Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با وب‌سایت عراقی اعلام کرد، نخست‌وزیر عراق به دلیل وجود خطر داعش اجازه خروج نیروهای آمریکایی از عراق را نمی‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «گابریل صوما» مشاور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در امور غرب آسیا از محورهای دیداری که قرار است میان دولت عراق و آمریکا در ژوئن آینده پیرامون بررسی توافق راهبردی میان دو طرف برگزار شود، پرده برداشت و تأکید کرد، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق اجازه خروج نیروهای آمریکایی از عراق را نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به وبگاه «المعلومه» گفت: دو توافق میان دولت عراق و ایالات متحده آمریکا وجود دارد؛ اولی توافق راهبردی و پیرامون روابط دوجانبه میان بغداد و واشنگتن از نظر سیاسی، دیپلماتیک، تجاری، مالی، انرژی، مسایل قضایی و نیز خدمات، علوم، فرهنگ و محسیط زیست است و توافقنامه دوم، توافق چارچوب استراتژیک و مربوط به امنیت میان طرفین است؛ این توافقنامه دوم، حضور آمریکا در منطقه و خروج آن از عراق را مشخص می‌کند.

صوما ادامه داد: توافقنامه امنیتی معروف توافقنامه چارچوب استراتژیک در 31 دسامبر 2011 و پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق تمام شد اما دولت عراق در سال 2014 بار دیگر آن را فعال کرد. مذاکراتی که در ژوئن میان عراق و آمریکا برگزار خواهد شد مربوط به این توافقنامه‌های قابل اجرا هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توافقنامه‌ استراتژیک با آمریکا لغو خواهد شد؟ گفت: لغو این توافقنامه با آمریکا امری بعید است. دولت عراق قصد دارد توافقنامه‌ها با واشنگتن را قابل اجرا نگه دارد.

صوما در پاسخ به  سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا الکاظمی خواستار خروج نیروهای آمریکایی خواهد شد، گفت: نخست‌وزیر جدید عراق به دلیل وجود خطر داعش، نیروهای آمریکایی را در عراق نگه خواهد داشت و اجازه خروج آنها را نخوهد داد. داعش همچنان در عراق قوی است و امنیتش را تهدید می‌کند. خطر داعش، الکاظمی را به سمت ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق و عدم درخواست برای خروج آنها سوق خواهد داد.

وی سپس معافیت عراق از تحریم‌های ایران برای واردات گاز را بخشی از حمایت آمریکا از دولت الکاظمی خواهد و گفت: دولت آمریکا از الکاظمی برای اجرای انتخابات زودهنگام حمایت خواهد کرد. الکاظمی از تأیید و حمایت دولت آمریکا برخوردار است و باید سلاح را منحصرا تحت کنترل دولت قرار دهد و طرف‌های مسلح را از ارتش و نیروهای مسلح عراق جدا کند.

کابینه عراق شنبه گذشته با تشکیل «هسته بحران» متشکل از افراد متخصص در امور خارجه و روابط بین‌الملل برای گفت‌وگو با طرف آمریکایی جهت بازنگری در توافقنامه راهبردی موافقت کرد.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق ترامپ آمریکا داعش خروج نیروهای آمریکایی از عراق اجازه خروج دولت عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۵۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرملین خروج صلحبانان روسیه از قره‌باغ را تایید کرد

سخنگوی کرملین امروز (چهارشنبه) تایید کرد که نیروهای صلحبان روسیه که در قره‌باغ مستقر بودند، در حال خروج از این منطقه هستند.

به گزارش مشرق، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اعلام کرد نیروهای صلحبان روسیه در حال خارج‌ شدن از منطقه «قره‌باغ کوهستانی» هستند.

پسکوف در یک نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا خروج نیروهای صلحبان روسیه از قره‌باغ صحت دارد، گفت: «بله، درست است.»

قره‌باغ منطقه‌ای است واقع در خاک جمهوری آذربایجان که تا چندی پیش اکثر ساکنان آن ارمنی‌تبار و به دولت ایروان نزدیک بودند. باکو در سپتامبر ۲۰۲۳ با حمله‌ای ناگهانی به این منطقه، دوباره کنترل قره‌باغ را در دست گرفت و تقریبا تمام ساکنان محلی آن به ارمنستان گریختند.

در یک سال گذشته و با مسلط‌شدن جمهوری آذربایجان بر قره‌باغ در حمله‌ای کوتاه و سریع، روابط مسکو و ایروان به تیرگی گراییده و خروج نیروهای صلحبان روسیه در قره‌باغ نیز گام تازه‌ای در مسیر سرد شدن روابط روسیه و ارمنستان است.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • آمریکا به بهانه حمایت از مخالفان مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند
  • درخواست آمریکا از ایران: اجازه بدهید اسرائیل «یک حمله نمادین» انجام دهد + سند
  • پرواز هواپیمای آمریکایی بر فراز تنگه تایوان و واکنش سریع چین
  • قدرت نیروهای مسلح کشور ، اجازه جولان به دشمن نمی دهد
  • کرملین خروج صلحبانان روسیه از قره‌باغ را تایید کرد
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • مشاور امنیت ملی آمریکا: تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کنیم
  • واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند