Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@19:17:57 GMT

اعلام بازگشایی کتابخانه‌های عمومی بدون ارائه خدمات!

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۳۶۸۶

اعلام بازگشایی کتابخانه‌های عمومی بدون ارائه خدمات!

اعلام بازگشایی و آغاز به کار مجدد کتابخانه‌های عمومی کشور از 29 اردیبهشت‌ماه درحالی که بنا نیست خدماتی به اعضا ارائه شود تعجب‌برانگیز است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، از چندماه پیش شیوع ویروس کرونا با سرعت زیادی همه دنیا را فراگرفت و همه شئون زندگی انسان را در دنیا و ایران تحت تأثیر قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از مشاغل به حالت تعطیل و بسیاری از مراسم‌ها و برنامه‌ها به تعویق رسیده یا به تعطیلی کشیده شدند. 

کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور نیز از این قواعد مستثنی نبود و در همراهی و همکاری با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و هشدارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای جلوگیری از انتشار عوامل بیماری زا، از سوم اسفند اقدام به تعطیلی کلیه امور و خدمات خود کرد.

این تعطیلی تا کنون در پنج مرحله تمدید و ادامه پیدا کرد تا اینکه روز پنج‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه بر اساس بخشنامه‌ای دبیرکل و مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مصوب کردند، مقرر شد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور بعد از حدود ۳ ماه تعطیل اضطراری با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی آغاز به کار کنند.

طبق بخشنامه فوق‌الذکر آغاز به کار کتابخانه‌های عمومی کشور از ۲۹ اردیبهشت ماه بدون حضور اعضاء و با هدف انجام امور کتابخانه‌ای بازگشایی می‌شوند.

محمدهادی ناصری طاهری؛ سرپرست روابط عمومی نهادکتابخانه‌های عمومی کشور نیز درباره زمان حضور اعضا کتابخانه‌ها گفت: ارائه خدمات کتابخانه‌ای حضوری برای اعضا در این زمان به جهت رعایت فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی امکان‌پذیر نیست و ان‌شالله پس از طی مرحله مهار بیماری کووید ١٩، با رعایت پروتکل‌های خاص بهداشتی خدمات حضوری کتابخانه به اعضا نیز از سر گرفته خواهد شد.

اعلام بازگشایی و آغاز به کار مجدد کتابخانه‌های عمومی کشور درحالی که بنا نیست خدماتی به اعضا ارائه شود تعجب‌برانگیز است. تعطیلی کتابخانه‌های عمومی کشور در اوایل و ایام اوج شیوع ویروس کرونا اقدامی عقلانی و قابل قبول بود؛ اما در روزهایی که بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها و ادارات و محافل مختلف عمومی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تمهیدات ویژه آغاز به کار کرده‌اند کتابخانه‌های عمومی کشور بناست از 29 اردیبهشت‌ماه و فقط برای انجام امور داخلی خود در ساعات کاری و با حضور نیروی انسانی محدود بازگشایی شود!

هنوز بسیاری از مردم در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و رفت‌وآمدهای خود به بیرون از منزل را محدود به انجام امور ضروری کرده‌اند؛ در این وضعیت کتاب یکی از چیزهایی بود که مردم اوقات خود را با آن می‌گذراندند؛ کتابخانه‌های عمومی کشور می‌توانستند از چند وقت قبل با انجام مواردی مانند تعطیلی سالن‌های مطالعه، محدودیت در استفاده اعضا از قفسه‌های کتاب، افزایش مدت زمان امانت دادن کتاب و ... در کنار رعایت موارد بهداشتی بازگشایی شود.

شیوع ویروس کرونا بر وضعیت اقتصادی مردم تأثیرات زیادی گذاشته و قدرت خرید آنها را کاهش داده است؛ در این شرایط کتابخانه‌های عمومی کشور می‌توانند با بازگشایی و انجام اولین و مهم‌ترین مأموریت و وطیفه خود یعنی امانت دادن کتاب به مردم بخش کوچکی از دغدغه‌های مالی مردم را برطرف و بخش بزرگی از اوقات خانه‌مانی و قرنطینه مردم را پر کنند.

باید منتظر ماند و دید قرار است چند روز پس از بازگشایی کتابخانه‌های عمومی در 29 اردیبهشت‌ماه که نام آن را مرحله نخست گذاشته‌اند؛ پای اعضا و مراجعان به کتابخانه‌ها باز خواهد شد؟

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: کتابخانه نهاد کتابخانه های عمومی کشور شیوع ویروس کرونا کتاب خوانی کتابخانه های عمومی کشور اردیبهشت ماه کتابخانه ها آغاز به کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۳۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه‌های سیار در کشور توسعه می‌یابد + فیلم

مهدی رمضانی امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان کردستان در سنندج اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰میلیون نفر از مردم کشور عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و از این تعداد، سه میلیون نفر کتاب به امانت گرفته و تراکنش داشته‌اند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از برنامه‌های این نهاد را توسعه کتابخانه‌های سیار اعلام کرد و گفت: دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به این مساله در مناطق حاشیه و روستایی داشته به گونه‌ای که تعداد کتابخانه‌های سیار از ابتدای دولت تاکنون از ۲۵ مورد به بیش از ۵۰ مورد افزایش یافته است.

رمضانی با بیان اینکه تکمیل کتابخانه‌های مرکزی اولویت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، گفت: برای دسترسی آسان به کتابخانه و عدالت در این حوزه، ایجاد کتابخانه‌های سیار در مکان‌های پرجمعیت که امکان احداث کتابخانه ثابت وجود ندارد مورد تاکید است.

وی بیان کرد: ۲۰۰ خودرو در آینده نزدیک، تجهیز و به کتابخانه‌های سیار در کشور اضافه خواهد شد.

رمضانی افرود: سیاست کلی ما تکمیل کتابخانه‌های مرکزی است، چرا که این کتابخانه‌ها سطح فرهنگی استان‌ها را تغییر خواهند داد، ضمن اینکه در سالجاری تکمیل و توسعه پروژه‌های کتابخانه‌ای از لحاظ سخت، افزاری و نرم‌افزاری در اولویت خواهد بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • خدمات رسانی سه کتابخانه سیار در شهرستان‌های هرسین، قصرشیرین و جوانرود
  • کتابخانه‌های سیار در کشور توسعه می‌یابد + فیلم
  • توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور
  • طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • دستور رئیس‌ جمهور برای اختصاص ۲۰۰ خودرو به کتابخانه سیار
  • اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه
  • افزایش شاخص‌های کتابخانه‌ای در ۲ سال گذشته
  • لزوم توسعه خدمات کتابخانه‌ای در حاشیه شهرها و مناطق روستایی سنندج