Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-25@21:53:14 GMT

تصمیمات سلیقه‌ای مدیران به نظام آموزشی آسیب زده است

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۹۹۴۵۰

تصمیمات سلیقه‌ای مدیران به نظام آموزشی آسیب زده است

عبدالمحمد شعرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به وضعیت ابزارهای مدارس کشور در مقایسه با مدارس جهان اظهار کرد: در دهه 80 شاهد هوشمندسازی مدارس بودیم و در این بحث به خوبی پیش رفتیم. بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان، حدود 70 تا 80 درصد مدارس دارای تخته هوشمند و کامپیوتر هستند، اما نمی‌توان ادعا کرد که مدارس ما به‌روز هستند و مطابق علم روز پیش می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با ذکر مثالی یادآور شد: از اسفند ماه که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، آموزش و پرورش آمادگی مواجهه با چنین شرایطی را نداشته و تمهیداتی برای آموزش‌های مجازی در نظر نگرفته بود. همین امر منجر شد که آموزش‌ها با روش‌های خودجوش از سوی معلمان به دانش‌آموزان انتقال پیدا کند.

این کارشناس آموزش و پرورش با تاکید بر بروزرسانی امکانات و خدمات مدارس گفت: مدارس در بحث تربیت بدنی و سلامت کارهای متعددی را ارائه کرده‌اند، همچنین شاهد برگزاری المپیادهای برون مدرسه‌ای نیز هستیم. برخی از مدارس برای ارتقای سلامت و بهداشت دانش‌آموزان مربی بهداشت استخدام کرده‌اند، با وجود مشکل کمبود مشاور، هستند مدارسی که مشاوران در آن فعالیت کرده و خدمات مشاوره‌ای به دانش‌آموزان ارائه می‌کنند. در مدارس وجود چنین امکاناتی را نمی‌توان کتمان کرد، اما رسیدن به حد مطلوب کمی زمان می‌برد، قطعاً در زمینه ابزارهای آموزشی نسبت چندین گام از کشورهای دنیا عقب‌تر هستیم.

وی با اشاره به کمبود کتابخانه و کتاب‌های به‌روز در مدارس بیان کرد:‌ متاسفانه بیشتر مدارس کشور ما فاقد کتابخانه هستند، کتاب‌های مدارسی که دارای کتابخانه هستند نیز قدیمی و مربوط به چند دهه گذشته است. با توجه به سرعت پیشرفت علم، چگونه یک دانش‌آموز می‌تواند با تکیه بر این کتاب‌های قدیمی خود را به‌روز کند؟

این معلم تصریح کرد: علاوه بر کمبودامکانات و ابزارهای زیر ساختی در مدارس، اگر واقعا کمک خیرین نباشد، در زمینه مدرسه سازی نیز با مشکل مواجه خواهیم شد. در حال حاضر به طور تقریبی حدود نیمی از مدارس کشور با همت خیرین مدرسه‌ساز ساخته می‌شود. اگر آن‌ها نبودند، بسیاری از دانش‌آموزان امروز پشت میز و نیمکت‌ها حضور نداشتند.

شعرانی با بیان اینکه نمی‌توان به وزارت آموزش و پرورش در زمینه ابزار آموزشی نمره عالی داد گفت: در زمینه کتابخانه، مشاور و مربی بهداشت، ابرارهای آموزشی و کمک آموزشی با کمبود مواجه هستیم.

وی با اشاره به مشکلات تغییر و تحول در نظام‌ آموزشی خاطرنشان کرد:‌ در نظام آموزشی 6-3-3 آزمایشگاه‌های مدارس نیز به کلاس درس تبدیل شد، زیرا سازمان نوسازی مدارس بر اساس نظام ابتدایی 5 ساله کلاس‌ها را طراحی کرده بود. متاسفانه آموزش و پرورش بدون توجه به چنین مسائلی، سیستم آموزشی را تغییر داد به طوری که پایه ابتدایی 6 ساله شد، همین امر منجر شد کتابخانه، نمازخانه و ... به کلاس‌های درسی تبدیل شود که فاقد استانداردهای لازم هستند.

این کارشناس آموزش و پرورش در پایان درباره برخورد سلیقه‌ای مسئولان آموزش و پرورش گفت: تصور می‌کنم اقدامات و پروژه‌های شتاب‌زده در آموزش و پرورش زیاد است، تغییرات مدیریتی در این وزارتخانه به وفور مشاهده می‌شود، از سال 92 تا کنون 5 نفر به عنوان وزیر در آموزش و پرورش مشغول به کار شده‌اند، هر کدام از آن‌ها نیز برنامه خاصی را پبش گرفته‌اند،‌ البته تمامی این افراد بر اجرای اسناد آموزش و پروررش تاکید داشته‌اند اما در بسیاری از موارد سلیقه‌ای رفتار کرده‌ و به نظام آموزشی کشور آسیب وارد کرده‌اند.

انتهای پیام/

31 / 320 مدیران تصمیمات سلیقه‌ای شعرانی آموزش و پرورش

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: مدیران تصمیمات سلیقه ای شعرانی آموزش و پرورش آموزش و پرورش دانش آموزان سلیقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۹۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح جدید آموزش و پرورش ؛ کدام مدارس از 10 شهریور باز می شوند ؟

به گزارش  پارس نیوز ،  دولت و مجلس در طرحی به دنبال تغییر زمان بازگشایی مدارس هستند و بر این اساس ممکن است زمان آغاز سال تحصیلی از ۱۰ شهریور باشد.

 تغییر تقویم آموزشی مدارس در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد.

این طرح با پیشنهاد 26 نماینده تدوین شده و در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مصوب شده است و هم اکنون در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

طبق گفته‌های مهدی یزدان‌پناه؛ معاون حقوقی و مجلس سازمان اداری و استخدامی قرار است با توجه به شرایط اقلیمی و البته مجوز مجلس، تقویم آموزشی مدارس در اختیار دولت قرار بگیرد بر این اساس برای استان‌های سردسیر همچون آذربایجان غربی و شرقی، کردستان و زنجان آغاز سال تحصیلی از 10 شهریور و برای مناطق گرمسیر کشور از 10 مهر باشد.

به اذعان کارشناسان یکی از نگرانی‌ها این است که طبق این طرح، تقویم آموزشی در تمام مناطق کشور دستخوش تغییر شود و در استان‌هایی همچون تهران، البرز، مازندران و ... سال تحصیلی از 10 شهریور آغاز شود، این موضوع دهه 70 هم تجربه شد که با موفقیت همراه نبود و در نهایت با ورود مجلس، آغاز سال تحصیلی از اول مهر به عنوان قانون مصوب شد.

 

بر اساس این گزارش، موسی‌الرضا کفاش؛ معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره این طرح گفته است: طرحی که نمایندگان مجلس ارائه کردند و در شورای‌عالی آموزش و پرورش بررسی و تأیید شد، چندین بند دارد که در یک بند به زمان آغاز و پایان سال تحصیلی اشاره می‌کند همچنین اختیاراتی به شورای‌عالی آموزش و پرورش استان‌ها، مناطق آموزش و پرورش و مدارس برای تصمیم‌گیری درباره شناور شدن آغاز و پایان سال تحصیلی، برنامه هفتگی و تعطیلات فصلی ارائه می‌کند.

امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در 1403 زمان آغاز سال تحصیلی از شهریورماه است؟» افزود: این طرح فعلاً در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب شده است و باید در صحن علنی مجلس نیز تصویب شود بنابراین فعلاً نمی‌توانیم بگویم که زمان بازگشایی مدارس تغییر کرده است.

منبع : عرشه آنلاین

 

دیگر خبرها

  • نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد
  • هدف اصلی طرح «شهید عرب» تجهیز سیستم گرمایشی مدارس استان است
  • پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم
  • تعطیلات مدارس در تابستان باشد یا بین دو نیمسال تحصیلی؟
  • طرح جدید آموزش و پرورش ؛ کدام مدارس از 10 شهریور باز می شوند ؟
  • مدارس کار راهکاری برای کاهش ترک تحصیل / برنامه درسی هنوز برمبنای دهه ۶۰ است
  • تقویت جایگاه مدارس مستلزم رفع محدودیت‌ها و تفویض برخی اختیارات است
  • فعالیت کلاس‌های درس مدارس خوزستان تا روز آخر
  • افزوده شدن۶ کلاس درس به فضا‌های آموزشی شهرستان خواف
  • ما باید به دنبال پرورش نخبگان معمولی باشیم