Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-24@08:54:28 GMT

کرونا؛ عقب‌افتاده یا توسعه‌‌یافته

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۴۸۳۳

دو مفهوم عقب‌افتادگی و توسعه بیش از اینکه واژه‌های اقتصادی باشند، واژه‌هایی اجتماعی‌اند و عقبه‌های اجتماعی آنها، بیش از عقبه‌های اقتصادی‌شان بر جوامع تاثیرگذارند.به همین جهت جامعه‌شناسان به خود حق می‌دهند که  درباره جامعه‌شناسی توسعه نظر دهند، یا جوامع عقب‌افتاده، یا در حال توسعه را با معیارهای جامعه‌شناسانه بررسی ‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل اجتماعی بودن یا بار شدید اجتماعی داشتن واژه توسعه، جامعه‌شناسان اعتقاد دارند کشورهایی که برای رسیدن به توسعه روی اقتصاد تاکید می‌کنند نه‌ تنها به توسعه نمی‌رسند بلکه موجب وارد آمدن ضرر و زیان اقتصادی به جامعه می‌شوند. مثال بارز این نظر دیکتاتورهایی بودند که در قرن نوزدهم و بیستم در جوامع مختلف ظهور کردند و برخی از آنان سودای پیشرفت کشورشان را نیز داشتند، آنها تصور می‌کردند با فروش منابع کشورشان مثل نفت، مس و... می‌توانند صنایع بزرگ وارد کشورشان را صنعتی کنند و به توسعه برسند. در صورتی که در چنین فرآیندی، صنعتی‌شدن تک‌یاخته‌ای اتفاق می‌افتاد و چون کارگران و مهندسان روی ماشین‌آلات وارداتی کار می‌کردند بعد از استهلاک و نابودی ماشین‌آلات به هر دلیلی، کارخانه‌ها غیراقتصادی می‌شدند و جامعه به صنعتی شدن نمی‌رسید. با مشکلات کشورهایی که توسعه را تنها در اقتصاد می‌دیدند، شماری از دانشمندان به این نتیجه رسیدند که توسعه باید به صورت پایدار اتفاق بیفتد و پیامدهای محیط زیستی و اجتماعی آن درمان شود. در واقع این نگاه معتقد است در امر توسعه، اشتباهات گذشته نباید تکرار شود. بر این اساس باید گفت، توسعه پایدار زمانی در کشور اتفاق می‌افتد که در جامعه ساختارهای جمعیتی‌، آموزش و پرورش، محیط زیست و عدالت اجتماعی در جهت جلوگیری از کاهش کیفیت زندگی مردم عمل کنند.

در چنین جامعه‌ای در کنار رسیدگی به تمامی امور مربوط به مردم که مهم‌ترین آنها آزادی و عدالت اجتماعی است، توسعه اتفاق می‌افتد و اقتصاد نیز همپای سایر قابلیت‌های انسانی توسعه‌یافته می‌شود. توسعه اقتصادی در بعد خود بر ثروت و رفاه مردم می‌افزاید. اینک «کرونا» نیز به عنوان یک پدیده مهمی همین وضع توسعه را پیدا کرده است. در واقع نوعی بیماری است و ظاهرا پزشکان باید آن را علاج کنند. ولی کمک جامعه‌شناسان، سیاستمداران، مهندسان، اقتصاددانان و انواع متخصصان علوم نظری و عملی را باید خواست تا جامعه بتواند از این بلیه آسمانی نجات پیدا کند.

با یک جمله که نشان‌دهنده اهمیت تخصص‌ها در امر مبارزه ویروس کروناست، این یادداشت کوتاه را پایان می‌دهم و آن اینکه حتی نظافت منزل و محل کار برای رهایی از ویروس کرونا تخصص می‌خواهد که مردم در نظافت معمولی و همیشگی خانه خود رعایت نمی‌کنند.

 

منبع: اتاق خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۴۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه تعداد پهپاد اسرائیلی دست ایران افتاده؟ پاسخ جالب ژنرال اسرائیلی

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 13 شبکه کان اسرائیل گزارشی از روند توسعه برنامه پهپادی ایران از دوران دفاع مقدس تا امروز منتشر کرد که سیر توسعه پهپادی ایران را از منظر صهیونیست‌ها نشان می‌دهد. در بخشی از این گزارش به شکار و نشاندن شماری از پهپادهای آمریکایی و اسرائیلی اشاره شده که به باور صهیونیست‌ها، با مهندسی معکوس این پهپادها، پهپادهای ایران توسعه یافته است. در بخشی از این گزارش از معاون فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی پرسیده می‌شود: «تا الان چه تعداد پهپاد اسرائیلی به دست ایرانی ها افتاده است؟» پاسخ جالب ژنرال اسرائیلی را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • چه تعداد پهپاد اسرائیلی دست ایران افتاده؟ پاسخ جالب ژنرال اسرائیلی
  • تاثیر تحولات جامعه بر میزان توسعه کشور
  • چه بر سر طبقه متوسط آمد؟
  • شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم
  • شفافیت در هزینه‌کردها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • شفافیت در هزینه کرد‌ها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • شفافیت در هزینه کردها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • بده بستان رشوه در نظام اداری کشور؛ چرا ایرانی‌ها رشوه می‌دهند؟
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است/ دوران شیوع کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است / دوران کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم