Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-19@01:51:34 GMT

پساکرونا؛ فرصتی جدید برای حمل‌ونقل و آسایش مردم

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۰۹۴۵

پساکرونا؛ فرصتی جدید برای حمل‌ونقل و آسایش مردم

تین نیوز عباس نامجو* :

در اینکه شبکه پیچیده حمل‌ونقل، نقش بی‌بدیلی در پاندومی ویروس کرونا داشت و دارد، تردیدی نیست. کرونا با راه‌های تودرتوی هوایی فقط مسافر و چمدان را به شهرهای عالم انتقال نمی‌دهد، بلکه ویروس را هم می‌برد. یا کشتی‌ها، تنها کانتینر کالا را جابه‌جا نمی‌کنند، بلکه ویروس را نیز از یک قاره به قاره دیگر حمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این انتقال فقط بین دو یا چند کشور و قاره نیست، در شهرها نیز همین روال جاری است. اتوبوس‌ها، مترو و تاکسی‌ها عاملی پرخطر برای انتشار ویروس‌اند. خب مسافری که نیازمند جابه‌جایی از یک نقطه شهر به نقطه دیگر است، چه باید بکند که هم به مقصد برسد و هم خطر ابتلا به بیماری را به حداقل برساند؟ اکنون‌که به لطف کرونا کلان‌شهرها به آرامشی نسبی رسیده‌اند و دیگر از آن ترافیک کلافه‌کننده صبحگاهی خبری نیست و شلوغی خیابان‌ها، در هنگام عصر، خستگی ناشی از کار را با مردم به خانه‌ها نمی‌برد.

البته این وضعیت موقت، نباید مسئولان را دچار نوعی خودفریبی کند. اتفاقاً توجه به حمل‌ونقل عمومی بیش از هر زمان دیگر اهمیت یافته است. چراکه اگر زمانی مباحث بیشتر معطوف به آلودگی هوای ناشی از ترافیک بود و خطراتی که سلامتی مردم را تهدید می‌کند، یا اتلاف وقت و انرژی مردم و تحمیل هزینه‌های گزاف به دولت، اکنون اما از عاملی پرخطر و هزینه و البته جدی‌تر نام می‌برند که از طریق این وسایل به جان مردم یورش می‌برد و صدمات آن در مقایسه با آنچه تاکنون از آن سخن می‌رفت، قابل‌تصور نیست. خطر ابتلا به یک بیماری مهلک به نام کرونا و یا شاید مهمترازآن، توجه به کانون انتشار ویروس. موضوعی که پیش‌ازاین، طرح آن در مباحث حمل‌ونقل اصلا موضوعیت نداشت.

در این میان مردم چه باید بکنند؟ دو راه در پیش روی آنهاست. یا مثل گذشته با وجود نرخ بنزین سه هزار تومانی، اتومبیل خود را راهی خیابان‌ها کنند، چون تحمل این ازدحام را که مطابق گزارش‌های شورای شهر و شهرداری، در یک سال اخیر و افزایش قیمت بنزین بیشتر هم شده، در شبکه‌های حمل‌ونقل شهری ندارند؛ یا از این وسایل بهره ببرند و تن به ریسکی پرخطر بدهند. اتخاذ هر دو راه چندان منطقی نیست.

اما راه دیگری هم وجود دارد؛ یعنی کمر به حل عاجلانه ترافیک در کلان‌شهرهای ایران با تخصیص بودجه مناسب بستن. برای پی بردن به‌ضرورت فوری این اقدام، کافی است به جزییات خرج ۵.۴ هزارمیلیاردی منابع ارزی برای مقابله با کرونا در ایران دقت کنیم. مطابق اخبار منتشره تاکنون از منابع ارزی صندوق توسعه ملی که به‌صورت ریالی به‌حساب خزانه واریز شده، حدود ۵۴۸۶ میلیارد تومان  برای مقابله با کرونا تخصیص داده شده است. حال اگر به بودجه سال ۹۹ حمل‌ونقل عمومی شهر تهران، حتی با افزایش ۱۶ درصدی آن به‌عنوان یکی از کلان‌شهرها، نگاهی بیندازیم، به فاصله‌های موجود برای نزدیک شدن به نقطه مطلوب و تا حدودی قابل‌قبول خواهیم رسید.

از سویی برای پایدار کردن سلامتی جامعه و کاهش ابتلا به انواع بیماری، به‌خصوص کرونا، توجه به حمل‌ونقل و خلوت‌کردن وسایل نقلیه عمومی ضروری است و هزینه‌ای که صرف کاهش صدمات بعضاً جبران‌ناپذیر مقابله با بیماری‌ها و عواقب اجتماعی و اقتصادی آن می‌شود مطلقاً با بودجه گسترش شبکه حمل‌ونقل عمومی قابل قیاس نیست. شاید نگاه ویژه به این موضوع بخصوص پس از انتشار این ویروس و احتمال شیوع دوباره یا اوج‌گیری آن اکنون بیش از هر زمان دیگر اهمیت یافته است.

این تخصیص بودجه حداقل در خرید و ساخت واگن و ایستگاه‌های مترو و استفاده بیشتر از اتوبوس‌های استاندارد و تاکسی‌های هیبریدی، نه‌تنها سلامتی و بهداشت جامعه را بیشتر می‌کند بلکه از اتلاف منابع گسترده ارزی و ریالی به شکل محسوسی می‌کاهد. عصر پساکرونا می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای حمل‌ونقل و آسایش مردم فراهم آورد. صورت‌بندی‌های بهداشتی باید بازبینی شود. حمل‌ونقل عمومی باید در پروتکل‌های بهداشتی لحاظ شود. گسترش حمل‌ونقل عمومی شهرها ضرورتاً باید جزو مطالبات نهادهای درمانی و بهداشتی قرار گیرد و شهرداری‌ها را باید در قانع کردن حاکمیت برای توجیه توجه به این امر کمک کرد.

* قائم مقام مدیر مسئول

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: حمل و نقل عمومی کرونا پساکرونا حمل ونقل عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۰۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکوفه‌های بیدمشک فرصتی برای استشمام عطر بهار

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از برداشت شکوفه‌های درختان بیدمشک از سطح ۳۰ هکتار بصورت پراکنده در حاشیه چشمه سار‌ها و رودخانه‌های شهرستان قزوین خبر دادو گفت: از این میزان سطح بالغ بر۷۰ تن غنچه گیاه دارویی بیدمشک جهت فرآوری به داخل و خارج استان ارسال می‌شود.

محمد پیله فروش با بیان اینکه نیمه فروردین ماه تا هفته اول اردیبهشت زمان برداشت بیدمشک در استان است اظهار داشت: روستای گرگین قطب تولید بیدمشک در استان است و روستا‌ها ورتوان، اسب مرد، سوته کش، الولک هم از مناطق تولید گیاه دارویی ارزشمند بیدمشک در سطح استان هستند.

پیله فروش یادآور شد: عرق و اسانس بیدمشک طبع سرد و‌تر دارد و مقوی قلب و کاهنده قند خون و تسکین دهنده درد‌های سر و میگرن است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شکوفه‌های بیدمشک فرصتی برای استشمام عطر بهار
  • استاندار تهران: ​دستگاه‌ ها در حوزه عفاف و حجاب از موازی کاری بپرهیزند/ دشمن از هر فرصتی استفاده می‌کند تا اعتقادات مردم را مورد هدف قرار دهد/ به عنوان افسران جنگ نرم موظف هستیم جلوی جریان سازی های دشمن بایستیم
  • چرا عملیات تنبیهی وعده صادق مشروع است؟
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • دستگیری اراذل و اوباش خیابان کاشانی شهرکرد
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • تلاش مدیریت شهری اصفهان برای تسریع در حرکت وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهر
  • تجربه‌ای موفق برای حل یک معضل ترافیکی در قم/ دوربین‌هایی که جان مردم را نجات می‌دهند
  • آرتتا: فرصتی تاریخی داریم که به حق‌مان برسیم
  • جهش تولید و رونق حمل‌ ونقل دریایی ارتباط مستقیم دارند