Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-16@11:41:45 GMT

مشکلاتی مهم‌تر از کانبالیسم در صنعت مرغداری

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۱۶۸۱

مشکلاتی مهم‌تر از کانبالیسم در صنعت مرغداری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، به گفته برخی مسئولان در حوزه مرغداری، امروزه صنعت طیور با مشکلاتی همچون کمبود نهاده، کاهش قیمت مرغ و جوجه، کاهش تقاضا، کاهش صادرات و تولید بیش از حد نیاز مواجه شده است، اما گویی مشکل تازه‌ای رخ داده و از برخی مناطق کشور از خودخوری جوجه‌مرغ‌ها (کانی‌بالیسم) ناشی از عدم امکان تهیه جیره مناسب، کمبود و بالانس نبودن آن یا  استاندارد نبودن ترکیبات از نظر انرژی، پروتئین و اسیدهای امینه مصرفی طیور و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. خبرهایی به گوش می‌رسد.

گفته می‌شود که کانیبالیسم معمولا وقتی رخ می‌دهد که بر اثر شرایط مدیریتی ضعیف و نامطلوب به پرنده استرس وارد شده است. در این بیمای طیور شروع به نوک زدن یکدیگر می‌کنند و گاهی پارگی و جراحت به حدی می‌رسد که مرغ تلف شده و از بین می‌رود.

حل مشکل مرغداران با اتصال سامانه سماصط به بازارگاه | مرغ‌ها از گرسنگی به یکدیگر حمله می‌کنند

استان مرکزی نیز از صنعت طیور بی‌بهره نیست و کانیبالیسم خطری است که هم احتمال بروزش در استان را از مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی جویا شدیم و هم به همین بهانه فرصتی را فراهم کنیم تا او از دیگر مشکلات صنعت طیور در استان مرکزی برایمان بگوید.

غلامرضا حیدری در این رابطه درخصوص خودخوری جوجه‌مرغ‌ها گفت: یکی از علل بروز این مشکل در مرغداری‌ها کمبود نهاده و کامل نبودن ترکیبات لازم است، البته تاکنون در استان مرکزی موردی از خودخوری جوجه‌مرغ‌ها مشاهده نشده چراکه مرغداران تمام تلاش خود را برای تهیه دان مرغ‌ها حتی به روش تهیه از بازار آزاد انجام می‌دهند، هرچند در صورتی که این مشکل رخ دهد، در واقع مشکلی دیگر به مشکلات موجود مرغداران اضافه خواهد شد.

وی در خصوص تامین نهاده اظهار کرد: نهاده‌های تخصیصی دولتی برای مرغداران کافی نیست به عنوان مثال با تخصیص ۵۰۰ تن سویا به استان مرکزی به طور میانگین به هر جوجه ۲۰۰ گرم نهاده اختصاص پیدا می‌کند و این در حالی است که یک مرغ در طول ۵۰ روز دوره پرورش بیش از دو کیلو سویا نیاز دارد، اما کمتر از یک کیلو از این میزان توسط پشتیبانی امور دام تامین می‌شود و مابقی باید از بازار آزاد تهیه شود که گاها قیمتی دوبرابر نرخ مصوب دارد.

حیدری بیان کرد: از سوی دیگر در حال حاضر مشکل اساسی بعد از کمبود نهاده‌های تخصیصی، عدم بارگیری در بنادر و تاخیر در ارسال نهاده‌هاست که در کنار کمبود نهاده‌ها، معضلات مرغداران را دوچندان کرده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی کرایه حمل و نقل را از دیگر مشکلات دانست و گفت: در حال حاضر ۶۰۰ واحد مرغداری مجاز و سه کشتارگاه در استان مرکزی فعالیت دارند، همچنین استان مرکزی گوشت سفید مازاد بر نیاز استان تولید می‌کند و مابقی تولیدات خود را به سایر استان‌ها صادر می‌کند، البته در ساوه یک کشتارگاه فعالیت دارد که متعلق به استان قم است.

به گفته وی، علاوه بر مشکلات عدیده‌ای که مرغداران در طول فعالیت و تولید با آن درگیر هستند، از اواخر اسفندماه با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی رستوران‌ها و هتل‌ها و ... و کاهش تقاضا، مرغداران ضررهای زیادی را متحمل شدند.

رهاورد کرونا برای مرغداران | تدوین برنامه برای جلوگیری از تلف‌شدن مرغ‌های مازاد

حیدری اضافه کرد: در واقع این صنعت آسیب دیده است، از اسفندماه سال گذشته با شیوع ویروس کرونا، تمامی رستوران‌ها، تالارها و هتل‌ها و... تعطیل شدند و همین امر سبب کاهش مصرف میانگین مرغ استان از حدود ۲۴۰ تن به حدود ۵۰ تن شد. از طرفی تاکید مسئولان بر خرید آنی محصول از مرغداران در واقع نفعی برای آنان ندارد چراکه این خریدها از کشتارگاه‌ها انجام و سود حاصله عاید کشتارگاه‌ها می‌شود و این یک ایراد در حوزه پشتیبانی محسوب شده از متضرر شدن مرغداران جلوگیری نمی‌کند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی ادامه داد: بسیاری از مرغداران دیگر توانایی جوجه‌ریزی ندارند و تمام سرمایه خود را از دست داده‌اند، مرغدار به ازای هر کیلو مرغ حداقل  سه هزار تومان ضرر می‌کند و علیرغم اعلام متولیان تولید و تنظیم بازار مبنی بر اینکه که همه چیز آرام است و هیچ مشکلی نیست، صنعت مرغداری با مشکلات زیادی مواجه است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر دولت در نظر دارد به جز ذرت و سویا خرید باقی اقلام از جمله دارو واکسن را آزاد کند که در این صورت مرغدار دیگر توان تولید نخواهد داشت.

حیدری افزود: تماس‌هایی از سوی مرغداران دریافت می‌شود که از ضررهای ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومانی صحبت می‌کنند در حالی که اگر سرمایه خود را در بانک گذاشته بودند سود قابل توجهی عاید آنها می‌شد، البته این مبالغ ضرر از سوی واحدهای متوسط مطرح می‌شود و واحدهای بزرگ قطعا ضررهای بیشتری را متحمل می‌شوند.

وی در خصوص فروش نیز بیان کرد: کشتارگاه مرغ زنده ۹۰ روزه را از مرغداران خریداری می‌کند، اما در ازای این خرید چک سه ماهه می‌دهد و مرغدار از این بابت هم متضرر می‌شود، از طرفی هیچگونه تسهیلاتی هم برای کمک به مرغداران ارائه نشده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی اظهار کرد: در این شرایط انتظار می‌رود به منظور جلوگیری از انصراف مرغداران از ادامه فعالیت، توجه ویژه‌ای به این بخش انجام شود، از جمله اینکه شرکت پشتیبانی امور دام، عقد قرارداد را به جای کشتارگاه با مرغدار انجام دهد و همچنین می‌طلبد که دولت با ارائه نهاده مدت دار یا تسهیلات با بهره پایین ضررهای حاصل از بیماری کرونا را جبران کند هرچند که این ضرر جبران نخواهد شد و تنها کمکی که می‌کند اینست که سبب می‌شود مرغدار توان ادامه جوجه‌ریزی داشته باشد.

تلاش جهانی برای پایان جوجه‌کُشی | راه‌های جایگزین برای معدوم‌سازی جوجه‌های مازاد چیست؟ کد خبر 513157 برچسب‌ها استان مرکزی كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان مرکزی كرونا در ايران کمبود نهاده نهاده ها مرغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۱۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید مرغ بیشتر از تقاضا شد

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه تولید مرغ در ماه های اخیر بی سابقه بوده است گفت: برای جبران مازاد تولید نیازمند تامین ذخایر مرغ شرکت پشتیبانی از محل تولید داخلی و صادرات هستیم. - اخبار اقتصادی -

علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: تعداد جوجه ریزی مرغ گوشتی در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند ماه سال گذشته به ترتیب 144 میلیون قطعه، 152 میلیون قطعه،   150میلیون قطعه و 145 میلیون قطعه بوده که در تاریخ تولید مرغ در کشور بی سابقه است.

وی افزود: به دلیل فراوانی تولید، از اوخر بهمن ماه سال قبل شاهد کاهش قیمت مرغ زنده هستیم که باعث ضرر و زیان واحدهای مرغ گوشتی در کشور شده است و در صورتی که ادامه دار باشد باعث دلسردی واحد های تولیدی و از دور خارج شدن آنها می‌شود و می‌تواند کمبود تولید را تکرار کند.

هشدار جهاد کشاورزی: گران‌فروشی جوجه یک‌روزه ممنوع + سند

وی اظهار داشت: در ماه های گذشته نرخ مصوبی برای مرغ تعیین نشده که اقدام مناسبی است و بازار مرغ شرایط  آرامی را تجربه کرد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور ادامه داد: تولید بر مصرف غلبه کرده است و باید شرایطی فراهم شود که شرکت پشتیبانی امور دام ذخایر خود را از محل تولید داخلی فراهم کند و همچنین شرایط صادرات این مرغ مازاد فراهم شود.

وی تصریح کرد: قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده 64 هزار تومان است اما این محصول در بازار 53 تا 56 هزار تومان به فروش می رسد.

ابراهیمی گفت: در سال جاری هزینه‌های جاری افزایش یافته اما قیمت مرغ زنده در مقایسه با سال قبل کاهش یافته است و سود عادلانه ای برای مرغدار ندارد.

وی گفت: میزان جوجه ریزی در فرودین حدود 135 میلیون قطعه خواهد بود که آن نیز به دلیل شرایط خاصل و تعطیلی‌های زیاد در این ماه است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشورگفت: نرخ خرید هر کیلوگرم مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام 85 هزار تومان است که جذابیت کمی برای مرغدار دارد و حجم خرید آن با توجه به تولید مازاد، کافی نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد ۳۲ درصدی جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کرمانشاه
  • بخش خصوصی ۸۰۰ میلیارد ریال برای ساخت واحدهای مرغداری در فنوج سرمایه گذاری کرد
  • عبور موفق از پیک بار تابستان مهمترین رویکرد توزیع برق مرکزی
  • رکورد تولید مرغ در کشور شکسته شد
  • تولید مرغ بیشتر از تقاضا شد
  • رشد۳۲ درصدی جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کرمانشاه/ در پی تسهیل صادرات مرغ به عراق هستیم
  • پیام معاون توسعه مدیریت و منابع بیمه مرکزی بمناسبت روز ملی منابع انسانی
  • ریزش آوار در مرغداری جاده ساوه - بوئین زهرا یک کشته برجا گذاشت
  • ریزش آوار در مرغداری یک کشته بر جای گذاشت
  • تلخی دوچندان شکست مقابل ذوب‌آهن برای بانوان هوادار تراکتور