Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@08:58:05 GMT

پارلمان‌های شهری بهترین مأمن تمرین دموکراسی هستند

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۶۱۵۶

پارلمان‌های شهری بهترین مأمن تمرین دموکراسی هستند

ایسنا/خراسان رضوی نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان این‌که پارلمان‌های شهری نقط اتکاء نظام هستند و پویایی آنها موجب افزایش اعتماد مردم نسبت به حاکمیت و دولت خواهد شد، عنوان کرد: پارلمان‌های شهری بهترین مأمن تمرین دموکراسی هستند و باید به آنها توجه ویژه‌ای کرد.

حمیدرضا موحدی‌زاده امروز، ۲۹ اردیبهشت ماه، در نطق پیش از دستور نود و دومین جلسه علنی شورای شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: سه سال پیش در چنین روزی مشارکت پرشور و گسترده مردم پای صندوق‌های رای اتفاقی تاریخی را رقم زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ۲۹ اردیبهشت ۹۶ به انتخاب مردم هم دولت تدبیر و امید تمدید شد و هم شیوه و گفتمان مدیریت شهری و شورای شهر مشهد پس از ۱۴ سال تغییر کرد و شهروندان به امید حاکم شدن مدیریتی جدید و گفتمانی نوین‌ در شهر، با رای قاطع خود به لیست امید، ریل مدیریت شهری را تغییر دادند.

وی بیان کرد: اکنون پس از گذشت سه سال از عمر شورای پنجم این افکار عمومی و متخصصان شهری، رسانه‌ها و مراکز معتبر نظرسنجی هستند که باید به بررسی دقیق رویکرد و عملکرد ما بپردازند، با زبان آمار و شاخص، اقدامات را با ادوار گذشته مقایسه کنند و در نهایت نتیجه بگیرند که مدیریت شهری جدید تا چه اندازه انتظارات مردم را برآورده ساخته و وعده‌های داده شده خود را محقق کرده است.

موحدی‌زاده افزود: در نظرسنجی‌ها و آمارهای مقایسه‌ای با سایر کلانشهرها،‌ مشهد همواره جزو پیشگامان و برترین‌ها در مدیریت شهری کشور بوده، اما نمی‌توان منکر این شد که در پاره‌ای از اقدامات نیز با انتظارات مردم فاصله داشته‌ایم که این اتفاق ناشی از محدودیت‌ها و یا تغییر شرایط بوده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه فعالیت پارلمان و مدیریت شهری در طی این مدت بر دو اصل پیش‌برندگی و بازدارندگی استوار بوده است، عنوان کرد: توسعه حمل و نقل ریلی درون‌شهری، استفاده از شیوه‌های نوین اداره شهر و تلاش برای گسترش فضای سبز شهری از جمله اقدامات پیش‌برنده و پایان تک‌صدایی و تغییر گفتمان‌ و شعارهای موجود در سطح شهر، جزو اقدامات بازدارنده بوده است. تک‌‎صدایی امروز در شهر مشهد معنایی ندارد، بلکه گفتمان‌های مختلف‌ هستند که با هم به رقابت می‌پردازند و بر هم نظارت دارند.

وی ادامه داد: مشهد به ‌واسطه وجود بارگاه امام رضا(ع) و حضور آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی از فرصت‌های پرشماری برای جذب زائر و گردشگر داخلی و بین‌المللی برخوردار است. توسعه گردشگری افزایش ارزش افزوده گردشگران را به همراه دارد، این افزایش ارزش افزوده باعث افزایش درآمد شهروندان می‌شود که نتیجه آن پرداخت به موقع مالیات و عوارض و رونق اقتصاد و توسعه شهر است.

موحدی‌زاده خاطرنشان کرد: انگیزه اصلی حضور زائر و گردشگر در مشهد، زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) است، اما برای ماندگاری و تحقق این ارزش افزوده و رونق اقتصاد شهر و درآمد شهروندان باید به جنبه‌های دیگر گردشگری مشهد از جمله گردشگری فرهنگی و علمی،‌ سلامت، غذا و تجارت و توسعه مراکز سالم تفریحی و ورزشی نیز توجه ویژه‌ای نمود، البته در این حوزه همواره اختلاف نظراتی از جانب عده‌ای که هیچ اعتقادی به هویت گردشگری ندارند وجود دارد که این دیدگاه اشتباهی است، زیرا این گرشگری نه تنها با موضوعات دیگر مغایرتی ندارد که جزو نیازهای بشری است و باید به آنها پاسخ داده شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: مشهد از لحاظ قطب سرمایه‌گذاری نیز به واسطه وجهه ملی و بین‌المللی خود همواره جزو نقاط جذاب برای سرمایه‌گذاران بوده و ما توانستیم در طی این سه سال تحرک خوبی در این حوزه به وجود بیاوریم و با ارائه بسته‌های تشویقی مناسب،‌ سرمایه‌گذاران را متقاعد به حضور در شهرمان کنیم، اما مسئولان شهری لازم است این نکته را مدنظر داشته باشند که شرط جذب و حضور سرمایه‌گذار، فراهم آوردن پیش‌نیازهایی چون احترام، امنیت و قائل شدن ارزش برای آنها است.

وی گفت: پشتوانه مردمی و کسب ۲۶۰ هزار رای بالاترین میزان اعتماد مردم در طول دوره شوراها از سوی شهروندان، فرصت بی‌نظیری بود که شورای پنجم آن را با خود به همراه داشته و دارد که می‌توان با درایت و هوشمندی آن را ادامه داد و تکمیل کرد.در حوزه سیاست داخلی نیز مسئولان بالادستی باید به گونه‌ای اتخاذ تصمیم کنند که راه ورود شایستگان به اداره مملکت و شهرها باز نگه داشته شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: نظام جمهوری اسلامی با یک بال نمی‌تواند پرواز کند. نه جریان اصلاح‌طلبی به تنهایی قادر به اداره کشور است و نه جریان اصولگرایی می‌‎تواند به تنهایی از عهده اداره کشور برآید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مدیریت شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۶۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش مشهد مهربان

شهردار مشهد، گفت: پویش مشهد مهربان با نیت کمک به آزادی زندانیان غیرعمد استان خراسان رضوی آغاز شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، محمدرضا قلندرشریف شامگاه چهارشنبه در مراسم افتتاح سومین دوره پویش مردمی ''مشهد مهربان'' که با هدف جمع‌آوری کمک‌ برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد در زورخانه سالن کارگران مشهد برگزار شد، اظهار داشت: همت شورای اجتماعی محلات برای ایجاد این پویش و استانداری، دادگستری استان و فرمانداری مشهد برای حمایت از این اتفاق مبارک تر سالهای گذشته ستودنی و قابل تقدیر است.

وی با اشاره به زورخانه و مرام پهلوانی، خاطرنشان کرد: در این مراسم باید یادی کنیم از شهدا که با جانفشانی خود پهلوانی را به نمایش گذاشتند.

قلندرشریف با بیان اینکه هر گاه مردم پای کار موضوعی آمده‌اند موفقیت سرانجام کار بوده است، گفت: مردم در انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس بخشی از میزان تأثیرگذاری حضور خود در میدان را نشان داده اند.

شهردار مشهد با تاکید بر اینکه این نظام ریشه مردمی دارد عنوان کرد: مدیریت شهری تلاش می کند تا بهره‌گیری از ظرفیت شورای اجتماعی محلات زمینه آزادی تعدادی از زندانیان غیرعمد را توسط خود مردم فراهم کند.

وی با بیان اینکه مسجدمحوری و توجه به پتانسیل شورای اجتماعی محلات از نگاه‌های ویژه فرهنگی مدیریت شهری در دوره ششم است، افزود: پویش مشهد مهربان در دو سال گذشته با استقبال و همکاری فوق‌العاده مردم همراه بوده است.

قلندرشریف با بیان اینکه پویش مشهد مهربان در هرسال دو بار برگزار می شود ادامه داد: پویش مشهد مهربان یک بار قبل از آغاز سال تحصیلی به منظور تامین هزینه کودکان و نوجوانانی که به دلیل مشکلات مالی از تحصیل بازمانده اند برگزار می‌شود.

شهردار مشهد تصریح کرد: دومین پویش مشهد مهربان در سال مربوط به آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد است که از میلاد امام حسن مجتبی(ع) در ماه مبارک رمضان آغاز و تا میلاد امام رضا(ع) ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در سال اول برگزاری این پویش تعداد 4 هزار شرکت کننده نسبت به کمک اقدام کردند خاطرنشان کرد: این تعداد در سال گذشته به 22 هزار نفر رسید و امید داریم تا بتوانیم امسال تا 100 هزار نفر را پای کار بیاوریم.

شهردار مشهد با بیان اینکه هدف اصلی این پویش همراه سازی مردم و فرهنگ سازی در سطح جامعه است گفت: فرهنگ پهلوانی یادآور مراسم گلریزان در زورخانه بوده است اما امروز در کنار این حرکات زیبا ما نیازمند ایجاد پویش در سطح جامعه هستیم تا موضوع توجه به مشکلات یکدیگر برای همگان امری مهم تلقی شود.

مشهد مهربان؛ ظرفیتی ارزشمند برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

حجت‌الاسلام حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد نیز اظهار داشت: در حکمت 138 نهج‌البلاغه، امام‌ علی(ع) می‌فرمایند: «کسى که یقین به پاداش و عوض داشته باشد، در بخشش سخاوت به خرج مى‌دهد»

وی افزود: براساس این فرمایش، اگر به روز جزا ایمان داریم، در بخشش هم باید رفتار کریمانه داشته باشیم.

منصوریان با بیان اینکه شورای ششم، در ابتدای فعالیت خود، آمار و ارقام آسیب‌های اجتماعی در مشهد مقدس را نگران‌کننده دید، تصریح کرد: برهمین اساس، جلسات متعددی با حضور نخبگان برگزار کردیم تا این آمار به حداقل برسد؛ با این نگاه، باشگاه‌های مختلف را تشکیل دادیم‌ و از ظرفیت‌های مردمی بهره گرفتیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: با تکیه بر ظرفیت‌های مردمی و شوراهای اجتماعی محلات بوده که 700 کودک بازمانده از تحصیل به مدرسه بازگشتند.

منصوریان گفت: بازگشت 700 کودک به مدرسه یعنی کاهش کودکان کار، کاهش زباله‌گردی و خشونت در شهر.

وی با اشاره به آغاز پویش مشهد مهربان، افزود: باید توجه داشته باشیم که فقرا از مال و اندوخته ما، سهم دارند؛ از اعضای شورای اجتماعی محلات تقدیر و تشکر می‌کنم که بدون بهره‌گیری از بودجه‌های دولتی، اتفاقات ارزشمندی رقم زدند.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • سال ۱۴۰۳ موعد تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مدیریت شهری است
  • تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش مشهد مهربان
  • مالکیت دولت و مدیریت مردم، بهترین الگو برای مردمی‌سازی اقتصاد است
  • نماینده پارلمان اسرائیل: ماه رمضان که فلسطینی ها گرسنه اند بهترین فرصت برای کشتار آنهاست (فیلم)
  • مدیریت‌شهری قزوین پاسخگوی آب‌گرفتگی شهرک دانش باشد
  • با عملکرد جهادی مدیریت شهری چتر خدمت بر سر همه محلات شهر گسترده خواهد شد
  • لزوم ارتقای وضعیت رشت و جلب رضایت رشتوندان
  • سامانه ۱۳۷ پلی دوطرفه بین شهروندان بروجنی و مدیریت شهری
  • افزایش سرمایه اجتماعی و رضایتمندی مردم در گرو مبارزه با فساد
  • سامانه ۱۳۷ پلی دو طرفه بین شهروندان بروجنی و مدیریت شهری