Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@20:59:07 GMT

زیارتگاه مقدس قوم یهود در همدان سالم است

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۹۱۳۶

زیارتگاه مقدس قوم یهود در همدان سالم است

ایسنا/همدان آرامگاه «استر و مردخای» یکی از مهمترین بناهای تاریخی- زیارتی یهودیان در ایران است و از قدیمی‌ترین یادمان‌های مذهبی آنها به شمار می‌رود.

این مکان مقدس یهودیان که در مرکز شهر همدان و در ابتدای خیابان دکتر شریعتی قرار دارد با ۲۵۰۰ سال قدمت، یکی از بناهای قابل احترام این قوم محسوب می‌شود که هر ساله پذیرای زائران کلیمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بقعه «استر و مردخای» بنای چهارگوش آجری ساده‌ای است که گنبدی آجری بر فراز دارد و به سبک بناهای اسلامی با مصالح ساختمانی سنگ و آجر ساخته شده است، سبک معماری و شکل ظاهری اثر نشان می‌دهد ساختمان فعلی در قرن هفتم هجری قمری و زمان ایلخانان بر روی ساختمان قدیمی‌تری که احتمالاً متعلق به قرن سوم هجری بوده است، بنا شده باشد.

قسمت‌های مختلف این مقبره شامل مدخل ورودی، دهلیز، مقبره ایوان و شاه‌نشین است، ورودی این آرامگاه در کوتاه سنگی است که توسط کلون باز و بسته می‌شود و به علت ارتفاع کوتاه در، باید خمیده وارد آرامگاه شد. 

در فضای مربع شکل مقبره‌ها، دو صندوق چوبی منبت کاری شده با نقوش زیبا و بدیع قرار دارد، در بالای قبر جنوبی که آن را به «استر» نسبت می‌دهند، صندوق منبت کاری نفیسی قرار دارد که قدیمی‌تر است، صندوق دوم که بر روی قبر «مردخای» قرار دارد بسیار شبیه صندوق اولی است و نوشته روی آن حاکی از آن است که توسط استاد عنایت‌الله‌بن‌حضرت‌قلی‌تویسرکانی که از منبت‌کاران برجسته زمان خود بوده، ساخته شده است.

در قسمت بالای دیوار مقبره کتیبه‌ای به زبان عبری وجود دارد که به شکل برجسته گچ‌بری شده و مانند خطوط عبری روی صندوق «استر» متعلق به قرن‌های هشتم یا نهم هجری است.

بنا بر روایت‌های تاریخی، این بنا آرامگاهی برای «استر» و عمویش «مردخای» است که در جریان برملا شدن نقشه قتل عام یهودیان ایران و نجات این قوم به افراد قابل احترام و مقدسی تبدیل شده‌اند و آرامگاهشان یکی از مهمترین اماکن زیارتی کلیمیان است.

پس از این واقعه یهودیان هر ساله در اواخر اسفند و اوایل فروردین‌ در سالروز نجات کلیمیان از قتل عام توسط «استر» و «مردخای» با دعا و نیایش، گرفتن روزه و خواندن طومار مگیلا، یاد آن را گرامی می‌دارند و آن را جشن «پوریم» می‌نامند.

چنانچه از روایات تاریخی برمی‌آید «استر» همسر اردشیر و دختر شخصی به نام ‌«ابی حایل» بوده و حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در سرزمین پارس به دنیا آمده است، بعد از فوت پدر و مادر وی، عمویش «مردخای» سرپرستی او را به عهده گرفته است، درباره نام «استر» نیز آمده است نام اصلی او «هدسه» بوده اما به سبب زیبایی وی نام «استر» یعنی ستاره را بر او نهادند.

«مردخای» نیز از رجال دربار خشویرش(خشایارشا) و خانواده شاول و مربی هدسه بوده که به منصب وزارت نیز رسیده، او پسر «یاییز» از نواده‌های یعقوب پیامبر(ع) و از نژاد بنیامین بوده است.

بقعه «استر» و «مردخای» علاوه بر آن که مکانی قابل احترام و زیارتگاهی مقدس برای قوم یهود است، به عنوان بنای تاریخی واجد ارزش در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده و مانند تمامی آثار تاریخی حفاظت آن بر عهده میراث فرهنگی است که خبر وقوع آتش‌سوزی این اثر تاریخی در روز پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۹۹ در رسانه‌ها منتشر شد.

دادستان همدان روز گذشته در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: پرونده آتش سوزی مقبره «استر و مردخای» در دست بررسی است و هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم.

حسن خانجانی اظهار کرد: نیروی انتظامی همدان طی دو روز گذشته پیگیر این قضیه بوده اما نتیجه ای حاصل نشده و تاکنون فردی در رابطه با آتش سوزی دستگیر نشده است.

وی با بیان اینکه دستگاه قضا در حال تحقیق در زمینه آتش سوزی مقبره استر و مردخای است، ادامه داد: جزئیات این پرونده هنوز مشخص نیست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان نیز شامگاه گذشته با اشاره به اخباری در زمینه وقوع حریق در مقبره «استر و مردخای» گفت: این مقبره که جزء بناهای تاریخی و ثبت ملی استان همدان است، هیچ‌گونه آسیبی ندیده است.

علی مالمیر در تشریح جزئیات حادثه آتش‌سوزی مرتبط با این بنای تاریخی اظهار کرد: آتش‌سوزی در ساختمان جانبی مقبره اتفاق افتاده و هیچ‌گونه آسیبی به بنای اصلی که در فهرست میراث ملی ثبت شده، نرسیده است.

وی اضافه کرد: این آتش‌سوزی بسیار محدود است و تنها باعث آسیب به سیم‌های برق و موکت کف ساختمان جانبی مقبره استر و مردخای شده که البته علت آن در دست بررسی است.

مالمیر اضافه کرد: این اطمینان را می‌دهم که هیچ‌گونه آسیبی بر اثر آتش‌سوزی امروز به فضای اصلی مقبره استر و مردخای وارد نشده و این بنای تاریخی آسیبی ندیده بلکه آتش‌سوزی در یکی از ساختمان‌های اطراف این مقبره آن هم به صورت محدود به وقوع پیوسته و خیلی زود مهار شد و هیچ فرد یا بنایی در این آتش‌سوزی آسیب ندیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان اضافه کرد: علت حادثه در دست بررسی است و به محض مشخص شدن علت بیان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مرمت ساختمان جانبی آسیب دیده که شامل تعویض سیم‌های برق، موکت کف و نیز پاک‌سازی دیوارهای ساختمان است در طول هفته جاری آغاز می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری استر و مردخای زيارتگاه یهودیان استر و مردخای آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۹۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات رسانی ۶ اتوبوس گردشگری به مسافران نوروزی در همدان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، مسافران می‌توانند با استفاده از این اتوبوس‌ها از مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری همدان دیدن کنند.

محل استقرار این اتوبوس‌ها در فرهنگسرای عین القضات همدانی است و در ساعت‌های معینی در محل‌های تعیین شده برای سوار کردن مسافران حاضر می‌شوند.

غار علیصدر، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه، گنبد علویان تپه عباس آباد و شیرسنگی از مهمترین آثار تاریخی و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدید گردشگران نوروزی قرار گرفته است.

هزار و ۹۰۰ اثر و جاذبه گردشگری، طبیعی و تاریخی در استان همدان وجود دارد.

دیگر خبرها

  • زیارتگاه‌هایی که برای توسعه روستاها هم حاجت می‌دهند
  • بازدید ۵۰۰ هزار نفری از جاذبه‌های گردشگری همدان
  • چربی‌سوزی مؤثر با این ۵ ماده غذایی
  • خدمات رسانی ۶ اتوبوس گردشگری به مسافران نوروزی در همدان
  • جنایات رژیم صهیونیستی نباید به فراموشی سپرده شود 
  • معرفی دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان/از رمز و راز حمام «شیخ بهایی» تا معرفی مقبره ناشناخته شاعر معروف
  • مسافران نوروزی در گنجنامه همدان
  • جاذبه‌های پربازدید همدان در نوروز
  • رمزگشایی از چنار سر مقبره | چرا به این میدان گلندوئک می‌گویند؟
  • جشن کشتن ایرانی‌ها در اسرائیل!