Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-24@18:45:39 GMT

توصیه یک مجله پزشکی معتبر: به ترامپ رأی ندهید

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۳۲۱۶

ساعت 24-یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین مجلات تخصصی حوزه پزشکی در اقدامی نادر از رأی‌دهندگان آمریکایی خواسته است تا در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی به دونالد ترامپ رأی ندهند.

هفته‌نامه «لنست» یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مجلاتی است که در حوزه پزشکی منتشر می‌شود. این ژورنال که از سال ۱۸۲۳ تاکنون مقالات تخصصی حوزه پزشکی را منتشر می‌کند، به ندرت در مسائل سیاسی ورود پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، لنست در اقدامی نادر در سرمقاله‌ای به انتقاد شدید از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پرداخته است.

بر اساس گزارش روزنامه تلگراف، این نشریه معتبر علمی به رأی‌دهندگان آمریکایی توصیه کرده است که در انتخابات آتی به ترامپ رأی ندهند.

لنست در سرمقاله خود آورده است، ترامپ مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (سی‌دی‌سی) را به حاشیه رانده که این اقدام برای ایالات متحده و سراسر جهان خطرناک است.

در سرمقاله لنست تأکید شده است: جای تردیدی وجود ندارد که ممکن است مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها به ویژه در انجام آزمایش‌ها در مراحل اولیه همه‌گیری اشتباهاتی داشته باشد اما مجازات کردن این نهاد از طریق به حاشیه راندن و محدود کردن آن، راه حل مشکل نیست.

لنست اعلام کرد، دولت ترامپ در جریان بحران فعلی کرونا بارها مقامات آمریکایی فعال در زمینه بیماری‌های عفونی را تضعیف کرده است. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها نیازمند رهبری است که بتواند بدون تهدید به ساکت شدن به رهبری بپردازد.

این ژورنال معتبر پزشکی همچنین اعلام کرد، این واهمه وجود دارد که تصمیم ترامپ برای قطع کمک مالی به سازمان بهداشت جهانی باعث کمرنگ‌تر شدن هر چه بیشتر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها و کاستن از توانایی آن برای همکاری با سایر کشورها در زمینه مقابله با کرونا شود.

در ادامه این سرمقاله آمده است: واکنش به تهدیدهای بهداشت عمومی چه به لحاظ داخلی و چه به لحاظ بین‌المللی و نیز پیشگیری از همه‌گیری اجتناب‌ناپذیر بعدی، نیازمند قدرتمند بودن مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها است.

لنست نوشت: آمریکایی‌ها باید در ژانویه ۲۰۲۱ رئیس‌جمهوری را در کاخ سفید مستقر کنند که متوجه باشد بهداشت عمومی نباید تحت تأثیر سیاست‌های حزبی هدایت شود.

ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: دونالد ترامپ مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۳۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم

احمد رئیسی با بیان اینکه ۲۵ آوریل مطابق با ۵ اردیبهشت به عنوان روز جهانی مالاریا معرفی شده، اظهار کرد: این روز، فرصت مغتنمی برای ارائه دستاورد کشورها در مهار مالاریا، مشکلات ناشی از این بیماری در سطح جهان و بیان چالش‌هایی است که ممکن است کشورها به ویژه در قالب استراتژی‌ها و برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت با آن ها مواجه باشند.

موفقیت ایران در کنترل مالاریا و مبارزه با این بیماری

وی درباره وضعیت مالاریا در کشور گفت: خوشبختانه وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران هم راستا با نهضت مبارزه جهانی با مالاریا موفق شده طی چهار سال یعنی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ هیچ مورد بومی مالاریا را در کشور نداشته باشد که نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجه برنامه کنترل مالاریا پس از شش دهه مبارزه با بیماری در کشور است.

رئیس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت با بیان اینکه پیشرفت‌ها در زمینه کنترل بیماری مالاریا در شرایط سخت سال‌های اخیر به دست آمده، افزود: پیشرفت‌ها با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، محدودیت‌های دسترسی به اقلام مورد نیاز بهداشتی بین‌المللی و بار سنگین پاندمی کووید۱۹ میسر شده و بدون حمایت سازمان بهداشت جهانی و کمک‌های تکنیکال و فنی این سازمان و بویژه اقدامات دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب و جنوب شرقی، دستیابی به این موفقیت میسر نبوده است.

رئیسی با اشاره به کمک‌های سازمان بهداشت جهانی علیه بیماری مالاریا اظهار کرد: در کنار کمک‌های سازمان بهداشت جهانی، تلاش همکاران ما به ویژه در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی جنوب و جنوب شرقی کشور در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان یعنی محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت، سبب تحقق دستاورد کنترل بیماری مالاریا شده است. این دستاورد بزرگ در شرایطی محقق شده که ایران در همسایگی کشوری مانند پاکستان با تخمین بیش از ۲ میلیون مورد سالیانه مالاریا قرار دارد. 

وی ادامه داد: با وجود ثبت مواردی از بیماری مالاریا طی سال گذشته که با بررسی‌های کارشناسان وزارت بهداشت همه غیربومی بوده‌اند، اما کشور ایران در بین ۲۲ کشور منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت همچنان یک کشور موفق در کنترل این بیماری شناخته می‌شود.

موارد مالاریا در همسایگان شرقی؛ زنگ خطر برای کشور

رئیس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت با بیان اینکه ثبت نشدن موارد بومی مالاریا طی چهار سال از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در کشور،  پیشتازی ایران در منطقه در زمینه مبارزه با مالاریا را نشان می‌دهد، افزود: متاسفانه به دلیل افزایش بار بیماری در سال ۱۴۰۱ در کشورهای همسایه شرقی، افزایش بیش از حد تصور موارد وارد شده مالاریا از پاکستان و افغانستان و به دنبال آن افزایش ریسک برقراری مجدد چرخه انتقال مالاریا در شهرستان‌های مرزی این منطقه را به شکل قابل توجهی افزایش داده است.

وی با اشاره به وسعت جغرافیایی کشور خاطرنشان کرد: باید به این نکته مهم توجه کرد که ایران یک کشور پهناور و بزرگ است و قابل قیاس با کشورهایی مانند امارات و مراکش نیست که طی سال‌های گذشته موفق به دریافت گواهی حذف مالاریا شده‌اند. کشور بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و در جوار کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان قرار دارد که آمار بیماری مالاریا در این کشورها نسبت به کشورهای منطقه بسیار بیشتر است.

پیشتازی ایران در منطقه در تشخیص مالاریا

وی با بیان اینکه تشخیص مالاریا از دستاوردهای خوب کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: باوجود سختی‌های همه‌گیری کووید، گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی مالاریا به ویژه سطح تشخیص میکروسکوپی محقق شده؛ به نحوی که بنابر نظر کارشناسان بین‌المللی، ایران در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در زمینه تشخیص مالاریا پیشتاز است.

رئیسی خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته، متاسفانه پس از حدود یک دهه که کاهش بیماری مالاریا را تجربه کردیم، شاهد افزایش موارد ابتلا بودیم. البته تاکید می‌شود که تمام موارد ابتلا به مالاریا، وارداتی بوده که از مرزهای جنوب و جنوب‌شرقی کشور به ویژه از پاکستان وارد شده‌اند. اگرچه موارد ابتلا وارداتی بوده اما برنامه‌های انجام شده را متاثر می‌کند. نگرانی ما و همکاران این است که موارد وارد شده از افغانستان و پاکستان پیامدهایی برای برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا به همراه داشته باشد.

وضعیت بروز این بیماری در مناطق مختلف کشور

وی با بیان اینکه با وجود گزارش نشدن موارد مالاریا طی سال‌های متمادی، برخی از موارد برای نخستین بار ثبت شده، افزود: برای نخستین بار مواردی از مالاریا در استان‌های همدان، خراسان‌شمالی، چهارمحال و بختیاری، محدوده دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و برخی دیگر از مناطق پاک کشور ثبت شده است که همگی مالاریای وارده و غیربومی بوده‌اند و همگی مسافرت‌های مرزی به مناطق جنوب شرقی داشته‌اند.

رئیس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت درباره میزان ابتلا به مالاریا در سال ۱۴۰۲ گفت: پرونده موارد مالاریای کشور با ۱۰ هزار و ۲۶۴ مورد در سال گذشته بسته شد. معتقدیم تمام این موارد اعم از داشتن ملیت ایرانی، افغان یا پاکستانی، جزو موارد وارد شده به کشور هستند.

وی در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم با مشارکت نیروهای نظامی و انتظامی، حمایت مسئولان سیاسی و تلاش پزشکان و کارکنان بخش سلامت، با حساسیت هر چه بیشتر در راستای شناسایی به موقع و درمان فوری و کامل بیماران هوشیارانه عمل کرده و افقی روشن برای برنامه مبارزه با مالاریا ترسیم کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تجلیل از فعالان عرصه سلامت چهارمحال و بختیاری
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • این دو بیماری را به‌خاطر کلیه‌ها کنترل کنید
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم
  • خود مراقبتی و تغذیه صحیح عاملی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی
  • فشارخون و دیابت، بیماری شایع متقاضیان حج تمتع
  • بیماری سالک در دامغان کنترل شد
  • کنترل و مهار پشه آئدس در گیلان