Web Analytics Made Easy - Statcounter

عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی از سوی مردم سبب شد تا وضعیت لرستان خطرناک شود و دیگر هیچ نقطه سفیدی در استان باقی نماند. ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵ استانها لرستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، «کرونا به لرستان رسید» این خبری بود که هفتم اسفندماه 98 در صدر اخبار استان قرار گرفت و ابتلای دو نفر در شهرهای خرم‌آباد و بروجرد هشداری بود تا مردم و مسئولان حضور این مهمان ناخوانده را خیلی جدی بگیرند و خود را برای مقابله با آن آماده کنند اما در ابتدای شیوع این ویروس مسری مردم و مسئولان خیلی آن را جدی نگرفتند و رفته رفته آمار مبتلایان افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پی افزایش تعداد مبتلایان به کرونا مسئولان سعی کردند با ایجاد برخی محدودیت‌ها از تجمع افراد در اماکن عمومی جلوگیری و با «در خانه ماندن» مردم، زنجیره انتقال این بیماری را قطع کنند.

ابتلا به کرونا در لرستان همچنان رو به افزایش/ وضعیت 4 شهر مطلوب نیستاستان لرستان در وضعیت هشدار قرار گرفت؛ هیچ نقطه سفیدی در استان وجود نداردارتش در سنگر خدمت‌رسانی به مردم لرستان / از ضدعفونی معابر تا رزمایش مواسات

کاهش ساعت ادارات دولتی و بانک‌ها یکی از راهکارهایی بود که دهم اسفندماه در سراسر کشور و به تبع در استان لرستان اجرایی شد تا مقداری از پیشروی سرایت این ویروس کاسته شود که این طرح نیز تا شانزدهم اسفندماه ادامه داشت و از هفدهم ساعت کاری ادارات دوباره به روال عادی بازگشت.

افزایش ابتلای کرونا در اواسط اسفندماه

و اما با اوج گرفتن ابتلای مردم استان به این ویروس، هجدهم اسفندماه استاندار لرستان وضعیت استان را قرمز اعلام کرد و در پی این شرایط رفت و آمد به برخی از شهرهای استان از جمله الشتر که وضعیت بحرانی پیدا کرده بود ممنوع شد.

آری با به صدا درآمدن زنگ خطر کرونا ورودی‌های شهرهای لرستان یکی پس از دیگری بسته شد و محدودیت‌های بیشتری اعم از بسته شدن تفرجگاه‌ها، پارک‌ها، مراکز گردشگری اعمال شد تا جلوی شیوع بیشتر این ویروس در استان گرفته شود.

در همین روزها بود که مسافرت‌ و ورود گردشگر به استان ممنوع شد و با توجه به نزدیکی به سال جدید مسئولان همواره از مردم می‌خواستند که در خانه بمانند و دور مهمانی و مسافرت‌ها را خط بکشند.

با جولان کرونا و گرفتار شدن مردم یکی پس از دیگری، تصمیم دولت بر این شد که بازار هم برای مدتی تعطیل شود تا شاید با حذف تجمع، این ویروس دست از سر مردم بردارد و اینطور شد که اواخر اسفندماه تمامی بازار، صنوف و واحدهای غیرضروری استان به تعطیلی کشیده شد تا سلامتی مردم در امان بماند.

با تعطیلی کسب و کار آن هم در روزهای پایانی سال که می‌توانست به‌ویژه برای اصناف، کسبه و دستفروشان دلگرمی خوبی باشد، همه چیز منتفی شد و نان‌آورهای زیادی به ناچار خانه‌نشین شدند، آنهایی که دستشان به دهانشان می‌رسید دغدغه نان نداشتند اما روزمزد بگیران که روز به روز  سفره‌شان خالی و خالی‌تر می‌شد هم دغدغه نان داشتند و هم جان.

تلاش نیروهای جهادی برای مبارزه با کرونا

و اما نباید تلاش گروه‌های جهادی، نیروی‌های بسیجی، انقلابی، انجمن‌های مردم‌نهاد و بسیاری از اقشار مختلف را از قلم انداخت که شبانه روز پای کار بوده و همچنان هستند تا با تهیه و تولید ماسک، اقلام بهداشتی، مواد ضدعفونی و بسته معیشتی به سلامت و معیشت مردم کمک کنند و باری از روی دوش کادر درمان، این جهادگران خط مقدم مبارزه با کرونا بردارند.

آمار مبتلایان به کرونا تا پایان سال 98 در لرستان به 400 نفر رسید و متاسفانه 30 نفر هم نیز بر اثر ابتلای به این بیماری جان خود را از دست دادند و بهار 99 به کام خانواده‌هایشان تلخ شد.

بالاخره سال 98 با تمام دغدغه‌ها و نگرانی‌های ابتلا به این ویروس مهلک سپری شد و مردم به امید کاهش این ویروس و البته از بین رفتن آن با گرمی هوا سال جدید را تحویل کردند.

اما با افزایش روزانه ویروس کرونا اوایل فروردین‌ماه 99 محدودیت‌ها باز هم بیشتر شد، به‌طوری که چه مسئولان و چه مردم عذر گردشگران را خواستند و ورودی و خروجی‌های استان به روی خودروهایی با پلاک غیربومی بسته شد تا مبادا با ورود افراد ناقل جان مردم به خطر بیفتد.

با نزدیک شدن به روز سیزده بدر باز هم محدودیت‌ها تشدید شد و برای حفظ سلامت مردم تمام ورودی تفرجگاه‌های طبیعی، پارک‌ها و مناطق گردشگری مسدود شد و اکثر مردم نیز با این تصمیم مسئولان همراه شدند و با در خانه ماندن سیزده بدر متفاوتی را نسبت به سال‌های قبل گذراندند.

کنترل سیر صعودی کرونا در برخی از شهرهای لرستان

با اقدامات انجام شده و همراهی مردم سیر صعودی ابتلا به این ویروس در برخی از شهرستان‌ها و به ویژه سلسله که وضعیت بحرانی داشت تا حدودی کنترل شد و این در حالی بود که مردم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که از هشتم فروردین‌ماه آغاز شده بود را رعایت می‌کردند.

با تمدید طرح رعایت فاصله اجتماعی تا 20 فروردین‌ماه تعطیلی بازار، کنترل خروجی و ورودی شهرها ادامه یافت و در نهایت با توجه به تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا استاندار لرستان هفدهم فروردین‌ماه اعلام کرد که از 23 فروردین‌ماه ادارات با دو سوم ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و صنوف کم‌ریسک نیز می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند.

ممنوعیت تردد بین استانی نیز از اول اردیبهشت لغو شد و با بازگشایی بازار و اصناف شهرها حال و هوای دیگری گرفتند و رفته رفته کوچه و بازار شلوغ و شلوغ تر شد.

بازگشایی اصناف و شلوغی بازار

اکنون که 83 روز از شیوع ویروس کرونا در استان لرستان می‌گذرد وضعیت متفاوت‌تر شده است و باید گفت با وجود تولید انبوه ماسک و مواد ضدعفونی کننده که روزی کمبود آن به دغدغه و نگرانی مردم تبدیل شده بود، بسیاری از مردم بی‌خیال استفاده از این اقلام شده‌اند و بدون استفاده و از ماسک و دستکش در اماکن عمومی و مراکز پر تجمع حضور پیدا می‌کنند و این در حالی است که کرونا همچنان جان می‌گیرد و وضعیت استان به حد هشدار رسیده است.

افزایش دوباره کرونا در لرستان

اما نکته قابل تامل این است که چرا در روزهایی که حداکثر 20 تا 30 نفر در استان درگیر این بیماری می‌شدند مردم و مسئولان نسبت به دوری افراد از این ویروس محتاط تر بودند اما امروز که روزانه 100 تا 130 نفر مبتلا و گرفتار می‌شوند دیگر خبری از آن سختگیری‌ها، ماسک زدنها و رعایت کردن‌ها نیست!

در این رابطه با دو نفر از هم استانی‌ها هم صحبت شدیم تا در این رابطه گفت‌وگویی با آنها داشته باشیم و نظر آنها را در مورد این شرایط کرونایی استان بدانیم.

به سراغ مرادی بانوی خرم‌آبادی که در یکی از مناطق پر رفت و آمد این شهر مغازه آرایشگری دارد رفتیم که گفت: چندین روز بیشتر نیست که آرایشگری را باز کرده‌ام، سعی کردم در خانه بمانم و کمتر به بیرون رفت و آمد داشته باشم.

این بانوی خرم‌آبادی ضمن نگرانی از افزایش شیوع کرونا عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از مردم دیگر نسبت به وجود کرونا بی‌خیال شده‌اند و شاید گمان می‌کنند که دیگر وجود ندارد، بخش زیادی از مردم در کوچه و خیابان بدون هیچ گونه ماسک و دستکشی تردد دارند و انگار دیگر به فکر سلامتی خود و خانواده‌هایشان نیستند.

با یک پسر جوان که در مغازه محله بدون ماسک و دستکش مشغول خرید بود هم صحبت شدیم که گفت موضوع را سخت نگیرید، حوصله ماسک و دستکش ندارم مشکلی هم پیش نمی‌آید. سپس رو به سوی رفت و آمد عابران کرد و ادامه داد مردم دیگر از خانه ماندن خسته شده‌اند و روال زندگی‌ها عادی شده و باید کنار آمد.

لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم

محمدرضا نیکبخت رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در رابطه با وضعیت کرونایی استان لرستان اظهار داشت: این بیماری از طریق یک ویروس ناشناخته منتقل می‌شود، ویروسی نامریی که رفتار آن را نمی‌شناسیم و هنوز به‌طور قطعی نمی‌توانیم بگوییم این ویروس طبیعی یا آزمایشگاهی است.

وی افزود: در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا ابزاری برای شناسایی و مقابله با این ویروس نداشتیم و امروز نیز با وجود ابزار شناسایی که در اختیار داریم ولی باز هم همه چیز بستگی به مردم دارد که با رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی، عدم حضور در اجتماعات باید به کنترل این بیماری کمک کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزایش ظرفیت آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس کرونا و عدم رعایت نکات بهداشتی توسط مردم را مهمترین عوامل افزایش  تعداد بیماران مبتلا دانست و عنوان کرد: در حال حاضر استان لرستان جز استان‌هایی که شیوع بیماری بسیار بالا است و این در حالی که است که به نسبت جمعیت بالاترین امکانات آزمایشگاهی در استان ایجاد شده که در همین راستا پنج  آزمایشگاه در سطح استان راه‌اندازی شده که روزانه هزار تست انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: در استان لرستان ممکن است فردی در سن جوانی به بیماری کرونا مبتلا شود و به راحتی از آن گذر کند و تقریبا مرگ و میر بین جوانان نداریم ولی چون با افراد مسن، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، زنان باردار  و سالمندان در ارتباط هستند مقاومت بدن این افراد پایین است که سبب مبتلا شدن آنها می‌شوند در همین راستا باید پس از ورود به خانه تمام نکات بهداشتی و فاصله را رعایت کنند.

نیکبخت گفت: بارها به مردم اعلام کرده‌ایم درمان اختصاصی و واکسن  برای این ویروس در دنیا  نداریم بر همین اساس از مردم تقاضا داریم با رعایت نکات بیماری ایجاد نکنند، سعی کنند در مراسمات عزا و عروسی شرکت نکنند.

ابتلای 80 نفر به کرونا در یک روستا

وی تصریح کرد: در یکی از روستاهای استان 400 کامیون دارن که رانندگان این کامیون‌ها به واسطه شغلشان به استان‌های مختلف سفر می‌کنند ولی متاسفانه به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی 80 بیمار مثبت در  این روستا داشتیم و یا اینکه در یک مراسم عروسی یک نفر سبب مبتلا شدن 15 نفر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در رابطه با وضعیت مختلف شهرهای استان گفت: در لرستان هیچ شهری نداریم که در خطر نباشد و وضعیت سفید باشد بلکه همه شهرهای استان وضعیت قرمز یا زرد دارند بر همین اساس خطر همواره در استان وجود دارد، متاسفانه آمار ابتلا به بیماری در استان در روزهای اخیر بسیار بالا و نگران کننده است مردم باید خود به فکر نجات خودشان باشند چون  علی‌رغم تمان تلاش‌های کادر درمان بیمارستان‌ها این بیماری هیچ گونه داروی خاصی ندارد.

مبتلا شدن 300 نفر از کادر درمان لرستان به ویروس

وی با بیان اینکه آمار پرسنل بیمارستان‌ها در شهرهای استان بسیار بالا است تصریح کرد: تاکنون حدود 300 نفر از کادر درمان، پرستار و پرسنل بیمارستان‌های استان لرستان به کووید19 مبتلا شده‌اند که خوشبختانه مورد فوتی نداشتیم.

نیکبخت افزود: مردم صبر کنند و جز برای موارد ضروری از خانه بیرون نروند صبر کنند تا بیماری تمام شود شاید در حال حاضر تعداد فوتی‌ها پایین است ولی افراد مبتلا چندین ماه گرفتار این ویروس می‌شوند و برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای، مادران باردار و سالمندان بسیار خطرناک است. وقتی مهمترین محل لازم تجمعی نماز سیاسی عبادی جمعه تعطیل می شودبه این معنا است که وضعیت استان لرستان خوب نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه وضعیت استان لرستان خطرناک است عنوان کرد: شهرستان‌های بروجرد، خرم‌آباد، دورود، دلفان و ازنا وضعیت شیوع ویروس کرونا و آمار مبتلایان بسیار زیاد است و متاسفانه در شهرستان دلفان تجمعات عزاداری بسیاری برگزار می‌شود.

سید‌موسی خادمی استاندار لرستان نیز در این رابطه به افزایش آمارهای روند ابتلا به ویروس کرونا در استان اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به این شرایط مردم باید نکات بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

وضعیت قرمز کرونا در 4 شهرستان لرستان

وی افزود: روند ابتلا به این بیماری در استان در روزهای اخیر نسبت به قبل بیشتر شده است و باید گفت در این زمینه وضعیت شهرهای خرم‌آباد، نورآباد، بروجرد و دورود مطلوب نیست.

استاندار لرستان به پرهیز از تردد غیرضروری و ماندن در خانه تاکید کرد و گفت: با توجه به این شرایط اصناف و بازاریان استان حتی‌الامکان نسبت به تعطیلی بازار اقلام غیر‌ضروری اقدام کنند.

وی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم شرایط از کنترل خارج شود بنابراین در بحث مقابله با این ویروس باید با اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی مردم را ‌نسبت به کنترل وضعیت بیماری با خود همراه کنیم.

خادمی در رابطه با بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس نیز خاطرنشان کرد: در صورتی که تا 17 خرداد ماه شرایط به سمت بهبود وضعیت پیش نرود در این رابطه تصمیمات جدیدی گرفته می‌شود، مدارس نیز صرفاً برای رفع اشکال دایر هستند ولی اجباری برای حضور در کلاس‌ها نیست.

احتمال تشدید ‌حدودیت ها در لرستان

استاندار لرستان با بیان اینکه تمام محدودیت‌های قبلی همچنان پابرجا است اظهار داشت: با توجه به شرایط ممکن است در جلسه‌ای که پایان همین هفته برگزار می‌شود برخی تصمیمات جدید مبنی بر تشدید محدودیت‌ها اتخاذ شود.

عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی از سوی بخشی از مردم که با بی‌خیالی تمام در کوچه و خیابان‌های شهر تردد می‌کنند سبب شده تا وضعیت استان روز به روز بدتر شود و اما هشدار جدید وزیر بهداشت به استان‌های همجوار خوزستان به‌ویژه لرستان که خود وضعیت قرمزی دارد این بود که به توجه به افزایش شیوع کرونا در خوزستان ممکن است این استان‌ها نیز در خطر شیوع کرونا قرار بگیرند حال امیدواریم مردم لرستان این صدرنشینان رتبه اول بیکاری و گرانی که این روزها روزگار سختی را می‌گذرانند و در کنار کرونا که سلامتی و معیشتشان به خطر افتاده در هر شرایطی نکات بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند تا شاهد گرفتاری، درد و رنج بیشتر آنها نباشیم.  

گزارش از سکینه بیرانوند

انتهای پیام/642/ح

R41450/P/S6,72/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان فاصله گذاری اجتماعی استاندار لرستان شهرهای استان نکات بهداشتی استان لرستان فروردین ماه وضعیت استان ویروس کرونا رعایت فاصله کادر درمان محدودیت ها رفت و آمد خرم آباد استان ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۹۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: یکی از مؤثرترین ساختارها، واکسن نانوذره لیپیدی مبتنی بر پلتفرم mRNA بود. در ایران نیز برخی از دانشمندان به‌دنبال چنین ساختاری رفتند. دکتر سینا مظفری، متخصص ژنتیک مولکولی، یکی از این محققان بود. اگرچه با فروکش ‌کردن پاندمی کرونا نیازی اساسی برای واکسن احساس نمی‌شود، این ویروس خطرناک برای همیشه با ما هست و باید مراقب جهش‌های آن بود. از سوی دیگر، فناوری ساخت واکسن‌های کرونا می‌تواند در عرصه‌های دیگر پزشکی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. گفت‌وگوی همشهری با دکتر سینا مظفری پیش روی شماست.

دکتر سینا مظفری، متخصص ژنتیک مولکولی

بیشتر بدانیم:

آشنایی با واکسن‌های جدید mRNA برای پیشگیری از کرونا| چشم‌انداز جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها در پزشکی


ژنتیک مولکولی پایان‌بخش انتظار
بهترین وقت زدن واکسن آنفلوانزا چه زمانی است؟ چه نوع واکسنی بزنیم؟

چطور جایزه بین‌المللی کنز را دریافت کردید؟
در سال ۱۴۰۲ موفق به دریافت جایزه بین‌المللی کنز بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) به‌دلیل توسعه واکسن کرونا شدم. هرچند به‌دلیل فروکش کردن شدت بیماری‌زایی این ویروس در نوع اومیکرون و کاهش استقبال عمومی از تزریق واکسن کرونا در ایران، تولید تجاری آن در نهایت متوقف ماند.

توضیح مختصری درباره واکسن‌های کرونا بدهید.
با شیوع پاندمی کرونا، واکسن‌هایی با پلتفرم‌های مختلف برای پیشگیری از بیماری کووید۱۹ توسعه یافتند. در این میان واکسن‌های بر پایه پلتفرم نانوذره لیپیدی mRNA که با نام واکسن‌های بیونتک/فایزر و مدرنا در بین عموم شناخته می‌شوند، سرعت بالای تولید حدود ۱۰بار سریع‌تر از واکسن‌های سنتی، به‌عنوان مثال تنها در ۴۵روز در مورد واکسن مدرنا داشتند.


اثربخشی چه نوع واکسن‌هایی بیشتر بود؟
تولید محصولات دارویی بر پایه پلتفرم mRNA با استفاده از خط تولید و فرمولاسیون تقریبا مشابه، سنتتیک بودن و عدم‌نیاز به فرایندهای کشت سلولی و کاهش احتمال آلودگی‌های بیولوژیک، اثربخشی و ایمنی‌زایی بالاتری نسبت به سایر پلتفرم‌های واکسن نشان داده‌اند. موفقیت چشمگیر این پلتفرم برای توسعه سریع واکسن‌های کارآمد علیه بیماری‌های عفونی و سرطان‌ها و به‌ویژه استراتژیک بودن آن برای کشورها در رویارویی با پاندمی‌های نوظهور، محققان بسیاری را در کشورهای مختلف ازجمله آلمان، آمریکا و چین ترغیب به توسعه واکسن‌های دیگر برپایه پلتفرم mRNA کرده است.


نام این واکسن چیست و مراحل مطالعاتی آن به چه شکل بود؟
این واکسن توسط سازمان غذا وداروی ایران با نام آیریبووکس Iribovax نامگذاری شد. نکته قابل توجه درخصوص این واکسن هم این است که در آزمایش روی میمون‌های رزوس کارایی بالاتری را در خنثی‌سازی‌ ویروس کرونا در مقایسه با دیگر واکسن‌های مورد استفاده در ایران نشان داد. همچنین علاوه بر داشتن ایمنی از گسترش عفونت ویروسی حاصل از کروناویروس در ریه و سیستم تنفسی این میمون‌ها به‌طور کاملاً مؤثری جلوگیری کرد. نتایج جامع تست‌های پیش‌بالینی این واکسن در مجله علمی Journal of Controlled Release چاپ شده است. همچنین باتوجه به اهمیت به‌دست آوردن این فناوری توسط ایران و نتایج مهم آن به‌عنوان عکس جلد این مجله برگزیده شده است. قابل ذکر است که این مجله یک نشریه شناخته‌شده در علوم دارویی و بالاترین مجله علمی است که نتایج پیش‌بالینی یک واکسن ایرانی موفق به چاپ در آن شده است.


در حال حاضر تمرکز و فعالیت شما درخصوص واکسن چه بیماری‌هایی است؟
گروه تحقیقاتی ما در حال توسعه واکسن‌های چندظرفیتی علیه ویروس آنفلوآنزا و سرطان‌هایی ازجمله روده و ریه است. قابل توجه اینکه در حال حاضر تنها واکسن‌های کرونای مورد استفاده در دنیا که علیه سویه‌های جدیدتر اومیکرون (زیرسویه XBB۱.۵) کارآمد هستند واکسن‌های به‌روز شده فایزر و مدرناست که تزریق آنها به‌خصوص برای افراد بالای ۶۵سال یا مبتلا به بیماری‌های قلبی یا مشکلات سیستم ایمنی بسیار توصیه شده‌ است. علاوه براین، موج اخیر سرماخوردگی ویروسی که بسیاری را در ایران دچار بیماری‌های تنفسی کرده، براساس داده‌های اعلام شده عمدتاً به‌دلیل آنفلوآنزای فصلی بوده است و پس از آن زیرسویه جدید اومیکرون با نام JN.۱ عامل بعدی است.


اهمیت سرمایه‌گذاری در تکنولوژی mRNA درایران چقدر است؟
در ایران توسعه و پیشرفت در حوزه تکنولوژی mRNA می‌تواند به‌عنوان یک فرصت استراتژیک برای بهبود سلامت عمومی و توسعه پزشکی محسوب شود. این فناوری نه‌تنها می‌تواند برای تولید واکسن‌های mRNA در برابر بیماری‌های عفونی و سرطان‌ها و بیماری قلبی مورد استفاده قرار بگیرد، بلکه امکان توسعه داروهای نوین و درمان‌های مبتنی بر ژن‌درمانی بیماری‌های ارثی و ژنتیک همچون هموفیلی و تالاسمی را مبتنی بر استفاده از سیستم ویرایش ژنوم انسان یا کریسپر به کمک mRNA فراهم می‌کند.


در ایران چه اقداماتی برای ایجاد هماهنگی و تسهیل در روند ساخت این واکسن‌ها شده است؟
تسریع در توسعه این فناوری لازم است باید و سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گیرد. این سرمایه‌گذاری‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که علم در این رشته بومی‌سازی‌ شود. برای ایجاد هماهنگی و تسهیل در فعالیت‌های مرتبط می‌توان یک مرکز تخصصی به نام «مرکز توسعه فناوری دارویی mRNA و ژن‌درمانی» ایجاد کرد؛ همانگونه که به‌عنوان مثال کشورهای پیشرفته‌ای همچون استرالیا و انگلیس به این طریق در حال سرمایه‌گذاری، انتقال و بومی‌سازی‌ این فناوری در کشورشان هستند. این مرکز می‌تواند محلی باشد که از طریق آن تحقیقات پایه‌ای و کاربردی، توسعه فناوری، آموزش و انتقال فناوری در زمینه تکنولوژی mRNA صورت بگیرد و با همکاری دولت و بخش خصوصی، محیطی مؤثر برای رشد و توسعه این حوزه فراهم شود.
ایران در حوزه تحقیقات و توسعه تکنولوژی mRNA چه جایگاهی دارد؟
با پیاده‌سازی این طرح‌ها، ایران می‌تواند در جایگاه برجسته‌ای در حوزه تحقیقات و توسعه تکنولوژی mRNA قرار بگیرد و به‌عنوان یک پایگاه در تولید و استفاده از واکسن‌های جدید و درمان‌های نوین به منافع عمومی و بهبود سلامت جامعه خدمت کند. تاکنون حمایت‌های به عمل آمده مقطعی و محدود بوده و به هیچ‌وجه قابل مقایسه با سرمایه‌گذاری‌ در دیگر کشورها نیست. بنابراین برای تجاری‌سازی در این حوزه پیشرفته علاوه بر حمایت‌های ویژه بخش دولتی، نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید صنعتی هم وجود دارد.

مکث
تحصیل در خارج، خدمت به کشور

سینا مظفری دوره دکتری و فوق دکتری خود را در انستیتوماکس‌پلانک آلمان در زمینه ژنتیک مولکولی و پزشکی به پایان رسانده است. او دوره دکتری را در آزمایشگاه بیوشیمی RNA ماکس‌پلانک که پیشتاز تولید و تعیین ساختار کمپلکس‌های mRNA در دنیا و صاحب امتیاز تکنولوژی interference RNA است، گذرانده و در سال ۲۰۱۳ موفق به دریافت جایزه و مدال علمی Otto-Hahn جامعه علوم پیشرفته ماکس‌پلانک آلمان در شاخه زیست‌پزشکی به‌دلیل شناسایی مکانیسم پردازش mRNA و همچنین جایزه ملی ژنتیک ایران در سال ۱۳۹۹ شده است. او همچنین برگزیده برتر جایزه بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) درشاخه سلامت و پزشکی در سال ۱۴۰۱ به‌دلیل ساخت واکسن نانوذره لیپیدی mRNA شده است. ضمن آنکه سرآمد علمی کشور در سال ۱۴۰۲ از نظر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد علم ایران نیز بوده است. دکتر سینا مظفری جوین، مقالات تأثیرگذاری هم در زمینه ژنتیک مولکولی و اصلاح بیماری‌های ژنتیک در مجله‌های علمی مطرح دنیا با ضریب اثر بالا ازجمله Science، Molecular Cell، Nature Communications، مجله آکادمی ملی علوم آمریکا PNAS و Nucleic Acids Research دارد.

کد خبر 844282 برچسب‌ها کرونا سرطان بیماری - قلبی بیماری - سرما خوردگی واکسن

دیگر خبرها

  • جولان سگ های ولگرد در معابر شهرستان قرچک
  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • پایان جولان سارق سیم کابل برق در ساری
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • نگرانی ساکنان شهرک پرواز تبریز از جولان آزادانه سگ‌های ولگرد
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • رفع تداخل هزار پلاک از اراضی ملی در لرستان
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است