Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی دبیر هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران استان مرکزی گفت: تبادل الکترونیکی و بدون مراجعه مستقیم مردم در استعلامیه معاملات مسکن استان به ادارات امور مالیاتی خدمت جدید دفاتر اسناد رسمی استان مرکزی به مردم است که در دوران شیوع کرونا از رفت و آمدهای اضافی در این حوزه می کاهد.

مصطفی سرخیل در گفت و گو با ایسنا، در خصوص برون سپاری اخذ مالیات نقل و انتقال املاک، گفت: قرار است این مهم در راستای اجرای تبصره چهار ماده ١٨٧ قانون مالیات های مستقیم که سابقا در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، به صورت بر خط از ٢٠ اردیبهشت ماه سال جاری در مراکز استان ها و ٢٧ خردادماه در شهرستان ها اجرایی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حال حاضر گواهی نقل و انتقال قطعی املاک و معاملات رهنی بانک ها که مالکین دارای گواهی پایان ساختمان معتبر با کاربری مسکونی صادره از شهرداری‌ها هستند، به صورت الکترونیکی در دفاتر اسناد رسمی صادر می‌شود.

وی ادامه داد: قبل از این مفاصای مالیاتی موصوف با رفت و آمدهای مکرر و زائد مراجعین فیما بین دفاتر اسناد و اداره امور مالیاتی صورت می گرفت. در خصوص سایر املاک از جمله املاک با کاربری های غیر مسکونی و فاقد پایان کار و املاک موروثی در مراحل بعدی و در آینده اجرایی خواهد شد.

عضو کمیته پارلمانی کانون سردفتران و دفتریاران کشور بیان کرد: از محاسن این تصمیم جدید اینست که از اتلاف وقت و رفت و آمدهای زائد و از ازدحام مردم در ادارات امور مالیاتی جلوگیری کرده و باعث تسریع و تسهیل کار مراجعین خواهد شد، اما در عین حال بار مسئولیت سنگینی را بر دوش دفاتر اسناد رسمی خواهد گذاشت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دفاتر اسناد رسمی حق الزحمه‌ای نیز بابت این کار و مسئولیت‌های مترتبه بر آن دریافت خواهند کرد، گفت: اگر چه سابقا نیز مقرره عادلانه‌ای بر اساس آئین نامه مالیاتی نظارت بر عملیات دفاتر اسناد رسمی مصوب اردیبهشت ١٣٥٠ و اصلاحات بعدی آن معادل چهار درصد برای وصول مالیات جهت دفترخانه‌ها پیش بینی شده بود، اما در حال حاضر این موضوع در مقررات جدید پیش بینی نشده است که دفاتر را با هزینه‌های جدید تهیه سیستم و جذب نیروی انسانی جدید مواجه خواهد کرد. با اینهمه دفاتر اسناد رسمی در پیشینه مثبت ۱۰۰ ساله شان چهره قابل اعتمادی را در خدمت به مردم  به نمایش گذاشته‌اند.

عضو اصلی و دبیر هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران  استان مرکزی در رابطه با افزایش تعرفه‌های حق التحریر دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد: هیچ کدام از ردیف‌های تعرفه‌های ابلاغ شده که پس از پنج سال صورت گرفته همخوانی و تطابقی با حداقل تورم یک ساله ندارد، حتی در برخی موارد ردیف‌های جدید از تحریر سال ٩٤ کمتر پیش بینی شده است و این موضوع در سراسر کشور تاکنون و در میان خدمات سایر صنوف بی نظیر است.

وی ادامه داد: مردم از تعدیل و افزایش حداقلی تعرفه حق التحریر دفترخانه‌ها خیلی گله مند نیستند، چرا که شاهد تغییرات نگران کننده و حیرت آوری در قیاس با سایر هزینه‌های صنوف و خدمات نیستند.

به گفته سرخیل در سال جاری و مطابق قانون بودجه مصوب در کشور نیم درصد جدید به حق الثبت نیم در صدی سابق (جمعا یک درصد قیمت سند) اضافه شده است که جهت برخی مصارف ضروری و تا سقف معین به حساب خزانه از مردم دریافت و به حساب خزانه واریز می‌شود که هیچ ربطی به سردفتر و دفترخانه ندارد و دفاتر اسناد رسمی در هنگام تنظیم اسناد رسمی صرفا مأمور وصول آن هستند و همچون سایر وجوه مصوب از جمله مالیات نقل و انتقال، مالیات ارزش افزوده و غیره ماموریت و مسئولیت وصول دقیق و کامل آن را دارند و بدون وصول آن مجاز به تنظیم سند رسمی نیستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دفترخانه دفاتر اسناد رسمی کروناویروس استان مرکزی استانی اقتصادی دفاتر اسناد رسمی استان مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۶۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه مجلس درباره اموال مشمول مالیات بر عایدی

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز در جریان بررسی ایرادت شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی ماده ۱۲ این طرح را اصلاح کردند.

صدر ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۱۲- یک ماده به‌عنوان ماده (۴۶) ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر الحاق می‌شود:
ماده ۴۶- کلیه اشخاص غیرتجاری انتقال‌دهنده «عین» یا «حق‌واگذاری‌ محل» در خصوص انتقال دارایی‌های زیر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند:

۱- املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل
۲- انواع خودرو سواری دارای شماره انتظامی (پلاک) شخصی
۳- انواع طلا، نقره، پلاتین و مسکوکات آنها و جواهرآلات
۴- انواع ارز

تبصره (۱) و (۲) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۱- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، صدور صورتحساب الکترونیکی تنظیم وکالت بلاعزل با موضوع انتقال دارایی‎های موضوع بندهای (۱) و (۲) این ماده، در این قانون در حکم انتقال است و مشمول مالیات موضوع این فصل می‌‎شود و موکل اصلی یا موکلین بعدی وکالت بلاعزل مسئول پرداخت مالیات متعلق هستند. مبلغ درج شده در صورتحساب‌ الکترونیکی موضوع ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، مبنای محاسبه عایدی سرمایه دارایی‌های موضوع این تبصره است.

آیین‌نامه اجرایی این تبصره حداکثر یک سال پس از لازم ‎الاجرا شدن این ماده، توسط سازمان با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره ۲- در این قانون و قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، صدور صورتحساب الکترونیکی تعویض شماره انتظامی (پلاک) دارایی‎‌های مشمول مقررات شماره‌گذاری، در حکم انتقال دارایی‌های مذکور تلقی می‌گردد.
تبصره (۳) و (۴) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:
تبصره ۳- اخذ مالیات موضوع این فصل مشروط به استقرار بستر اجرایی موضوع ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.
تبصره ۴- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، معاملات دارایی‌های موضوع بندهای (۱) و (۲) این ماده که مرتبط با فعالیت‌های شغلی نیستند، صرفاً مشمول مالیات موضوع این فصل هستند و مشمول مالیات موضوع ماده (۹۳) این قانون نمی‌شوند.

تبصره (۵) و (۶) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۵- در صورت فروش داراییهای موضوع بندهای (۳) و (۴) این ماده توسط اشخاص غیرتجاری به اشخاص موضوع اجزای (۳) و (۴) بند «ث» ماده (۱۶مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، عایدی حاصل از انتقال دارایی‌های مذکور معاف از مالیات موضوع این فصل است. در صورت فروش دارایی‌های مذکور به سایر اشخاص، کل درآمد یا وجوه دریافتی حاصل از انتقال دارایی‌های فوق مشمول مالیات موضوع فصل ششم باب سوم این قانون می‌شوند.

تبصره ۶- اشخاص غیرتجاری بالای هجده سال که داراییهای موضوع بند (۳) این ماده را مستقیماً از اشخاص موضوع جزء (۳) بند «ث» ماده (۱۶مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان خریداری کرده‌اند، می‌توانند دارایی‌های مذکور را به سایر اشخاص غیرتجاری انتقال دهند. ثبت انتقال مذکور با درج شماره منحصربفرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی خرید اولیه، در حکم صدور صورتحساب الکترونیکی است و صورتحساب الکترونیکی مذکور با درج بلاعوض بودن یا درج مبلغ معامله فوق به‌صورت خودکار به کارپوشه غیرتجاری خریدار منتقل میشود. خریدار مکلف است ظرف سی روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه غیرتجاری، نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب الکترونیکی اقدام کند. عدم اظهارنظر ظرف مدت مذکور به منزله عدم تأیید صورتحساب الکترونیکی مربوط می‌باشد.

تبصره (۷) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۷- عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بهابازار (بورس)ها و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نمی‌باشد.

تبصره (۸) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۸- اخذ مالیات موضوع این ماده، مانع از اجرای سایر قوانین از قبیل قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نمی‌باشد. همچنین سازمان موظف است مجموع درآمدهای موضوع این فصل متعلق به هر شخص غیرتجاری را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال نماید.

دیگر خبرها

  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی
  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد رسمی سال جاری انجام می شود
  • عملیاتی شدن نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد رسمی
  • نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد و ابلاغ دیجیتال سردفتری عملیاتی می‌شود
  • مصوبه مجلس درباره اموال مشمول مالیات بر عایدی
  • این افراد امسال مشمول پرداخت مالیات می‌شوند/ جزئیات
  • ارایه رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار خدمت آزمایشگاهی در مرکزی
  • مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه | چه دارایی‌هایی شامل این نوع از مالیات می‌شوند؟
  • انتقال دفاتر جنبش حماس از قطر به طور رسمی تکذیب شد