Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رمان تاریخی «عاشقانه‌ترین روز‌های دنیا» به قلم مجتبی مجرد که به وقایع زمان ازدواج «حضرت خدیجه (س)» تا فوت این بانوی بزرگوار اسلام می‌پردازد، منتشر شد. تاریخ انتشار: 11:03 - 29 ارديبهشت 1399 - کد خبر: ۶۲۱۷۰۰

خبرگزاری میزان -  نویسنده این مجموعه با اشاره به این که در ابتدا و بر اساس کار پژوهشی صورت گرفته در نظر داشتم تا زندگی حضرت «خدیجه (س)» را در قالب اثر پژوهشی و تالیفی گردآوری کنم گفت: هنگامی که می‌خواستم «عاشقانه‌ترین روز‌های دنیا» را در قالب مجموعه‌ای به رشته تحریر درآورم، احساس کردم شاید به این شیوه چندان مخاطب عمومی نداشته باشد، از این روی بر آن شدم تا به عنوان داستان تاریخی این رمان را بنویسم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخشی از این رمان آمده است: «خورشید با تمام توان می‌سوخت و زوزۀ باد، ریگ‌های نرم بیابان را به این سو وآن سو پرتاب می‌کرد. جمعی از مردان و زنان، در گورستان مکه، کنار قبرکوچکی ایستاده بودند.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفی آخرین کتب‌ منتشر شده از انتشارات سوره مهر اینجا کلیک کنید

تنها صدایی که رد وبدل می‌شد، سکوت بود. از مکه تا گورستان راه زیادی نبود، راهی به اندازۀ آغاز و پایان زندگی راهی که قاسم بسیار شتابان پیمود. محمد در کنار قبر نشسته بود و چشمان سرخ و نمدارش، به اعماق چهرۀ خاک می‌نگریست. خدیجه خاموش‌تر از همه، چهره‌اش را در زیر پارچه‌ای سفید پنهان کرده بود. دیگر حتی نای گریستن هم نداشت.»

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا انتشارات سوره مهر اخبار ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۹۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی بر سیر تاریخی شغل و زنان در جامعه

نسبت زنان با مشاغل

اصلا اگر به تاریخ رجوع کنیم و بحث را از ریشه بررسی کنیم میبینیم که این زنان هستند که با توجه به فطرت خویش پی به رویش و پی به پرورش زندگی برده اند. اسناد تاریخی نشان میدهند که زنان با توجه فطرت ذاتی خود پی به باورور شدن زمین آورنده اند، چون زنان هستند که ذات بارور شدن و پرورش دادن را در درون خود دارند، و طبق نظریه ای دیگر این زنان بودنند که در طول مدت بارداری و یکجا نشینی متوجه رشد گیاهان و پرورش آنها شدنند. این زنان بودنند که با شروع کشاورزی و پرورش گیاهان شروع زندگی و دوره ای جدید را در تاریخ بشریت به وجود آوردنند. اگر بخواهیم خط زمان یا سیر تاریخی مشاغل زنان را ترسیم کنیم بدین صورت می توان آنها را تقسیم بندی کرد.

تصور عمومی ما از شغل زنان در تاریخ این است که آنها در گذشته شغلی نداشته اند و تمام مدت عمرشان را در خانه سپری میکرده اند و به نگه داری بچه مشغول بوده اند. برخلاف تصور عموم مردم زنان به مشاغلی مشابه مردان میپرداختند و در مواردی به کشور داری و امور سیاسی نیز میپرداخته اند.

در ادامه نگاهی به مشاغل زنان در طول تاریخ می اندازیم:

۱ انسان های اولیه:

در این دوره از زمان دوره ی شکار و گردآوری خوراک برای انسان ها بوده و زنان در شکار و جمع آوری میوه و دانه گیاهان به مردان کمک می کرده اند. از طرفی میانگین عمر انسان های اولیه بسیار کم بوده به همین دلیل اطلاعاتی چندانی از دوره زندگی آنها وجود ندارد.

۲کشاورزی:

با روند یکجانشینی و پیدایش کشاورزی، دوره ای جدید در زندگی انسان ها پدید آمد. در این دوره بیشتر زنان کشاورزی و مردان به شکار میپرداختند. کشاورزی با فطرت زنان سازگاری بیشتری دارد و از طرفی وظیفه نگه داری از فرزندان نیز برعهده زنان بود.

۳ هنرورزی:

پس از این دوران که انسان ها به مرور زمان به تمدن ها دست یافتند، کم کم مشاغل هنری و صنایع بیشتری در زمره کار زنان قرار گرفت. به طور مثال: قالی بافی، سفالگری، پخت نان و شیرینی، گلیم بافی، پارچه بافی، سبد بافی، جاجیم بافی و...

۴ تحول:

دوره ی تحول در زمان انقلاب صنعتی است. زمانی که زنان و کودکان دوشادوش مردان به کار در کارخانه ها مشغول هستند و یک جایگاه متفاوتی از شغل برای آنها بروز و ظهور میکند. در این دوره حتی پوشش زنان تغییر میکند.

۵ حال حاضر:

و امروزه پس از انقلاب صنعتی و سیر تغییرات جهانی معنا و مفهوم شغل برای زنان دستخوش تغییر شده است. حتی زنان را بر احتساب شغلشان قضاوت می کنند و در طبقه های اجتماعی مختلفی قرار می هند.

امروزه در قرن ۲۱ شاهد نسبت عجیبی از اشتغال و زنان هستیم. شاید زنان در گذشته هیچ وقت به فکرشان خطور نمی کرد روزی زنانی ظهور کنند که در ساختمان سازی، امور دولتی و یا امور ورزشی یا بانکداری و... هم پای مردان یا حتی بهتر از آنها باشند. و حتی بتوانند در عرصه های جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.

شاید در پاسخ به آنها باید گفت: برای آنکه چنین واقعه ای امکان وقوع پیدا کند بشر در حقیقت جمعی وجود خویش تحولات روحی بسیاری را می باید که پشت سر گذاشته باشد. رفته رفته تغییر معنا ها، تغییر حُسن ها و قُبح ها، تغییر سبک زندگی آدم ها، تغییر مایحتاج زندگی، تغییر سبک عقیده ها، تغییر معنای استقلال و آزادی، تغییر معنای برابری و.... غیره و غیره باعث شده که امروزه اینجا بایستیم. اصلا ما در کجای تاریخ جهان ایستاده ایم؟ بر فراز قله ایم؟ یا در دل دره ای عمیق؟ رو به سوی پیشرفت داریم؟ یا پسرفت؟بشر همیشه از سردرگمی و ناآگاهی ضرر کرده آیا در میان روزمرگی هایمان هیچ وقت فکر کرده ایم کجای تاریخ ایستاده ایم؟ آیا به جایگاه زن و تغییرش فکر کرده ایم؟ در ادامه سعی میکنیم با بررسی سیر تاریخ و تحولات زنان در حوزه مشاغل به این سئوال پاسخ دهیم.

پرورش امری ضروری و مهم

در مقدمه به کشف زنان در حوزه پرورش اشاره ای کوچک داشتیم، نکته اصلی در اینجا حوزه توانمندی زنان در امر پرورش میباشد. این خصوصیات زنان است که باعث میشود در سطح ها و ابعاد مختلف بتوانند نقش آفرینی کنند وکنش اجتماعی مناسب از خود بروز دهند. در امر همسرداری، تربیت فرزند، خانه داری، مدیریت زمان، داشتن شغل، مدیریت خانواده، جایگاه اجتماعی در جامعه و... .

اما در دوره رنسانس و انقلاب صنعتی حوزه زنان تغییری اساسی پیدا میکنند زنان برای تغییر پوشش خود در جامعه میجنگد و حتی در برخی از اسناد تاریخی موجود است که زنان اروپایی برای پوشیدن شلوار و کار در کارخانه ها ۲۰۰ سال به جنگ پرداخته اند، کار کردن برابر همانند مردان در کارخانه ها و ساعات کاری بسیار زیاد، طولانی و طاقت فرسا، دوره ای در تاریخ به شدت به زنان ظلم شد و امر پرورش از آنها گرفته شد. در دهه ۱۹۵۰ شما یک گذار تاریخی بر شغل و پوشش زنان میبینید. در این میان یک پدیده جدید در خصوص شغلی به نام مدلینگ بودن بروز و ظهور پیدا می کند. بخصوص برای زنان با توجه به جذابیت های جنسیتی.  رسانه ها به تازگی کار خود را شروع کرده اند. و کم کم دارند شکل جمعی به خود می گیرند. در این دهه بهبود شرایط اقتصادی نیز اتفاق افتاده است و امکان افزایش تولید پارچه باعث می شود مردم بیشتر به آن روی بیاورند.

قرن ۲۱

در حال حاضر و در قرن ۲۱ زنان در جهان دسترسی به انواع شغل های مختلف در عرصه کشوری و جهانی را دارند و چه بسا در بسیاری موارد نابرابری هایی وجود داشته باشد. اما نکته حائز اهمیت این میباشد که در ۱۵۰ سال اخیر نقش و کنشگری زنان در جامعه بسیار تغییر کرده است. یعنی جامعه در روح جمعی خود دچار تغییر بزرگی شده است. حتی در تاریخ ۱۰۰ سال اخیر کشورمان را اگر نگاهی بی اندازیم متوجه این تغییر خواهیم شد. در آن زمان زنان را از رفتن به مکتب خانه و مدرسه منع میکردنند در مواردی بسیاری از آنها به طور پنهانی به کسب سواد میپرداختند چرا که در ظرف زمانی آنها این امکان از آنها سلب می شده است. اما در حال حاضر میبینیم که بعد از گذشت صد سال زنان در حوزه های مختلف به مدارج علمی بسیار بالا رسیده اند  و در دانشگاه ها تعداد دانش آموختگان زن برابر با مردان میباشد. و حتی امر اشتغال به تحصیل آنقدر اهمیت پیدا کرده است که در امر ازدواج به یک معقوله ی بسیار مهم تبدیل شده است. یعنی ساخت جامعه آن را به طور رسمی پذیرفته و مردم بدان عمل میکنند.

و اما یکی از شغل های بسیار مهم برای زنان که در جامعه امروزی بسیار تحقیر شده و درباره آن کم اهمیتی شده است، شغل خانه داری میباشد. چه بسا با توجه به فطرت زنان در امر پرورش بسیار اهمیت پیدا میکند منتهی در باور عوام مردم از جایگاه اجتماعی پائینی برخودار شده است که اتفاقا بسیار جای بحث و نظر در آن وجود دارد. زیرا شغل خانه داری یکی از ارکان های مهم برای خانواده محسوب می شود. و خانواده رکن اساسی جامعه است. یعنی حفظ آن برای حفظ بقا جامعه سالم ضروری و مهم است.

عارفه هدایتی_ خبرنگار تحریریه جوان

دیگر خبرها

  • چاپ یک‌رمان پلیسی دیگر از فردریک دار/«آموزش آدمکشی» در بازار نشر
  • مجموعه شعر «گورکن» منتشر شد
  • عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر
  • مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد
  • نگاهی بی‌پروا به شعرهای شفیعی کدکنی
  • جشنواره حضرت خدیجه (س) در کردستان برگزار می‌شود
  • پادشاه داستان‌های ترسناک چگونه اولین گام را برداشت؟
  • کتاب‌های ادبیاتی جذاب
  • کتاب های پرفروش سال ۱۴۰۳
  • نگاهی بر سیر تاریخی شغل و زنان در جامعه