Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@12:00:18 GMT

واکاوی پروژه سهام بازی خودروسازان!

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۰۳۱۹

واکاوی پروژه سهام بازی خودروسازان!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، طی روز‌های اخیر نامه‌ای از سوی ۷۲ متخصص اقتصادی خطاب به رئیس جمهور منتشر شد که بر فروش سهام شرکت‌های زیرمجموعه سایپا و ایران خودرو برای کاهش هزینه‌های مالی این شرکت‌ها و در نتیجه کاهش هزینه تمام شده خودرو در این شرکت‌ها تاکید داشت. در این نامه مطرح شده بود که شرکت سایپا از طریق شرکت‌های زیرمجموعه حدود ۴۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ درصد از سهام خود را در اختیار دارد و در صورت فروش این سهام حداقل ۱۱ هزار میلیارد تومان وجوه نقد برای سایپا حاصل خواهد شد که به کمک آن می‌توان بخش عمده تسهیلات مالی ۱۳ هزار میلیارد تومانی شرکت سایپا و شرکت‌های تابعه آن را بازپرداخت کرد و با کاهش هزینه‌های مالی قیمت تمام شده خودرو را کاهش داد.

بررسی‌های ما از وضعیت سهامداران شرکت سایپا موید این مطلب است و نشان می‌دهد که در شرکت سایپا به طرز عجیبی و برخلاف ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است که براساس آن، شرکت‌ها نمی‌توانند تملک سهام شرکت اصلی خود را داشته باشند.

جزئیات خود سهامداری در سایپا و ایران خودرو

این در حالی است که در فهرست سهامداران سایپا، شرکت‌های ریز و درشتی از زیرمجموعه خود سایپا وجود دارند که در عمل با پدیده خود سهامداری در سایپا مواجه هستیم. به گونه‌ای که شرکت سرمایه گذاری رنا که حدود ۱۷.۵ درصد سهام سایپا را در اختیار دارد، ۵۸ درصد سهامش در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه سایپاست! علاوه بر این برخی شرکت‌های کوچک زیرمجموعه سایپا درمجموع بیش از ۲۰ درصد سهام سایپا را در اختیار دارند؛ لذا در عمل با فروش شرکت‌هایی که شاید یکی از کارکرد‌های اصلی شان خود سهامداری است، علاوه بر این که معضل حاکمیت شرکتی در این شرکت حل می‌شود، امکان تامین مالی قابل توجهی برای سایپا نیز فراهم می‌آید.

شبیه این پدیده در ایران خودرو نیز مشاهده می‌شود و فهرست سهامداران این شرکت که در سایت بورس منتشر شده است، نشان می‌دهد که بیش از ۱۵ درصد سهام ایران خودرو در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه همین شرکت از جمله شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و شرکت سرمایه گذاری سمند قرار دارد.

خودروسازان بدهکار و منابع حبس شده!

پیش از این برخی شرکت‌ها از طریق زیرمجموعه‌های خود سعی در خرید بخشی از سهام شرکت اصلی و تداوم حاکمیت خود در شرکت‌ها را داشته اند. همین مسئله موجب شد تا سازمان بورس در تاریخ ۲۷ تیرماه سال ۹۷، با تنظیم «دستورالعمل حاکمیت شرکتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران» سعی کند وضعیت نابه سامان سهامداری و حاکمیت شرکتی را در برخی شرکت‌های بزرگ سامان دهد. با این حال با گذشت حدود دو سال همچنان در برخی شرکت‌های بزرگ از جمله دو خودروساز بزرگ، بخشی از سهام در اختیار زیرمجموعه‌های خود شرکت است که در عمل موجب می‌شود، هیئت مدیره فعلی که باید منتخب سهامداران باشد، خود تعیین کننده یکی از کرسی‌های اصلی هیئت مدیره باشد.

اقدامی که موجب تداوم نفوذ مدیران فعلی در شرکت و تضییع حقوق سایر سهامداران، از جمله سهامداران خرد می‌شود. علاوه بر این سوق دادن منابع یک شرکت از طریق شرکت‌های زیرمجموعه به خرید و نگهداری سهام همان شرکت، موجب حبس بخشی از منابع شرکت و عدم امکان استفاده از این منابع برای رشد فعالیت‌های شرکت می‌شود. این مسئله برای خودروسازانی که در سال‌های اخیر با مشکل زیان دهی، کمبود منابع و بدهی گسترده به نظام بانکی و قطعه سازان مواجه بوده اند، جدی‌تر است.

منبع:خراسان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سهام اخبار خودرو بازار خودرو قیمت روز خودرو شرکت های زیرمجموعه حاکمیت شرکتی برخی شرکت ها ایران خودرو شرکت سایپا درصد سهام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۰۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو امروز ۲۹ فروردین + جدول

قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا در بازار اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بازار خودرو امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ روندی مخالف روز قبل در پیش گرفته و در بیشتر محصولات داخلی رو به کاهش است اما در بازار مونتاژی‌ها تغییر زیادی دیده نمی‌شود.

سورن پلاس (فول) با افت ۶۰۰ هزار تومانی قیمت امروز به نرخ ۷۶۵ و سورن پلاس (ارتقا) با افت ۳۰۰ هزار تومانی قیمت و نرخ ۷۸۳ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

دنا پلاس توربو اتوماتیک (ارتقا) نیز ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ریزش قیمت، تارا دستی (ارتقا) ریزش یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی قیمت و پژو ۲۰۷ دنده‌ای پارانوما (ارتقا) یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند تا به نرخ یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون تومان معامله شود.

کوییک دنده‌ای S از هاچ‌بک‌های اقتصادی شرکت سایپا امروز ۳۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از دیروز و به قیمت ۴۴۵ میلیون تومان رسیده است.

شاهین G از سدان‌های لوکس و رده بالای سایپا نسبت به روز گذشته ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت دارد و به ۷۸۲ میلیون تومان معامله می‌شود.

بر این اساس در گروه محصولات ایران‌خودرو وانت آریسان با قیمت ۴۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سورن پلاس (فول) با قیمت ۷۶۵ میلیون تومان، سورن پلاس موتور XU۷P با قیمت ۶۵۸ میلیون تومان، سورن پلاس دوگانه‌سوز ۸۳۴ میلیون تومان، دنا پلاس (تیپ ۱) با قیمت ۸۴۲ میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک (ارتقا) یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون تومان، پژو پارس ۶۷۴ میلیون تومان، پژو پارس سفارشی ۷۱۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ موتور TU۳( ارتقا) با قیمت ۶۸۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (ارتقا) ۷۸۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک (ارتقا) ۹۵۰ میلیون تومان، رانا پلاس (ارتقا) ۶۴۷ میلیون تومان، تارا دستی (ارتقا) ۸۲۹ میلیون تومان، تارا اتوماتیک V2 یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان، هایما اس ۷ (S۷) با قیمت یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون تومان، هایما ۷X با قیمت یک میلیارد و ۷۹۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در محصولات سایپا نیز ساینا S استاندارد با قیمت ۴۵۲ میلیون تومان، ساینا S دوگانه‌سوز ۴۷۸ میلیون تومان، کوییک اتوماتیک ۵۳۴ میلیون تومان، کوییک S استاندارد ۴۴۵ میلیون تومان، سایپا ۱۵۱ با قیمت ۳۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، وانت زامیاد (رادیال) با قیمت ۵۹۶ میلیون تومان، پیکاپ کارون ۸۶۰ میلیون تومان و چانگان CS۳۵ تیپ ۲ با قیمت یک میلیارد و ۶۱۵ میلیون تومان مبادله می‌شود.

قیمت خودروهای مونتاژی

در بازار خودروهای مونتاژی ثبات قیمتی بیشتری به چشم می‌خورد اما تعدادی از محصولات در مسیر کاهش قیمت قرار دارند.

کی‌ام‌سی J۷ امروز ۲ میلیون تومان افزایش قیمت داشت و به نرخ یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان رسید اما فیدلیتی (پنج‌نفره) یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و رسپکت ۲ نیز ۵۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از دیروز در بازار خرید و فروش می‌شوند.

بر این اساس X۲۲ پرو دستی با قیمت ۹۵۰ میلیون تومان، X۳۳ کراس (دستی) با قیمت یک میلیارد و ۹۵ میلیون تومان، آریزو ۵ اسپورت با قیمت یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان، تیگو ۷ پرو پرمیوم ۲ میلیارد و ۷۵ میلیون تومان، تیگو ۸ پرو دو میلیارد و ۵۱۵ میلیون تومان، فونیکس FX (۱.۶) با قیمت دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان، جک J۴ با قیمت ۸۶۱ میلیون تومان، جک S۳ با قیمت یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان، کی‌ام‌سی T۸ با قیمت یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان، کی‌ام‌سی J۷ با قیمت یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان، رسپکت ۲ به قیمت یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان، فیدلیتی (پنج‌نفره) یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان، دیگنیتی پرایم دو میلیارد و ۳۵ میلیون تومان و دیگنیتی پرستیژ با قیمت دو میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

کد خبر 744636

دیگر خبرها

  • چرا مونتاژکاران هر شش ماه قیمت را بالا میبرند، اما خودروسازان داخلی نه
  • مردم به جای سرمایه گذاری در بانک؛ نفت بخرند!
  • جنجال‌ها بر سر افزایش قیمت پژو پارس؛ حق با چه کسی است؟
  • برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شرکت سمیکو
  • آغاز فروش اقساطی رقیب جدی پژو ۲۰۷ اتوماتیک
  • آغاز فروش اقساطی رقیب جدی پژو 207 اتوماتیک / اولین شرایط فروش BAC X۳ PRO در سال جدید اعلام شد (+ جدول فروش، عکس و مشخصات خودرو )
  • مردم به جای سرمایه‌گذاری در بانک نفت بخرند!
  • قیمت خودرو امروز ۲۹ فروردین + جدول
  • معرفی خودروسازان متخلف به قوه قضاییه
  • خودروسازان متخلف را به قوه قضاییه معرفی می‌کنیم