Web Analytics Made Easy - Statcounter

پذیره‌نویسی صندوق‌ سرمایه‌گذاری (ETF) که گام بزرگ دولت برای مردمی کردن اقتصاد به شمار می رود تا سه روز دیگر به پایان می رسد؛ یونیت های (واحدها) این صندوق ها با تخفیف ۲۰ درصدی به مردم فروخته می شود، پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه گذاری "واسطه‌گری مالی یکم" نیز از ۱۴ اردیبهشت تا ۳۱ اردیبهشت انجام می شود که طی آن سهام برخی بانک ها و بیمه ها به مردم واگذار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این طرح، سهام باقیمانده دولت در بانک‌های تجارت، صادرات و ملت و بیمه‌های البرز و اتکایی امین از طریق صندوق واسطه‌گری مالی یکم(ETF) به مردم عرضه می شود.

واگذاری مستقیم به مردم به جای فروش بلوکی

دولت می‌ توانست به راحتی سهام خود در سه بانک و دو شرکت بیمه را از طریق بورس به فروش رساند؛ اما عرضه سهام به ‌صورت ETF، با هدف مردمی کردن اقتصاد (افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه) و انتفاع عامه مردم (حتی افرادی که تاکنون در بازار سرمایه فعال نبوده اند) از رشد بازار سرمایه صورت گرفته است.

ارزش کل سهام این صندوق ۳۲ هزار میلیارد تومان است که با تخفیف ارایه شده ۱۷هزارمیلیارد تومان از مردم دریافت خواهد شد.

بنابراین، این ادعا که دولت با فروش واحدهای این صندوق به دنبال پوشش کسری بودجه خود است، اشتباه است زیرا برای جبران کسری بودجه بهتر بود که به دنبال عرضه سهام به شکل بلوکی می‌رفت.

همچنین مدیریت دولت در این صندوق تا سال ۱۴۰۰ است؛ پس از آن، هر شخص حقیقی و حقوقی که بیش از یک دهم درصد از واحدهای این صندوق را داشته باشد، می تواند در مجامع این صندوق برای تصمیم‌گیری‌ها شرکت کند.

۳ روز مانده تا پایان مهلت پذیره‌نویسی

شروع پذیره‌نویسی از بامداد روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه (۳۱ اردیبهشت) انجام می شود. گفته می شود که این زمان تمدید نخواهد نشد.

همچنن دو مرحله دیگر عرضه سهام دولتی در قالب صندوق انجام خواهد شد که البته مربوط به سایر شرکت های دولتی است.

شیوه های پذیره‌نویسی واحدهای صندوق

پذیره‌نویسی واحدهای این صندوق از طریق کارگزاری‌ های بورس، سامانه ‌های آنلاین معاملاتی و درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری (شعب) بانک‌ های منتخب صورت می ‌پذیرد.

درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌ های منتخب به ‌منظور پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه گذاری "واسطه‌گری مالی یکم" به ارایه خدمات می پردازند.

درصورت افزایش درگاه ‌های غیرحضوری مندرج در جدول فوق توسط بانک‌ها یا اضافه‌ شدن بانک‌های دیگری به لیست بانک‌های منتخب جهت انجام فرآیند پذیره‌نویسی، مراتب ازطریق روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی اطلاع ‌رسانی خواهد شد.

کمترین پول مورد نیاز برای پذیره‌نویسی صندوق

حداقل مبلغ پذیره‌نویسی برای هر یک از اشخاص حقیقی ایرانی دارای کد ملی ۱۰ هزار تومان و حداکثر مبلغ پذیره‌نویسی معادل ۲ میلیون تومان است که بر اساس مضربی از ۱۰ هزار تومان تعیین می شود.

ممنوعیت خرید توسط اشخاص حقوقی

پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه ‌گذاری موضوع این دستورالعمل صرفاً شامل اشخاص حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی نمی‌توانند در پذیره‌نویسی شرکت کنند و استفاده از حساب آن‌ها برای پرداخت وجوه امکان‌پذیر نیست.

امکان خرید توسط ایرانیان خارج کشور

امکان پذیره‌نویسی برای هر فرد ایرانی دارای کد ملی بدون وجود محدودیت سنی وجود دارد و تفاوتی در اقامت در داخل و یا خارج کشور وجود ندارد.

بر این اساس، اتباع غیر ایرانی قادر به خرید یونیت های این صندوق نخواهند بود.

زمان مجاز شدن معاملات یونیت ها

پس از گذشت ۲ ماه از پایان پذیره‌نویسی، امکان معامله کل یونیت ‌های صندوق سرمایه گذاری فراهم می‌ شود.

این زمان احتمالا در اوایل تیرماه خواهد بود. مهلت دو ماهه در نظر گرفته شده برای آزادسازی فروش واحدهای صندوق سرمایه گذاری برای این است که خریداران زمان کافی برای دریافت کدهای بورسی داشته باشند.

راه های تداوم سودآوری صندوق

ارزش سهام موجود در این صندوق منجر به افزایش یا کاهش ارزش واحدهای صندوق می ‌شود. ضمن این‌که تلاش می‌شود از طریق سرمایه‌ گذاری مبالغ نزد صندوق برای بازارگردانی، حداکثر سود ممکن حاصل شود. بدین ترتیب، سود تضمینی برای واحدهای سرمایه ‌گذاری صندوق وجود نداشته و صرفاً سود احتمالی از طریق راهکارهایی مانند افزایش قیمت سهام موجود در صندوق قابل تحقق است.

واریز سود سالانه ناشی از عملکرد سهام شرکت ‌های موجود در صندوق و سود حاصل از سرمایه‌ گذاری منابع صندوق به ‌صورت سپرده‌ گذاری و خرید اوراق نیز از شیوه های دیگر سودآوری این صندوق است.

کاهش آسیب پذیری صندوق از افت احتمالی شاخص بورس

حتی درصورت افت شاخص از آن‌جا که در حال حاضر مردم سهام را با تخفیف ۲۰ درصدی نسبت به قیمت‌ های  ۳۱ اردیبهشت می‌خرند، با فرض کاهش شاخص بورس در این حدود نیز متضرر نخواهند شد.

همچنین حدود یک هزار میلیارد تومان برای انجام بازارگردانی نزد صندوق "واسطه ‌گری مالی یکم" نگهداری می‌ شود.

برچسب‌ها خصوصی سازی بورس سازمان بورس و اوراق بهادار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خصوصی سازی بورس سازمان بورس و اوراق بهادار خصوصی سازی بورس سازمان بورس و اوراق بهادار صندوق سرمایه گذاری پذیره نویسی واحدهای واحدهای صندوق گری مالی یکم بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۵۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان دو دهه پرحاشیه استقلال و پرسپولیس/ منتظر «هندوانه دربسته»

به گزارش خبرنگار مهر، باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس پس از سال‌ها بحث و بررسی بالاخره به طور رسمی به بخش خصوصی واگذار شدند تا نه تنها مشکل اصلی دریافت مجوز حرفه‌ای برای حضور در لیگ نخبگان آسیا برطرف شود بلکه بخش دولتی نیز دیگر کمترین دخل و تصرف را در امور مدیریتی آنها داشته و سرخابی‌ها با دغدغه مالی کمتری بتوانند باشگاه‌داری خود را انجام دهند.

پروسه طولانی که بیشتر از یک دهه تبدیل به دغدغه اصلی تماشاگران و حتی مدیران وزارت ورزش و ارگان‌های مختلف دولت نظیر سازمان بازرسی کل کشور شده بود.

چاره‌ای جز خصوصی سازی نبود

مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان دولت دوازدهم پس از سال‌ها تحقیق و مطالعه سازمان‌های مختلف با فشار مدیران ارشد کشور و همچنین مسؤولان کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت خصوصی سازی سرخابی‌ها را جدی تر از گذشته دنبال کند. اتفاقی که به عمر وزارت او قد نداد اما توسط حمید سجادی اولین وزیر ورزش دولت سیزدهم پیگیری شد.

هیچکس گردن نمی‌گرفت

باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس طبق اعلام کمیسیون اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به وزارت اقتصاد باید سپرده می‌شدند که با جزئیات مرتبط با فروش سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مورد بررسی هم قرار گرفته بود که بخشی از آن را در پی می‌خوانید:

«طبق گزارش کمیسیون اصل ۴۴ در خصوص واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، مطابق حکم بند «ه» تبصره «۲» قانون بودجه سال ۱۳۹۸، وزارت ورزش و جوانان باید حداکثر تا پایان شهریور ماه ١٣٩٨، شرایط پذیرش دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را در بازار پایه فرا بورس فراهم کند.

با این‌حال، این حکم اجرایی نشد. مع‌الوصف، در صورت اصرار قانونگذار مبنی‌بر واگذاری دو شرکت فرهنگی ورزشی دو پیشنهاد در این باره مطرح است؛ پیشنهاد نخست اینکه عبارت «وباقی سهام به‌صورت خرد» از حکم قانون بودجه سال ۱۳۹۸ حذف شود و این یعنی اینکه در حال حاضر نیمی از سهام دو باشگاه از طریق فرا بورس به‌صورت بلوکی عرضه شود.

پیشنهاد دوم این است که در مقطع کنونی و با اقتضائات و موانع موجود «واگذاری ۸۰ درصد از سهام برند دو باشگاه (دارایی‌های نامشهود) از طریق فرا بورس (بازار دارایی فکری) به شرکت‌های سهامی عام دارای حداقل ده هزار سهام‌دار به‌صورت بلوکی و باقی سهام به‌صورت خرد به هواداران (در قالب شرکت تعاونی سهامی عام) عرضه شود. در غیر این صورت، واگذاری به روش «پیمان مدیریت» (حفظ مالکیت دولت و مدیریت بخش غیردولتی) از طریق مزایده عمومی سازمان خصوصی‌سازی پیشنهاد می‌شود.»

اتفاقی که رقم نخورد تا بارها اسامی مختلف برای خریداران زوری! مطرح شود اما با ایرادهای قانونی سازمان بازرسی کل کشور و همچنین مجموعه وزارت ورزش و وزارت اقتصاد و دارایی خبری از واگذاری عمده سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال نبود.

هشدار جدی AFC و شروع فعالیت‌های گسترده واگذاری

کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از بررسی صورت حساب‌های مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و گزارش شاکیان بین المللی آنها نسبت به شفاف سازی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای تصمیم گرفت امور دو باشگاه را زیر ذره بین ببرد.

آنها پس از دریافت گزارش‌های مالی روی جزئیات مالکیت هر یک از این دو باشگاه خواستار توضیح شد تا مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران جلسه‌های فشرده ای را با کیومرث هاشمی وزیر ورزش و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همراه مدیران سازمان خصوصی سازی برگزار کند. وزیر ورزش نیز با قید فوریت در واگذاری دو باشگاه چاره را در پیگیری آن از سوی هیأت وزیران دید تا بدنه اصلی دولت سیزدهم درگیر این موضوع مهم شود.

پولدارها بالاخره مشتری شدند

اجبار یا درخواست!؟ سوالی است که هنوز نمی‌توان پاسخ آن را از کنسرسیوم‌هایی که استقلال و پرسپولیس را امروز دوشنبه سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ خریدند دریافت کرد. هلدینگ پتروشیمی‌های مهم کشور سراغ آبی‌ها رفتند و ۶ بانک هم به اندازه ۸۵ درصد از سهام‌ پرسپولیس را خریدند تا رؤیای خصوصی سازی آنها پس از نزدیک به دو دهه برآورده شود. کنسرسیوم‌های درآمدزایی که گردانندگان اصلی دو باشگاه خواهد بود تا شاید دیگر خبری از دغدغه مالی آنها نباشد.

طبق اعلام سازمان خصوصی سازی ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال ایران توسط کنسرسیومی از هلدینگ شرکت‌های صنایع پتروشیمی معامله شد. قیمت هر سهم پایه معادل ۳,۰۴۶ ریال بود که در سامانه معاملات وارد سیستم کردند که سپس خریداری شد و این معامله قطعی شد. ارزش کلی مبلغ حدود ۲ هزار و ۷۹۳ میلیارد تومان بود.

برای سهام شرکت پرسپولیس هم کنسرسیومی از بانک‌ها اقدام به خرید کردند. قیمت هر سهم پایه ۳,۵۸۰ ریال اعلام شد. ارزش کل این معامله که شامل ۸۵ درصد از سهام بود نیز رقمی حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان شد.

حالا باید عملکرد خریداران پولدار سرخابی‌ها را زیر ذره بین قرار داد تا به پاسخ پرسش مربوط به اجباری یا اختیاری بودن خرید هر یک از باشگاه‌های پرطرفدار توسط این شرکت‌ها رسید. شاید آنها مکلف به خرید شده بودند تا تنها بتوانند روی کاغذ مشکل مجوز حرفه‌ای را حل کنند اما قطعاً سرخابی‌های پایتخت تحت تأثیر اساسی این معامله بزرگ قرار می‌گیرند و شرکت‌های خصوصی چاره‌ای جز سرمایه گذاری روی آنها برای جلب رضایت طرفداران میلیونی هر یک از این دو تیم پایتخت نداشته باشند.

کد خبر 6085421 مهدی مرتضویان

دیگر خبرها

  • راه خصوصی‌ سازی ایران‌ خودرو و سایپا باز می‌ شود؟
  • وعده شناسایی و رفع موانع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا
  • پایان دو دهه پرحاشیه استقلال و پرسپولیس/ منتظر «هندوانه دربسته»
  • جزئیات مهم درباره صندوق املاک و مستغلات در فرابورس
  • چرا رهبر انقلاب اصرار بر مردمی سازی اقتصاد دارند؟ / مزایای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی چیست؟
  • ارسال نامه سازمان خصوصی سازی به رئیس فدراسیون فوتبال +تصویر
  • ارسال نامه سازمان خصوصی سازی به رئیس فدراسیون فوتبال
  • پای فدراسیون فوتبال به خصوصی‌سازی رسمی استقلال و پرسپولیس باز شد
  • ارسال نامه سازمان خصوصی‌سازی به رئیس فدراسیون فوتبال
  • نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون برای واگذاری استقلال وپرسپولیس