Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@19:30:06 GMT

سعدی در انقلاب فرانسه تاثیر گذار بود

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۸۶۶۹۷

سعدی در انقلاب فرانسه تاثیر گذار بود

شمس لنگرودی گفت: نفوذ سعدی در ادبیات جهان به اندازه‌ای بود که در انقلاب و ادبیات فرانسه نقش داشته است؛ در رنسانس کتاب‌های نثر سعدی چنان بر انقلابی‌ها تأثیر گذاشته بود که افراد سیاسی نام کودکان خود را سعدی می‌گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شمس لنگرودی، شاعر، پژوهشگر و مورخ ادبی شامگاه گذشته _۲۸ اردیبهشت_ در گفت و گوی اینستاگرامی خود با آرش نورآقایی که با موضوع "تأثیر ادبیات ایران بر جهان" برگزار شده بود، اظهار کرد: عامل اصلی تعامل فرهنگی تحرکات جغرافیایی بوده است، ادبیات ما همیشه به زبان‌های دیگر ترجمه شده، اما تأثیری که فعلاً در خصوص آن صحبت می‌کنیم یعنی "تأثیر ادبیات معاصر ایران بر جهان" از دوره صفویه به این سو اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اروپاییان صرفاً برای مسائل استعماری وارد ایران نمی‌شدند، برخی تجار اروپایی که می‌دیدند مردم ایران به تعدادی از شعرا علاقمند هستند، برای اولین بار شروع به ترجمه شعرهای فارسی به زبان‌های اروپایی کردند.

این مورخ ادبی ادامه داد: شاعرانی که اشعارشان در آن زمان بیش از سایرین ترجمه شد سعدی، عطار، خیام و جامی بودند اما همه آنها در اروپا مورد استقبال قرار نگرفتند؛ مهم‌ترین شاعری که مورد استقبال اروپاییان قرار گرفت "سعدی" بود.

لنگرودی با اشاره به نفوذ سعدی در ادبیات جهان گفت: نفوذ او چنان بود که در انقلاب و ادبیات فرانسه نقش داشته است؛ در رنسانس کتاب‌های نثر سعدی چنان بر انقلابی‌ها تأثیر گذاشته بود که افراد سیاسی نام کودکان خود را سعدی می‌گذاشتند، در واقع همانگونه که در حال حاضر، ما تحت تأثیر حوزه‌های فرهنگی و هنری غرب هستیم در گذشته تأثیر شاعران ما چنان بود که رمانتیک‌ها و بعدها سوررئالیست‌ها افتخار می‌کردند که نام کتاب خود را برای مثال گل‌های سعدی بگذارند.

وی اضافه کرد: آراگون که یکی از بنیانگذاران سوررئالیسم است، در شعر خود با نام چشمان السا، از جامی و سعدی نام می‌برد. علاوه بر این تأثیر خیام در انگلیس به حدی زیاد است که برخی از اشعارش در آنجا تبدیل به ضرب‌المثل شده است.

این مورخ ادبی با بیان اینکه این تأثیرگذاری دوطرفه بوده است، خاطرنشان کرد: البته ما نیز تحت تأثیر ادبیات جهان قرار داریم، با این تفاوت که در روزگاران گذشته این ما بودیم که تأثیر می‌گذاشتیم اما در حال حاضر آنها هستند که تأثیر می‌گذارند.

این مورخ ادبی با بیان اینکه تأثیرگذاری شاعران متفاوت بوده است، توضیح داد: در میان توده مردم سعدی، جامی و عطار نیشابوری بیش از دیگر شاعران تأثیر گذاشتند اما کسانی که اهل تفکر بودند از شاعران متفکری چون حافظ و خیام تأثیر می‌پذیرفتند.

لنگرودی ادامه داد: کیفیت ترجمه در معرفی شاعران بسیار تأثیر داشته است اگر ترجمه به درستی صورت گیرد، اثر ادبی بسیار مطرح خواهد شد برای مثال ترجمه به موقع و درست بوف کور صادق هدایت باعث شد که این کتاب بسیار شناخته شود.

وی با اشاره به اینکه "خیام، حافظ، سهراب سپهری و فروغ فرخزاد جهان را پوچ می‌دیدند اما به دنبال راهی برای قابل تحمل کردن آن بودند"، تصریح کرد: اساس فکر خیام و حافظ را این جمله که "کار جهان هیچ در هیچ است" تشکیل می‌داد. در واقع هر دو از پوچی جهان صحبت کرده و می‌گفتند خوش باشید، اما تفاوتی بسیار جدی داشتند و آن این بود که خیام از پوچی زندگی رنج می‌برد در حالی که حافظ اینگونه نبوده است.

این مورخ ادبی با بیان اینکه "ادبیات و هنر یک کار روانی تمام وقت است"، افزود: روش آموزش ادبیات کهن ایران در مدارس، دانشگاه و حتی تلویزیون درست نیست، در خصوص اینکه چرا ادبیات ما امروزه در جهان مطرح نیست باید بگویم که همه شاعران ما یا در زندان و یا ممنوع‌القلم بودند برای مثال صادق هدایت نتوانست بوف کور را در ایران چاپ کند و آن را به تعداد محدود در هندوستان چاپ و میان دوستان خود منتشر کرد، چنین فردی وقتی وارد فرانسه شد روزنامه‌ها تیتر زدند که بزرگ‌ترین نویسنده سوررئالیست جهان وارد پاریس شد، حال آنکه او به دلیل فلاکت جامعه خود خودکشی کرد.

لنگرودی خاطر نشان کرد: ادبیات ما زمانی برنده جایزه نوبل می‌شود که فضای باز و رقابت‌های سالم و بدون سانسوری در جامعه شکل گیرد که بر اساس آن اهالی ادبیات یکدیگر را تشویق، تکمیل و تقویت کنند؛ باید بدانیم که ادبیات و فرهنگ ما جهانی است اما به صورت بالقوه نه بالفعل، خودمان باید بلند شده و برای خود کاری کنیم.

کد خبر 424299

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شعر و ادبیات ادبیات ایران لایو اینستاگرام شعر سعدی ادبیات حافظ شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مورخ ادبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۶۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمجید اسطوره‌های ورزش جهان از جود بلینگام: پختگی و استعداد او ما را شگفت‌زده کرده است

نواک جوکوویچ و تام بریدی آینده ستاره انگلیسی رئال مادرید را بسیار روشن می‌دانند.

طرفداری | تام بریدی و نواک جوکوویچ تحت تاثیر ستاره در حال ظهور دنیای فوتبال، جود بلینگام قرار گرفته است.

تام بریدی، ستاره افسانه‌ای لیگ ملی فوتبال آمریکا (NFL)، از تماشای عملکرد جود بلینگام در ترکیب رئال مادرید به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. بلینگام به یکی از ارکان اصلی رئال مادرید و تیم ملی انگلیس تبدیل شده و بریدی شاهد عملکرد عالی او در ال‌کلاسیکو مقابل بارسلونا بود، جایی که ستاره جوان انگلیسی با گل پیروزی‌بخش خود نقشی کلیدی در پیروزی رئال مادرید ایفا کرد. تام بریدی در گفتگو با ESPN در مورد استعداد و توانایی‌های بلینگام گفته است.

زمانی که او از دورتموند به رئال مادرید آمد، با هم صحبت کردیم. من واقعاً از بلوغ، پختگی و استعداد او بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و شگفت‌زده شده‌ام، هرچند که البته همه این را می‌بینند. جود به خاطر چیزی که در ذهنش و چیزی که واقعاً روی آن تمرکز دارد، آینده درخشانی در پیش‌رو دارد.

بریدی تنها چهره ورزشی مشهوری نیست که از بلینگام تمجید می‌کند. نواک جوکوویچ، ستاره تنیس جهان که رکورد بیشترین عناوین گرند اسلم در تاریخ تنیس مردان را به خود اختصاص داده است، در مراسم جوایز لوریوس در دنیای ورزش گفت:

آنچه مرا تحت تاثیر قرار داد این بود که او همیشه در تلاش بود تا این حرکات را انجام دهد و توپ‌های مناسبی به او نمی‌رسید و کمی ناامید می‌شد، اما بعد منتظر فرصت مناسب می‌ماند. او جدی، حرفه‌ای، متعهد، صبور بود و ایمان داشت که فرصت مناسب درنهایت فرا می‌رسد. در زمان مناسب هم این موقعیت فرا رسید و او سرنوشت بازی را تعیین کرد. جود فقط 20 سال دارد، پس این ویژگی یک قهرمان بزرگ است.

بیشتر بخوانید:

رسمی؛ نواک جوکوویچ برنده جایزه بهترین ورزشکار سال لوریوس شد رسمی؛ جود بلینگام برنده جایزه بیشترین پیشرفت سال لوریوس شد  

 

از دست ندهید ????????????????????????

سرمربی پرسپولیس: من کاشف آلیسون بودم جنگ در دربی میلان؛ 3 اخراجی در 3 دقیقه! آشنایی با مالکان لیگ برتر و میزان ثروت آن‌ها مورینیو: به من می‌گفتند اتوبوس، حالا با همین سبک شده‌اند جادوگر!

دیگر خبرها

  • یادگیری زبان فرانسوی
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • تمجید اسطوره‌های ورزش جهان از جود بلینگام: پختگی و استعداد او ما را شگفت‌زده کرده است
  • (تصویر) شيرينی فرانسه رفع پلمب شد
  • انقلاب اسلامی بر دنیا تاثیر گذاشته است
  • مردم ایران چگونه می‌توانند به مردم جهان کمک کنند؟
  • برای آگاهی‌بخشی و انعکاس خواست مردم
  • قیصر امین پور ، قیصر شعر انقلاب اسلامی +فیلم
  • سیل و طوفان این‌بار چین را هدف گرفت
  • رعایت حقوق بشر در ادبیات سعدی به خوبی تبیین شده است