Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از حدود سه ماه از تعطیلی مراکز آموزشی و خوابگاه‌های دانشجویی زمزمه بازگشایی دانشگاه‌ها به گوش می‌رسد. با بازگشایی دانشگاه‌ها، خوابگاه‌های دانشجویی باید برای اسکان دانشجویان باز و آماده سازی شوند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی جزو اولین مراکز بعد از مدارس بودند که با شیوع بیماری کرونا اوایل اسفند ماه سال ۹۸ تعطیل شده و با تعطیلی این مراکز خوابگاه‌های دانشجویی نیز به دلیل پیشگیری از شیوع این بیماری در میان دانشجویان تعطیل و تخلیه شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حالا پس از حدود سه ماه از تعطیلی مراکز آموزشی و خوابگاه‌های دانشجویی زمزمه بازگشایی دانشگاه‌ها به گوش می‌رسد. با بازگشایی دانشگاه‌ها، خوابگاه‌های دانشجویی باید برای اسکان دانشجویان باز و آماده سازی شوند که این آماده سازی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تجهیز خوابگاه‌ها و کاهش اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی نیاز دارد که دانشگاه‌ها ملزم به رعایت آن هستند.

ستاد ملی مبارزه با کرونا طی تصمیمی  اعلام کرده که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از ۱۷ خرداد  بازگشایی می‌شوند و مانند مدارس حضور دانشجویان به صورت اختیاری است؛ بنابراین خوابگاه‌ها نیز به همین صورت بازگشایی خواهند شد.

بر اساس اعلام صندوق رفاه دانشجویان خوابگاه‌های دانشجویی باید با ابلاغ ستاد ملی مبارزه با کرونا و با پرو تکل بهداشتی مد نظر این ستاد بازگشایی شود، بنابراین وزارت علوم و دانشگاه‌ها نمی‌توانند در این خصوص تصمیم گیرنده باشند.   بازگشائی خوابگاه‌ها باید از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا ابلاغ شود  الیاس منیری، سرپرست معاونت امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به اینکه وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی برای بازگشایی به چه صورتی است، گفت: شرایط و آماده سازی خوابگاه‌های دانشجویی برای بازگشایی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا مشخص و اعلام می‌شود. این ستاد برای بازگشایی خوابگاه‌ها پروتکل بهداشتی مشخص می‌کند که بر اساس این پروتکل باید خوابگاه‌ها آماده سازی شوند.

وی اضافه کرد: بنابراین صندوق رفاه دانشجویان و دانشگاه‌ها تصمیم گیرنده در این خصوص نیستند و در صورت ابلاغیه‌ای از سوی ستاد کرونا باید خوابگاه‌ها بر اساس دستورات این ستاد توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آماده سازی شود.هنوز بخشنامه‌ای از سوی این ستاد به دانشگاه و یا صندوق رفاه ابلاغ نشده است.


بر اساس زمزمه‌های شنیده شده مبنی بر بازگشایی خوابگاه‌ها به سراغ چند تن از معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها رفتیم و جزئیات این موضوع را جویا شدیم.

دستورالعملی مبنی بر بازگشائی خوابگاه‌ها به دانشگاه شریف ابلاغ نشده فاطمی زاده، معاون دانشجویی دانشگاه شریف در این خصوص گفت: تاکنون ابلاغیه‌ای از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر بازگشایی خوابگاه‌ها ابلاغ نشده است.خوابگاه‌های دانشگاه شریف تا حدودی آماده بازگشایی است، اما باید پروتکل بهداشتی خوابگاه‌ها برای حضور دانشجویان از سوی ستاد ابلاغ شود که بر اساس آن خوابگاه‌ها آماده شوند. هیچ دانشجویی در هیچ مقطع تحصیلی در خوابگاه‌های دانشگاه ساکن نیستند و شرایط اسکان را نداریم.  

  هنوز تصمیم قطعی در خصوص بازگشایی خوابگاه‌ها گرفته نشده است   عبدالحمید خشنود، معاون دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی گفت: بخشنامه‌ای هنوز از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به دانشگاه ابلاغ نشده و فقط بازگشایی را به صورت کلی اعلام کردند و تا جایی که ما اطلاع داریم مانند مدارس حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها اجباری نیست و بحث امکان بازگشایی مطرح است.   وی با اشاره به اقداماتی برای باز شدن خوابگاه‌های این دانشگاه گفت: ما پیگیری‌های زیر ساختی و ضدعفونی و اجاره تجهیزات بهداشتی برای حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها داریم، اما نکته مهمی که ستاد ملی مبارزه با کرونا هم اعلام کرده است اولویت با دانشجویان تحصیلات تکمیلی بخصوص دانشجویان دکترا است و اگر بازگشایی هم داشته باشیم اولویت در دانشگاه خواجه نصیر دانشجویان دکترا هستند که بر اساس آمار تعداد کمی هستند، خوابگاه‌های کمتری را هم درگیر می‌کنند و با تراکم کمتری هم اسکان داده خواهند شد.   خشنود در ادامه گفت: در خصوص حضور دانشجویان ارشد و کارشناسی در خوابگاه‌ها برنامه و پیش بینی نداریم. تعداد دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویان دکترا بسیار کم است، اما با این وضعیت نیز در حال آمارگیری هستیم که بتوانیم اسکان دانشجویان را به گونه‌ای انجام دهیم که فاصله اجتماعی رعایت شود.هنوز تصمیم قطعی در خصوص بازگشایی خوابگاه‌ها گرفته نشده است. هیچ دانشجویی در خوابگاه‌های خواجه نصیر حضور ندارد و امکان اسکان را نیز در حال حاضر نداریم، فقط یکی از خوابگاه‌های دانشجویان بین الملل که ۱۵ دانشجوی خارجی در آن اسکان داده شده اند فعال است.     فقط دانشجویان دکتری که شرایط حضور در دانشگاه را دارند اسکان خوابگاهی داده می‌شوند   سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به تصمیم ستاد ملی کرونا مبنی بر بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: بر اساس اعلامی که ستاد ملی کرونا داشته بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۷ خرداد برای رشته‌های آزمایشگاهی است نه تمامی رشته‌های دانشگاهی.آنچه که به ما ابلاغ شده است دانشجویان دکتری که نیاز به استفاده از کارگاه و آزمایشگاه دارند می‌توانند به دانشگاه بیایند و اسکان خوابگاهی داشته باشند.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران یادآور شد: دانشگاه تهران بر همین اسکان امکان اسکان خوابگاه را به این دانشجویان داده و می‌توانند با دارا بودن شرایط برای اسکان مراجعه کنند، هر تقاضایی که ارسال می‌شود باید استاد راهنما تایید کند که این دانشجو نیاز به استفاده از کارگاه دارد و پس از تایید معاونت آموزش اسکان خوابگاه می‌دهیم و تاکنون ۶ نفر مراجعه و اسکان داده شده اند.دانشجویانی که غیر از این شرایط مراجعه کنند به هیچ عنوان اسکان خوابگاهی داده نخواهد شد.   بیشتر بخوانید نکات مهم بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی علوم پزشکی اعلام شد معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی و دانشگاه‌های علوم پزشکی، ابراز داشت: تلاش بسیاری کردیم که ستاد مقابله با کرونا بپذیرد که خوابگاه‌های دانشجویی بعد از مدارس بازگشایی شوند، زیرا دانشجویان از شهر‌های مختلف وارد فضای کوچک خوابگاهی می‌شوند و بسیاری در انتهای هفته یا پایان هر ماه به شهر خود بر می‌گردند بنابراین ماندگاری در خوابگاه بیشتر است.

وی اضافه کرد: در خوابگاه مکانی باید در نظر گرفته شود که اگر پس از بازگشایی دانشگاه فردی مبتلا مشاهده شد سریعا قرنطینه شده و از دیگر دانشجویان جدا شود.

معاون وزیر بهداشت با اعلام این‌که مقرر است فقط ۵۰ درصد دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور یابند، خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی که نظر به بازگشایی دانشگاه‌ها است، ما نیز با احتیاط بازگشایی دانشگاه‌ها و خوابگاه را تا ظرفیت ۵۰ درصد دنبال می‌کنیم. رعایت فاصله اجتماعی در اتاق‌های خوابگاهی، ارائه بسته حمایتی و حفظ شرایط بهداشتی و ایمنی در این خصوص برای ما بسیار مهم است.

لاری با تأکید بر این‌که باید برای اجرای دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا و آن‌چه که به نتیجه می‌رسیم در فضای خوابگاهی و دانشگاهی نظارت و پایش دقیقی وجود داشته باشد، از نمایندگان شورای صنفی دانشجویان درخواست کرد که همه واحد‌های شورا‌های صنفی برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده به مسؤولان دانشگاه کمک کنند.  
این اظهار نظر‌ها حاکی از این است که بازگشایی دانشگاه‌ها و به طبع آن خوابگاه‌ها به صورت اختیاری از ۱۷ خرداد است، تصمیم گیرنده نهایی  نیز ستاد ملی مبارزه با کروناست و دانشگاه‌ها نیز نمی‌توانند در این خصوص تصمیم گیرنده باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صندوق رفاه دانشجویان پروتکل بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا ستاد ملی مبارزه با کرونا معاون دانشجویی دانشگاه خوابگاه های دانشجویی بازگشایی خوابگاه ها بازگشایی دانشگاه ها اسکان دانشجویان سوی ستاد ملی حضور دانشجویان اسکان خوابگاه خوابگاه ها تصمیم گیرنده دانشگاه ها دانشگاه ها مراکز آموزش آماده سازی صندوق رفاه ابلاغ نشده بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۰۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از ظرفیت دانشجویان در فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان

مریم محمدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، عملکرد این دانشگاه در سال ۱۴۰۲ در حوزه علم، فناوری و تولید دانش‌بنیان را تشریح و بیان کرد: سال گذشته موفق شدیم مجوز دانش‌بنیان دارو و فرآورده‌های حوزه تشخیص و درمان را از معاونت علمی ریاست جمهوری دریافت کنیم.

وی افزود: سال گذشته سعی کردیم از ظرفیت‌های دستگاهی دانشگاه برای پژوهش‌های فناورانه و دانش‌بنیان بیشتر استفاده کنیم. محصولاتی مانند انواع تقویت‌کننده‌های پوست حاوی بیواکتیو‌های جانوری، جلبک اسپیرولینا و گچ سبک آلفا و بتا ازجمله محصولاتی بودند که به مرحله تولید نیمه صنعتی رسیدند. 

به گفته محمدی، اکنون هشت هسته فناور، ۶ واحد فناور و یک شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان در حال فعالیت هستند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان برنامه‌های این واحد دانشگاهی در سال ۱۴۰۳ در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان را تشریح کرد و گفت: در نظر داریم از دانشجویان به عنوان سرمایه‌های جوان و پرانرژی در فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان بیشتر استفاده کنیم و محصولات و خدمات نوآورانه را گسترش دهیم. 

وی در پاسخ به این پرسش که در حوزه مهارت و کارآفرینی چه فعالیت‌هایی در سال ۱۴۰۲ صورت گرفت و چه برنامه‌ای برای سال جدید دارید؟ یادآور شد: جلسات متعدد کارآفرینی و مهارت‌های کسب و کار در سال گذشته برای استادان و دانشجویان برگزار شد و امید است سال جاری توسعه یابد. یک جشنواره کسب و کار‌های فناورانه و دو جشنواره ایده‌آرا نیز سال گذشته در واحد دانشگاهی فلاورجان برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان با بیان اینکه مصمم هستیم حمایت‌های مادی و معنوی از فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان بیشتر و به ایده‌های جوانان جدی‌تر توجه شود، افزود: در این واحد دانشگاهی تصمیم داریم استعداد‌ دانشجویان در زمینه‌های مختلف فناوری را بیشتر شناسایی و برای شکوفاشدن آنها تلاش کنیم. 

محمدی یادآور شد: لازم است کمک‌های خارج از محدوده واحد دانشگاهی برای مراکز رشد و پژوهشگران دانشگاهی، بیشتر درنظر گرفته شود و صنایع بیشتر به سمت دانشگاه‌ها سوق داده شوند.

انتهای پیام/

احسان عربی مفرد

دیگر خبرها

  • بهره‌مندی ۵۲۰ میهمان نوروزی از خدمات اسکان دانشگاه آزاد دزفول
  • امروز، آخرین مهلت دانشجویان برای ثبت نام در دیدار با رهبر انقلاب
  • امروز آخرین مهلت دانشجویان برای ثبت نام در دیدار با رهبر انقلاب
  • استفاده از ظرفیت دانشجویان در فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان
  • اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه کوثر یاسوج در روستای درغک دیشموک
  • اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه کوثر یاسوج در روستای درغک
  • بوکس جاده ابریشم؛ ۴ نماینده ایران در نیمه‌نهایی مبارزه می‌کنند
  • توزیع بسته‌های مهربانی همزمان با میلاد کریم اهل بیت (ع)
  • وضعیت اخلاق مداری دانشجویان
  • تامین خوابگاه یکی از شروط صدور مجوز برای جذب دانشجوی بین‌الملل + فیلم