Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-18@05:02:03 GMT

آیا کم‌خونی درمان می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۷۰۷۲

آیا کم‌خونی درمان می‌شود؟

آفتاب‌‌نیوز :

امروزه کم خونی (آنمی) به عنوان یکی از بیماری‌های شایع، به یک مشکل بهداشتی در سطح جهانی تبدیل شده است. خوشبختانه درمان‌های زیادی برای کم خونی وجود دارد که یکی از موثرترین آن‌ها، استفاده از مکمل خون ساز است. مکمل خون‌ساز ابیان یکی از باکیفیت‌ترین تولید‌های گروه دارویی ابیان است که در درمان این بیماری نقش به‌سزایی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم خونی چیست؟

در بیماری کم خونی تعداد کمی گلبول قرمز سالم برای حمل اکسیژن به بافت‌های بدن وجود دارد؛ بنابراین اکسیژن کمتری به بافت‌های بدن می‌رسد. به همین دلیل فرد مبتلا به کم خونی در بیشتر مواقع احساس خستگی و ضعف می‌کند.

انواع کم خونی

کم خونی انواع مختلفی دارد که دلیل هر کدام نیز متفاوت است. ممکن است این بیماری موقت یا طولانی مدت باشد و شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است.

علائم کم خونی

علائم و نشانه‌های کم خونی به علت بیماری بستگی دارد. اما از شایع‌ترین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• خستگی
• ضعف و بی‌حالی
• رنگ پریدگی
• ضربان قلب نامنظم
• تنگی نفس
• سرگیجه
• درد قفسه سینه
• سرد شدن دست‌ها و پا‌ها
• سردرد

در ابتدا ممکن است آنمی در حدی خفیف باشد که متوجه آن نشوید. اما با پیشرفت بیماری، علائم نیز وخیم‌تر می‌شوند.

درمان کم خونی

برای کم خونی درمان‌های متعددی وجود دارد. به عنوان مثال پیروی از یک رژیم متعادل و متنوع می‌تواند یک روش درمانی موثر باشد. اما از آنجایی که دسترسی به طیف وسیعی از مواد غذایی برای همه افراد مقدور نیست، استفاده از روش‌های دیگر اولویت پیدا می‌کند. یکی از این روش‌ها، استفاده از قرص‌های مکمل مثل مکمل خون ساز ابیان است.

تنوع زیاد مکمل‌های موجود در بازار انتخاب بهترین مکمل را به یک سردرگمی تبدیل کرده است. گروه دارویی ابیان با در نظر گرفتن نیاز جامعه سابقه درخشانی در تولید محصولات با‌کیفیت دارد و انتخاب را تسهیل کرده است. مکمل خون ساز ابیان با در‌بر داشتن موثرترین ویتامین‌ها و مواد معدنی گام بزرگی در درمان کم خونی برداشته است. در ادامه به برخی ترکیبات موجود در مکمل خون ساز ابیان و نقش آن‌ها در بهبود آنمی اشاره می‌کنیم.

آهن

کم خونی فقر آهن به‌عنوان شایع‌ترین نوع کم خونی، به دلیل کمبود آهن در بدن اتفاق می‌افتد. مغز استخوان برای تولید هموگلوبین (حامل اکسیژن) به آهن نیاز دارد که در شرایط کمبود آهن، تولید کافی هموگلوبین نیز مختل می‌شود.

زنان باردار بدون استفاده از مکمل دچار کم خونی می‌شوند. خونریزی‌های شدید در دوران قاعدگی، زخم، سرطان، استفاده بی رویه از مسکن‌ها خصوصاْ آسپرین از دیگر دلایل فقر آهن است. تیم پزشکی گروه دارویی ابیان با گنجاندن مناسب‌ترین دوز آهن در مکمل خون ساز ابیان، به درمان کمبود این ماده مغذی مهم اندیشیده است.

ویتامین B ۹ و B ۱۲

علاوه‌بر آهن، بدن برای تولید گلبول‌های قرمز سالم و کافی به ویتامین‌های B۱۲ و ۹ B (اسید فولیک) نیز نیاز دارد. اگر از طریق رژیم غذایی این مواد مغذی کلیدی را دریافت نکنید، دچار کمبود می‌شوید. تامین این دو ویتامین مهم از طریق مکمل خون ساز ابیان، مشکل کمبود ویتامین ب۱۲ و ب۹ را برطرف می‌کند.

ویتامین سی

ویتامین c نیز در درمان کم خونی نقش عمده‌ای دارد، اما به دلایل مختلفی مثل استعمال سیگار قابلیت بدن در جذب ویتامین C مختل می‌شود. در این شرایط مصرف مکمل اهمیت پیدا می‌کند. از طرفی این ویتامین جذب آهن را بیشتر می‌کند. مکمل خون ساز ابیان نیاز بدن به ویتامین سی را برطرف می‌کند.

زینک

زینک یک ماده معدنی مهم است که نقش‌های زیادی در بدن دارد. بدون حضور زینک، فعالیت بسیاری از آ‌نزیم‌های دخیل در تولید گلبول‌های قرمز مختل می‌شود. به همین دلیل، کمبود زینک با کم خونی مرتبط است. در مکمل خون ساز ابیان دوز مناسبی از زینک به منظور تامین نیاز بدن وجود دارد.

مس

مس نیز به عنوان یک ماده معدنی کلیدی، با حضور داشتن در فعالیت بسیاری از آنزیم‌ها، در بروز کم خونی نقش مهمی دارد. کمبود مس به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. اما با دریافت این ریز مغذی از طریق رژیم غذایی یا مکمل، می‌توان نیاز بدن را تامین کرد.

ویتامین K

ویتامین کا یک ویتامین محلول در چربی است که برای سلامت بدن اهمیت زیادی دارد. نقش عمده این ویتامین در فرایند انعقاد خون است. اگرچه کمبود ویتامین K به‌طور مستقیم منجر به کم خونی نمی‌شود. اما در غیاب این ویتامین، خونریزی‌های شدیدی که اتفاق می‌افتد می‌تواند باعث کم خونی شود. یک رژیم غذایی متنوع و استفاده از مکمل می‌تواند ویتامین کا کافی را به بدن برساند.

ویتامین D

مطالعات جدید نشان داده است که ویتامین دی می‌تواند نقش محافظتی در برابر کم‌خونی داشته باشد. ویتامین دی از طریق تابش نور خورشید در پوست ساخته می‌شود. اما دلایل مختلفی مثل آلودگی هوا، استفاده از ضد‌آفتاب‌ها و ... مواجهه با آفتاب را کم می‌کند. توصیه اکید متخصصین دریافت این ویتامین حیاتی از طریق مکمل‌ها است. با استفاده از مکمل خون ساز ابیان، ویتامین D کافی به منظور پیشگیری از کم خونی را دریافت می‌کنید.

کلام آخر

کم خونی، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین معضلات نظام سلامتی کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده است. خوشبختانه با پیشرفت علم درمان این بیماری در دسترس عموم است. تیم تخصصی گروه دارویی ابیان پس از تحقیقات گسترده، مکمل خون ساز ابیان را به‌عنوان یکی از مطمئن‌ترین و موثرترین درمان‌ها پیشنهاد می‌کند.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کم خونی آنمی تبلیغات استفاده از مکمل عنوان یک درمان کم کم خونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۷۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان اصفهان گفت: مرطوب شدن بخشی از تالاب گاوخونی سبب شد تا فلامینگو‌ها برخلاف سال‌های قبل به این تالاب بیایند.

حسین اکبری با اشاره به اینکه بارش‌های اخیر سبب شده تا بخش کوچکی از تالاب بین‌المللی گاوخونی مرطوب شده و زمینه بازگشت فلامینگو‌ها را فراهم کند افزود:  اوایل فروردین ماه ۲۵۰ قطعه فلامینگو به تالاب آمدند.


او با بیان اینکه امسال بعد از چند سال فلامینگو‌ها به تالاب گاوخونی آمدند، گفت: پیگیری‌های زیادی صورت گرفت تا آذرماه سال گذشته ۸ میلیون مترمکعب آب در تالاب گاوخونی رهاسازی شد، چند بارندگی موثر در اسفندماه هم داشتیم، شب عید هم بر اثر بارندگی‌ها، از سمت کوه‌های شمالی تالاب یعنی گردنه ملا احمد نایین مقداری سیلاب وارد تالاب شد همه اینها موجب رطوبت و وجود آب مختصری به صورت لکه‌ای در برخی نقاط تالاب گاوخونی شد.


معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه این اقدامات موجب مرطوب شدن بخش کوچکی از تالاب گاوخونی شد، اظهارداشت: مرطوب شدن بخشی از تالاب سبب شد تا تعدادی فلامینگو برخلاف سال‌های قبل به تالاب گاوخونی بیایند و فلامینگو‌ها در لکه کوچک آبی غیرقابل دسترسی در عمق تالاب حضور یابند.

اکبری درباره وضعیت تالاب بین‌المللی گاوخونی هم گفت: بررسی‌های نشان می‌دهد ۹۷ درصد تالاب خشک و تنها ۳ درصد آن مرطوب است.


تالاب بین المللی گاوخونی، عروس تالاب‌های ایران

بازگشت فلامینگو‌ها به تالاب گاوخونی سبب جذب گردشگران زیادی برای تماشای این پرندگان مهاجر به این تالاب شده است.


بازگشت فلامینگو‌ها به تالاب بین‌المللی گاوخونی پس از چند سال خشکسالی مؤید این مطلب است که احیای این تالاب بین‌المللی می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت ده‌ها گونه پرنده مهاجر به این تالاب و حیات دوباره آن باشد.

 
تالاب بین المللی گاوخونی از نظر موقعیت جغرافیایی در مسیر اصلی پرندگان مهاجر به ویژه پرندگان آبزی و کنار آبریزی قرار دارد.


پرندگان مهاجر دو بار در سال برای زمستان‌گذرانی و مهاجرت بهاره و تابستان‌گذرانی از عرض‌های شمالی و جنوبی کشور به تالاب گاوخونی مهاجرت می‌کنند.


هر سال اوایل اسفند و فروردین ماه شاهد بازگشت پرندگان آبزی و کنارآبزی از سمت عرصه‌های جنوبی به شمالی در منطقه غرب آسیا و ایران هستیم.


اگر تالاب بین‌المللی گاوخونی مانند گذشته تاریخی، آبدار و مرطوب بود، هم به لحاظ جمعیتی و هم تنوع گونه‌ها شاهد وضعیت بسیار بهتری بود.


تالاب بین‌المللی گاوخونی در زمان پرآبی خود تا دو دهه پیش سالانه میزبان بیش از ۳۰ هزار بال فلامینگو و صد‌ها هزار انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی بود.


تالاب بین المللی گاوخونی، عروس تالاب‌های ایران یکی از پُراهمیت‌ترین تالاب‌های کشور است که در تیر ۱۳۵۲ در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شد.


فلامینگو نماد و گونه‌ی پرچم تالاب گاوخونی

تالاب گاوخونی با وسعت ۴۷ هزار هکتار در نقطه پایانی زاینده‌رود در جنوب شرقی استان اصفهان و ۲۰ کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد.

 
روند خشکی تالاب گاوخونی از سال ۱۳۷۸ شروع شروع شد و در ۲ دهه اخیر به دلیل نبود آب، بسیاری از زیست‌مندان این تالاب از جمله ماهی‌ها، وُحوش، خزندگان و انواع پرندگان بومی آن از بین رفته‌اند.


حقابه قانونی محیط زیست، زاینده‌رود و تالاب گاوخونی ۳۱۳ میلیون مترمکعب آب در سال است که سهم گاوخونی ۱۷۶ میلیون مترمکعب در سال‌های خشکی زاینده رود تعیین شده و تأمین این میزان حقابه می‌تواند کارکرد اکولوژیک آن را حفظ کند. این در حالی است که تا ۲ دهه پیش، تالاب گاوخونی سالانه با حدود یک تا دو میلیارد مترمکعب آب زاینده‌رود سیراب می‌شد.


تالاب گاوخونی که به‌عنوان مامن گونه‌های جانوری گوناگون از جمله پرندگان مهاجر در شرق شهرستان اصفهان محسوب می‌شود، در یک دهه گذشته با بحران خشکی و کاهش منابع آبی روبه‌رو بوده بطوریکه آخرین پایش‌ها نشان داده که تعداد پرندگان مهاجر در این تالاب بسیار کاهش یافته است.


فلامینگو به عنوان نماد و گونه‌ی پرچم تالاب گاوخونی شناخته می‌شود. با این حال وضعیت آن در تالاب مناسب نیست و جمعیت آن بسیار اندک شده است.


فلامینگو پرنده‌ای است با پا‌های دراز و منقاری خمیده و گردنی بلند خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ‌های سفید و صورتی است. در پرواز‌ها پا‌ها و گردنش کشیده و قدری پایین‌تر از سطح بدن قرار می‌گیرد. بالهایش ترکیب زیبایی از رنگ‌های سرخ و سیاه است. پرنده نابالغ قهوه‌ای مایل به خاکستری چرک است.


فلامینگو که شباهت زیادی به لک لک‌ها دارد، پرنده‌ای از راسته بال آتشی سانان به شمار می‌آید و به دلیل رنگ پر‌های خود شهرت زیادی دارد. فلامینگو‌ها را با نام‌های بال آتشی، مرغ آتشی، مرغ حسینی، سرخاب و غاز سرخ نیز می‌شناسند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • مانع‌زدایی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده واکسن، دارو و مکمل‌ها در راستای تحقق شعار سال
  • ۱۱۰۰ نفر در استان ایلام خون اهدا کردند
  • ۱۱۰۰ نفر در استان ایلام خون اهداء کردند
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی
  • مرکز انتقال خون اردکان باید تجهیز شود
  • «تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
  • کدام ویتامین باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس میشود؟
  • آغاز آماده‌سازی سلول بنیادی درمان پیسی در جهاد دانشگاهی فارس
  • ارس می‌تواند مکمل ظرفیت گردشگری کیش باشد
  • کاهش ذخائر خونی در هرمزگان