Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@15:59:22 GMT

تیر عدم رعایت ایمنی بر قلب اماکن تاریخی و میرات فرهنگی

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۸۹۷۳۹

تیر عدم رعایت ایمنی بر قلب اماکن تاریخی و میرات فرهنگی

اگر بدانیم میدان حسن آباد، بازار تهران، برج طغرل و.. دچار حریق یا تخریب شده اند بی شک افسوس می خوریم برای تاریخ از دست رفته و برای روزهایی که سرپا بودند. تاریخ به نوعی شناسنامه هر یک از ماست. میدان حسن آباد، بازار تهران بخشی از وجود هر یک از ما را شکل داده و به خاطراتمان رنگ بخشیده است. این آثار میراثی از گذشتگان برای ما و میراثی از ما برای آیندگان است، پس باید در حفظ و نگهداری از آن‌ها کوشا باشیم اما متاسفانه به فکر آن‌ها نیستیم تا زمانی که حادثه‌ای رخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید جلال ملکی - سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری تهران- با اشاره به قطعنامه ی شماره پنج دوازدهمین مجمع عمومی کمیته بین المللی موزه ها که در مسکو برپا شد گفت: چهل و سه سال پیش، روز ۲۸ اردیبهشت به عنوان روز جهانی میراث فرهنگی و موزه ها اعلام شد. روزی که شاید یکی از نکات مهم آن توجه بیشتر به آثار تاریخی و باستانی کشورها باشد. 

وی با بیان اینکه آثار تاریخی و باستانی دنیا برای یادآوری گذشته، تاریخچه اهمیت بسیاری دارد، گفت: یکی از نکاتی که باید به صورت جدی به آن توجه شود سالم نگه داشتن و حفاظت از این میراث عظیم است. علاوه بر توجه به مسائل فرهنگی آثار تاریخی و تاثیرات آن، سلامت فیزیکی و ایمنی این دسته از ساختمان‌ها به منظور حفظشان نیز یکی از موارد مهم و یکی از دغدغه‌های نهاد های مرتبط از جمله، سازمان آتش نشانی است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران درباره نکات مهمی که در موزه‌های کشورهای پیشرفته برای حفظ آثار تاریخی اجرا می‌شود گفت: کشورهای پیشرفته دنیا برای حفاظت از این آثار از برنامه‌هایی بهره می‌برند که شاید اجرایی کردن آن‌ها گامی موثر بوده باشد. به عنوان مثال موزه ها و سازه های تاریخی و قدیمی بر اساس دستور العمل های ایمنی مصوب، مجهز به آخرین سیستم های اعلام و اطفاء اتوماتیک بوده و سیم کشی های برق آن نقاط به صورت مرتب کنترل و بررسی می‌شود.

ملکی ادامه داد: وسایلی که در موزه‌ها چیده می‌شود دارای بار اشتعال بسیاری کمی است و در برخی موارد و آثار خاص از پرده‌های مقاوم در برابر حریق استفاده می‌شود. تمام ساختمان‌ها نیز با دوربین‌های مداربسته کنترل شده و کارکنان با نحوه کارکرد سیستم‌ها به صورت کامل آشنایی دارند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با بیان اینکه شهروندان مالک برخی از بناهای تاریخی هستند گفت: عدم توجه برخی از مالکان شخصی به سازه‌های تاریخی نیز یکی از مواردی است که باید به آن توجه شود. با توجه به قدمت کشور ما سازه‌های تاریخی در شهرهای مختلف کشور وجود دارد و بدیهی است که با توجه به تاریخ کشور باید به ایمن سازی این سازه‌ها توجه ویژه ای شود.

ملکی با تاکید بر اینکه نمی‌توان حادثه را پیش‌بینی کرد و نتیجه بی توجهی به اماکن فرسوده و نا ایمن وقوع حادثه است گفت: یکی از موارد دیگری که باید مد نظر قرار داده شود این است که گاهی شاهد تغییر کاربری‌های غیر مجاز در این بناها هستیم، بنابراین برای جلوگیری از وقوع حادثه نهادهای نظارتی و بازرسی باید از هر گونه تغییر کاربری‌های غیر مجاز بویژه در ابنیه تاریخی جلوگیری کنند و شهروندان نیز به عنوان ناظران اجتماعی موارد تخلف را اطلاع‌رسانی کنند.
وی با تاکید بر اینکه نسبت به ایمنی بسیاری از ساختمان های تاریخی با بهانه‌هایی از جمله داشتن مالک شخصی، نداشتن بودجه، در دست اقدام بودن و... بی توجهی می‌شود گفت: این دسته از ساختمان ها ممکن است تحت تاثیر حوادث از بین بروند. میدان حسن آباد تهران که یکی از قدیمی ترین میادین پایتخت است از همان جمله است. طی چهار سال گذشته این میدان حدود سه مرتبه دچار آتش سوزی گسترده شده که با عملیات آتش نشانان از تخریب آن جلوگیری شده است.

ملکی گفت: برخی از بناهای تاریخی نیز به محلی برای انبار کردن کالا تبدیل شده است. این انبار ها به محل هایی با بدترین شکل ممکن و بدون رعایت اصول ایمنی تبدیل شده که با چیدمان غیراصولی اجناس و کالاهای سنگین، ایستایی ساختمان به مخاطره انداخته شده است.

وی به خطر افتادن برخی از این اماکن را حاصل بی توجهی دانست و درباره وضعیت بازار تهران نیز گفت: وضعیت بازار اصلی تهران نیز مشابه میدان حسن آباد است. هر روز میلیون  ها نفر در این بازار رفت و آمد دارند و اگر به مسئله ایمن سازی آن توجه نشود ممکن است که روزی تحت تاثیر یک بحران قرار گیرد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: پایتخت مکان تاریخی و قدیمی بسیاری دارد که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود، البته طی چند سال گذشته مدیریت شهری تهران، بررسی سلامت و ایمنی این اماکن را به عنوان یکی از اصلی ترین برنامه های خود به اجرا گذاشته اما این اقدامات نیازمند عزمی جدی و همکاری شهروندان نیز است که بسیاری از این افراد صاحبان اماکن تاریخی نیز هستند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آتش نشاني میراث فرهنگی سخنگوی سازمان آتش نشانی میدان حسن آباد آثار تاریخی ساختمان ها آن توجه سازه ها موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۸۹۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید بیش از ۳۰۰ هزار نفر از موزه ها و اماکن تاریخی فرهنگی

به گزارش خبرگزاری مهر، اداره کل موزه‌ها اعلام کرد: از فروش ۴۹۰ هزار و ۵۵۸ قطعه بلیت برای موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در روز هفتم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ تعداد ۳۲۴ هزار ۵۶۳ نفر بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن اماکن فرهنگی تاریخی انجام شد.

آثار تاریخی استان فارس با ثبت ۱۲۸ هزار و ۶۱ نفر بیشترین بازدیدکننده را داشته است.

بر اساس پایش انجام شده از آمار روز هفتم فروردین، استان‌های فارس (۱۲۸ هزار و ۶۱ نفر)، اصفهان (۴۲ هزار و ۸۸۳ نفر)، تهران و موزه‌های ستادی (۳۱ هزار و ۷۵۰ نفر)، خوزستان (۲۵ هزار و ۶۸۶ نفر) و خراسان رضوی (۱۳ هزار و ۸۱۱ نفر) به ترتیب پنج استان برتر به لحاظ بیشترین میزان بازدیدکننده هستند.

حافظیه با ۳۵ هزار و ۵۷۲ نفر، مجموعه تخت جمشید ۳۴ هزار و ۳۴ نفر، سعدیه ۲۱ هزار و ۴۴۹ نفر، ارگ کریم خانی ۱۲ هزار و ۵۱۴ نفر، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد ۱۲ هزار و ۹۹ نفر، سازه‌های آبی شوشتر ۱۱ هزار و ۸۵۷ نفر، پاسارگاد ۱۱ هزار و ۳۹۷ نفر، باغ فین ۹ هزار و ۸۹۲ نفر، کاخ موزه چهلستون ۹ هزار و ۸۴۰ نفر و عمارت عالی قاپو ۹ هزار و ۲۶۳ نفر در میان موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور، بیشترین تعداد بازدیدکننده را به خود اختصاص دادند.

همچنین از لحاظ بیشترین میزان فروش بلیت موزه و اماکن فرهنگی تاریخی به ترتیب مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، مجموعه تخت جمشید، حافظیه، مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، سعدیه، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، باغ فین، ارگ کریم خانی و پاسارگاد در صدر قرار دارند.

در استان تهران، موزه‌ها و مجموعه ستادی، مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد با تعداد ۱۲ هزار و ۹۹ نفر بازدیدکننده تعداد ۵۶ هزار و ۳۸۶ بازدید، مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با ۸ هزار و ۷۹۳ نفر بازدیدکننده تعداد ۴۵ هزار و ۸۳۸ بازدید، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با ۶ هزار و ۲۰۱ نفر بازدید کننده تعداد ۲۴ هزار و ۳۱۱ بازدید، موزه ملی ایران با ۳ هزار و ۴۳۸ نفر بازدید کننده تعداد ۶ هزار و ۴۳۸ بازدید به ترتیب دارای بیشترین بازدید کننده و میزان بازدیدها بودند.

کد خبر 6064120

دیگر خبرها

  • گردشگران موظف‌ به اجرای تمامی شئونات اسلامی در اماکن گردشگری فارس هستند
  • موزه‌ها، اماکن تاریخی و فرهنگی گیلان در ۱۳ فروردین تعطیل است
  • بازدید بیش از ۳۰۰ هزار نفر از موزه ها و اماکن تاریخی فرهنگی
  • استقرار آتش‌نشانان در محل‌های برگزاری مراسم شب‌های قدر
  • آماده‌باش آتش‌نشانان تهران در شب‌های قدر
  • ضرغامی: بازدید ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی در ایام نوروز
  • ضرغامی: بیش از ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی تاکنون بازدید کردند
  • بیش از ۳ میلیون نفر در ایام نوروز از اماکن تاریخی بازدید کردند
  • ضرغامی عنوان کرد: بازدید بیش از ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی در ایام نوروز
  • ضرغامی از بازدید ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی خبر داد