Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-25@05:16:14 GMT

وعده عراق برای بازگشایی مرزها پس از عید فطر

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۸۸۵۴

وعده عراق برای بازگشایی مرزها پس از عید فطر

ایران اکونومیست- عضو هیات رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خبر داد: عراقی‌ها قول داده‌اند تمامی مرزهای جنوبی شامل مهران و چذابه پس از عید فطر بازگشایی شود.

«سید حمید حسینی»  با بیان اینکه روزانه تقریبا دو هزار کامیون از مرز اقلیم کردستان صادر می‌شود، گفت: به دلیل بسته بودن مرزهای عربی، فشار بار روی مرزهای اقلیم کردستان بیشتر شده است؛ اما در مجموع رقم صادرات نه تنها افزایش نداشته که همچنان نسبت به سال گذشته کاهشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این زمینه تصریح کرد: سال گذشته ماهانه حدود ۷۵۰ میلیون دلار و در سال حدود ۹ میلیارد دلار به عراق صادر می‌شد، اما در فروردین ماه امسال رقم صادرات به عراق حدود ۳۰۰ میلیون دلار بوده و عراق که همیشه دومین مقصد صادراتی کشور بود، به رتبه سوم پس از چین و امارات تنزل یافت.

به گفته حسینی، اخیرا سه بازارچه و مرز جدید شامل شوشمی و شیخ صله باز شده که به کاهش تراکم بار در بقیه مرزها و همچنین افزایش صادرات کمک کرده است.

بدقولی مجدد عراقی‌ها در بازگشایی مهران

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به مرز مهران اعلام کرد: قرار بود روز گذشته مرز مهران باز شود که باز هم عراقی‌ها بدقولی کرده و آن را به پس از عید فطر موکول کردند. دولت عراق قول داده پس از عید فطر، همه مرزهای عربی شامل شلمچه، چذابه، مهران و سومار را باز کند.

وی با بیان اینکه اکنون در طرف عراقی تقاضا برای کالا وجود دارد، افزود: بازار و انبار عراقی‌ها از کالا خالی شده و حتی روز گذشته در بصره تظاهراتی در اعتراض به بسته بودن مرزهای مشترک با ایران صورت گرفته است.

حسینی معتقد است پس از باز شدن مرزها می‌توانیم کمبود صادرات در این مدت را جبران کنیم.

متعادل شدن بازار ارز با از سر گیری صادرات به عراق

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کاهش ۳۶ درصدی صادرات در فروردین ماه خاطرنشان کرد: بخشی از کاهش صادرات به دلیل بسته بودن مرزهای زمینی بوده و بخشی از آن به کاهش ارزش کالاهایی مانند فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بازمی‌گردد.

وی تصریح کرد: در نتیجه این اتفاق، ارزآوری کاهش می یابد و وقتی نتوانیم ارز مورد نیاز واردات را تامین کنیم قاعدتا کشور محتاج ارز صادراتی است و این موضوع بر قیمت ارز اثرگذار است. معتقدیم که اگر صادرات دوباره رونق بگیرد، قطعا می تواند بازار ارز را متعادل کند.

 

ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: پس از عید فطر عراقی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۸۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵ قلم کالا از مازندران به عراق صادر شد

امیر جمشیدی در گفت وگو با خبرنگار مهر عراق را نخستین شریک تجاری گمرکات مازندران در صادرات کالا معرفی کرد و افزود: میزان صادرات کالا به عراق ۱۲۸ هزار تن به ارزش ۱۴۳ میلیون و ۱۵۳ هزار دلار بوده که از نظر وزنی و ارزشی سهم ۹ و ۴۵ درصدی از کل صادرات گمرکات مازندران را داشته است.

وی اظهار کرد: ۳۵ قلم کالا نظیر فرآورده‌های لبنی، موادپلاستیکی، کاغذ، فرآورده‌های گوشتی، شیرینی وکاکائو وبرنج و.‌.‌. از طریق گمرکات مازندران به کشور عراق صادر شده است.

وی یادآور شد: امارات متحده عربی اولین شریک تجاری گمرکات مازندران در واردات کالا طی سال ۱۴۰۲ بود و میزان واردات کالا از امارات یک میلیون و ۸۵۳ هزار تن به ارزش ۷۹۲ میلیون و ۸۰۷ هزار دلار بوده که از نظر وزنی و ارزشی سهم ۴۰ و ۳۶ درصدی از کل واردات گمرکات مازندران را داشته است.

جمشیدی تصریح کرد: ۱۵ قلم کالا شامل جو و ذرت دامی، گندم، کک متالوژی، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی ونباتی، چوب، وسایل برق و محصولات شیمیایی از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شده است.

کد خبر 6085274

دیگر خبرها

  • رشد صادرات گمرکات استان ایلام در یک‌ ماه نخست سال‌ جاری
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • جزییات تفاهمنامه ۴ جانبه بغداد منتشر شد
  • حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی در پایگاه عین الاسد
  • رئیس جمهور ترکیه در سفر رسمی وارد بغداد شد
  • ۳۵ قلم کالا از مازندران به عراق صادر شد