Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@22:53:54 GMT

بهره برداری از تصفیه خانه شیرابه سراوان تا یک ماه آینده

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۶۴۲۷

بهره برداری از تصفیه خانه شیرابه سراوان تا یک ماه آینده

ایسنا/گیلان شهردار رشت، تصفیه خانه شیرابه سراوان را یکی از پیشرفته ترین تصفیه خانه های شیرابه کل کشور دانست و گفت: اکنون این پروژه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توجه به نظر پیمانکار تا ۲۵ روز آینده به بهره برداری می رسد.

ناصر حاج محمدی در نشست با مدیران خبرگزاری های استان گیلان، با بیان اینکه زباله های شهر رشت بیش از ۳۰ سال در منطقه سراوان جمع آوری شده است، اظهار کرد: سراوان یکی از بزرگترین مراکز دفن زباله در بین شهرهای ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مسئله پسماند را یکی از کارهای بر زمین مانده شهر رشت دانست و افزود: زمانی که به عنوان شهردار رشت منصوب شدم پروژه تصفیه خانه شیرابه سراوان تنها یک زمین مسطح بود، اما اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توجه به نظر پیمانکار تا ۲۵ روز آینده به بهره برداری می رسد.

شهردار رشت، با بیان اینکه شیرابه سراوان بعد از تصفیه به صورت آب تمیز وارد رودخانه می شود، تصریح کرد: قرارداد این پروژه در سال ۹۵ به مبلغ ۷.۸ میلیارد تومان منعقد شده بود، اما زمین پروژه به واسطه رانش زباله های دپو شده به زیر رفته و زمین دیگری انتخاب شده بود. در حال حاضر احداث ساختمان و فنداسیون و سوله و خرید و نصب تجهیزات و کوره انجام شده است.

حاج محمدی، تصفیه خانه شیرابه سراوان را یکی از پیشرفته ترین تصفیه خانه های شیرابه کل کشور دانست و خاطرنشان کرد: هیچکدام از شهرداری های ایران چنین تصفیه خانه ای ندارند.

وی ارتفاع دپوی زباله در سراوان را حدود ۷۵ متر از سطح زمین دانست و یادآور شد: روزانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ تن زباله شهر رشت وارد سراوان می شود. در این راستا یک دیوار حایل سنگی به عرض هفت متر و ارتفاع پنج متر ایجاد کردیم تا از رانش کوه زباله به داخل تصفیه خانه جلوگیری شود.

شهردار رشت، افزایش قیمت بنزین در آبان ماه ۹۸ را موجب کاهش درآمد و افزایش هزینه شهرداری دانست و اضافه کرد: در بهمن ماه سال گذشته به مدت پنج روز با چالش برف مواجه بودیم و پرسنل شهرداری شبانه روزی در حال تلاش بودند. در روزهای پایانی سال نیز استان گیلان به عنوان یکی از اولین مناطق گرفتار کرونا شد.

وی با بیان اینکه شهرداری رشت از دوم اسفند عملیات ضد عفونی معابر و خیابان ها را آغاز کرده و همچنان ادامه دارد، گفت: روزانه ۱۰۰ هزار لیتر آب ژاول برای ضد عفونی شهر استفاده کردیم.

حاج محمدی، مشکلات شهردار و شهرداری را زیبنده شهر رشت ندانست و عنوان کرد: همزمان با تصدی این سمت حقوق معوقه پنج ماهه پرسنل را پرداخت کردم و طی این مدت نیروی انسانی جدید وارد شهرداری نشده است، زیرا هم اکنون بیش از ۴۰۰۰ پرسنل داریم که بیش از نیاز است.

شهردار رشت، با اشاره به پروژه های منطقه لاکان، تصریح کرد: یکی از مهمترین پروژه های تعریف شده در منطقه لاکان رشت زباله سوز است که قرارداد آن سال ۹۲ منعقد شده و تا سال ۹۷ زمین داشت. همزمان با پروژه زباله سوز ۶۰۰ تنی لاکان، دو پروژه زباله سوز ۴۰۰ تنی ساری و ۲۰۰ تنی نوشهر آغاز شد و اکنون در مرحله بهره برداری قرار دارند.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی زباله سوز لاکان آغاز شده است، گفت: به دنبال افزایش ظرفیت کود آلی در کارخانه کود آلی لاکان هستیم و لذا پروژه احداث دو سوله ۶۰۰۰ مترمربعی را سال ۹۶ به مبلغ ۱۱ میلیارد تومان تعریف کردیم. خردادماه سال گذشته عملیات پی کنی سوله ها آغاز و در حال حاضر ساخت اسکلت یکی از سوله ها تمام شده است. سوله دوم نیز پیشرفت ۲۲ درصدی دارد.

حاج محمدی، ظرفیت اسمی خط یک و دو کارخانه کود آلی لاکان را ۵۰۰ تن دانست و متذکر شد: طی ۲۴ سال گذشته خط دو تعطیل و خط یک اورهال نشده بود لذا خط یک را بهسازی کردیم و با ظرفیت ۳۰۰ تن در حال اجراست. مناقصه خط دو نیز آغاز شده و دولت برای بهسازی آن پنج میلیارد تومان اعتبار گذاشته است.

وی از راه اندازی خط سه و چهار این کارخانه با ظرفیت اسمی ۵۰۰ تن خبر داد و اظهار کرد: با عملیاتی شدن خط سه و چهار می توانیم ۱۰۰۰ تن از زباله شهر رشت را در افق ۱۰ ساله دریافت کنیم. اگر ۷۰ درصد زباله رشت تر و ۳۰ درصد آن را خشک در نظر بگیریم. در واقع این ۷۰ درصد جداسازی و برای تولید کمپوست به کارخانه کود آلی می رود. زباله خشک نیز به دو قسمت قابل بازیافت و قابل سوزاندن و فشرده سازی(RDF) تبدیل می شود. با راه اندازی این چهار خط حدود ۴۰ درصد وزنی زباله های شهر رشت تبدیل به کمپوست خواهد شد.

شهردار رشت، با بیان اینکه کمپوست به وسیله دستگاه ویندرو طی هشت هفته هوادهی می شود، گفت: در حال حاضر یک دستگاه ویندرو داریم و تقاضای خرید یک دستگاه دیگر کردیم.

حاج محمدی، زباله های بازیافتی را دارای ارزش بسیار بالا دانست و خاطرنشان کرد: از ۱۰۰۰ تن زباله ورودی به کارخانه کود آلی ۴۰۰ تن تبدیل به کود شده و ۱۰۰ تن از ۶۰۰ تن باقی مانده بازیافت و ۵۰۰ تن دیگر فشرده سازی و به عنوان سوخت زباله سوز مصرف می شود. زباله های فشرده شده شیرابه تولید نمی کنند.

وی اجرای فیبر نوری را یکی از پروژه های مهم سرمایه گذاری شهرداری طی سال ۹۸ دانست و بیان کرد: فیبر نوری به هوشمندسازی تقاطع و افزودن دوربین های نظارتی و ثبت تخلف در سطح شهر کمک می کند و یکی از زیرساخت های شهر الکترونیک است که با کمک سازمان سرمایه گذاری انجام شده است.

شهردار رشت، پارک آبی گیل لند را یکی از بزرگترین پروژه های سرمایه گذاری این شهر دانست و اضافه کرد: حجم سرمایه گذاری آورده این پروژه که در ورودی رشت از طرف تهران قرار دارد، ۱۸۹۰ میلیارد تومان جهت طراحی، مهندسی، ساخت و تجهیز است. آورده شهرداری نیز ۲۱۰ میلیارد تومان است.

حاج محمدی، گیل لند را شامل پارک آبی، استخر شنا، سالن های ورزشی، کافی شاپ، رستوران، سینما، گالری هنری، هتل چهار ستاره، پارکینگ، سالن همایش، شهر بازی، فودکورت و فضای تجاری دانست و متذکر شد: ۵۰ درصد پروژه شامل پارک آبی، پارکینگ و فضای تجاری تا سال ۱۴۰۰ عملیاتی می شود و سال ۱۴۰۱ شاهد بهره برداری از این مجموعه ۳۲ هزار مترمربعی خواهیم بود.

وی آب بندان عینک و رینگ ۹۰ متری رشت را از دیگر پروژه های سرمایه گذاری دانست و عنوان کرد: شهرداری رشت به واسطه پروژه های نیمه کار خود یک بدهی سنگین ۸۰۰ میلیارد تومانی دارد؛ البته به دنبال وصول مطالبات از محل تبصره «و» قانون بودجه ۹۸ هستیم که تاکنون حدود ۲۹۱ میلیارد تومان آن احصا شده است.

شهردار رشت، با تاکید بر لزوم به حداقل رساندن ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر، گفت: بخش عظیمی از شهر رشت را املاک نسقی تشکیل می دهد و اصول ساخت و ساز در املاک نسقی رعایت نمی شود لذا از ابتدای سال سختگیری در حوزه ساخت و سازها را افزایش دادیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کمپوست شهرداری رشت تصفيه خانه سراوان پسماند شيرابه خانه شیرابه سراوان کارخانه کود آلی میلیارد تومان شهردار رشت شهر رشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۶۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس جمهور وارد فرودگاه بین‌المللی شهدای شاهرود شد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران اسلامی ظهر پنجشنبه در ادامه سفر یک روزه به استان سمنان وارد فرودگاه شاهرود شد و مورد استقبال مسئولان استانی و شهرستانی قرار گرفت.

رئیسی قرار است در استادیوم تختی شاهرود در جمع مردم این شهرستان سخنرانی کند.

وی در سفر به سمنان طرح‌های مهمی مانند نیروگاه سیکل ترکیبی را افتتاح کرد و در مراسم تحویل نمادین خانه‌های نهضت ملی مسکن ویژه طرح جوانی جمعیت، شورای اداری و… حضور یافت.

پردیس تخصصی توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال استان سمنان نیز صبح امروز در شاهرود به بهره برداری رسید.

تکمیل سامانه تصفیه خانه و انتقال آب کالپوش به شاهرود با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان، تکمیل جاده جیلان به میامی با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان و… در زمره مهمترین طرح‌هایی است که عصر امروز با حضور هیأت دولت سیزدهم در شاهرود به بهره برداری می‌رسد.

این دومین سفر هیأت دولت سیزدهم به استان سمنان است.

کد خبر 6081903

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی گلستان با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومان
  • آبرسانی به ۵۰۰۰ روستای کشور
  • مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح های آبفا درمازندران
  • رییس جمهور وارد فرودگاه بین‌المللی شهدای شاهرود شد
  • بهره‌برداری از پست ۶۳ کیلو ولت تاریخانه دامغان
  • بهره برداری از پروژه‌های عمرانی و آغاز عملیات فیبر نوری شهرستان میامی
  • بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس
  • ۶۰۰ هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به ۵۰۰۰ روستا
  • روزنامه‌نگاران رکن اصلی جهاد تبیین هستند
  • کاشت نهال در محدوده لندفیل سراوان رشت