق_ به خواست خدای متعال، همزمان با ماه مبارک رمضان، همه روزه مجموعه‌ای از احادیث موضوعی اهل‌بیت علیهم‌السلام با نام «ره‌توشه معرفت» تقدیم‌ مخاطبین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 امیدواریم از نظرات و پیشنهادهای سازنده‌تان برخوردار شویم.

ضرورت پایداری در برابر شیطان:


1. دشمنی شیطان: «إنَّ الشَّیطانَ لَکُم عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوّاً»؛ (1) «شیطان دشمن شماست، پس او را دشمن خود بدارید.»


2. مراقبت بر فریب نخوردن از شیطان: «یا بَنِی آدَمَ لاَیفْتِنَنَّکُمُ الشَّیطانُ کَمَا أخْرَجَ أبَوَیکُم مِنَ الجَنَّةِ»؛ (2) «ای فرزندان آدم! [مراقب باشید] شیطان فریبتان ندهد چنان که پدر و مادرتان را از بهشت بیرون راند.»


3. صف آرایی در برابر وسوسه‌های شیطانی: عن امیر المؤمنین علیه السلام أنَّهُ قالَ: «صافُوا الشَّیطانَ بِالمُجاهَدَةِ وَاغْلِبُوهُ بِالمُخَالَفَةِ (3) ؛ در برابر شیطان برای جنگ با او صف‌آرائی کنید و با مخالفت بر او چیره شوید.»

برخی ابزارهای شیطان در گمراه ساختن انسان:


1. به فراموشی انداختن: «وَإمَّا ینْسِینَّکَ الشَّیطانُ فَلا تَقعُدْ بَعدَ الذِّکری مَعَ القَومِ الظَّالِمینَ»؛ (4) «و اگر شیطان تو را به فراموشی انداخت، پس از توجه، دیگر با ستمکاران منشین.»


2. دشمنی و کینه انداختن در دلها: «إنَّما یریدُ الشَّیطانُ أنْ یوقِعَ بَینَکُمُ العَداوَةَ وَالبَغْضاءَ»؛ (5) «به درستی که شیطان می‌خواهد بین شما کینه و دشمنی اندازد.»


3. تزیین اعمال ناپسند: «فَزَینَ لَهُمُ الشَّیطانُ أعْمَالَهُم وَهُوَ وَلِیهُمُ الیوْمَ وَلَهُمْ عَذابٌ ألیمٌ»؛ (6) «شیطان کردار ایشان (امتهای پیشین) را در نظرشان زینت داد، پس او امروز دوستدارشان است و برای آنها عذابی دردناک است.»


4. وعده‌های دروغین: «یعِدُهُمْ وَیمَنِّیهِمْ وَما یعِدُهُمُ الشَّیطانُ إلاَّ غُرُوراً» (7) ؛ « [شیطان] وعده‌شان می‌دهد و به آرزو کردن وادارشان می‌کند و جز فریب، شیطان وعده‌شان ندهد.»


5. ترساندن از فقر: «... اَلشَّیطانُ یعِدُکُُمُ الفَقْرَ»؛ (8) «شیطان به تهی دستی وعده‌تان می‌دهد.»


6. وسوسه: «مِنْ شَرِّ الوَسْواسِ الخَنَّاسِ * الَّذی یوَسْوِسُ فی صُدورِ النَّاسِ» (9) ؛ «از شر وسواس خناس (شیطان) که در دلهای مردم وسوسه می‌کند.»


7. یادآوری شهوات، لذتهای زودگذر و آرزوهای بلند: عن الامام الرضا علیه السلام أنَّهُ قالَ: «إنَّ إبْلیسَ لَهُ خُرطُومٌ کَخُرطُومِ الکَلْبِ واضِعَةٌ عَلَی قَلْبِ ابْنِ آدَم یذَکِّرُهُ الشَّهَواتِ وَاللَّذَّاتِ وَیاْتیهِ بِالأمانِی وَیأتیهِ بِالوَسوَسَةِ عَلَی قَلْبِهِ یشَکِّکُهُ فی رَبِّهِ فَإِذا قالَ الْعَبْدُ: «أعوذُ بِاللهِ السَّمیعِ العَلیمِ» أخْرَجَ خُرطُومَهُ مِن قَلبِهِ (10) ؛ برای شیطان پوزه‌ای است مانند پوزه سگ که آن را در دل آدمی می‌نهد و او را به یاد شهوات و لذتهای نفسانی می‌اندازد و او را سرگرم آرزوها می‌کند و وسوسه را در قلب او می‌افکند که در نتیجه او را نسبت به آفریدگارش در شک و تردید واقع کند و هر گاه که آن بنده بگوید: پناه می‌برم به خداوند شنوای دانا، خرطومش را از قلب او بیرون می‌کند.»

ابزار شیطان:


روزی شیطان به صورت پیرمردی در آمد و نزد حضرت سلیمان علیه السلام رفت. حضرت سلیمان علیه السلام از او پرسید: «تو با امت موسی علیه السلام چه می‌کنی؟» گفت: «حب دنیا را بر دلهایشان می‌اندازم.» پرسید: «با امت عیسی علیه السلام چه می‌کنی؟» گفت: «آنها را با تثلیث و شرک، اغواء خواهم نمود.» پرسید: « با امت خاتم النبیین صلی الله علیه و آله چه می‌کنی؟» گفت: « آنها را وا نمی‌گذارم تا درهم و دینار را برایشان محبوب‌تر از لااله الا الله قرار دهم.» (11)

دوزخ است ابلیس و دوزخ اژدهاست
کو به دریاها نگردد کمّ و کاست

هفت دریا را در آشامد هنوز
کم نگردد سوزشش آن خلق سوز

.....

[1]. فاطر / 6.
[2]. اعراف / 27.
[3]. بحار الانوار، ج69، ص290.
[4]. انعام / 68.
[5]. مائده / 91.
[6]. نحل / 63.
[7]. نساء / 9.
[8]. بقره / 268.
[9]. ناس / 4 و 5.
[10]. بحار الانوار، ج67، ص49.
[11]. عبدالحسین دستغیب، داستانهای شگفت، تهران، انشارات صبا، 1360 ش، ص 195.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا ماهواره نور اخبار بورس ماه مبارک رمضان شیطان اغواگری تفکر و تامل راه بهشت راه خدا و راه شیطان دنیا و آخرت علیه السلام چه می کنی یطان ب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۵۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قابی کمتر دیده شده از رهبر انقلاب | تصویر به‌جامانده از بارگاه امام حسن مجتبی علیه‌السلام | عکس

به گزارش همشهری آنلاین، رهبر انقلاب را در حال مشاهده آخرین تصویر به‌جامانده از بارگاه امام حسن مجتبی علیه‌السلام و دیگر ائمه در قبرستان بقیع ببینید.

کد خبر 845085 منبع: مهر برچسب‌ها خبر مهم امام‌ حسن رهبر معظم انقلاب

دیگر خبرها

  • کلام حضرت علی(ع) برای منتظران حضرت مهدی (عج)
  • تقدیر از ۳۰ سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم
  • ویزیت رایگان ارتش در شهرستان مراغه
  • کوچک‌ترین اقدام اسرائیل علیه ایران پاسخ داده می شود
  • چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟
  • چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟
  • تشییع پیکر جانباز هشت سال دفاع مقدس
  • فیلم_ تجلیل از مقام فرمانده دلاور در تیپ قمربنی هاشم(ع)
  • قابی کمتر دیده شده از رهبر انقلاب | تصویر به‌جامانده از بارگاه امام حسن مجتبی علیه‌السلام | عکس