Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@01:04:15 GMT

آموزش غنی‌سازی روابط همسران با هدف ارتقاء سلامت خانواده

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۸۹۳۱۲

آموزش غنی‌سازی روابط همسران با هدف ارتقاء سلامت خانواده

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با هدف تحکیم خانواده و ارتقاء روابط زناشویی، با در نظر داشتن شرایط ویژه دوره شیوع کرونا، جلسات آموزش مجازی غنی‌سازی روابط همسران را برگزار می‌کند.

در این جلسات که به صورت زنده از طریق صفحه رسمی اینستاگرام مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا پخش می‌شود، بهزاد قربانی روانپزشک و عضو تیم تخصصی کلینیک سلامت جنسی ابن‌سینا، به تشریح اصول غنی‌سازی روابط همسران می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره هدف اصلی برگزاری این جلسات مجازی، گفت: حفظ یک رابطه زناشویی موفق، سخت‌ترین نوع حفظ رابطه است و متغیری که باعث ایجاد ثبات و رضایت در روابط می شود، زن و مرد هستند. زندگی زناشویی بدون دغدغه و شاد و همراه با صمیمیت زناشویی نیازمند یادگیری مهارت‌هایی است که شاید در خانواده هسته‌ای آموزش داده نشوند.

قربانی، آموزش غنی‌سازی روابط همسران را یکی از راه‌های افزایش کیفیت روابط زناشویی دانست و افزود: ایجاد و تقویت رضایت در رابطه زوجین، آموزش به آنها است که با عنوان برنامه‌های غنی‌سازی روابط زناشویی یا برنامه‌های ارتقاء رابطه نام برده می‌شود.

این روانپزشک ادامه داد: آموزش غنی‌سازی حرکتی برای رشد رابطه زناشویی است که از طریق ایجاد اهداف و سمت و سوهایی برای ازدواج به تقویت رابطه می‌انجامد. غنی‌سازی ازدواج یک فرایند همیشگی است و مستلزم تلاش هر دو زوج است.

وی گفت: رشد زناشویی به هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای تغییرات رفتاری خاص نیاز دارد و افراد در روش غنی‌سازی، مهارت‌هایی را می‌آموزند که به تغییر رفتار در خود و همسرشان می‌انجامد. آنها یاد می‌گیرند چگونه به‌تدریج رفتارها و سبک‌های ارتباط زناشویی نامطلوب‌شان را با کمک هم تغییر دهند.

این روانپزشک در توضیح و تشریح برنامه غنی‌سازی روابط همسران، افزود: این برنامه بر ۶ هدف کشف نیرومندی‌های رابطه، تقویت مهارت‌های ارتباطی، حل تعارضات زوجین، کشف مسائل اصلی خانواده، تحول در بودجه و طرح مالی، تمرکز دارد.

وی ادامه داد: در مدل غنی‌سازی زوجین، مسائلی که نیاز به آموزش و بهبودی رابطه دارد شناسایی می‌شوند، اما تمرکز بر نقاط قوت و رشد بین آنها است نه بر مشکلات. هدف از این برنامه، ایجاد صمیمیت در ابعاد مختلف عاطفی، عقلانی، روانی، مذهبی، جنسی، جسمی، ارتباطی، اجتماعی و تفریحی است.

قربانی با اشاره به مهارت‌هایی که در این برنامه آموزش داده می‌شوند، افزود: در این رویکرد مهارت‌هایی آموزش داده می‌شود که به ارضاء نیازهای اساسی خانواده مانند عشق، مهربانی، تعلق، اعتماد، وفاداری، امنیت و لذت کمک می‌کند. این مهارت‌ها عبارت‌اند از مهارت‌های زندگی از جمله مهارت‌های ارتباطی، مهارت حل مسئله، مهارت حل تعارض و مهارت همدلی. همچنین، افزایش آگاهی و شناخت زوج‌ها از خویشتن، دیگری و زندگی مشترک و تحکیم روابط و مناسبات عاطفی میان آنها از طریق آموزش صمیمیت بین همسران، آموزش بهبود ارتباط جنسی و آموزش مدیریت منزل.

این روانپزشک، برنامه غنی‌سازی روابط همسران را از جمله رویکردهای بسیار کارآمد در ارتقاء روابط همسران و سلامت خانواده دانست و گفت: در این برنامه همسران باید فهرستی از آرزوهای خود و اهدافی برای خود و خانواده تعیین کنند. بنابراین، افزون بر تمرین مهارت‌های ارتباطی، موضوعات بدون توافق نیز مشخص می‌شوند و انتظارات زوجین از زندگی و تأثیر این انتظارات بر روابط میان آنها تعدیل می‌شود.

وی افزود: همچنین، به همسران درباره اهمیت تصمیم‌گیری مشترک و در نظر گرفتن تأثیرات انتخاب‌های‌شان بر دیگری آموزش داده می‌شود. آموزش غنی‌سازی روابط به همسران بسیار آسان است و فهم‌پذیر بودن مواد آموزشی، به شکلی که هر زوج با هر سطح از سواد بتواند از آموزش بهره‌مند شود، اهمیت دارد.

قربانی گفت: مطالعات انجام‌شده نشان‌دهنده تأثیر مثبت برنامه غنی‌سازی زندگی زناشویی بر ارتباطات میان فردی، سازگاری زناشویی، رضایت‌مندی، استقلال و در نهایت، صمیمیت بین همسران است.

جلسه‌های هفتگی آموزش مجازی غنی‌سازی روابط همسران در روزهای دوشنبه، ساعت ۱۱ تا ۱۲ به صورت لایو از صفحه اینستاگرام مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، با شناسه «avicennaclinic» پخش می‌شود و کاربران می‌توانند ضمن حضور مجازی در این جلسات، پرسش‌های خود را نیز طرح کنند. این جلسات از دوشنبه ۱۲ خرداد ۹۹ آغاز می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با دنبال کردن صفحه رسمی اینستاگرام مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا به صورت زنده از این برنامه آموزشی استفاده کنند.

کد خبر 4928251

منبع: مهر

کلیدواژه: مرکز ناباروری ابن سینا درمان ناباروری سلامت روان ویروس کرونا وزارت بهداشت فاصله گذاری اجتماعی کیانوش جهانپور کووید 19 چاقی علیرضا زالی تعرفه های پزشکی سازمان بیمه سلامت ویروس آنفلوانزا سازمان غذا و دارو کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان نظام پزشکی مرکز درمان ناباروری ابن سینا آموزش غنی سازی آموزش داده مهارت هایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۹۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی از اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی خبر داد. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، محمود حسین‌آبادی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به شروع کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی اظهار داشت: اعتیاد به عنوان بیشترین آسیبی است که فرزندان و جامعه ما با آن درگیر هستند که به علت عدم آموزش و آگاهی والدین است. در این راستا کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد به مدت 10 روز با هدف حساس سازی والدین تنها با این جمله که آیا میدانی الان فرزندت کجاست؟، آغاز شده است.  

وی افزود: هدف این کارزار پیشگیری اولیه از مصرف مواد اعتیادآور و اطلاع‌رسانی ویژه به گروه مخاطب والدین در خصوص توجه به فرزندان و افزایش دانش والدین در زمینه پیشگیری از اعتیاد است که تأکید این کارزار بیشتر بر آگاهی؛ همراه با آموزش است به طوری که شعار این کارزار «والد آگاه، فرزند ایمن» است. 

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: این طرح در تمامی مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی (مراکز مثبت زندگی، مراکز مشاوره، ترک اعتیاد، اماکن عمومی، مراکز بهداشتی و درمانی، بانک‌ها، دفترخانه‌ها، ادارات استان و غیره عملیاتی می‌شود تا موضوع مشاوره و پیشگیری در سطح جامعه به ویژه در بین خانواده‌ها به یک گفتمان تبدیل شود و از این طریق گام‌های مؤثری در زمینه پیشگیری از اعتیاد برداشته شود. 

حسین آبادی، حساس‌سازی؛ آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی را راهبردهای مهم در اجرای این کارزار دانست و گفت: ایجاد عزت نفس در فرزندان، گسترش فضای همدلی در خانواده، آگاهی خانواده‌ها از رفت و آمد فرزندان و آموزش مهارت نه گفتن از عوامل پیشگیرانه روی آوردن نوجوانان به اعتیاد است. بنابراین شیوه تعامل خانواده‌ها با فرزندان جهت پیشگیری از روی‌آوردن آنان به انواع مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی بسیار مؤثر است. 

وی خاطرنشان کرد: در این مدت با نصب بنر، آموزش، ساخت موشن و پخش در فضای مجازی در سطح شهر و وسایل حمل و نقل عمومی، مدارس، بانک‌ها، ادرات، منطقه‌های گردشگری، فروشگاه‌های بزرگ و غیره سعی شد مردم را نسبت به این امر آگاه کرده و در این مدت تنها با این جمله که آیا میدانی الان فرزندت کجاست؟ روبه رو شوند و در خود احساس نیاز نسبت به آموزش داشته و بداند برای والدگری باید یک والد آموزش دیده باشند تا بتوانند از فرزندان خود مراقبت کنند. 

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • تغییر۱۰ درصد برنامه درسی دوره متوسطه اول به نفع مهارت‌آموزی
  • گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
  • خانواده سالم و منسجم، محور سلامتی
  • ضرورت آموزش جمع‌آوری و تفکیک پسماند در مدارس
  • اجرای طرح خانواده سالم در ۳۶۰۰ مرکز بهداشت | خانواده‌ها در این طرح چه آموزش‌هایی می‌بینند؟ | انجام غربالگریِ روان برای متقاضیان
  • مردمی سازی موضوع سلامت یک ضرورت است
  • مراسم اختتامیه طرح سفیران سلامت در مهاباد
  • اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • خسرویان: جهش تولید با جهش مهارت در کشور محقق می‌شود
  • تشریح برنامه‌های هفته سلامت در آموزش و پرورش فارس