Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیرگروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: تلاش‌ها و مجاهدت‌های حضرت علی(ع) تمدن اسلامی را برپا نگه داشته و جریان تشیع و پیروان اهل‌بیت(ع) که جریان حق اسلامی هستند محصول نقش برجسته امیرالمومنین(ع) بوده است.

حجت‌السلام مهدی شریعت‌تبار در گفت‌‍وگو با ایسنا اظهار کرد: زندگی امام علی(ع) را از زمان ورود به جریان سیاسی می‌توان به چهار بازه ظهور اسلام تا هجرت پیامبر(ص)، هجرت پیامبر(ص) تا وفات ایشان، ۲۵ سال خانه‌نشینی امیرالمومنین(ع) و کنار گذاشته شدن از خلافت و دوران خلافت چهار سال و ۱۰ ماه آن حضرت تقسیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در مقطع اول حضرت علی(ع) اولین شخصیتی بودند که دعوت پیامبر(ص) را اجابت کرده و به ندای اسلام لبیک گفتند و با تمام وجود در این دوره از پیامبر(ص) دفاع کردند. از فداکاری‌های امیرالمومنین(ع) در این دوره می‌توان به جریان لیله‌المبیت که آیه هفت سوره بقره نیز به آن اشاره دارد، یاد کرد. نقش حضرت در این مقطع حمایت و دفاع از پیامبر اکرم(ص) و مقابله با توطئه‌های قریش در کنار نقش ابوطالب و حضرت خدیجه بسیار مهم و حیاتی بود.

مدیرگروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: نقش امیرالمونین در مقطع زمانی دوم در دفاع از اسلام و مقابله با هجمه‌های کفار در جنگ‌های بدر، احزاب و...  پس از پیامبر(ص) نقش برجسته‌ای بوده و اگر فداکاری‌ها، مجاهدت‌ها و دفاع‌های جانانه آن حضرت نبود، اسلام پا نمی‌گرفت و از بین می‌رفت. 

شریعت‌تبار خاطرنشان کرد: طبق باورها در مقطع سوم زمان وفات پیامبر(ص) و پس از آن رهبری و خلافت اسلامی پس از پیامبر(ص) مربوط به امیرالمومنین(ع) است که پیامبر(ص) در غدیر خم و دیگر مناسبت‌ها این مسئله را بارها تکرار کرده بودند و حضرت علی(ع) نیز برای احراز این مسئولیت و برای اینکه در این جایگاه قرار بگیرند و نظام اسلامی را مدیریت کنند، بسیار تلاش کردند اما متاسفانه به دلایل بی‌شماری این اتفاق صورت نگرفت.

وی گفت: با این حال حضرت در آن مقطع زمانی و با شرایط سیاسی و اجتماعی حساس آن دوره هم‌چنان به وحدت اسلام تاکید داشته و برای اینکه امت و جامعه تازه تاسیس اسلام دچار تفرقه نشود، با تفرقه افکنان برخورد می‌کردند و دغدغه‌شان حفظ وحدت جامعه اسلامی بوده است.

مدیرگروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: حتی حضرت در مسائل قضایی، نظامی، دفاعی، سیاسی و اجتماعی به خلفای آن دوران کمک می‌رسانند. برای مثال در زمان شورش مسلمانان بر علیه عثمان، حضرت بسیار تلاش کردند که این شورش پایان پیدا کند و عثمان به عنوان خلیفه مسلمین به دست مسلمانان به قتل نرسد. صیانت اعتقادات جامعه اسلامی و پاسخ به شبهات مطرح شده از کارهای فرهنگی و علمی حضرت علی(ع) بود، در کنار این کارها فعالیت اقتصادی نیز داشتند؛ مانند حفر قنات و احداث نخلستان و کارهای بسیار دیگری که انجام می‌دادند.

شریعت‌تبار اضافه کرد: اما مهم‌ترین مقطع تاریخی دوران حیات سیاسی و اجتماعی مقطع چهارم است که حضرت رسما با حضور و بیعت مردم بر مسند خلافت اسلامی قرار گرفتند اما در این مدت کوتاه سه جریان فتنه و جنگ بر حکومت حضرت علی(ع) تحمیل شد.

وی اظهار کرد: حضرت علی(ع) و قبل از ایشان پیامبر(ص) جنگ‌هایی را پیش‌بینی می‌کردند که به تعبیر پیامبر(ص) ناکثین، قاسطین و مارقین از جمله گروه‌های شروع کننده جنگ بودند. ناکثین همان پیمان‌شکنان جنگ جمل بودند که فتنه جمل را راه انداختند و امام برای در نگرفتن جنگ بسیار تلاش کرد اما شرایط به گونه‌ای پیش رفت که چاره‌ای جز جنگ وجود نداشت. قاسطین به اصطلاح ستمگران جبهه شام بودند که جنگ خونین صفین را بر امام تحمیل کردند و در آخر، مارقین سومین گروهی که از ۲ گروه قبل خطرناک‌تر بودند و جنگ نهروان را به راه انداختند که امام راه مدارا و موعظه را پیش گرفت.

مدیرگروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: منظور این است که این سه جریان فتنه فرصت مناسبی را برای حضرت علی(ع) باقی نگذاشت تا مدل حکومت اسلامی، زیر بنا و زیرساخت‌های نظام سیاسی اسلام را عملا اجرا کند اما با این حال با توجه به تجربه تاریخی اگر تلاش‌ها و مجاهدت‌های حضرت و پس از آن سایر ائمه(ع) نبود، هم جریان اسلام و تمدن اسلامی پا نمی‌گرفت و تا به امروز از کلیت اسلام و تمدن اسلامی نام و نشانی باقی نمی‌ماند؛ در نهایت جریان تشیع و پیروان اهل بیت(ع) که جریان حق اسلامی هستند، محصول نقش برجسته امیرالمومنین(ع) بوده است.

شریعت‌تبار عنوان کرد: نقش آفرینی در جبهه‌های جنگ و دفاع‌های جانانه در سیره عملی و سخنان حضرت در نهج‌البلاغه مانند نامه ایشان به مالک اشتر در مورد تبیین یک دوره اصول حکومت اسلامی را می‌توان از یادگارهای علمی آن حضرت دانست که در توسعه اسلام، حفظ و صیانت از اسلام نقش برجسته‌ و مهمی را ایفا کرده و می‌کند.

وی مدعی شد: به عقیده من شخصیت امیرالمومنین(ع) و حتی امامت، ولایت و رهبری سیاسی، علمی و اخلاقی حضرت پس از پیامبر(ص) در قرآن کریم به ۲ گونه طرح شده است؛ یکی در قالب بیان فضیلت و جایگاه معنوی و علمی حضرت علی(ع) است. به طور مثال تمام مفسران شیعه و سنی معتقدند که در جریان مباهله آیه ۶۱ سوره آل عمران کلمه «انفسنا» که در آیه ذکر شده، به معنی «جان ما» و مخصوص امیرالمومنین(ع) است. آیه مباهله می‌گوید که حضرت علی(ع) جان پیامبر(ص) است به معنی این که اگر پیامبر(ص) بهترین شخصیت عالم وجود است، حضرت نیز به منزله جان ایشان است.

مدیرگروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در خصوص طرح شخصیت حضرت علی(ع) در قرآن خاطرنشان کرد: آیاتی در مورد حضرت علی(ع) و به مناسبت فداکاری ایشان یا مقامشان آورده شده، مانند آیه ۲۰۷ سوره بقره که به جریان لیله المبیت اشاره کرده است. آیه تطهیر در سوره احزاب که می‌گوید حضرت علی(ع) به طور قطع از مصادیق اهل بیت(ع) و دارای مقام طهارت و عصمت هستند، نمونه دیگری است. عصمت حضرت علی(ع) در آیه تطهیر و اعلمیت ایشان پس از پیامبر(ص) در آیه مباهله بیان شده و البته آیات متعدد دیگری که مفسران شیعه و سنی به آن معتقدند، وجود دارد.

شریعت‌تبار افزود: از آنجایی که نام حضرت علی(ع) و ائمه اطهار(ع) به عنوان امام در قرآن نیامده اما آیاتی با توجه به شان نزول حضرت و روایات پیامبر(ص) مشخص می‌کند که آیات به مناسبت تبیین امامت و رهبری حضرت علی(ع) وارد شده است؛ برای مثال آیه ۵۵ سوره مائده به مناسبت خاتم‌بخشی حضرت علی(ع) در حال رکوع نماز نازل شده است.

وی تصریح کرد: به هر حال ما معتقدیم که امامت و رهبری حضرت علی(ع) هم در قرآن و هم در روایات پیامبر(ص) به ۲ شکل بیان شده که یک شکل آن بیان فضائل حضرت مانند عصمت، علم و برترین شخصیت که در رهبری و امامت نکات مهمی است و دیگری در قالب تفریق امامت بوده که در آیات قرآن به شکلی و در احادیث پیامبر(ص) هم به شکلی واضح‌تر مثل آن چیزی که در غدیر خم بیان شد وجود دارد.

مدیرگروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در خصوص حکومت‌داری امام علی(ع) در نهج‌البلاغه تصریح کرد: در خصوص آیین حکومت‌داری امیرالمومنین(ع) چند معیار و آیتم مهم وجود دارد. یکی مسئله خدامحوری است به این معنی که امام در سلوک سیاسی و حکومتی خود معیار اول و آخرشان رضایت خداوند بوده و معتقد بودند که آنچه انجام می‌دهند، باید مطابق با حق و رضای خداوند باشد، همانطور که به مالک اشتر فرمودند محبوب‌ترین کارها نزد تو باید کاری که بیشترین انطباق را با منویات الهی دارد، باشد. حضرت علی(ع) مبنای حکومت را کتاب خداوند می‌دانستند.

شریعت‌تبار اضافه کرد: مورد دوم در اصول سیاسی حکومتی امیرالمونین(ع) توجه به مردم است؛ به این معنی که محبت و خدمت به مردم و دفاع از حق مظلومین اولویت بعدی این حضرت بود. گسترش عدالت و دفاع از مظلومین فلسفه حکومت حضرت علی(ع) است؛ هم‌چنان که به مالک اشتر فرموده بودند که تمام قلبت را از عشق و محبت به مردم پر کن.

وی ادامه داد: نکته سوم از خصوصیات بارز سلوک امیرالمومنین(ع) اجرای عدل و عدالت‌محوری بوده است. حضرت علی(ع) با اینکه رهبری معصوم هستند اما از مردم خواستند که انتقاد سالم و سازنده داشته باشند و گفته بودند اگر احساس کردید من حق و عدل را رعایت نکردم به من گوشزد کنید؛ در همین راستا حضرت علی(ع) معتقد بودند که اگر کسی از عرضه عدل نگران باشد، از عمل به آن نیز بیشتر نگران خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری شب قدر شهادت حضرت علی امیرالمومنین ع پس از پیامبر ص تمدن اسلامی نقش برجسته حضرت علی ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۳۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موشک های سپاه از لایه هفتگانه گنبد آهنین عبری و غربی گذشت

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، سردار «علی ملک شاهکوهی» در نخستین همایش «روز ملی گندم و نان» که در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد با اشاره به موفقیت عملیات پهپادی و موشکی نیروهای سپاه در قلب سرزمین های اشغالی، اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس دست رزمندگان اسلام در پاسخ به جنایات رژیم بعث در حمله به شهرهای کشور خالی بود و همین جنایاتی که امروز صهیونیست ها بر سر مردم مظلوم غزه می آورند در آن زمان بعثی ها بر سر مردم کشور ما آوردند.
 
به گفته وی؛ در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران سامانه پدافندی نداشتیم که توان دفاع در مقابل هواپیماها و موشک های دشمن بعثی را داشته باشد حتی تهران و در نزدیکی ما نیروگاه نکا مورد حمله قرار گرفت که نباید این وقایع از اذهان ملت ما فراموش شود.
 
فرمانده سپاه نینوای استان گلستان با بیان اینکه بر حماسه غرورآفرین نیروهای سپاه پاسداران احساس افتخار می کنیم، تصریح کرد: بعد از صدر اسلام نخستین سیلی را بر صورت صهیونیست ها رزمندگان ایرانی زدند که از نسل سلمان فارسی هستند.
 
وی افزود: رسول اکرم (ص) یهودی ها را سرسخت ترین دشمنان اسلام و مسلمین دانسته و بر مقابله با آنها تأکید کرده بود.
 
به گفته وی؛ تمام امکانات و تجهیزات رژیم اشغالگر ساخته دست غربی ها است به همین خاطر سیلی امروز سیلی به صورت همه مستکبران عالم بود.
 
سردار ملک شاهکوهی با عنوان اینکه فقط تجهیزات نسل اولی در حمله به اشغالگران قدس مورد استفاده قرار گرفت، ابراز کرد: این پهپادها و موشک ها ساخته سال 1390 بودند که 13 سال از تولید آنها گذشته بود.
 
وی ادامه داد: موشک هایی که امروز ساخته می شوند حتی یک پیچش هم خارجی نیست در بالاترین سطح به روزرسانی شده است.
 
به گفته وی؛ این پیروزی غرورآفرین که شاخ رژیم اسرائیل را شکست باعث عزت و سربلندی ایرانیان و امت اسلام در جهان شد.
 
فرمانده سپاه نینوای استان گلستان محصول گندم و آرد استان را باکیفیت ترین محصول در نوع خود دانست و گفت: این محصول که به 25 استان کشور صادر می شود عادلانه نیست که قیمت آن با محصولات با کیفیت پائین تر یکسان باشد.
 
وی افزود: اگر طرح زهکشی 270 هزار هکتاری در شمال استان تکمیل شود می تواند جهشی در تولید گندم استان ایجاد کند.

به گفته وی؛ ضروری است مشکلاتی که در بخش توزیع آرد و نان باعث نارضایتی اجتماعی را در استان ایجاد کرده بود رفع شود.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • زندگی فاطمه بنت اسد می‌تواند برای همه الگو باشد
  • موشک های سپاه از لایه هفتگانه گنبد آهنین عبری و غربی گذشت
  • توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟
  • بقیع گوشه ای از تاریخ اسلام است/ ضرورت شناساندن آن به جهان
  • چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟
  • روایت یک استاد تاریخ از فرمان پیامبر(ص) به جهاد با یهودیان جنایتکار
  • روایتی از دشمنی محمدبن عبدالوهاب با پیامبر(ص) / چرا بن‌باز بزرگترین مفتی سلفی‌ها، هیچگاه به مدینه نرفت؟
  • تجلیل مادران شهدا از نماینده ولی فقیه و فرماندهان سپاه ایلام
  • حضرت آیت الله نوری همدانی: امروز لازم است مراکز علمی قم و نجف و الازهر با هم ارتباط عمیق داشته باشند
  • مخالفت وهابیت با همه مسلمانان است نه تنها تشیع/ چرا بن‌باز به مدینه نرفت