Web Analytics Made Easy - Statcounter

به دلیل مشکلات مالی گسترده در اردبیل و توان مالی اندک مردم این منطقه در تامین هزینه‌های وکالت در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۸، ۱۰۰ وکیل از شغل خود انصراف داده‌اند. ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳ استانها اردبیل نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، نشست خبری کانون وکلای دادگستری استان اردبیل با طرح واقعیت‌های کمتر شنیده شده همراه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 با وجود اینکه شاخص‌های کیفیت مالی و اقتصادی در استان اردبیل پایین است و به شکل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد، اردبیل همواره جزو استان‌های ناتنی محسوب شده و حمایت از این استان در هیچ دولتی جزو اولویت‌ها قرار نگرفته است.

اقدام غیرمعمول گرفتن وکالت محضری از سهامدارانهیئت‌مدیره‌ای با اصلاح آیین‌نامه وکالت مخالفت می‌کند که خودش غیرقانونی است/دانشجویان بازداشتی با منافقین ارتباط داشتندبانک مرکزی اعلام کرد: ممنوعیت پذیرش وکالت‌نامه‌های تنظیمی در زندان توسط بانک‌ها

یکی از نشانه‌های فقر اقتصادی در این استان بی‌توجهی به بهره گیری از ظرفیت وکلا در پیشبرد امور حقوقی و قضایی است و این در حالی است که به اذعان مسئولان قضایی استان، رقم پرونده‌های قضایی در این استان رو به افزایش است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اردبیل می‌گوید در فاصله سال های 86 تا 98 یعنی از زمانی که کانون وکلای استان تاسیس شده و آغاز به کار کرده بیش از 100 وکیل از شغل خود انصراف داده‌اند.

علیرضا لطفی که خود 25 سال در این استان وکالت کرده است، دلیل انصراف را ناتوانی در تامین هزینه‌های زندگی عنوان می‌کند و معتقد است به دلیل اینکه وکالت مورد استفاده نیست و تعداد پرونده‌های در دست وکلا قابل توجه نیست، بخش عمده‌ای از وکلا در این استان به سختی قادر به تامین معیشت خود هستند.

وی افزود: حتی پیش آمده است که فردی شغل کارمندی را ارجح دانسته و با وجود اینکه شخصیت حقوقی و اجتماعی وکلا به مراتب بالاتر است اما به دلیل امنیت مالی این شغل را به وکالت ترجیح داده است.

وکلای ثروتمند اردبیل انگشت شمارند

لطفی در پاسخ به این سوال که چرا برخی وکلا هزینه‌های قابل توجه برای بررسی و پیگیری یک پرونده اخذ می‌کنند و همین موضوع نارضایتی مردم را به دنبال داشته است، گفت: این افراد انگشت شمارند و افراد شناخته شده و یا برخی افراد با سابقه هستند.

به گفته رئیس کانون وکلای دادگستری استان اردبیل، آخرین تعرفه حق وکالت در تاریخ 28 اسفند ماه سال گذشته اعلام شده و برای عموم مردم قابل دسترسی است که در آن تعرفه انواع پرونده‌های مالی، غیر مالی و کیفری عنوان شده است.

وی به نکته قابل توجهی نیز اشاره کرد و گفت: البته مبلغ دریافتی توافقی بین وکیل و موکل است و می‌تواند بیشتر یا کمتر از تعرفه باشد اما به دلیل اینکه در اردبیل توان مالی مردم پایین بوده و اغلب قادر به پرداخت هزینه‌ها نیستند، توافقات پایین‌تر یا در حد تعرفه انجام می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت 580 وکیل و کارآموزی 130 تن دیگر در استان اردبیل گفت: این رقم در حالی است که اردبیل ظرفیت برخورداری از هزار وکیل را دارد اما به دلیل ناتوانی مالی مردم عملا کششی برای استفاده از ظرفیت وکلا فراهم نیست.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که بخش عمده‌ای از شهروندان اردبیلی با مشکلات و عدم اطلاع از مسائل حقوقی خود مواجه هستند و این موضوع خود به افزایش پرونده‌های قضایی و شکایت‌ها دامن می‌زند.

از سویی در رسیدگی به تخلفات وکلا، رئیس کانون وکلای دادگستری استان اردبیل تصریح کرد: کانون وکلا تشکلی خود انتظام است و طبق قانون دادگاه انتظامی دارد و اینطور نیست که وکیلی تخلف کند و کانون بی‌توجه باشد؛ چرا که هر تخلفی حیثیت تمامی وکلا را خدشه‌دار می‌کند.

لطفی با اشاره به برخی پرونده‌ها و برخورد قاطع با وکلای متخلف افزود: در واقع دادگاه انتظامی قضات نیز در نهایت ناظر بر تخلفات است و بارها شده که برخوردهای قاطع با وکلای متخلف انجام شده است.

استقلال یا عدم استقلال وکلا در اردبیل

وی همچنین در پاسخ به دغدغه‌ای در این خصوص که آیا وکلا در اردبیل مستقل عمل می‌کنند و این فضا برای آن فراهم شده است یا نه، اظهار کرد: با وجود استقلال وکیل در قانون و عدم وابستگی به دستگاه قضا، با مضیقه‌هایی مواجه هستیم.

رئیس کانون وکلای استان معتقد است در مقایسه با سایر استان‌‎ها همکاری دستگاه قضایی با وکلا مطلوب بوده و نشست‌های مشترک فصلی با رئیس کل دادگستری، معاونت‌ها و دادستان در حل بسیاری از مشکلات موثر است.

لطفی همچنین به موضوع پیش نویس آیین نامه اصلاحی لایحه استقلال کانون‌های وکلای دادگستری که در بهمن ماه از سوی معاونت حقوقی قوه قضاییه، به کانون‌ها اعلام و از آن‌ها نظرات و پیشنهادات درخواست شد، اشاره کرد و افزود: هر چند مجددا نامه‌ای در خصوص این پیش نویس در اسفند ماه نیز صادر شد اما در بررسی‌ها مشاهده شد که این موضوع مغایر قوانین بوده و به ویژه مغایر ماده 22 لایحه قانونی استقلال کانون‌های وکلای کشور است.

وی با تاکید به اینکه تصویب هرگونه آیین نامه باید توسط کانون وکلا انجام شده و به تصویب وزارت دادگستری برسد، ادامه داد: این موضوع خارج از اختیارات قوه قضاییه بود و قانون گذار، وزیر دادگستری را به منظور انجام این امور معین کرده است.

رئیس کانون وکلای استان به مغایرت این پیش نویس با اصول 35 و 156 قانون اساسی نیز اشاره و تصریح کرد: همچنین این پیش نویس بر خلاف ماده یک لایحه قانونی استقلال کانون های وکلای دادگستری و نظریه‌ای است که در سال 1390 از سوی شورای نگهبان اعلام شده است.

وکلای تسخیری پول دریافت نمی‌کنند

به گفته لطفی مغایرت با اصول و قواعد کنوانسیون‌های بین المللی استقرار وکیل  و ایرادات ساختاری این پیش نویس با مخالفت 12 هزار وکیل و بیش از 300 استاد دانشگاه مواجه شد و در نهایت رئیس قوه قضاییه عنوان کرد که لازم است پیش نویس‌ها به پیشنهاد کانون‌های وکلا و مطابق قوانین مطرح شود.

وی با بیان اینکه از شاخصه‌های دادرسی سالم این است که وکیل مستقل باشد و به قوه قضاییه وابستگی نداشته باشد، افزود: کانون وکلا مطابق همین سیاست رفتار کرده و سالانه وکلای تسخیری و معاضدتی معرفی می‌کند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اردبیل متذکر شد: مطابق قوانین بودجه وکالت تسخیری باید از سوی دولت تعریف شود اما در حالی که وکالت‌های تسخیری در اردبیل رو به افزایش است، وکلای تسخیری رقمی پول دریافت نمی‌کنند.

لطفی تاکید کرد: خود وکلا نیز بارها مطرح کرده‌اند که پرونده‌های وکالت تسخیری بیشتری به نسبت وکالت معاضدتی داشته اند و با این وجود رقمی پول دریافت نمی‌شود. عمدتا وکالت تسخیری برای پرونده‌های کیفری و معاضدتی برای پرونده‌های حقوقی است.

وی همچنین با اشاره به ارائه مشاوره‌های حقوقی در دادگستری استان گفت: در ساختمان دادگستری وکلا آماده پاسخگویی به سوالات حقوقی مردم هستند.

برگزاری هفتمین دوره انتخابات وکلای اردبیل

رئیس کانون وکلای دادگستری استان در عین حال به برگزاری هفتمین دوره انتخابات وکلای این استان همزمان با 22 خرداد ماه 99، اشاره کرد و گفت: با تشکیل هیئت نظارت بر انتخابات، آگهی منتشر و افراد علاقه‌مند واجد شرایط برای هیئت مدیره اعلام آمادگی می‌کنند.

لطفی با تاکید به اینکه کانون وکلا تشکلی مدنی، صنفی، غیر سیاسی و به لحاظ مالی وابسته به خود است و از طریق هدایا و حق الزحمه‌های خود وکلا مدیریت می‌شود، افزود: هر فردی که حداقل 8 سال سابقه وکالت و یا 4 سال سابقه وکالت به همراه 4 سال سابقه قضاوت داشته باشد، بیش از 35 سال سن داشته و تخلف انتظامی درجه 4 به بالا نداشته باشد می‌تواند در انتخابات هیئت مدیره شرکت کند.

وی با اشاره به انتخاب 5 عضو اصلی و 3 عضو علی البدل در هیئت مدیره اضافه کرد: تاکنون فردی در استان، توسط دادگاه انتظامی قضات رد صلاحیت نشده است.

به گفته لطفی از سویی افرادی که وکیل هستند و برخوردار از پروانه فعالیت دارای اعتبار، می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

گزارش از ونوس بهنود

انتهای پیام/136/ش

R41374/P/S6,49/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کانون های وکلا پیش نویس قوه قضاییه هیئت مدیره پرونده ها کانون ها هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۴۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: دغدغه امروز حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور هست که این امر مهم را کانون‌های مساجد محقق کرده و زمینه فعالیت برای آنها در مساجد فراهم شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، رضوان باقلاچی، در نشست با مسئولان کانون‌های مساجد استان اردبیل اظهار کرد: دلایل بیان تاریخی امام خمینی (ره) که «مسجد سنگر است، سنگرها را پر کنید» امروز به خوبی مشهود است و نشان می‌دهد که امروز مسئولان باید برنامه‌ریزی‌های محوری خود را با محوریت مساجد انجام دهند تا بازتاب خوبی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در جامعه دیده شود.

وی افزود: هم در دوران صدر اسلام و هم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مسجد نقش مهم در فرآیندهای مختلف داشته است و توانست اتحاد عمومی برای مقابله با نفاق و جریان‌های مختلف سیاسی ایجاد کند و باید امروز نیز مراقب باشیم که نوجوانان و جوانان در سنگر مسجد پرورش یابند.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل ادامه داد: البته اقدامات پژوهشی در زمینه مهندسی فرهنگی استان در حال تدوین است و باید مسئله مساجد و پرورش نیروهای انقلابی در مساجد نیز بیش از پیش در برنامه‌ریزی‌های کلان استان مدنظر قرار گیرد.

باقلاچی اذعان داشت: امروز فعال فرهنگی یا کانونی می‌تواند موفق عمل کند که استعدادها و موفقیت‌های خود را به سایر کانون‌ها انتقال دهد و زمینه پرورش استعدادها در سایر کانون‌ها را نیز فراهم کند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل بیان کرد: دغدغه امروز حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور هست که این امر مهم را کانون‌های مساجد محقق کرده و زمینه فعالیت برای آنها در مساجد فراهم شده است.

فعالیت ۶۵۰ کانون فرهنگی هنری عمومی و تخصصی در مساجد استان اردبیل

در ادامه این دیدار، مصطفی آمون مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل، با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۶۵۰ کانون فرهنگی هنری عمومی و تخصصی خواهران در سطح مساجد استان اردبیل فعال است، افزود: مهمترین برنامه اجرایی کانون‌های مساجد در سال جاری عملیاتی کردن کانون‌های تربیت محور با حضور نوجوانان و جوانان در محلات کم برخوردار است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل تصریح کرد: اجرای ویژه برنامه جشن طلایه‌داران شکوه ایران زمین هم‌زمان با دهه کرامت از دیگر برنامه‌های وسیع در سطح شهرستان‌های استان است که با همکاری دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان رقم خواهیم زد.

وی اظهار داشت: این ویژه برنامه هم‌زمان با بزرگداشت روز دختر و ولادت حضرت معصومه (س) آغاز و به مدت ۱۰ روز در شهرستان‌های استان با برپایی برنامه‌های مختلف فرهنگی و جشن تا سالروز ولادت حضرت امام رضا (ع) ادامه خواهد داشت.

آمون با بیان این مطلب که نوجوانان و جوانان اصلی‌ترین مخاطبان برنامه‌های فرهنگی و هنری کانون‌ها هستند، یادآور شد: همیاری و همکاری دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی در برنامه‌های کانون‌های مساجد ضروری هست زیرا نوجوانان و جوانان اصلی‌ترین مخاطبان این فعالیت‌ها است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان گفت: تعامل دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی در حوزه مسجد زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند و باید مدیران به این مسئله دقت نظر بیشتری داشته باشند.

کد خبر 745513

دیگر خبرها

  • زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳ مشخص شد
  • عمل صلح یاران بسیار ارزشمند است
  • مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر اسلامی هستند
  • صلح و سازش بیش از 12 هزار و 800 فقره پرونده در آذربایجان‌غربی
  • دغدغه حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور است
  • شبکه گسترده رسانه‌ای توسط نوجوانان در محلات اردبیل ایجاد می‌شود
  • نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه
  • یافته محققان ژاپنی؛ مکمل آنتی اکسیدانی ترکیبی در تقویت حافظه و شناخت موثر است
  • ماجرای فروش سوالات آزمون وکالت؛ وقتی با ۲۰ میلیون تومان می‌توان وکیل شد!
  • پرداخت چهار هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال از محل مالیات به شهرداری‌های ایلام