Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@13:54:16 GMT

ضعف نمایندگان گلستان در تبدیل گفتمان استانی به ملی

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۰۶۷۸

ضعف نمایندگان گلستان در تبدیل گفتمان استانی به ملی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادوار گذشته نسبت به موانع توسعه استان اشراف داشتند اما برای حل این مشکلات نیاز بود که نمایندگان مردم به جای مجامع استانی از تریبون مجلس این مسائل را به گفتمان تبدیل می کردند.

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛ آن گونه که سخنگوی ستاد انتخابات در پایان کار شمارش آرای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرد هشتمین روز خرداد سال ۹۹ شروع دوباره برای مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در حال حاضر نمایندگان استان گلستان در ۵ حوزه انتخاباتی مشخص شدند، براساس آرای مردم «امان قلیچ شادمهر» از حوزه انتخابیه گنبدکاووس، «غلامعلی کوهساری» از حوزه انتخابیه آزادشهر و رامیان و «رحمت الله نوروزی» از حوزه انتخابیه علی آبادکتول، «رمضانعلی سنگدوینی» و «غلامرضا منتظری» از حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا و «رضا آریان پور» در حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه به صورت مستقیم به مجلس یازدهم راه یافتند.

 

*پرونده انتخابات مجلس در ۲۱ شهریور در گلستان بسته می شود

همچنین در حوزه انتخابیه کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان نیز انتخابات به دور دوم کشیده شد و رقابت بین «عبدالجلال ایری» و «رجب محمد آبادی» ادامه خواهد داشت که این انتخابات بر اساس برنامه ریزی های انجام شده بنا است در 21 شهریور برگزار شود.

 

آنچه مسلم است مجلس یازدهم وظیفه سنگینی برعهده دارد و نخستین مسئولیت نمایندگان باید تغییر رفتار و شخصیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی باشد.

 

در حال حاضر نمایندگان مجلس به کارچاق کنانی تبدیل شدند که چشمانشان را به خاطر منافع استانی و یا منافع حزبی بر واقعیت ها می بندند و برای آنکه بتوانند به هر قیمتی در انتصابات استانی و یا ملی نقش داشته باشند بخشی از وظایف خود را نادیده می گیرند.

 

امسال شاهد آن بودیم که در بین نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان گلستان افرادی با عکس آیت الله مدرس و در مسیر زنده کردن منش این مردم بزرگ تاریخ معاصر پای در کارزار انتخابات نهادند و مردم نیز انتظار دارند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برخلاف منش و رفتار مدرس عمل نکنند.

 

هنوز پس از گذشت 40 سال از عمر انقلاب اسلامی مجلس نتوانسته شخصیتی مثل شهید آیت الله مدرس را به خود ببیند و این مهم رسالت و وظیفه نمایندگان مجلس را در دوره یازدهم بسیار سنگین تر کرده است چرا که ادامه رفتارهای خارج از عرف نمایندگان منجر به آن خواهد شد که مجلس دیگر در راس امور قرار نگیرد.

 

*خلأ قانونی کارد را به استخوان مردم رسانده است

با کم کاری ها، فشارهای اقتصادی و فسادهای اقتصادی که بخشی از آن به دلیل خلأ قانونی در کشور رقم خورده است امروز کارد به استخوان مردم رسیده است و مردم از نمایندگان خود انتظار ساماندهی شرایط موجود را دارند.

 

از سویی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید با قوانین فسادزا مبارزه کنند و برای تحقق این مهم در نخستین گام باید همه قوانین و مصوبات وضع شده از مجاری مجلس شورای اسلامی به جامعه عرضه شود و مجلس نیز از وضع مصوبات که منجر به ویژه بینی برای برخی از اشخاص حقوقی و یا حقیقی می شود جلوگیری کند.

 

آنچه مسلم است امروز مردم انتظار دارند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از آنکه بخواهند پس از یک پیروزی در انتخابات پست های مسئولیتی را مثل یک غنیمت های جنگی در استان توزیع کنند بسترهای لازم برای توسعه را به وجود بیاورند.

 

*ضرورت شناسایی ظرفیت ها و افراد توانمند خارج از دایره سیاسی برای توسعه استان

قطعا مهمترین بستر برای توسعه شایسته گزینی و ترویج فرهنگ شایسته سالاری در مدیریت است و برای اینکه به این نقطه برسیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید خارج از دایره سیاسی در نخستین گام نسبت به شناسایی افراد توانمند اقدام کنند.

 

گرچه این مهم جزو وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار ندارد و نماینده مجلس باید با بررسی و دادن رای به هیئت وزیران وظایف نظارتی خود را انجام دهد اما در این سالها دخالت در عزل و نصب مسئولان جزو انتظارات احزاب سیاسی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی  تبدیل شده است و از سویی دیگر فشارهای احزاب سیاسی و تغییر و تحولات سریع در استان ها منجر به بدگمانی مردم به منتخبان خود می شود.

 

همچنین منتخبان مردم در مجلس برای موفقیت مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید از تجربیات نمایندگان ادوار گذشته در مجلس شورای اسلامی در گلستان درس بگیرند و بررسی کنند که چرا مردم به هیچ یک از نمایندگان مجلس در دوره گذشته اعتماد نکردند.

 

نمایندگان مجلس در استان گلستان در دوره دهم مجلس شورای اسلامی در ابتدا تلاش کردند که اقدامات نمایندگان در سطح استان بر اساس خرد جمعی دنبال کنند و از این رو تصمیم گرفتند که هر 6 ماه رئیس مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان تغییر کند.

 

از سویی دیگر نمایندگان پیشین در استان برای شکل گیری فراکسیون امید شمال کشور تلاش زیادی کردند که ثمره آن جز انتصابات استاندار غیربومی برای استان گلستان چیز دیگری نبود و نتوانستند از ظرفیت نمایندگان شمال کشور برای وضع قوانین که زنگار محرومیت را از چهره استان گلستان بزداید استفاده کنند.

 

*پیگیری نمایندگان مجلس دهم منجر به تحول اقتصادی در گلستان نشد

گرچه اقدامات و پیگیری های خوبی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره دهم در سطح ملی از جمله پیگیری برای تصویب منطقه آزاد اینچه برون اتفاق افتاد اما این پیگیری ها منجر به نتیجه و یا تحول در استان گلستان نشد و این موضوع سبب شد که امروز 100 درصد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان با رای مردم تغییر کند.

 

از سویی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشان دادند که به خوبی می توانند مشکلات استان گلستان را شناسایی کنند و با بررسی مصاحبه های مختلف و ایراد سخنرانی های آنها متوجه می شویم که اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به مشکلات استانی اشراف داشتند اما ای کاش بیان این سخنان به جای مجامع استانی و زیر سوال رفتن تلاش های مسئولان در رده ملی و از تریبون مجلس شورای اسلامی به گفتمان تبدیل می شد.

 

در طول دوره گذشته مجلس شورای اسلامی نمایندگان گلستانی بیشتر به مسائل اقتصادی و سیاسی متمرکز شدند اما هم در حوزه سیاست با عدم جلب رای اعتماد مردم و هم در حوزه اقتصاد با افزایش نرخ بیکاری ناموفق بودند.

 

*عدم استفاده از ظرفیت رسانه و فرهنگ و هنر در تبدیل گفتمان استانی به ملی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی گلستان در دوره گذشته از ظرفیت فرهنگ، هنر و رسانه در راستای توسعه استان و تبدیل گفتمان استانی به ملی آنگونه که باید بهره نبردند و لذا مشکلات اساسی استان مثل نجات خلیج گرگان همچنان باقی مانده است.

 

«ابراهیم کریمی» در خصوص انتظارات از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از عمده نگاه ما در سالی که مقام معظم رهبری آن را به «جهش تولید» اختصاص داده این است که واحدهای راکد را به چرخه تولید بازگردانیم و ظرفیت واحدهای تولیدی را با حمایت افزایش دهیم.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان ادامه داد: هر سال مقام معظم رهبری در شعار سال مسائل اقتصادی را محور قرار می دهد و همانطور که نقطه توجه استاندار گلستان و مدیران عالی استان به اقتصاد است نمایندگان مجلس در استان نیز به این مهم اهتمام بورزند.

 

کریمی یادآور شد: نمایندگان مجلس باید در مسیر حل مشکلات و باز کردن گره های بنگاه های اقتصادی گام بردارند و اگر همگرایی و جهت مشترک در حوزه اقتصادی وجود داشته باشد می توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

 

*ضرورت تصویب دستورالعمل های ملی و تسریع در روند سرمایه گذاری

«محمد حمیدی» نیز می گوید: در شهرستان گرگان نسبت به دیگر شهرستان های استان سرمایه گذاری بیشتری رقم می خورد و گاهی شاهد آن هستیم که بر سر راه سرمایه گذاری های استان مشکلاتی قرار می گیرد که حل آن نیاز به دستورالعمل های ملی دارد و برای باز شدن این گره ها باید نمایندگان مجلس گام بردارند.

 

فرماندار گرگان ادامه داد: نمایندگان مجلس در تصویب دستورالعمل های ملی که بتواند منجر به تسریع روند سرمایه گذاری شود نقش مهمی خواهند داشت.

 

حمیدی متذکر شد: درخواست داریم با توجه به اینکه نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی که اکثرا افرادی هستند که تجربه فعالیت در دستگاه های اجرایی را در کارنامه خود دارند کمک کنند که مسائل و مشکلات فرا استانی را حل کنیم.

 

وی افزود: استاندار گلستان نیز پیگیر حل مسائل استانی در سطح ملی است و در استان به عنوان فرماندار کارهای کارشناسی را در این خصوص پیگیری خواهیم کرد و در اختیار نمایندگان مجلس قرار خواهیم داد.

 

فرماندار گرگان ابراز داشت: نمایندگان می توانند نقش بسیار خوبی در حوزه های مختلف داشته باشند و پیش بینی ما این است که نمایندگان منتخب مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی بتوانند کارهای ارزنده ای را در دوره یازدهم انجام دهند.

 

*شعارها فراموش نشود

همچنین مجلس شورای اسلامی باید بستر نظارتی بیشتری برای خود به وجود بیاورد، برای مثال تصویب قوانین به منظور نظارت نهادی مثل شورای نگهبان بر عملکرد یک نماینده در طول دوره فعالیت می تواند منجر به افزایش مشارکت و رقبت نمایندگان در پیگیری مسائل ملی و کلان کشوری شود و شفافیت در آرا نیز از دیگر موضوعاتی است که مردم از نمایندگان خود انتظار دارند و برخی حتی با این شعار توانستند رای اعتماد از مردم بگیرند.

 

در بستر شعار نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی به موضوع عدالت، اشتغال، کنترل تورم و کاهش آسیب های اجتماعی و توسعه استان تاکید شد و مردم این سخنان را فراموش نمی کنند و انتظار دارند که نمایندگان مجلس نیز حرف های خود را زیر پا نگذارند.

 

همچنین مردم انتظار دارند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخگو باشند، مردمی بودن یک نماینده یعنی آنکه درب دفتر نماینده برای حضور مردم باز باشد و نمایندگان پاسخگوی مطالبات مردم و رسانه ها باشد.

 

پایان پیام/587

منبع: شبستان

کلیدواژه: مشکلات گلستان انتظارات مردم از نمایندگان مجلس تبدیل گفتمان مجلس یازدهم انتخابات مجلس یازدهم ابراهیم کریمی فرماندار گرگان نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس حوزه انتخابیه استان گلستان سرمایه گذاری سویی دیگر توسعه استان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۰۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل ۴۶۳ فقره شناسه قدیم به شناسه جدید طی یک روز در گلستان

به گزارش خبرنگار مهر، روح اله صلبی صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال با درایت مقام معظم رهبری شعار سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری شده است.

وی افزود: اگر قرار باشد ما آثار رشد در جامعه شاهد باشیم و یا مهار تورم داشته باشیم باید از ظرفیت مردم در این عرصه استفاده کنیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان با اشاره به اینکه دولت در سیاست گذاری کارآفرینی باید محیط را به نوعی تبدیل کند که کار آفرینان ما که مردم هستند فعالیت خود را داشته باشند، گفت: وزارت اقتصاد هم در اجرای قوانین و مقررات از جمله بهبود محیط کسب و کار در حوزه درگاه ملی مجوزها که دبیرخانه آن مستقر در وزارت امور اقتصاد و دارایی است به دنبال این است که فرایند تسهیل کند.

وی یادآور شد: فعالان اقتصادی توجه داشته باشند برای تبدیل شناسه‌های قدیم به شناسه‌های جدید هیچ هزینه‌ای قرار نیست پرداخت کنند.

صلبی اظهار کرد: با وارد کردن سه مؤلفه چون کد صنفی، کد پستی و شماره سریال شناسنامه یا کد ملی افراد می‌توانند وارد سامانه شوند و کمتر از چند دقیقه نسبت به گرفتن کد شناسه خود اقدام کنند.

وی یادآور شد: ۲۵ اردیبهشت تنها زمانی است که افراد می‌توانند به درگاه مجوزه‌ها مراجعه کنند کار خود را انجام دهند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان با اشاره به اینکه دولت به دنبال این است که تمام فرایندها را الکترونیکی کند، گفت: اگر بعد از ۲۵ اردیبهشت قرار باشد اتفاقی رخ دهد شناسه‌های قبلی دیگر اعتبار ندارد و اگر اعتباری نداشته باشند از خدماتی که دولت در اختیار آنها قرار می‌دهد با مشکل مواجه خواهند شد.

وی افزود: از مردم می‌خواهیم تا زمان باقی است به سامانه مراجعه کنند تا به صورت رایگان تبدیل آنها انجام شود.

صلبی اظهار کرد: مردم دغدغه اینکه با این فرایند در حوزه مالیاتی مشکلی برای آنها به وجود بیاید نداشته باشند چرا که این فرایند در حوزه وزارت اقتصاد دارایی است که به حوزه تسهیل کسب و کار کمک خواهد کرد.

وی یادآور شد: در حوزه معافیت مالیاتی اگر این تبدیل صورت نگیرد از بحث معافیت مالیاتی محروم می‌شوند.

صلبی خاطرنشان کرد: در روز گذشته بیش از ۴۶۳ فقره تبدیل شناسه قدیم به شناسه جدید در استان انجام شد.

کد خبر 6088346

دیگر خبرها

  • تبدیل ۴۶۳ فقره شناسه قدیم به شناسه جدید طی یک روز در گلستان
  • اعتبارنامه منتخبان مردم گلستان در مجلس صادر شد
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس برای مصوبه تشکیل سازمان سپند
  • تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • امکانات نیروی انتظامی باید بهبود پیدا کند
  • ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد
  • فقط نیم درصد از مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند
  • رای منفی نمایندگان مجلس به ارجاع گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضاییه
  • نقدعلی، نماینده مجلس: نیروی انتظامی قبل از آنکه لایحه حجاب به سرمنزل مقصود برسد پیش‌دستی کرد؛ قدردان شماییم/ نمایندگان نسبت به معیشت این عزیزان اقدام کنند که هر روز شهدایی را تقدیم می‌کنند