Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: احیای تالاب هامون اولویت اصلی و درجه یک محیط زیست استان و از اولویت های شاخص سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.

وحید پورمردان بیان کرد: در نشست بررسی وضعیت تالاب هامون و پیشنهاد همکاری با محیط زیست با میزبانی دانشگاه زابل در محل این دانشگاه برگزار شد و در این نشست دانشگاه زابل به همراه پژوهشکده تالاب هامون اعلام کرد با تیم جدیدی از اساتید و دانشگاهیان و افراد صاحب نظر و با رویکرد جدیدِ استقبال از کارهای قبلی که بر پایه مطالعات انجام شده و همچنین اعلام آمادگی صد درصدی تمام اعضای هیئت علمی آماده همراهی با محیط زیست خواهد بود و توافق گردید در سطوح مطالعاتی و اجرایی دستگاه محیط زیست، پژوهشکده تالاب هامون و دانشگاه زابل با تعامل کامل در حوزه های مختلف تالاب هامون اعم از احیا، برنامه معیشت جایگزین و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. همکاری و برنامه ریزی داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار داشت: از سال ۹۷ برنامه احیای تالاب هامون پس از بررسی مطالعات دانشگاهی، اقدامات کشورهای در حال توسعه و بررسی تصاویر هوایی و هواشناسی و با در نظر گرفتن درخواست های ذینفعان پیاده و اجرا شده است، که نتایج چشمگیر آن امروز بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: در نشست مشترک محیط زیست استان در راستای همفکری و اخذ آرای علمی و پژوهشی جامعه علمی و تحقیقی کشور، دانشگاه زابل و پژوهشکده تالاب هامون، اعلام آمادگی کردند تا در برنامه احیای تالاب هامون نقش موثرتر و پررنگ تری را عهده دار شوند.

پورمردان اشاره کرد: با برنامه معیشت جایگزین نیز میزان برداشت و استفاده جوامع محلی از پوشش گیاهی، صیادی، کشاورزی و دامداری اهالی و ... از منابع تالاب کاهش می یابد و فشار محیط زیستی کمتری بر تالاب وارد می شود و گام موثری در برنامه احیای تالاب هامون در این فاز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: این اداره کل پس از مطالعات فراوان و بررسی های میدانی بسیار طولانی و کسب اطلاعات از جوامع محلی و متخصصین بومی، اقدامات موثری از قبیل کشف نقاط بحرانی گرد و غبار در بستر تالاب و محل های نگهداشت آب در دراز مدت را انجام داده و دهها پروژه شامل حفر کانال، لایروبی، نهال کاری، تسطیح سطح بستر تالاب، حذف مداخلات فیزیکی، پیشگیری از دستکاری تالاب و جالیزکاری، حذف دایک های مرزی مانع آب، جلوگیری از چرای دام، کاشت نی در بستر تالاب و ... را بمنظور کنترل پدیده گرد و غبار و ایجاد پوشش گیاهی، تثبیت بستر آسیب دیده تالاب و بازگشت پرندگان مهاجر و زمستان گذران به این ذخیره گاه زیست کره انجام داده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محیط زیست احیای تالاب هامون سيستان و بلوچستان استانی اجتماعی محیط زیست سیستان احیای تالاب هامون سیستان و بلوچستان حفاظت محیط زیست دانشگاه زابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۳۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در پی بارش‌های خوب و سیلابی شدن رودخانه سیمینه‌رود، آبگیری تالاب «قره‌گُل» که جزو تالاب‌های فصلی این شهرستان به شمار می‌رود آغاز شده است و هم اکنون بیش از نود درصد آن آبگیری شده است تا از پرندگان مهاجر و بومی میزبانی کند.

 رحیم عبدالکریمی با بیان اینکه از سال گذشته تخصیص حقابه تالاب قره گل محقق شده است افزود: با آغاز احیای این تالاب فصلی در حال حاضر پرندگان آبزی و کنارآبزی مانند فلامینگو، چنگر، مرغابی کله سبز، کاکایی صورتی و خاکستری و پرستوی دریایی به آن وارد شده اند.

اهالی روستای قره گل بوکان نیز در کنار اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان، برای احیا و ماندگاری بیشتر این تالاب فصلی پای کار آمدند و  در این باره کمال بادی عضو شورای روستای قره گل از مشارکت اهالی روستا در ساماندهی و لایروبی و بهسازی کانال‌های ورودی آب از سیمینه رود به این تالاب خبر داد و گفت: این اقدام در سه مرحله اجرا شد.

تالاب قره گُل در ۴۰ کیلومتری جاده بوکان به میاندوآب و در مجاورت روستایی به همین نام این روز‌ها یکی از مقاصد طبیعت گردی علاقمندان محیط زیست و گردشگران است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • خودکفایی درتولید بذرگندم درسیستان وبلوچستان،اولویت جهادکشاورزی
  • معارفه رئیس کل دادگستری سیستان وبلوچستان باحضوررییس دیوان عالی کشور
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان
  • برای احیای خاک آلوده به پلاستیک، ۵۰۰ سال زمان لازم است
  • برای احیای خاک آلوده به پلاستیک ۵۰۰ سال زمان لازم است
  • درخشش هنرمندعکاس سیستان وبلوچستان درجشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • سدسازی در جنوب سیستان وبلوچستان در اولویت کاری منطقه