Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، انتقال پر سروصدای گورخرهای ایرانی به پارک ملی کویر و تلف شدن برخی از آنها، در مهرماه ۹۷  بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.

با وجود خاطره بد انتقال گورها در آن زمان اینک و بعد از حدود دو سال امیدها به احیای مجدد زیستگاه گورخر ایرانی در پارک ملی کویر و تکثیر در اسارت این گونه باارزش و در خطر بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر عبدوس، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان از سلامت گورخرهای ایرانی در اسارت خبر داد و افزود: انتظار داریم که امسال چهار زایمان در این مرکز صورت گیرد.

وی آغاز زایمان گورخرهای مستقر در پارک ملی کویر را حدودا یک ماه دیگر اعلام و خاطرنشان کرد: امیدواریم که با زایمان موفق گورخرهای ایرانی، تکثیر در اسارت این گونه در خطر با موفقیت صورت گیرد.

سایت جدید، مطابق با استانداردهای بین‌المللی

عبدوس گفت:پارسال یک تولد موفق در مرکز تحقیقات تکثیر و احیای گورخر پارک ملی کویر صورت گرفت و با تمهیداتی که اندیشیده شده امسال زایمان‌های در اسارت در مرکز تحقیقات تکثیر و احیای گورخر پارک ملی کویر افزایش می‌یابد. عبدوس در خصوص چرایی انتقال و جابجایی مجدد گورخرهای پارک ملی کویر اظهار کرد: سایت ساخته شده جدید مطابق استانداردهای بین‌المللی احداث شده است.

وی افزود: گورخرهای ایرانی این سایت در حال حاضر در مرحله نگهداری هستند و سایت قبلی از همه استانداردهای لازم برای تکثیر برخوردار نبود چرا که فاقد قابلیت جداسازی فضا برای گورخرها بود.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان با اشاره به شرایط تکثیر در اسارت خاطرنشان کرد: برای انتخاب ژنتیک گورها و به طور مثال بررسی اینکه کدام گور نر با کدام گور ماده بهتر است جفت‌گیری کند و... نیازمند یک فضای مجزا در سایت تکثیر و مرکز تحقیقاتی هستیم که این مهم در سایت قبلی تعبیه نشده بود و لذا در سایت استاندارد جدید که آماده شده، به همه این نیازها و ملزومات و امکانات توجه شده است.

دکتر عبدوس از ایجاد فضایی با موقعیت بهتر برای بازدید علاقمندان به حیات‌وحش به‌عنوان مزیت دیگر سایت استاندارد جدید نام برد و اظهار کرد: مکان و موقعیت سایت جدید به گونه‌ای است که گردشگران بیشتری امکان بازدید از آن را پیدا می‌کنند چرا که در مسیر دو جاذبه گردشگری دیگر منطقه ایجاد شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان سمنان با اشاره به وجود دو جاذبه گردشگری «جاده ابریشم» و «قصر بهرام» در کویر گرمسار تصریحکرد: موقعیت سایت جدید و استاندارد مرکز تحقیقات تکثیر و احیای گورخر پارک ملی کویر به گونه‌ای است که گردشگرانی که از قصر بهرام و جاده ابریشم (سنگ‌فرش) بازدید می‌کنند می‌توانند در اوسط مسیر از سایت تکثیر در اسارت پارک ملی کویر نیز بازدید کنند.

گرمسار؛ نزدیک‌ترین جاذبه کویری به پایتخت

همچنین رضا شاه‌حسینی مقدم، رئیس پارک ملی کویر نیز از پارک ملی کویر به عنوان یکی از مهمترین و امن‌ترین زیستگاه‌های حیات‌وحش در کشور نام برده و با اشاره به سابقه زیست گورخر ایرانی در این پارک ملی اظهار کرد: آخرین گزارش مشاهده گورخر ایرانی در پارک ملی کویر به سال ۱۳۶۳ برمی‌گردد و گورخر تقریبا در این سال در پارک ملی منقرض شده است .

رئیس پارک ملی کویر گفت: پارک ملی کویر مناسب‌ترین زیستگاه برای اجرای این طرح در کشور بوده است و باتوجه به دور از دسترس بودن جوامع محلی، این زیستگاه یکی از بهترین و امن‌ترین زیستگاه‌ها در سطح کشور است چرا که تا شعاع ۵۰ کیلومتری هیچ‌گونه تاسیسات و مستثنیات و روستایی در منطقه وجود ندارد و حیات‌وحش در امنیت کامل هستند.

وی ادامه داد: هیچ تهدید غیرطبیعی حیات‌وحش پارک ملی را تهدید نمی‌کند.آب، علوفه و امنیت، مهمترین نیاز حیات‌وحش در هر زیستگاهی است و این سه مؤلفه در پارک ملی کویر به وفور یافت می‌شود.
به هر روی به‌نظر می‌رسد با وجود شروع دلسردکننده اجرای طرح احیای زیستگاه گورخر پارک ملی کویر، اکنون و بعد از کمتر از دو سال، می‌توان به توفیق این طرح ملی امیدوار بود. به ویژه اینک که حساسیت محیط‌زیست استان سمنان نسبت به موفقیت اجرای این طرح نیز بیشتر شده و با احداث یک سایت استاندارد بین‌المللی ضریب احتمالی موفقیت اجرای طرح و تکثیر در اسارت گورخر ایرانی را دوچندان کرده است.

به هر حال اینک بیش از گذشته می‌توان به بازگشت دوباره این گونه و طنین دوباره صدای رپ رپ پای گورخر ایرانی در کویر بی‌انتهای پارک ملی امید داشت.

کد خبر 512105 برچسب‌ها استان سمنان سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان سمنان سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست ایران گورخر پارک ملی کویر زیست استان سمنان گورخرهای ایرانی پارک ملی کویر پارک ملی کویر گورخر ایرانی تکثیر در اسارت حفاظت محیط سایت جدید حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۷۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۳  در سایت تکثیر و پرورش مجتمع رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد.

 دکتر سعید شهند   افزود: در راستای اجرای برنامه عمل ملی حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض، ۶ راس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۱  از پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری به پارک ملی دریاچه ارومیه و مرکز تکثیر و احیاء این گونه در رشکان با ترکیب جنسی ۴ ماده و ۲ نر منتقل شده است که با تولد ۳ راس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۲ و با  تولد دو گوساله گوزن در سال جاری تعداد این گونه ارزشمند حیات وحش در این سایت تا به امروز به ۱۳ راس افزایش پیدا کرده است.
 وی با بیان اینکه وضعیت مطلوبی برای زیست و زادآوری این گونه در پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد، گفت:دامپزشکان و کارشناسان حیات وحش اداره کل و پارک ملی دریاچه ارومیه بصورت شبانه روزی وضعیت این گونه در معرض خطرانقراض، به خصوص گوساله‌های تازه متولد شده را مورد پایش و کنترل قرار می‌دهند و امید‌ها برای نجات این گونه ارزشمند در پارک ملی دریاچه ارومیه روز به روز بیشتر می‌شود.

دیگر خبرها

  • تولد اولین گوزن زرد سایت مانشت و قلارنگ ایلام‌
  • ۲۷.۳ سالگی میانگین سن مادران ایرانی در تولد اولین فرزند؛ پدر ۳۲.۱ سالگی
  • تولد اولین گوزن زرد سایت مانشت و قلارنگ ایلام در سال جاری
  • آغاز عملیات اجرایی انتقال آب غیرشرب به پارک علم و فناوری خراسان شمالی
  • نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند
  • تولد اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی پارک ملی کرخه در سال جاری
  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند