Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@07:09:43 GMT

خسارت ۳۰۰ میلیارد ریالی کرونا به واحدهای اقامتی آستارا

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۲۲۷۴

خسارت ۳۰۰ میلیارد ریالی کرونا به واحدهای اقامتی آستارا

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آستارا در اثر شیوع ویروس کرونا به 14 هتل، سه هتل‌آپارتمان، 6 میهمان‌پذیر، 19 خانه مسافر و 25 مجمع پذیرایی بین‌راهی در مجموع 300 میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، پردل امیری‌نژاد ظهر امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان اظهار کرد: طبق ارزیابی‌های صورت‌گرفته در اثر شیوع ویروس کرونا به ۱۴ هتل، سه هتل‌آپارتمان، ۶ میهمان‌پذیر، ۱۹ خانه مسافر و ۲۵ مجمع پذیرایی بین‌راهی در مجموع ۳۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ۵۰ اثر تاریخی و طبیعی در شهرستان آستارا شناسایی و جهت ثبت در فهرست آثار ملی به اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان معرفی شده است، گفت: تعدادی خانه قدیمی با بام‌های سفالی، باغ ملی، تالاب استیل و آب‌گرم علی‌داشی ازجمله آثار طبیعی شناسایی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آستارا به شناسایی ۱۰ باب خانه قدیمی با بافت تاریخی در سطح این شهرستان اشاره کرد و افزود: این خانه‌ها را با حفظ بافت تاریخی و پس از ترمیم و بازسازی، می‌توان به موزه‌های مردم‌شناسی تبدیل کرد تا مردم از نزدیک با آداب و رسوم گذشتگان آشنا شوند.

امیری‌نژاد با اشاره به برگزاری مسابقه‌ای تحت‌عنوان «معرفی جاذبه‌های گردشگری تاریخی شهرستان آستارا» تصریح کرد: علاقه‌مندان جهت شرکت در این مسابقه، نام سه مکان گردشگری تاریخی را به همراه نام، نام خانوادگی، نام پدر و شماره ملی به شماره همراه ۰۹۱۱۱۸۳۵۳۱۸ در پیام رسان واتساپ ارسال کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آستارا مهلت شرکت در مسابقه «معرفی جاذبه‌های گردشگری تاریخی شهرستان آستارا» را تا پنج خرداد ماه جاری دانست و بیان کرد: به قید قرعه به ۱۱ نفر از شرکت‌کنندگان جوایز نفیس فرهنگی اهدا می‌شود.

به گزارش فارس، از ۲۸ اردیبهشت تا ۳ خرداد ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان هفته میراث فرهنگی نام‌گذاری‌شده که غبارروبی مزار شهدای گم‌نام و دیدار با امام‌جمعه ازجمله برنامه‌های آغازین هفته میراث فرهنگی با شعار «موزه‌ها برای برابری، تنوع و فراگیری» در شهرستان آستارا است.

انتهای پیام /۸۴۰۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: میراث فرهنگی گردشگری صنایع دستی آستارا صنایع دستی و گردشگری شهرستان آستارا میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۲۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوز خانه مسافر‌ها تأییدمحور شد

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: با پیگیری‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، خانه مسافر در زمره مجوز‌های تأیید محور قرار گرفت و به تصویب هیأت وزیران رسید. 

او با اشاره به مصوبات هیأت مقررات‌زدایی درباره خانه مسافر تصریح کرد: در اواسط سال ۱۴۰۱، هیأت مقررات‌زدایی بهبود محیط کسب و کار در شصت و هفتمین جلسه خود، با وجود مخالفت صریح وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مجوز خانه مسافر را به صورت ثبت‌محور مصوب کرد و این موضوع موجب مشکلات زیادی برای حوزه گردشگری شد.

برات درباره مشکلات ثبت‌محور بودن صدور مجوز خانه‌مسافر توضیح داد: از همان ابتدا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد که این مصوبه هم به لحاظ حقوقی و قانونی، هم از حیث فنی و تخصصی اشکال دارد، همچنین از حیث اجرایی دارای ابهام و چالش است و با ایجاد آشفتگی در اداره امور صنعت گردشگری، تبعات اقتصادی، امنیتی و اجتماعی بی‌شماری را به همراه خواهد داشت. 

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره مصوبه هیأت مقررات‌زدایی درباره خانه مسافر اظهار کرد: به لحاظ حقوقی و بر اساس نص صریح قانون، مصوبات هیأت مقررات‌زدایی در جایی که با قانون یا تصویب‌نامه‌های دولت در تعارض باشد، نیازمند تصویب و تأیید مرجع مربوطه خواهد بود؛ لذا وقتی شرایط صدور مجوز خانه مسافر در آیین‌نامه مصوب هیأت‌وزیران تصویب شده است، مصوبه هیأت مزبور بدون تایید و تصویب هیأت وزیران نمی‌توانست قابلیت اجرایی داشته باشد. 

او تصریح کرد: از سوی دیگر ماده ۷ مکرر قانون تسهیل کسب و کار مصوب ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی مقرر کرده است که فهرست مجوز‌های تأییدمحور مرتبط با سلامت، محیط زیست، بهداشت عمومی و مسائل اجتماعی باید به تصویب هیأت وزیران برسد و پس از آن سایر مجوز‌ها به طور خودکار ثبت محور تلقی می‌شوند؛ لذا با پیگیری‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوشبختانه خانه مسافر همانند سایر تاسیسات و فعالیت‌های گردشگری در زمره مجوز‌های تأییدمحور قرار گرفت و پس از تصویب هیات وزیران در ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ از سوی معاون اول رئیس جمهوری برای اجرا ابلاغ شد.

برات با اشاره به اهمیت این واحد‌های اقامتی، افزود: خانه مسافر واحد اقامتی مستقل با کاربری مسکونی و مالکیت خصوصی است که به لحاظ عرفی و حقوقی قابل سکونت بوده و همانند سایر مصادیق تاسیسات گردشگری پس از دریافت پروانه بهره‌برداری، مجاز به پذیرش و اسکان گردشگران بوده و در ایام پیک سفر (نوروز و تابستان) که به دلیل ازدحام یک باره مسافران، ظرفیت هتل‌ها و سایر تأسیسات گردشگری تکمیل می‌شود، می‌توانند پاسخگوی نیاز گردشگران باشند. 

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به مشکلات اعلانی شدن مجوز خانه مسافر، گفت: مجوز واحد اقامتی با سایر صنوف متفاوت بوده و از حساسیت بالایی برخوردار است. مردم به اعتماد مجوز و پروانه صادره از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همراه خانواده در خانه مسافر‌ها اقامت می‌کنند و ثبت محور بودن آن تبعات زیادی همچون، فقدان شرایط ایمنی و بهداشتی، مسئولیت‌های ناشی از فروش ملک و واگذاری آن به غیر، عدم ثبت اطلاعات مسافر، عدم امکان نظارت بر نرخنامه و مقابله با گران فروشی را می‌تواند به همراه داشته باشد، که با تأیید محور شدن مجوز این گونه واحدها، ساماندهی مجدد فعالیت این قبیل تاسیسات گردشگری در دستور کار قرار گرفته و با اصلاح فرایند درگاه ملی مجوزها، انتظار می‌رود مسائل و چالش‌های این بخش مرتفع شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی
  • مرمت دیوار تاریخی سدار در بندرخمیر
  • جذب ۳۸ میلیارد تومان اعتبار ملی برای میراث‌فرهنگی خراسان شمالی
  • صدور مجوز خانه مسافر‌ها تأییدمحور شد
  • سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی منصوب شد
  • بازدید از اماکن گردشگری فارس از  مرز ۲۰ میلیون گذشت 
  • بازدید نوروزی ۲۰ میلیون نفر از جاذبه‌های تاریخی فارس
  • بازدید از اماکن مذهبی، تاریخی، طبیعی و گردشگری فارس از مرز ۲۰ میلیون گذشت 
  • ۴۰ دانشجوی خارجی از بیت تاریخی امام راحل در خمین بازدید کردند
  • بازدید ۲۰۰ هزار نفر از محوطه‌های تاریخی کرمانشاه