Web Analytics Made Easy - Statcounter

از ابتدای اسفندماه مرز اینچه برون با ترکمنستان بسته شده و رایزنی‌ها برای بازگشایی این مرز هنوز به نتیجه نرسیده است. ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲ استانها گلستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، با شیوع بیماری کرونا تبادلات تجاری هم تحت تأثیر قرار گرفت و بسیاری از کشورها مرزهای خود را بر روی همسایگان بستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گلستان از طریق مرز زمینی و ریلی اینچه‌برون به ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه متصل است که پس از شیوع این بیماری و با بستن مرز از سوی کشور ترکمنستان، صادرات و واردات و ترانزیت از این کشور تعطیل شده است. این در حالی است که ترکمنستان دومین شریک تجاری گلستان است و بسته ماندن مرز برای مدت طولانی آسیب جدی به بخش‌های تولید و بازرگانی این استان خواهد زد.

آنطور که مدیرکل گمرکات استان گفته با وجود مذاکراتی که در هفته‌های اخیر در سطح روسای جمهور دو کشور انجام شده اما ترکمنستان همچنان از پذیرش کامیون‌ها و واگن‌های صادراتی ایران خودداری می‌کند.

گزارش| عزم جوانان ‌دریادل ‌برای دفاع از مرزهای دریایی ایران / جای شهدای ناو کنارک خالی نمی‌ماند+ فیلمفرمانده مرزبانی کردستان: محموله بزرگ شمش طلا و ارز قاچاق در مرز باشماق کشف شدتداوم مواسات در مناطق مرزی خراسان رضوی/ 8000 بسته معیشتی در تربت‌جام توزیع شد

سیدابراهیم حسینی با اشاره به دپو شدن واگن‌ها و کامیون‌ها در مرز اینچه برون گفته بود: 74 واگن صادراتی، 17 کامیون ترانزیتی و 19 کامیون صادراتی در انتظار بازگشایی مرز اینچه برون از سوی کشور ترکمنستان هستند. اقلام عمده موجود در این واگن‌ها و کامیون‌ها شامل سیمان، آهن آلات، کاشی و سرامیک است.

او با بیان اینکه امکان گندزدایی کالاهای صادراتی در مرز اینچه برون فراهم شده است، افزود: به محض گشایش مرز امکان گندزدایی و ضدعفونی کالاهای صادراتی و ترانزیتی در راه‌آهن و نقطه صفر مرزی فراهم است.

پارسال 140 میلیون دلار کالا از گمرکات استان گلستان صادر شد که نسبت به سال قبل‌تر آن از نظر ارزش دلاری 44 درصد کاهش دارد. حالا با توجه به شیوع بیماری و بسته شدن مرز ارتباطی با ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه و مشخص نبودن زمان بازگشایی آن به نظر می‌رسد شاهد افت صادرات نسبت به سال قبل باشیم.

علیمحمد چوپانی، رئیس اتاق بازرگانی گرگان هم به وضعیت نامطلوب مرز اینچه برون اشاره کرده و در این باره گفته بسته بودن مرزها و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اینچه برون نگران کننده است که انتظار می‌رود هر چه سریعتر تونل ضد عفونی به بهره‌برداری برسد.

او گفته تجار و بازرگانان استان از طریق ترکمنستان به دیگر کشورهای منطقه آسیای میانه از جمله قزاقستان که در سال‌های اخیر روابط تجاری خوبی با ایران برقرار کرده، مبادله تجاری داشتند اما بسته شدن مرز سبب شده تا بازار منطقه را از دست بدهیم.

حالا در آستانه برداشت برخی محصولات کشاورزی از جمله سیب‌زمینی در استان هستیم محصولی که 80 تا 100 هزار تن آن قابلیت صادرات را دارد و همه ساله نیز بخشی از محصول تولیدی استان به کشورهای منطقه آسیای میانه از طریق خط ریلی اینچه برون ارسال می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان دو هفته قبل چاره کار را ایجاد تونل بهداشتی در دو طرف مرز دانسته و گفته بود مذاکرات در این باره از طریق نمایندگی وزارت امور خارجه در استان با کشور ترکمنستان در حال انجام است.

ابراهیم کریمی گفته بر اساس آخرین پیگیری‌های صورت گرفته برای بازگشایی مرزهای زمینی و ریلی با ترکمنستان، مقرر شد هر دو طرف اقدام به ساخت تونل بهداشتی ضدعفونی کننده تریلر و واگن کنند. امیدواریم طی یک الی دو هفته آینده این تونل ها نهایی و آماده می شود.

به گفته او یکی از تونل‌ها تا آخر ماه و تونل دیگر نیز یک هفته زمان نیاز دارد تا تکمیل شود. پیشرفت فیزیکی تونل گلستان بیشتر از ترکمنستان بوده و تلاش می‌کنیم تا دو هفته آینده هر دو تونل تکمیل شود.

کریمی گفته از طریق نمایندگی وزارت خارجه در گلستان اقدام لازم برای مذاکره دو طرف برای بازگشایی مرز در حال انجام است.

با اینحال هنوز ابهامات زیادی درباره بازگشایی این مرز وجود دارد و مشخص نیست ترکمنستان با ایجاد تونل ضدعفونی در مرز زمینی و ریلی آیا اقدام به عادی سازی مراودات تجاری با ایران را خواهد داشت یا نه؟

انتهای پیام/581/ ت

R41471/P/S6,70/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مرز اینچه برون برای بازگشایی بازگشایی مرز آسیای میانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۶۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محموله کالای قاچاق ۱۰ میلیاردی به مقصد نرسید

به گزارش خبرنگار مهر، سردار یحیی الهی امروز دوشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیون که از استان‌های جنوبی به سمت تهران در حرکت بود مظنون و آن را متوقف کردند.

وی افزود: مأموران با هماهنگی مراجع قضائی ۶۷ هزار و ۷۵۰ قلم لوازم آرایشی و ۳۳۶ قلم بلوریجات خارجی قاچاق از این خودرو کشف کردند.

فرمانده انتظامی لرستان با بیان اینکه برابر ارزیابی کارشناسان مربوطه ارزش این محموله قاچاق بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال است، گفت: دراین‌خصوص راننده کامیون دستگیر و به همراه پرونده برای انجام اقدامات قانونی تحویل مراجع ذی‌صلاح شد.

کد خبر 6085620

دیگر خبرها

  • اینچه درگاهی: کسب سهمیه المپیک حاصل یک کار گروهی بود
  • اینچه درگاهی: سهمیه المپیک حاصل یک کار گروهی بود
  • خیرخواه:اینچه درگاهی برای ژیمناستیک ایران کم نگذاشت
  • سوخت قاچاق به مقصد نرسید
  • واکاوی طرح برقی کردن خط ریلی گرمسار-اینچه‌برون
  • محموله کالای قاچاق ۱۰ میلیاردی به مقصد نرسید
  • سپاه پاسداران از درون و برون کشور در حال مجاهدت در راه حق است
  • تغییر سبک زندگی راه برون رفت از شیوع سرطان
  • ترافیک سنگین در ۳ محور برون شهری کشور
  • قاچاقچی با سوخت قاچاق به مقصد نرسید