Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام بحرینی یزدی با بیان این که رشد تولید موجب افزایش مقاومت اقتصادی و آرامش درونی کشور می‌شود، گفت: ما در دوران گذار قرار داریم در نتیجه از لحاظ کارکردی باید به سمت تولید انبوه حرکت کنیم.

حجت الاسلام «حسین بحرینی یزدی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به اهمیت و جایگاه تولید در اصلاح ساختار اقتصادی کشور اظهار داشت:  اقتصاد مدرن که از حدود ۲۵۰ سال قبل آغاز شده است،  دارای یک محور می باشد و آن عبارت است از تولید انبوه به واسطه تقسیم کار تخصصی و به همراهی ابزار و سرمایه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم افزود: ادعای اقتصاد لیبرال سرمایه داری این بود که می تواند با تخصصی کردن کارها و از طریق ارزش اضافی کار و تولید انبوه برای کل جامعه رفاه ایجاد کند؛ قبل از اقتصاد سرمایه داری همه اقتصاد ها به دنبال تامین معاش بودند نه ایجاد رفاه و مصرف انبوه؛ به این معنا که نظام های اجتماعی از جمله اقتصاد در هر جامعه سعی می‌کردند تا ضروریات زنده ماندن و فعالیت بشر در جامعه و این جهان را فراهم نمایند.

 

وی تصریح کرد: اما «آدام اسمیت» که پدر علم اقتصاد لیبرال سرمایه داری شناخته می شود اذهان همگان را به این سمت برد که بشر می تواند به جای تمرکز بر تامین معاش به سمت مصرف انبوه و لذت و رفاه بیشتر حرکت کند و لازمه این کار تولید انبوه است و برای تولید انبوه باید به مسئله تقسیم کار و استفاده از سرمایه و ابزار توجه نمود و تمام این موارد را متکی به فعالیت فردگرایانه افراد و مالکیت خصوصی به تبع نفع طلبی فردی دانست.

 

حجت الاسلام بحرینی یزدی با بیان این که قبل از اقتصاد سرمایه داری، تولید انبوه و گسترده محور هیچ اقتصادی نبود، یادآور شد: اما در جهانی که اکنون در آن قرار داریم تقریباً همگان به این محور اقتصاد اسمیتی اعتقاد داشته و به دنبال رشد تولید در کنار مهار تورم و بیکاری و احیانا توزیع عادلانه درآمدها و ثروت اجتماعی هستند.

 

وی تأکید کرد: ما نیز در ایران اسلامی در همین جهان زندگی می‌کنیم که همه به رقابت برای تولید بیشتر بهتر و با قیمت کمتر می پردازند هرچند ممکن است ما از لحاظ نظری اعتقاد نداشته باشیم که محور اقتصاد اسلامی تولید انبوه مصرف انبوه و رفاه است بلکه چیز دیگری مانند عدالت اقتصادی در بستر توزیع عادلانه است و  با لیبرال سرمایه داری اختلاف داشته باشیم.

 

این کارشناس اقتصاد اسلامی با اشاره به این نکته که هنوز اقتصاد اسلامی در جامعه ما به شکل نهادی، رفتاری و علم برقرار نشده است، خاطرنشان ساخت: ما در دوران گذار قرار داریم در نتیجه در این جهان مجبور هستیم از لحاظ کارکردی به سمت تولید انبوه و رقابت با سایر کشورها به منظور افزایش رفاه ملی خود و البته کمک به اقتصاد و رفاه جهانی حرکت کنیم.

 

وی یادآور شد: در واقع اگر کشور ما در مسئله تولید رقابتی در جهان امروز سخنی برای گفتن عرصه بین‌الملل نداشته باشد خصوصاً با توجه به اینکه از لحاظ نظری نیز ما جایگزین مناسبی برای تمرکز بر غیر از تولید نداریم، دچار مشکلات فراوان داخلی و خارجی می شود.

 

حجت الاسلام بحرینی یزدی تصریح کرد: مقام معظم رهبری با توجه به اینکه  به مدت چهل سال اقتصاد ایران را رصد نموده اند برای دوران گذار و رسیدن به اقتصاد اسلامی، تمرکز بر تولید مفید حلال و انبوه را یک گزینه مناسب می دانند تا کشور ما که در معرض کینه توزی های استعمار جهانی و امپریالیسم نوین کفر غربی قرار دارد بتواند به مقاومت خود در این شرایط ادامه دهد.

 

وی با تأکید بر این که رشد تولید در عرصه داخلی نیز موجب آرامش روانی و باور به کارایی نظام اسلامی و رفاه اقتصادی مردم می‌شود، خاطرنشان کرد: رهبری معظم انقلاب به خوبی به این نکته اشاره نموده اند که رونق تولید عامل افزایش قدرت در جهان امروزی می باشد.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: سال جهش تولید جهش تولید اقتصاد اسلامی تولید انبوه سرمایه داری رشد تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۹۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش مازندران به سمت تولید/ جاده پرپیچ وخم توسعه همواره شد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان مازندران که بیش از یک دهه تجربه تورم بالا را در کارنامه خود داشت توانست با تلاش شبانه‌روزی دولت سیزدهم رکورد شکنی کند و رتبه دوم کشور را در کنترل نرخ تورم به خود اختصاص دهد.

از سوی دیگر به اذعان آمارها و مستندات ارائه شده مازندران تلاش وافری را برای ارتقای امنیت سرمایه‌گذاری به خرج داد و این مساله سبب شد تا رتبه استان در مشارکت اقتصادی نیز ارتقا یابد.

مجموعه عوامل مختلف از جمله رفع موانع فراروی تولید و اشتیاق به سرمایه‌گذاری در مازندران سبب شد تا چالش‌های بیش از ۲۰۰ واحد تولیدی در استان رفع شود و گره از آنان باز شود.

ارتقای وضعیت تولید و سرمایه‌گذاری و رفع موانع سبب شد تا استان مازندران در حوزه اشتغال و احیای تولید گوی سبقت را از دیگر استان‌ها به ویژه همتایان خود در کرانه دریای خزر برباید به مقصدی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود.

با اقدامات صورت گرفته از سوی دولت جاده پرپیچ و خم توسعه در استان هموار شده و شرکت‌های بزرگ تولیدی برای سرمایه‌گذاری به استان چراغ سبز نشان داده‌اند.

رکورد ۱۳ ساله تورم شکست

سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران با اظهار اینکه رکورد کاهش نرخ تورم پس از ۱۳ سال در استان شکسته شد، افزود: با کمک دولت سیزدهم رکورد کاهش نرخ اقلام خوراکی در پاییز سال قبل شکست و این استان در این بخش بر سکوی نخست کشور ایستاد.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر ادامه داد: همچنین مازندران به عنوان دومین استان کشور در کاهش نرخ تورم اقلام غیرخوراکی را به خود اختصاص داد و علاوه بر این کمترین نرخ بیکاری استان در این دولت به ثبت رسید.

وی یادآور شد: در تابستان سال گذشته به ازای هر ۱۰۰ ایرانی ۹۲ نفر آنها در حرفه‌های مختلف مشغول کار بودند که این میزان در استان ۹۳.۶ بوده است و در پاییز سال قبل مازندران موفق شد تا رکورد را بشکند و نرخ بیکاری استان به ۵.۱ درصد کاهش یافت.

مردان این استان در تابستان سال گذشته نیز کمترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده بود

استاندار مازندران با اظهار اینکه مازندران کمترین نرخ بیکاری را در بین استان‌های کشور دارا است، ادامه داد: هرچند این استان در تابستان سال گذشته نیز کمترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده بود و از هر ۱۰۰ مازندرانی فقط ۲.۷ درصد بیکار بودند.

آمارها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری مردان کل کشور در تابستان سال قبل ۶.۲ درصد بوده است، همچنین آمارها نشان می‌دهد خانوارهای ایرانی به طور میانگین ۳۰ میلیون تومان پس‌انداز دارند اما پس‌انداز خانواده‌های مازندرانی به ۵۰ میلیون تومان می‌رسد.

کاهش فاصله دانشگاه تا صنعت از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در مازندران به شمار می‌رود که سبب شده رشد و جهش اقتصادی در استان روند صعودی به خود گیرد.

از آنجایی که سرنوشت فارغ التحصیلان بیکار مهم‌ترین دغدغه‌های دولت سیزدهم به شمار می‌رود بیش از ۷۰۰۰ جوان مازندرانی فارغ التحصیل در سال گذشته مشغول به کار شد هرچند آمار مازندران و عملکرد آن در این بخش نسبت به کشور دارای عقب ماندگی است و ۶۰ درصد است فارغ التحصیلان استان جویای کار هستند.

حسن خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران اظهار کرد در سال گذشته از هر ۱۰۰ نفری که در مشاغل مختلف مشغول به کار شدند ۱۴.۳ نفر آنان دارای مقاطع فوق دیپلم تا دکترا بودند.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر کسب رتبه سوم در امنیت سرمایه‌گذاری را از دیگر دستاوردها تلاش‌ها برای تحقق شعار سال در ۱۴۰۲ بیان کرد و افزود: کسب رتبه دوم در نماگر ثبات اقتصاد کلان و کسب رتبه چهارم در نماگر شفافیت و سلامت اداری و کسب رتبه سوم در نماگر ثبات پیش بینی پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی از دیگر موفقیت‌های دیار علویان با کمک دولت سیزدهم بوده است.

نرخ مشارکت اقتصادی استان از ۴۲.۹ درصد در آغاز کار دولت سیزدهم به ۴۴.۶ درصد در پاییز سال قبل رسیده بود معاون استاندار مازندران با اشاره به تحول اقتصادی صورت گرفته در استان تصریح کرد: نرخ مشارکت اقتصادی استان از ۴۲.۹ درصد در آغاز کار دولت سیزدهم به ۴۴.۶ درصد در پاییز سال قبل رسیده بود و وزن متوسط کشوری ۳.۱ درصد بالاتر بوده است.

خیریانپور افزود: همچنین نرخ تورم مازندران از ۴۴ درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۲.۳ درصد در دی ماه ۱۴۰۲ کاهش یافت که از میانگین کشوری کمتر بوده است و مازندران در رده چهارم نرخ مشارکت اقتصادی در کشور قرار گرفت.

وی به عنوان اینکه دولت سیزدهم ترمز تورم را در استان کشید، افزود: نرخ تورم در استان در روزی که آیت الله رئیسی کابینه را در اختیار گرفت از متوسط کشوری نیز بالاتر بود اما طلسم ۱۳ ساله تورم اقتصادی مازندران توسط دولت شکسته شد.

معاون استاندار مازندران با اظهار اینکه مازندران رتبه ششم را در میان ۳۱ استان کشور از نظر کاهش تورم به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: بازگشت واحدهای راکد به چرخه تولید از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در استان به شمار می‌رود و و از میان ۱۹۲ واحد تملیکی توسط بانک‌ها با تلاش انجام شده ۱۴۳ واحد در قالب اقاله و یا اجاره به شرط تملیک از تملک بانک‌ها خارج شدند و به مدار تولید برگشتند.

خیریانپور گفت: همچنین با تلاش دولت ۲۲۱ واحد اقتصادی راکد در استان چرخه تولید برگشتند و راه‌اندازی دوباره دو خط تولید در شرکت چوب و کاغذ و عقد قرارداد ۳۰ هزار تنی با وزارت آموزش و پرورش و قرارداد ۱۰ هزار تنی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستاورد دیگری برای استان مازندران بوده است.

سال گذشته با همت دولت جشن خودکفایی کاغذ در استان مازندران برگزار شد و این استان تولید کننده کاغذ کتاب‌های درسی دانش آموزان ایرانی شده است و فرزندان این کشور روی دفترهای ایرانی مشق نوشتند.

افزایش شمار شرکت‌های دانش بنیان

افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان از دیگر تلاش‌ها محسوب می‌شود شمار شرکت‌های دانش بنیان از ۹۴ واحد به ۱۳۶ شرکت رسیده است و در کنار آن ۵ خانه خلاق و ۸ مرکز رشد نیست به جمع واحدهای فناور مازندران اضافه شدند و فروش این شرکت‌ها به بیش از چهار هزار میلیارد تومان رسید.

سید اسماعیل هاشمی مدیر کل امور اقتصادی استانداری مازندران افزایش سرمایه گذاری خارجی را از دیگر اقدامات و دستاوردهای دولت بیان کرد و گفت: میزان جذب شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در استان ۴ برابر شد.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی ورزش بیش از ۱۷۰ میلیون یورو جذب شده است گفت: صادرات محصولات دانش بنیان نیز به بیش از ۵ میلیون دلار افزایش یافت.

وی جذب میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی و تصویب ۱۶ طرح سرمایه‌گذاری خارجی را از دیگر اقدامات بیان کرد و ارزش آن را ۲۰۵ میلیون دلار ذکر کرد.

بسیاری از شکوفایی‌های اقتصادی استان مازندران پس از سفر اول رئیس جمهور به استان مازندران رقم خورد و در این سفر که ۱۷۶ مصوبه داشت بیش از ۶۴۰ طرح اقتصادی با ارزش ۱۱ هزار و ۲۶۴ میلیارد تومان تصویب شد که تاکنون ۸۰ درصد آنان محقق شده است.

مازندران در سال جاری که به جهش تولید با مشارکت مردمی نامگذاری شده است عزم خود را برای رکوردداری در تحقق شعار سال جذب کرده است تا بتواند با رفع موانع فراروی کارنامه درخشانی از دولت در خود به یادگار گذارد.

کد خبر 6082953

دیگر خبرها

  • جهش مازندران به سمت تولید/ جاده پرپیچ وخم توسعه همواره شد
  • لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، شعار سال را محقق می کند
  • تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟
  • افزایش رفاه اجتماعی با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند
  • امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود
  • معاون وزیر اقتصاد: به دنبال آرامش در فضای اقتصادی هستیم
  • افزایش تعاونی‌ها به حل مشکلات استان‌ها کمک می‌کند
  • سلاح ورزی: بعد از عملیات روز یکشنبه شرایط اقتصادی کشور به سوی آرامش می‌رود