Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام حامد کاشانی با اشاره به اینکه برای عدالت‌خواهی باید آداب و اولویت‌ها را شناخت و نباید توهمی عمل کرد، گفت: باید اصل را بدانیم، زیرا همیشه ساده نیست که میان عدالت و ظلم تصمیم‌گیری کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، حجت‌الاسلام کاشانی روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه مصادف با سحر بیست و دومین روز ماه مبارک رمضان در برنامه زنده تلویزیونی «ماه من» شبکه سوم سیما حضور یافت و پیرامون موضوع «انصاف و تقوای حیرت‌انگیز امیرالمؤمنین (ع)» به گفت‌وگو پرداخت و اظهار داشت: در آیه ۸ سوره مائده داریم: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ؛ ای اهل ایمان، برای خدا پایدار و استوار بوده و به عدالت و راستی و درستی گواه باشید و البته شما را نباید عداوت گروهی بر آن دارد که از راه عدل بیرون روید، عدالت کنید که به تقوا نزدیک‌تر (از هر عمل) است و از خدا بترسید، که البته خدا به هر چه می‌کنید آگاه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» یعنی اگر از کسی بدی دیدید، در حیطه مشورت در خصوص او خوبی‌هایش را هم در نظر بگیرید و دشمنی‌ها موجب نشود از عدالت خارج شوید.

وی با بیان اینکه امیرالمومنین (ع) یکی از مصادیق این آیه است که بعد از به قدرت رسیدن عجیب انصاف داشتند، تصریح کرد: در جنگ جمل، میان مسلمانان هیچ اختلافی نیست و هر دو جناح اعتقاد داشتند که حق با امیرالمومنین است و حتی بازمانده‌های شکست خورده هم اعتراف کردند حق با ایشان است. بنابراین زمان مناسبی برای انتقام حضرت بود، اما ایشان گونه دیگری رفتار کردند و نسبت به همسر پیامبر (ص) فرمودند ایشان برگردد و با همان حرمت همسر پیامبری در مدینه زندگی کند و جنگی بود و تمام شد و حساب و کتاب ما در قیامت باشد.

کاشانی گفت: کار به جایی رسید که همسر پیامبر از امیرالمومنین خواست که می‌توانم شفاعت کنم مروان و عبدالله بن زیبر را نکشی و ایشان فرمودند: بله می‌پذیرم. یعنی ایشان هم تلاش می‌کند خون‌ریزی صورت نگیرد و هم زمانی که جنگ شد تلاش می‌کند از خون‌ریزی جلوگیری کند. ایشان حتی می‌توانست به روایت پیامبر اشاره کند که «جنگ با علی، جنگ با پیامبر است» و با آن همسر حضرت رسول برخورد کند، اما گذشت کرد و فرمودند: احترام ایشان سر جایش باشد.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه زبیر کشته شد و امیرالمومنین از شنیدن این خبر گریه کرده و فرمودند: زبیر قبلا برای ما زحمت کشیده بود، تصریح کرد:‌ هیچ فردی در دنیا مانند اهل بیت (ع) باوفا و قدرشناس نیست.

وی گفت: در تاریخ داریم مغیره که رفتارهای بدی با حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین (ع) کرده است، به خود اجازه می‌دهد با ایشان صحبت کند؛ زیرا می‌داند حضرت، عجیب صبر و بردباری دارد.

کاشانی گفت: امیرالمومنین برای رسیدن به چیزی به جایی چنگ نمی‌زند. در شورای ۶ نفره اعلام شد قبول کند براساس قرآن، سنت پیامبر و رفتارهای دو خلیفه قبلی عمل کند، اما ایشان و فرمودند سومی را قبول ندارم. بسیاری اعلام کردند با مصلحتی می‌پذیرفتی، اما ایشان فرمود از من بنای تعهد گرفتن داشتند. ایشان یا عهد نمی‌بست و اگر می‌بست به آن عمل می‌کرد.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه تقوا، خط قرمز سیاست امیرالمومنین است، گفت: مردم خدمت ایشان می‌رسیدند که با این حاکمان شهرها مدارا کن، بعد از مدتی آن‌ها را برکنار می‌کنی، اما ایشان می‌فرمود: من عهد ببندم و بشکنم، آن‌ها تصور می‌کنند من آن‌ها را قبول دارم. حضرت اینگونه عمل می‌کرد و مردم به او اتهام می‌زدند که سیاست بلد نیست. معاویه زرنگ است و با لابی‌گری کار را جلو می‌برد و کار تا جایی پیش رفت که گفتند: علی حکومت بلد نیست.

وی تصریح کرد: امام هادی (ع) زمانی که به زیارت حضرت رفتند، فرمودند: «این‌قدر دوراندیش، بصیر و مدیر بودی که پیامبر (ص) همیشه تو را امیر و فرمانده کرد و هیچ‌گاه فردی بر تو امیر نبود، اما چقدر تصمیمات بود که می‌توانستی بگیری تا کار پیش رود اما تقوا نگذاشت. می‌گفتند علی حرف زده خلافش نمی‌گوید و تو عقب می‌نشستی. تقوا خط قرمز امیرالمومنین بود و هواپرستان هرکاری می‌کردند و جاهلان گفتند علی کار بلد نیست.»

کاشانی با اشاره به اینکه محبوبیت عدالت فطری است، اما آداب عدالت و روش آن را باید بدانیم که در غیر این صورت به ورطه خوارج می‌افتیم، تصریح کرد: عدالت یک تکیه‌گاه لازم دارد. افراد آیه قرآن می‌خواندند که حکم فقط از آنِ خداست، اما زمانی که در فهم اختلاف شد باید به سراغ مبین برویم که پیامبر (ص) در زمان نزول و بعد از آن، امیرالمومنین است. اما برخی نفهمیدند و به اسم عدالت‌خواهی در صورت حضرت رفتند و ناسزا گفتند یا در صفین ۵۰۰ قرآن بر سر نیزه کردند.

این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه برای عدالت‌خواهی باید آداب و اولویت‌ها را شناخت و نباید توهمی عمل کرد، گفت: باید اصل را بدانیم، زیرا همیشه ساده نیست که میان عدالت و ظلم تصمیم‌گیری کنیم. گاهی تصمیم میان خرج یک سکه پول بیت‌المال در دو جایگاه است، اینجا باید اولویت را شناخت که امام و ولی تشخیص آن را می‌دهد.

ادامه این سخنان را اینجا بشنوید:

 

 

انتهای پیام

منبع: فارس

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان حجت الاسلام حامد کاشانی شبکه سه سیما برنامه ماه من امیرالمومنین اما ایشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۷۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهادینه شدن فرهنگ کار باید از خانواده‌ ها آغاز شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ حجت‌الاسلام والمسلمین اله‌نور کریمی‌تبار در نشست شورای فرهنگ عمومی استان اظهار داشت: ورود جوانان و خانواده‌ها به مقوله اشتغالزایی خانگی از جمله صنایع دستی با کسب درآمد از محل تولید و فروش محصولات خانگی، میزان پرسه زدن و وقت گذرانی بدون هدف قشر جوان در فضای مجازی را نیز کاهش می‌دهد.   وی افزود: باید فرهنگ کار و اشتغال در بین جوانان بیکار استان اشاعه یابد تا وقت و ایده جوانان به بهترین شکل مدیریت شود.   حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار در ادامه یادآور شد: آداب و رسوم اصیل استان ایلام در سال‌های اخیر تحت تاثیر فرهنگ وارداتی کردی خارج از کشور قرار گرفته است و برخی مراسم آیینی، اسامی نوزادان یا سر در مغازه‌ها و البسه مشهود در استان متفاوت و نامانوس با فرهنگ غنی استان ایلام است.   وی اضافه کرد: باید آداب و رسوم اصیل استان ایلام در برابر فرهنگ‌های وارداتی احیا و از ورود و تهاجم این آداب نامانوس پیشگیری شود.   نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام ادامه داد: باید برای موضوع مهمی، چون احیای سنن، آداب، رسوم، گویش، البسه و اسامی و مقابله با فرهنگ وارداتی، شورای فرهنگ عمومی استان ورود کند.   وی به موضوع عملیات وعده صادق اشاره و اضافه کرد: این اقدام سپاه فراتر از تصور بود و باعث تثبیت قدرت دفاعی و نظامی ایران اسلامی در سطح بین المللی و منطقه‌ای و عاملی بازدارنده در برابر هرگونه تجاوز به حریم کشور شد.   حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار در خصوص حجاب و عفاف نیز بیان کرد: در مقوله حجاب و عفاف دشمن هزینه و سرمایه گذاری‌های کلانی کرده است تا بدحجابی را در جامعه اسلامی و اصیل ایران رواج دهد و باید فرهنگ ایرانی اسلامی در برابر تهاجم فرهنگی غربی احیا و حفظ و ترویج عفت و حجاب در بین زنان و مردان و قشر جوان و نوجوان فرهنگ سازی شود.   استاندار ایلام نیز در این نشست عنوان کرد: پرداختن جوانان به کسب و کارها و مشاغل خرد خانگی از مهمترین راهکارهای مقابله با برنامه های راهبردی فرهنگی دشمن است.

بهرام نیا با بیان اینکه باید از ظرفیت های موجود در ایجاد بسترهای اشتغالزایی و سرمایه گذاری در استان استفاده بهینه شود، ادامه داد: ائمه جمعه و جماعات در این راستا جوانان، صاحبان ایده و خانواده ها را در ایجاد و راه اندازی کسب و کارهای کوچک تشویق کنند.

وی اضافه کرد: استان ایلام در دریافت تسهیلات مشاغل خرد خانگی، گوی سبقت را در رقابت با دیگر استان های کشور ربوده و در این حوزه از موقعیت و جایگاه مطلوبی در سطح کشور برخوردار است.

بهرام نیا در خصوص مساله حجاب و عفاف نیز توضیح داد: رعایت حجاب و عفاف قانون جمهوری اسلامی و نیز یک امر و تکلیف شرعی و فقهی و از دستورات و حدودات واجب الهی است.

استاندار ایلام تاکید کرد: در صورت عدم برخورد درست با ناهنجاری ها، به تدریج آن معضل و ناهنجاری تبدیل به فرهنگ و هنجار در جامعه اسلامی ما می شود.

وی با اشاره‌ به گرانی البسه اسلامی در سطح بازار، یادآور شد: موضوع گرانی البسه محجبه و همچنین عدم تنوع در مدهای روز این لباس ها باید پیگیری شود.

بهرام نیا تصریح کرد: طراحان مد و لباس در طراحی و تولید البسه، مدهای روز مطابق با فرهنگ ایرانی - اسلامی را در نظر داشته باشند و همچنین با تامین مواد اولیه ارزان، البسه با قیمت تمام شده مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بررسی اندیشه تمدنی امام رضا(ع) در استانبول
  • اختتامیه دوره‌های آموزشی غنچه‌های نور در کاشان
  • استقبال ۵هزار نفر از جشنواره فرهنگی و هنری ورزشی سلماس
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی
  • انجام بیش از یک میلیون آزمایش در مراکز تامین اجتماعی خوزستان
  • حال و هوای زائران در حرم مطهر حضرت امیرالمومنین علی (ع) + فیلم
  • نهادینه شدن فرهنگ کار باید از خانواده‌ها آغاز شود
  • نهادینه شدن فرهنگ کار باید از خانواده‌ ها آغاز شود
  • نهادینه شدن فرهنگ کار بهترین ابزار جلوگیری از تهاجم فرهنگی دشمنان است
  • ◄ پور سید آقایی : برای تاسیس تنظیم گر مستقل ریلی لابی کنید