Web Analytics Made Easy - Statcounter

"سعید رضا کیخا" از سال 72 وارد ژیمناستیک شد و توانست در این رشته پیشرفت کند. حاصل کار او دو مدال آسیایی، چهار مدال مسابقات جهانی و ثبت شش حرکت در کتاب بین المللی داوری ژیمناستیک است. او اعتقاد دارد ایران در ژیمناستیک باوجود امکانات کم پیشرفت کرده و به سطح اول دنیا نزدیک می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، او از سال ۷۲ برای کسب آمادگی بیشتر در کشتی وارد ژیمناستیک شد، اما به دلیل اینکه در این رشته استعداد داشت و توانست موفقیت‌های زیادی کسب کند با مشورت خانواده در ژیمناستیک ماندگار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی سال ۷۵ با هفت سال سن در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کرد و مقام دوم را به دست آورد که به گفته کیخا این مسابقه شروع درخشش او در ژیمناستیک بود.

این ورزشکار در حال حاضر دو مدال آسیایی و چهار مدال مسابقات جهانی دارد و موفق شده در کتاب بین المللی داوری ژیمناستیک شش حرکت جدید به نام خود ثبت کند که ارزش آن از گرفتن مدال در مسابقات جهانی و المپیک بالاتر است. بیشترین تعداد حرکتی که در دنیا وجود دارد به نام کیخا ثبت شده.

وی اعتقاد دارد یک ورزشکار ژیمناستیک برای موفق شدن باید اکثر فاکتورهای آمادگی بدنی از جمله قدرت، سرعت، انعطاف، تعادل و هماهنگی عصب و عضله را داشته باشد، خبرنگار ایمنا با این ورزشکار گفت و گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانیم:

از چه سالی ژیمناستیک را شروع کردی و چه اتفاقی افتاد که به این رشته علاقه من شدی؟

پدرم به خاطر اینکه کشتی گیر بود، دوست داشت من هم وارد این رشته شوم که برای بالاتر رفتن آمدگی بدنی سال ۷۲ وارد ژیمناستیک شدم اما با موفقیتی که در این رشته به دست آوردم با تصمیم جمعی که در خانواده گرفتیم قرار شد در ژیمناستیک بمانم.

تو به ژیمناستیک علاقه داشتی یا کشتی؟

به مرور زمان وقتی متوجه شدم می‌توانم در ژیمناستیک پیشرفت کنم به آن علاقه مند شدم، اما کشتی را هم دوست دارم زیرا ورزش اول کشور است که اخبار آن را دنبال می‌کنم.

اولین مسابقه حرفه‌ای که در ژیمناستیک شرکت کردی و باعث شد شناخته شوی چه سالی بود؟

در ژیمناستیک زمان می‌برد تا یک ورزشکار موفق شود. من در مسابقات باشگاهی بالانس که شرکت کردم، اول شدم. بعد از آن نخستین مسابقه بزرگی که حضور داشتم سال ۷۵ مسابقات قهرمانی کشور بود که هفت سال داشتم و موفق شدم مقام دوم کشور را به دست آورم، این شروع موفقیت‌های من در ژیمناستیک بود.

کسی که بخواهد وارد رشته‌ای شود، باید استعداد داشته باشد یا با تمرین هم می‌تواند در آن موفق باشد؟

علاقه و استعداد در هر رشته‌ای لازم است. برای ورود به ژیمناستیک برخلاف دیگر رشته‌ها، اکثر فاکتورهای آمادگی بدنی از جمله قدرت، سرعت، انعطاف، تعادل و هماهنگی عصب و عضله نیاز است تا یک ورزشکار موفق شود به همین خاطر زمان می‌برد تا یک ورزشکار در این رشته به قهرمانی برسد.

تا به امروز چه مقام‌هایی در ژیمناستیک کسب کردی؟

دو مدال آسیایی و چهار مدال مسابقات جهانی در تورنمنت‌های مهم بین المللی مانند مسابقات ستارگان جهان را کسب کردم. در دنیای ژیمناستیک برای کشورمان شش حرکت جدید به نام خودم در کتاب بین المللی داوری ژیمناستیک ثبت کردم که کار ارزشمند و ماندگاری است و به عنوان عصاره جاودانگی یک ورزشکار محسوب می‌شود زیرا همه اهالی ژیمناستیک آن حرکت را انجام می‌دهند. برای من افتخار است که پرچم کشورم را بالا ببرم. به اعتقاد کارشناسان ژیمناستیک ثبت حرکت از گرفتن مدال در مسابقات جهانی و المپیک بالاتر است و قهرمان المپیکی را داریم که چندین مدال گرفته، اما آرزو دارد یک حرکت به نامش ثبت شود.

در رابطه با حرکتی که ثبت کردی توضیح بده؟

همیشه به داوری علاقه داشتم که باعث می‌شد حرکات را تجزیه تحلیل کنم و شناخت خوبی نسبت به حرکات داشته باشم. می‌دیدم بعضی از حرکات در کتاب داوری خالی هستند که بعد از چندین سال شرایطی پیش آمد تا حرکتی را ابداع کنم. مراحلی بود که باید طی می‌شد تا حرکت به ثبت نهایی برسد، بعد از رد کردن مراحل موفق شدم حرکاتم را ثبت کنم و بیشترین تعداد حرکتی که در دنیا وجود دارد را به نام خود بزنم.

قصد ابداع حرکتی دیگر در ژیمناستیک نداری؟

به خاطر المپیک ذهنم درگیر بود که نتوانستم روی حرکات جدید فکر کنم، اما اگر فرصتی پیش بیاید شاید به حرکات کیخا اضافه کنم.

زمانی که یک حرکت را ابداع کردی چه حسی داشتی؟

حس بسیار خوبی است که به عنوان یک ایرانی که اسمم را در کتاب داوری می بینم و همه اهالی ژیمناستیک در دنیا می‌شناسند. زمانی که می بینم دیگر کشورها این حرکت را تمرین می‌کنند برای مسابقه حکم کسب مدال را برای من دارد.

از جانب فدراسیون ژیمناستیک ایران حمایت می‌شوی؟

ثبت حرکت یک کار ارزشی است که هیچ جایزه مادی نمی‌تواند در حد آن باشد. هزینه‌های سفر، اردو و اعزام‌ها بر عهده فدراسیون ژیمناستیک است که آنها هم مشکلات اقتصادی دارند. اردوهای طولانی مدت خوبی داشتیم و به مسابقات متعددی را اعزام شدیم که به پیشرفت ما کمک کرده است.

چه هدفی داری؟

هدف من کسب سهمیه المپیک است که تا به اینجای کار خوب پیشرفتم و برای اولین بار است که یک ایرانی تا این مرحله پیش رفته، متأسفانه به خاطر بیماری کرونا مسابقات متوقف شده و باید دید در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

به عنوان الگوی ورزشی چه شخصی را انتخاب کردی؟

هیچ زمانی یک شخص را برای خودم الگو قرار ندادم زیرا یک انسان نمی‌تواند در همه موارد خوب باشد به همین دلیل سعی کردم خصوصیات خوب را از افراد مختلف یاد بگیرم.

اگر مسابقات یا تمرینات طولانی شود خانواده تو اذیت نمی‌شوند؟

خانواده‌ام در این مدت من را خیلی حمایت کردند، همسرم شرایطی محیا کرده که بتوانم با خیالی راحت در اردوهای طولانی مدت شرکت کنم و این ارزشی بالاتر از مدال گرفتن من دارد.

سطح ژیمناستیک ایران نسبت به دیگر کشورها چگونه است؟

در وسایلی مانند خرک حلقه و دار حلقه هرچند با کمبود امکانات مواجه هستیم، اما توانستیم خودمان را به سطح اول دنیا نزدیک کنیم که نشان دهنده پیشرفت است، اما در بارفیکس عقب هستیم و باید بیشتر کار کنیم. در بخش تیمی باید برنامه ریزی های طولانی مدتی انجام شود.

باوجود اینکه ژیمناستیک رشته پر مدالی است چرا ایران در آن موفق نبوده؟

امکانات کمی داریم، وسایل قیمت بالایی دارند و با توجه به اینکه از جانب کشورهای دیگر تحریم هستیم، کار برای ما سخت‌تر شده، وسایلی هم که در ایران تولید می‌شود برای آموزش خوب است.

از طرفی دیگر ژیمناستیک نیازمند برنامه ریزی‌های طولانی مدت است، یک ورزشکار زمانی که از پنج سالگی ژیمناستیک را شروع می‌کند باید چندین سال کار کند تا به مسابقات قهرمانی وارد شود، در صورتی که ورزشکاران کشورهای دیگر یک الی دو سال تمرین می‌کنند و بعد از آن برای مسابقات اعزام می‌شوند.

از کشورهای دیگر پیشنهاد داشتی؟

از جاهای مختلف پیشنهاد بوده، اما چون نخواستم به آن فکر نکردم.

شغل دوم داری یا از ورزش در آمدزایی می‌کنی؟

کارمند اداره ورزش و جوانان استان فارس هستم که مسئولین اداره کل هم خیلی حمایتم می‌کنند تا در بحث ورزش حرفه‌ای بدون دغدغه موفق باشم.

زمانی که یک ورزشکار شغل دوم دارد و کار می‌کند چقدر می‌تواند به ورزش حرفه‌ای او آسیب بزند؟

یکی از دلایل پیشرفت کشورهای دیگر این است که ورزشکار ورزش حرفه‌ای را به عنوان شغل می بیند، اما در ایران یک ژیمناستیک کار باید ۱۰ سال کار کند تا به قهرمانی برسد که در این راه دغدغه‌های مالی برای او پیش می‌آید و مجبور می‌شود ورزش را رها کند تا بتواند مشکلات مالی خود را رفع کند.

کدام کشور قطب ژیمناستیک است؟

کشورهای شرق آسیا چین، ژاپن، کره، آمریکا و روسیه مطرح هستند.

گفت و گو از: کیمیا گلپیرا _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 423233

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سعیدرضا کیخا فدراسیون ژیمناستیک تیم ملی ژیمناستیک شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق طولانی مدت مسابقات جهانی کشورهای دیگر یک ورزشکار بین المللی حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۱۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزشکاران مازندرانی ۸ سهیمه المپیک پاریس را کسب کردند

ایسنا/مازندران مدیرکل ورزش و جوانان مازندران از کسب ۸ سهمیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس توسط ورزشکاران این استان درسال گذشته خبر داد.

علی رجبی وندچالی درحاشیه جلسه بررسی حضور ورزشکاران مازندرانی در مسابقات المپیک و پارالمپیک پاریس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت، این سهمیه‌ها در رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، تیراندازی کسب شده است.

وی افزود: به کسب سهمیه‌های دیگر توسط ورزشکاران مازندرانی در رشته های دیگر نیز درسال جاری و در مسابقات مهم پیش رو آسیایی و جهانی امیدواری زیادی هست.

مدیرکل ورزش وجوانان مازندران، با اشاره به توانمندی و قابلیت‌های بالای ورزشکاران این استان در دوره‌های گذشته المپیک گفت، ورزشکاران این استان همواره حضور دائمی در کاروان‌های اعزامی ایران به بازی‌های المپیک و حتی پارالمپیک داشتند و نیمی از مدال‌های کسب شده در رشته‌های مختلف ورزشی توسط ورزشکاران مازندرانی بوده است.

رجبی ادامه داد، المپیک و پارالمپیک گل کار ورزش است و برای تحقق اهداف باید برای قبل از المپیک، حین و بعد المپیک برنامه ریزی دقیق صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه درسال گذشته مازندران در ورزش قهرمانی عملکرد قابل قبولی داشته است، تصریح کرد: در سال گذشته ورزشکاران مازندرانی درمجموع  ۳۱۵ نشان طلا، نقره و برنز به همراه تیم‌های ملی در مسابقات رسمی بین المللی،  آسیایی و جهانی کسب کردند.

مدیرکل ورزش وجوانان مازندران ادامه داد، با توجه به اینکه وضعیت حضور ورزشکاران در برخی رشته‌های ورزشی مشخص نشده، همه مسئولان باید برای افزایش سهمیه المپیک ورزشکاران مازندرانی تلاش کنند.

رجبی تاکید کرد: برای ایجاد آرامش ورزشکاران المپیکی، هیات‌ها و ادارات ورزش و جوانان و مسئولان ستاد با پیگیری‌های مستمر دغدغه ورزشکاران را کاهش دهند.

وی، با اشاره به اینکه مردم ما به ورزش دلخوش هستند، اضافه کرد: با پای کار بودن هیات‌های ورزشی و ادارات ورزش و جوانان و جریان سازی برای رویداد المپیک فضای استان المپیکی و ورزشی خواهد شد.

مدیرکل ورزش وجوانان مازندران، حمایت و همراهی با ورزشکاران آنان را در مسیر کسب افتخار پرانگیزه‌تر می‌کند وانتظار هست که همه‌ی مسئولان در سطح استان و شهرستان‌ها پیگیر وضعیت المپیکی‌ها و پارالمپیکی‌ها باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ژیمناستیک در ۱۴۰۲، مدال تاریخی در اوج بلاتکلیفی
  • از خداحافظی دو ستاره ناب وزنه‌برداری تا رقابت با غول‌ها در پاریس
  • ورزشکاران مازندرانی ۸ سهیمه المپیک پاریس را کسب کردند
  • کشتی گیر 57 کیلوی ایران سخت ترین مسیر را برای المپیکی شدن دارد
  • محمدرضا گرایی؛ مرد یخی در پاریس طلا می‌خواهد؛ سهمیه‌های المپیکی
  • رقابت سخت ۷۴ کیلو‌ها در باکو و دورخیز المپیکی تانک روسی
  • رقابت سخت ۷۴ کیلوها در باکو و دورخیز المپیکی تانک روسی
  • قهرمان المپیک آسیب دید و اردوی تیم ملی را ترک کرد
  • اسامی کشتی‌گیران برای کسب سهمیه المپیک؛ حضور تانک روسی و غیبت ارسلان
  • حسن یزدانی مجبور به جراحی شد/کامران بدشانسی آورد/ ۳ مدال می‌گیریم