Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-19@11:35:32 GMT

آموزه‌های اخلاقی وصیت‌نامه حضرت علی (ع)

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۲۹۵۳

آموزه‌های اخلاقی وصیت‌نامه حضرت علی (ع)

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، شیخ خلیل افرا، نایب رئیس شورای روحانیت اهل سنت بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تقریب در رابطه با وصیت‌نامه حضرت علی بن طالب (ع) گفت: ایشان قبل از اینکه به شهادت برسند، در وصیت و سفارشاتی به فرزندشان امام حسن(ع) فرمودند: فرزندم حسن! اگر با ضربتی که بر من وارد شد از دنیا رفتم، تو نیز یک ضربت بر قاتل من وارد کن و مبادا او را مُثله کنی یا اعضایش را از بدن او قطع کنی؛ همانگونه که رسول الله صلوات الله علیه می فرمایند: "شما را بر حذر می دارم از مثله کردن حتی سگ گزنده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

(الکامل، ص96، ج2).
 
وی افزود: تمام فرمایشات حضرت علی(ع) هنگامی بود که ابن ملجم دست بسته رو به روی امام ایستاده بود. سپس با دستور امام علی (ع) به زندان فرستاده شد. این، روحانیت حضرت علی (ع) را می‌رساند که در آن حالت سخت، روحانیت عظیم امام تجلی پیدا می کند و ایشان دستور می دهند تا با ضارب خود یا بهتر بگوییم با قاتل ایشان به خوبی رفتار شود و در آب و طعامش کوتاهی نشود.
 
شیخ خلیل افرا ادامه داد: امام محمد ابن ادریس شافعی در ص216 از جلد چهارم کتاب خود به نام "الام" روایت کرده است: "أخبَرَنَا إبراهيم بن مُحَمَّد، عن جعفر بن مُحَمّد، عن أبيه: أنّ عليا (ع) قال في ابن ملجم بَعْدَ مَا ضَرَبَهُ: أطعِمُوهُ وَاسقُوهُ وَأحسنوا إسَارّة، فإن عِشتُ فأَنَا وَليّ دمی أعفو إن شئتُ و إن شئتُ استقدتُ و إن متُّ فقتلتموه فلا ُتمَثّلوا.." روایت می گوید: پس از این که این ابن ملجم ضربه را برامام وارد کرد، امام فرمود: آب و خوراکش بدهید و در مدت اسارتش در زندان با نیکی با او رفتار کنید که اگر زنده ماندم، خود نیز صاحب خون خود هستم، یا قصاص می‌کنم یا از او می گذرم و از اگر دنیا رفتم او را دقیقا به همان شکل قصاص کنید و مثله‌اش نکنید.
 
عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت تصریح کرد: ایشان به امام حسن و امام حسین (ع) وصیت می کنند: شما را به تقوا توصیه می‌کنم، گرچه او از شما بخواهد و هرگز از چیزی که از شما فوت شود متاسف نشوید، به یتیمان رحم و به ضعفا کمک کنید و در پی کاری باشید که حیات آخرت باشد و همیشه حق بگویید و بر ضد ستمگر و یاور ستمدیده باشید و آنچه که در کتاب خدا است عمل کنید و در راه خدا از ملامت و سرزنش ملامت‌گران باکی نداشته باشید. سپس نگاهی پسرش محمد بن حنفیه کرد و فرمود: آیا آنچه که به برادرانت وصیت می‌کنم را متوجه شدی؟ ایشان در جواب گفت: بله. (الکامل، ص196، ج3)
 
وی اظهار داشت: ایشان می فرماید: تو را نیز به آنچه به آنان گفتم وصیت می کنم که عمل کنی و توصیه می‌کنم به این دو برادرت که حق عظیمی بر تو دارند احترام و تعظیم کنی و هیچ عملی را بدون موافقت آنان انجام ندهی. سپس امام به حسن و حسین(ع) رو کردند و فرمودند: من شما را نسبت به او توصیه می کنم به این جهت که او برادر و پسر پدر شما است و می دانید که پدرتان او را دوست می دارد.
 
او ادامه داد: حضرت علی (ع) در آخرین نفس‌های زندگی پاک خود با کسی حرف نمی زدند بلکه کلمه "لااله الا الله" را مکررا بر زبان داشتند تا آنکه با این حال که زبان طاهر و طیبشان مشغول به ذکر خداوند عز وجل بود و قلب پاکشان مملو حب خدای عز وجل بود، روح مبارکشان به ملأ اعلی و ارواح عالیه صعود کرد.
 
شیخ افرا عنوان کرد: فرزندان ایشان یعنی امام حسن و امام حسین(ع) با کمک عبدالله ابن جعفر طیار آن حضرت را غسل دادند و نماز میت به امامت امام حسن(ع) بر ایشان اقامه شد و در منطقه کوفه به خاک سپرده شدند و مرقد ایشان از گذشته تا کنون محل زیارت بوده و هست. امام علی(ع) 63 سال عمر و 4 سال و9 ماه خلافت کردند.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: امام حسن(ع) بعد از خاکسپاری، ابن ملجم شقی را از زندان فراخواند و طبق فرموده امام با یک ضربت شمشیر او را اعدام کرد و به وصیت پدرش حضرت علی(ع) عمل کرد؛ ابن کثیر وابن اثیر هر دو نوشته‌اند: مردم برای اینکه قلب خود را کمی تسکین داده و خشمشان خالی شود، جسد ابن ملجم شقی را در حصیری پیچیده و آتش زدند.
 
وی تأکید کرد: امام حسن و امام حسین(ع) و محمد بن حنفیه به آنچه که پدرشان وصیت فرموده بودند عمل کردند و از امیرالمومنین، حضرت علی(ع) پیروی می‌کردند، چرا که اطاعت از ایشان اطاعات از رسول الله (ص) و فرمان خداوند عز و جل بوده است. از خداوند متعال می خواهیم که ما را از پیروان واقعی اهل بیت رسول الله(ص) قرار دهد و در روز قیامت ما را با آنها محشور بگرداند.
 
انتهای پیام/
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: امام حسن حضرت علی ابن ملجم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۲۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام استاندار البرز به مناسبت روز ارتش

به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی عبداللهی، استاندار البرز طی پیامی روز ارتش جمهوری اسلامی را تبریک و تهنیت گفت. متن این پیام به شرح ذیل است:

۲۹ فروردین در تقویم و تاریخ حماسه آفرینی‌های ملت ایران اسلامی، روزی بزرگ، پرافتخار و همیشه جاودان است چرا که به نام ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی یکی از ارکان نیروهای مسلح نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده است.

ارتش جمهوری اسلامی کماکان در بالاترین حد از توانمندی و خودکفایی نظامی تحت رهبری‌ها و منویات خردمندانه و داهیانه فرمانده معظم کل قوا، حضرت امام خامنه ای همه توان خود را در راه حفاظت و حراست از دستاوردهای نظام و دفاع از کیان ایران اسلامی و آرمان‌های انقلاب، امام شهیدان و شهدای والامقام و گلگون کفن ایران اسلامی به کار می‌بندد و تا پای جان برای ثبات و تقویت اقتدار نظام ایستاده است.

اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام ایران اسلامی به ویژه شهدای گرانقدر ارتش جمهوری اسلامی، ۲۹ فروردین را به محضر فرماندهی معظم کل قوا، فرماندهان، آحاد ارتشیان عزیز ایران اسلامی و خانواده‌های شهدای ارتش، جانبازان، ایثارگران و تمامی دلاورمردان حماسه آفرین تبریک می گویم و از آستان خدای بزرگ در سایه عنایات حضرت ولی عصر (عج) توفیق و اقتدار روزافزون نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و ارتش پرافتخار ایران اسلامی را مسئلت می‌کنم.

کد خبر 6081226

دیگر خبرها

  • پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت امام رضا(ع) برگزار شد
  • حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت
  • جز امام (ره) و رهبری کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود
  • جز حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود
  • پیام استاندار البرز به مناسبت روز ارتش
  • ارتش مایه مباهات و سربلندی ملت ایران است
  • تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی
  • امانت را به صاحبش بازگرداندم
  • انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات
  • اهدای مدال طلای بانوی ورزشکار به موزه آستان قدس رضوی