Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@05:57:18 GMT

جمعیت عشایر گیلان بیش از میزان ثبت‌ شده در کشور

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۶۴۰۴

جمعیت عشایر گیلان بیش از میزان ثبت‌ شده در کشور

ایسنا/گیلان رئیس اداره امور عشایری گیلان گفت: جمعیت عشایر گیلان بیش از میزان ثبت شده در کشور است که ۱۰ سال پیش آمارگیری شده است.

فرامرز هادی‌زاده در گفت و گو با ایسنا گفت: کوچ دامداران گیلانی از قشلاق به ییلاق هر سال از اواسط  فروردین آغاز می‌شود، اما امسال به دلیل سرمای هوا با یک ماه تاخیر از امروز آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ۵۲۷۴ خانوار دامدار گیلانی با ۷۵۶ هزار راس دام سبک و سنگین برای رونق تولید فرآورده‌های دامی تا اوایل پائیز در ییلاق می‌مانند.

هادی‌زاده خاطرنشان کرد: طبق آمارگیری عشایر کشور در سال ۸۷، جمعیت عشایری گیلان ۶۱۹ خانوار ثبت شده است و این در حالیست که جمعیت عشایری استان بسیار بیشتر از این عدد است.

وی تصریح کرد: امیدوار بودیم در سال ۹۸ آمار جدیدی از جمعیت عشایر گیلان در سطح کشور گرفته شود که محقق نشد.

رئیس اداره امور عشایری گیلان گفت: اگر جمعیت واقعی عشایر گیلان در کشور مشخص و ثبت شود، شاخص برخورداری این استان از سازمان عشایر کشور نیز درست می‌شود.

هادی‌زاده ادامه داد: در حال حاضر تامین آب آشامیدنی و راه دسترسی از مهمترین مواردی است که باید برای عشایر گیلان فراهم شود.

وی گفت: برای تامین آب آشامیدنی سالم عشایر گیلان ۲۰۳ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است و با تخصیص آن تا حد قابل توجهی از مشکلات عشایر در این خصوص حل خواهد شد.

رئیس اداره امور عشایری گیلان تصریح کرد: عشایر گیلان ۱۱ طایفه و ۳۶ تیره دارد و در مجموع نقش موثری در تولید گوشت قرمز، فراورده های لبنی و... دارند.  

وی گفت: سالانه ۳۴۰۰ تن گوشت قرمز،۶۳۴۰ تن فرآورده های لبنی و ۷۰۰ تن کرک و پشم  با ارزشی بالغ بر ۲۵۹ میلیارد تومان توسط عشایر تولید می‌شود.

به گزارش ایسنا، تالش با ۱۶۷۳ خانوار دامدار بیشترین و صومعه‌سرا با ۳۰ خانوار کمترین تعداد دامدار کوچ‌نشین گیلان را دارد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی عشاير جمعیت عشایری گیلان عشایر گیلان جمعیت عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۶۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی ۴۰ پایگاه گردشگری عشایری همزمان با نوروز دراستان اصفهان

مدیرکل امور عشایر اصفهان با اشاره به افزایش دو برابری پایگاه‌های گردشگری عشایری در ایام نوروز در استان اصفهان نسبت به سال قبل گفت: پایگاه‌های گردشگری عشایر بیشتر در قالب برپایی سیاه چادر در کنار معرفی فعالیت‌های این قشر پرتلاش، انواع محصولات فرهنگی، صنایع دستی و غذایی عشایری را عرضه می‌کنند و در صورت بروز سوانح برای مسافران یاری‌رسان خواهند بود.


مختار اسفندیاری افزود: این پایگاه‌ها در شهرستان‌های شهرضا، دهاقان، فریدن، فریدونشهر، چادگان، بویین میادشت و جرقویه و بیشتر در جاده‌های ورودی و خروجی به این مناطق قرار دارند.


او  با اشاره به بارش‌های مناسب در اسفند و روز‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ گفت: با این بارندگی‌ها وضعیت رویش گیاه در مراتع استان بهبود یافته است و حجم علوفه تولیدی بهتر خواهد شد.


عشایر ایل بختیاری از خوزستان به شهرستان‌های فریدونشهر، چادگان و فریدن در غرب اصفهان کوچ می‌کنند، عشایر ایل قشقایی از بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد رهسپار شهرستان‌های سمیرم، دهاقان و شهرضا در جنوب استان می‌شوند و همچنین عشایر عرب جرقویه در شهرستان جرقویه در شرق اصفهان سکونت دارند.


شمار عشایر استان اصفهان بیش از ۶۰ هزار نفر در قالب ۱۱ هزار خانوار است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • برگزاری ۲۴ نوروزگاه عشایری در ایلام
  • خسارت سیلاب به جاده‌های عشایری گچساران
  • سیاه چادرهای عشایری مبادی ورودی استان همدان، میزبان گردشگران
  • سیل ۱۳۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های عشایری الیگودرز خسارت زد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین/ مرمت و بازگشایی مسیرهای کوچ عشایر
  • نوروزگاه‌ها باعث تقویت اقتصاد عشایر می‌شوند
  • برگزاری جشنواره روستا و عشایر جنوب کرمان در آینده نزدیک 
  • نوروزگاه‌های عشایری ۱۴۰۳ در آذربایجان شرقی
  • استقبال از مهمانان نوروزی در نوروزگاههای عشایری خوزستان
  • برپایی ۴۰ پایگاه گردشگری عشایری همزمان با نوروز دراستان اصفهان