Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-20@01:09:12 GMT

صادرات ۳۰ درصد قالیچه‌های ابریشمی خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۸۷۹۸

صادرات ۳۰ درصد قالیچه‌های ابریشمی خراسان شمالی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بخشدار جرگلان از توابع شهرستان راز و جرگلان روز شنبه ۲۷ اردیبهشت اظهار کرد: در روستای دویدوخ ۶۰۰ دار قالی برپاست و تقریبا تمامی خانواده‌های این روستا به بافت قالیچه دوروری ابریشمی اشتغال دارند و این کار همه افراد خانواده‌ها را مشغول کرده است.

پولاد نجاهی افزود: با وجود این‌که شهرستان راز و جرگلان تولیدکننده ابریشم باکیفیتی است، اما ابریشمی که در این قالیچه‌ها به کار برده می‌شود از مشهد تهیه شده و بیشتر تولید چین و ترکمنستان است و حتی گاهی به جای نخ طبیعی ممکن است ابریشم مصنوعی نیز داخل نخ‌ها باشد که بر کیفیت تولید اثر منفی می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: البته تعداد معدودی از خانوارهای این روستا در بافت این قالیچه‌ها از ابریشم و نخ تولیدی خود استفاده کرده و نخ‌های ابریشمی را با گیاهان طبیعی رنگ می‌کنند.

نجاهی در مورد دلیل استفاده ساکنان دویدوخ از نخ‌های وارداتی، اظهار کرد: ۶۰۰ دار قالی در این روستا برپاست و اگر در بافت هر قالی ۱۵ تا ۲۰ کیلو نخ ابریشم به کار رود ۱۲ تن می‌شود که تهیه آن در داخل جرگلان سخت است.

وی بیان کرد: سالانه ۲ هزار متر مربع فرش دورو در این روستا بافته می‌شود،  این صنعت می‌تواند ظرفیتی باشد که دولت از آن برای ایجاد و بهبود معیشت خانواده‌ها استفاده کرده و زنجیره آن را تکمیل کند.

سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ قطعه فرش دورو در این روستا بافته می‌شود که هیچ‌گاه روی دست بافندگان نمی‌ماند و توسط بازرگانان تهرانی و اصفهانی خریداری می‌شود.

روستای ترکمن نشین دویدوخ در بخش مرزی جرگلان شهرستان راز و جرگلان، استان خراسان شمالی  در ۱۶۷ کیلومتری بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد.

مردم این روستا سابقه طولانی در زمینه تولید صنایع‌دستی از جمله فرش دوروی ابریشمی دارند و شغل اصلی آنها تولید فرش و نوغانداری است که در کنار آن به دامپروری و کشاورزی هم مشغول هستند.

فرش دوروی تمام ابریشمی ترکمنی که در روستای دویدوخ خراسان شمالی بافته می‌شود با توجه به ضخامت کم و زیبایی بی‌نظیر، هنری فوق العاده و منحصر به فرد است که از زیباترین صنایع‌دستی کشور محسوب می‌شود.

روستای ۶۲۰ خانواری دویدوخ ۲ هزار و ۶۰۰ نفر جمعیت دارد که هر خانواده دارای یک دار قالی است و اکثر قالی‌های بافته شده این روستا به صورت دورو و تمام ابریشمی است که بافت هر قالیچه سه متری حدود هفت ماه به طول می‌انجامد.

کد خبر 512164 برچسب‌ها صادرات و واردات نوغان - ابریشم استان خراسان شمالی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: صادرات و واردات نوغان ابریشم استان خراسان شمالی خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۸۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح ۳۲۸ کیلومتر خطوط انتقال شبکه توزیع آب در خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ رضا نعیمی گفت: سال گذشته ۳۲۸ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع آب از محل اعتبارات داخلی، عمرانی و مشارکت‌های مردمی اجرا شده است. 
نعیمی افزود: از این میزان ۱۹۳ کیلومتر مربوط به اجرای خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع آب شرب جدید در استان است که تحت عنوان پروژه‌های جدید تعریف و اجرا شده است. 
وی عنوان کرد: به منظور تامین و توزیع آب شرب و پایدار، تامین فشار مناسب، کاهش تعداد اتفاقات و جلوگیری از هدر رفت آب، سال گذشته ۱۳۵ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع آب شرب در استان مورد بازسازی و اصلاح قرار گرفته است. 
در حال حاضر ۳۵۹ هزار و ۲۱۳ مشترک آب در استان خراسان شمالی از خدمات آب شرب پایدار بهره‌مند هستند.

دیگر خبرها

  • شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند
  • کسب مهارت ۲۰ هزار و ۷۲۰ نفر در خراسان شمالی
  • رقابت ۱۲۰۵ نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی
  • تجدید پیمان با آرمان شهدا
  • رقابت ۲۷۰ چوخه کار در مسابقات کشتی شیروان
  • اصلاح ۳۲۸ کیلومتر خطوط انتقال شبکه توزیع آب در خراسان شمالی
  • ۷۵ درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است
  • طرح صنعتی تولید نخ ابریشم در چهارمحال و بختیاری ۶۴ درصد پیشرفت دارد
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری متهمان مواد مخدر در خراسان شمالی
  • برگزاری کلاس آموزشی بهداشت و پرورش کرم ابریشم در نیشابور