Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، «محسن حاجی میرزایی» در دیدار با فرهنگیان منتخب دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید تدبیری را اتخاذ کنند تا مشکلات بودجه‌ای آموزش و پرورش حل شود لذا ساختار بودجه‌ای در این وزارتخانه نیاز به اصلاح دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاجی میرزایی، آموزش و پرورش را پهن پیکرترین دستگاه اجرایی کشور برشمرد و افزود: باید توجه داشت دستگاهی با این عظمت چه مشکلی را از جامعه رفع می‌کند، یکی از تکالیف آموزش و پرورش از سال ۶۶این است که هر دانش آموز متوسطه باید الزاما یک مهارت را فرا بگیرد باید دید در تحقق این موضوع تا چه میزان موفق بودیم.

وی در ادامه با بیان اینکه هدف ما اعتلای جایگاه آموزش و پرورش است، گفت:  در اجلاس آیسسکو، کشورهای اسلامی از تاسیس شبکه شاد استقبال کرده‌اند.امیدوارم مجلس شورای اسلامی در راستای پیشرفت کشور و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و رهنمودهای رهبری گام  بردارد.

وی افزود:  بدون تردید هیچ تحول پایداری در کشور اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه از مسیر آموزش و پرورش بگذرد بنابر این  آنچه آینده کشور را می‌سازد برنامه‌های آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مهمترین فرصت یادگیری جامعه در اختیار آموزش و پرورش  است، گفت: این موضوع نشان از اهمیت نظام تعلیم و تربیت دارد پس باید دید که در عمل جایگاه نظام تعلیم و تربیت کجا است.

وی خطاب به نمایندگان منتخب خاطرنشان کرد: آنچه که باید در مجلس آینده و با همکاری یکدیگر پیش ببریم اعتلای جایگاه آموزش و پرورش است.

حاجی میرزایی با اشاره به برخی مطالعات انجام شده درآموزش و پرورش گفت: تحقیقی را در خصوص مشکلات آموزش و پرورش انجام دادیم براساس آن، بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر تاریخ را از این تحقیق حذف کنیم متوجه می‌شویم مشکلات آموزش و پرورش قبل از انقلاب وجود داشته و به جز چند مورد همچنان این مشکلات باقی است.

وی دسترسی به آموزش‌ها و کاهش بیسوادی در سطح کشور را از اتفاقات خوب بعد از انقلاب عنوان کرد و گفت: این موضوع از روی میز چالش‌های آموزش و پرورش برداشته شده است لذا امروزه به برکت انقلاب چتر آموزشی در سراسر کشور گسترده شده و آموزش‌ها در دورترین نقاط کشور به دانش آموزان لازم التعلیم ارائه می‌شود.

عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه مسایل و چالش‌های باقی مانده در آموزش و پرورش کم نیست، اظهار داشت: اینکه محتواهای آموزشی در نظام تعلیم و تربیت تا چه میزان پاسخگوی نیاز جامعه است یکی از موضوعاتی است که همواره در آموزش وپرورش مطرح بوده، کمبود نیروی انسانی نیز از چالش‌هایی است که همواره وجود داشته و دارد و امسال تلاش داریم از طرق مختلف این کمبود معلم را جبران کنیم.

نیاز ۳۰ درصد مدارس به بازسازی و نوسازی

حاجی میرزایی، میزان تناسب محتوای آموزشی، کمبود فضاهای آموزشی مناسب و ... را از دیگر مشکلات آموزش و پرورش عنوان و اظهار کرد: به رغم خدمات ارزشمندی که توسط دولت و همچنین خیرین انجام شده، همچنان ۳۰درصد مدارس کشور نیازمند بازسازی و ترمیم است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برخی مصوبه‌های مجلس در مورد استخدام نیروها گفت: یکی دیگر از مشکلات آموزش و پرورش  وجود نیروهایی بود که وضعیت نامشخصی داشتند لذا تلاش‌هایی برای حل آن صورت گرفت اما باید دید جذب این نوع نیروها که براساس مصوبه مجلس جذب می شوند نیاز نظام تعلیم و تربیت را رفع می‌کند.

نیازمند تدوین قانون اصلی برای آموزش و پرورش

وی افزود: یکی از نکات مهم که ما از نمایندگان مجلس توقع داریم ارائه یک قانون مادر برای آموزش و پرورش است، قوانین زیادی برای آموزش و پرورش در مجلس مصوب شد اما این قوانین در ادوار گذشته پاسخگوی مشکلات نبوده است بنابراین قانونی باید تدوین شود که به اعتلای جایگاه معلمان بینجامد.

عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: به رغم تلاش‌های انجام شده در سال‌های اخیر، سند تحول اتفاقی قابل توجهی را به وجود نیاورده است زیرا تغییراتی در دانش آموزان، معلمان و کف مدرسه مشاهده نمی‌کنیم.

 ۱۰۰ شاخص برای تعیین محل مدرسه مشخص شده است

حاجی میرزایی با اشاره به تهیه زیرنظام‌های سند تحول گفت: برای اجرای سند تحول، زیر نظام‌های خوبی تدوین شده اما امروز زمانی است که سند تحول باید به یک مفهومی قابل فهم برای همه سطوح  تبدیل شود بنابراین برای این کار بیش از ۲۵بسته تحولی تهیه کرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جهت گیری این بسته‌ها ایجاد تحول در مدرسه است و باید این تحول در مدرسه محرز باشد، اظهار کرد: یکی از بسته‌های تحولی، آموزش مهارت خواندن و نوشتن برای دانش آموزان است بسته دیگر به نام طرح آجر به آجر است که با هدف تقویت مشارکت جامعه در امر مدرسه سازی ارائه شده است، یکی دیگر از بسته‌های تحولی؛ بسته مکان‌یابی مدارس است زیرا در جایی مدرسه ساخته شده اما دانش آموز ندارد و برعکس این موضوع، لذا با این بسته، معضل چنین مدارسی رفع خواهد شد، در این مجموعه  ۱۰۰شاخص و ملاحظه تعیین شده تا مدارس در جای ضروری و متناسب با جمعیت دانش آموزی احداث شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که شیوع بیماری کرونا برای نظام های تعلیم و تربیت در دنیا به وجود آورده است، گفت: اعتقاد جهانی بر این است که خلاصی از کرونا  به این زودی ممکن نیست باید با آن کنار بیاییم. سوال اینجاست آیا نباید در تقویم زمانی مدرسه تغییر ایجاد کرد، در صورت استمرار بحران کرونا، آموزش و پرورش با چه مخاطراتی روبه‌رو خواهد شد و دسترسی به آموزش درآینده چگونه خواهد بود. باید به این موضوعات پرداخته شود.

استقبال کشورهای اسلامی از تاسیس شبکه شاد

حاجی میرزایی با اشاره به برگزاری کنفرانس مجازی فوق العاده اعضای آیسسکو در هفته گذشته اظهار کرد: در این کنفرانس مشخص شد راهکاری که در ایران برای ارائه آموزش‌های درسی بکار گرفته شده در سایر کشورها نیز به کار گرفته شده است اما به رغم بهره‌مندی از آموزش‌های تلویزیونی و فضای مجازی، ابتکار ما در راه اندازی شبکه شاد به عنوان شبکه داخلی و اختصاصی آموزش و پرورش مورد توجه سایر کشورها  قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در برنامه‌های آموزشی تلویزیون امکان تعامل بین دانش آموزان و معلمان وجود نداشت، افزود: شبکه شاد علیرغم وجود تعامل بین معلم و دانش آموز، ظرفیت‌های بسیاری دارد به گونه‌ای که این شبکه را در مقایسه با سایر فضاهای مجازی برجسته کرده است. قابلیت پوشش بالا، ظرفیت‌های متنوع از جمله؛ وجود کانال‌های تربیتی، تربیت بدنی، انجمن اولیا و مربیان از ویژگی‌های خوب این شبکه آموزشی است.

وزیر آموزش و پرورش برقراری تعامل بین مخاطبین و افزایش تاب‌آوری کشور در برابر بحران‌ها را از اهداف ایجاد شبکه شاد بر شمرد و افزود:  بیش از ۱۲و نیم میلیون دانش آموز و بیش از ۹۷درصد معلمان از این شبکه بهره مند هستند. جابجایی بیش از یک میلیارد و ۲۰۰میلیون فایل و بیش از سه میلیارد پیامک در شبکه شاد نشان از اقبال خوب مخاطبین از این شبکه است.

دور کردن حریم آموزش و پرورش از سیاست

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش مصمم هستیم حریم تعلیم و تربیت را از کشاکش سیاسی دور و شایسته گزینی کنیم، اظهار کرد: نمایندگان مجلس به ما کمک کنند تا در هر منطقه بهترین و شایسته‌ترین افراد مدیریت آموزش و پرورش را بر عهده بگیرند.

حاجی میرزایی در پایان گفت: وضعیت عمومی کشور را همه می‌دانیم، قرار نیست امتیاز ویژه به معلمان بدهیم بلکه می‌خواهیم  وضعیت معلمان مانند سایر کارمندان دولت باشد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: مشکلات آموزش و پرورش وزیر آموزش و پرورش نظام تعلیم و تربیت آموزش و پرورش آموزش و پرورش حاجی میرزایی دانش آموزان دانش آموز آموزش ها شبکه شاد سند تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۸۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیسیون‌های مجلس به آموزش و پرورش توجه کنند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه نسل جدید حرف‌ها و سؤالات جدیدی دارد، گفت: بسیاری از این پرسش ها و چالش‌ها را نمی‌توان با روش‌های گذشته پاسخ داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار نوروزی مدیرکل آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان استان قم که در دفتر مدیریت حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، اظهار داشت: آموزش و پرورش توانست بحران‌های مختلفی را تدبیر کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه بحران نیرو یکی از چالش‌های سخت است، مطرح کرد: آموزش و پرورش باید کانون توجهات مردم و دستگاه‌های اداری و وزارتخانه‌ها باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه همه باید به دنبال کمک به آموزش و پرورش باشند، عنوان کرد: آموزش و پرورش در مجلس یک کمیسیون ندارد بلکه تمام کمیسیون‌ها باید به آموزش و پرورش توجه داشته باشند. این موضوع نیز به دلیل آن است که آموزش و پرورش به همه خدمت می‌کند.

اعرافی خاطرنشان کرد: کشورهایی که آموزش و پرورش را در صدر می‌بینند جزو کشورهای موفق هستند.

وی افزود: دستگاه هایی که به دنبال ساخت مسکن در مجموعه‌ها و شهرهای جدید هستند باید به فکر احداث مسجد و مدرسه نیز توجه لازم و کافی را داشته باشند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش، کشورساز است، تصریح کرد: قم منزلت و جایگاه ویژه‌ای وجود دارد و دستگاه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش باید این منزلت و جایگاه را صیانت کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه باید متناسب با این شأن و منزلت قم تلاش داشته باشیم، یادآور شد: مسائل تربیتی و پرورش اگر به صورت جامع و متوازن دیده شود در تمام حوزه‌ها اثرگذار خواهد بود.

اعرافی با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله در موضوع تربیت این است که امروز پل‌های ارتباطی ما با نسل جوان تقویت شود، ابراز کرد: نسل جدید حرف‌ها و سؤالات جدیدی دارد و بسیاری از این پرسش ها و چالش‌ها را نمی‌توان با روش‌های گذشته پاسخ داد، در نتیجه نیازمند افراد توانمند با گفتمان‌های جدید هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه مسائل معیشتی برای تمام مردم حرف اول را می‌زند، مطرح کرد: اگر چه افراد جهادی وجود دارند، ولی باید به مسائل معیشتی معلمان توجه کافی شود.

اعرافی با بیان اینکه خدمات جانبی می‌تواند بخشی از مشکلات معیشتی معلمان را جبران کند، عنوان کرد: احیای صندوق ذخیره فرهنگیان و تعاونی‌ها می‌تواند برخی از مشکلات معلمان را رفع کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه می‌توان در حوزه مسکن برای فرهنگیان مصوبات ویژه گرفت، خاطرنشان کرد: در مواردی این اتفاقات موجب تحولات بسیار بزرگی خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کمیسیون‌های مجلس به آموزش و پرورش توجه کنند
  • ۵ درصد اهداف بودجه ۱۴۰۲ محقق نشد/ شروع اصلاح ساختار بودجه در ۱۴۰۳
  • پذیرش ۱۲ هزار و ۱۰۳ نفر در پایگاه های اسکان فرهنگیان استان
  • رییسی وزارت نفت را مکلف به ارائه برنامه خود جهت تحقق شعار کرد
  • اعتبار ۲۴۰ همتی وزارت آموزش و پرورش در بودجه سال ۱۴۰۳
  • توجه به آموزش و پرورش یک سرمایه‌گذاری برای کشور است
  • برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید/امسال کتاب‌های پایه اول تغییر می‌کند
  • آموزش و پرورش می‌تواند مشارکت مردمی را در تحقق شعار سال محقق کند
  • تمرین‌های تمرکزی باید جایگزین تمرین‌های عادی شود
  • سند دار شدن اردوگاه‌های دانش آموزی شهیدان رجایی و باهنر کوهپایه