Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-28@18:18:27 GMT

حفاظت از حیات‌وحش خلخال به خوبی انجام می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۸۰۳۷۰

حفاظت از حیات‌وحش خلخال به خوبی انجام می‌شود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سعید شهند، یکشنبه ۲۸ اردیبهشت در بازدید از منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال در استان اردبیل از فعالیت محیط‌بانان این شهرستان در تلاش شبانه‌روزی برای جلوگیری از شکار و صید و تخریب محیط زیست این منطقه قدردانی کرد و افزود: در سایه این تلاش‌ها نسل برخی از وحوش در حال انقراض منطقه حفظ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی گفت: منطقه بزرگ حفاظت شده آق‌داغ در جنوب استان اردبیل دارای سه پاسگاه محیط‌بانی است و محیط‌بانان به طور مستمر در منطقه حضور داشته و با تعرض به زیستگاه‌های حیات وحش مقابله می‌کنند.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار کرد: مشاهده برخی از حیونات نادر از جمله پلنگ در محیط‌های همجوار زندگی انسان در منطقه حفاظت شده آق‌داغ حاکی از آزادی عمل حیونات وحشی و آرامش خیال آنها در این منطقه است، مدیریت این منطقه علاوه بر انجام وظیفه ذاتی از سوی محیط‌بانان خلخال خود در بحث پیشگیری از آسیب به جمعیت وحوش، بسیار تاثیرگذار است.  

وی افزود: پاسگاه‌های محیط‌بانی منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال با تخصیص اعتباری بالغ بر ۱. ۵ میلیارد ریال تجهیز می‌شوند، پاسگاه‌های محیط‌بانی روستاهای برندق، لرد و سوسهاب که در منطقه حفاظت شده آق‌داغ قرار دارند، با استفاده از این اعتبار تجهیز می‌شوند.  

شهند گفت: دوربین، اسلحه بیهوشی، لوازم و تجهیزات گرمایشی، سرمایشی و رفاهی از جمله موارد تهیه شده برای این پاسگاه‌های محیط‌بانی واقع در منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال هستند.  

وی اظهار کرد: در حال حاضر این پروژه در مرحله مکان‌یابی بر اساس زون‌بندی منطقه است.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: این پروژه با هدف بهره‌مندی اقتصادی جوامع محلی از مزایای بوم‌گردی و اکوتوریسم منطقه حفاظت شده آق‌داغ توسط این اداره کل راه‌اندازی شده و از سال آینده در اختیار گردشگران منطقه قرار خواهد گرفت.  

وی افزود: مدیریت مناسب در بحران برف سنگین زمستان سال گذشته خلخال مانع از وارد شدن آسیب به وحوش منطقه بویژه جمعیت کل و بز منطقه حفاظت شده آق‌داغ این شهرستان شد، دان‌پاشی به موقع از سوی محیط‌بانان برای تامین غذای پرندگان و حیوانات وحشی علف‌خوار برای پوشش تغذیه‌ای حیوانات وحشی منطقه و همچنین حضور فیزیکی در مناطق و زیستگاه‌های این حیوانات مانع از سوءاستفاده شکارچیان و غارتگران حیات وحش از فرصت پیش‌آمده از بحران بارش برف برای شکار غیرقانونی وحوش منطقه شد.  

منطقه حفاظت شده آق‌داغ به مساحت ۸۸ هزار هکتار در سال ۱۳۸۹ طی مصوبه ۳۲۲ شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور مصوب و ثبت رسمی شده است.  

این منطقه محل سکونت و زیستگاه مناسب برای بسیاری از وحوش نادر از جمله پلنگ، خرس قهوه‌ای، کل و بزکوهی، سیاه گوش و انواع پرندگان خشکی زیست همچون عقاب، کبک و طیور است.  

کد خبر 512519 برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش استان اردبیل

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حیات وحش حیوانات حیات وحش استان اردبیل منطقه حفاظت شده آق داغ استان اردبیل محیط بانان محیط زیست محیط بانی حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۰۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل یک بهله پرنده شکاری به محیط زیست شهرستان ترکمن

علی بیانی  گفت: یکی از علاقمندان به حیات وحش یک بهله پرنده شکاری دلیجه را به همکاران یگان حفاظت این اداره تحویل داد.

او ادامه داد: بعد از بررسی و معاینه اولیه با توجه به شرایط گونه تا بهبود در این اداره نگهداری می‌ شود.

بیانی افزود: با توجه به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کودکان، نوجوانان و مردم جوامع محلی ساحل خلیج گرگان و دریای خزر در سطح شهرستان ترکمن شاهد همکاری بسیار خوبی از سوی علاقمندان به حیات وحش برای حفظ محیط زیست هستیم.

شهروندان در صورت مشاهده هرگونه حیوان وحشی مصدوم و مجروح و حتی تلف شده موارد را به تلفن گویا ۱۵۴۰ و یا همکاران این اداره اطلاع تا اقدامات لازم صورت پذیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • تحویل یک بهله پرنده شکاری به محیط زیست شهرستان ترکمن
  • (ویدئو) مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه
  • دستگیری شکارچی غیرمجاز در منطقه شکارممنوع ریوند سبزوار
  • کارگروه ملی احیاء و ساماندهی دریاچه نمک تشکیل می‌شود
  • بازدیداز پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو و حمامیان بوکان
  • مشاهده یک پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال (فیلم)