Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اکبر آقایاری مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: آتش سوزی یکی از حوادثی است که علاوه بر آسیب‌های جانی با ضرر‌های مالی فراوانی نیز اغلب همراه است یکی از راه‌های جبران این خسارت بیمه آتش سوزی است.

او ادامه داد: خدمتی بنام  بیمه آتش سوزی برای زدودن نگرانی آسیب‌ها و خسارات احتمالی توسط شرکت‌های بیمه گر به وجود آمده است تا در درجه اول موجبات آرامش خاطر برای ساکنان را فراهم کند و در گام بعدی، خسارات احتمالی و آسیب‌های مالی که در اثر این حوادث رخ می‌دهند را جبران نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این کارشناس رسمی دادگستری بیان کرد: آتش سوزی در دسته بیمه اموال قرار دارد و متعهد به جبران زیان‌هایی مالی اموال منقول و غیر منقول بیمه گزار و اموال اشخاص ثالثی که بر طبق قانون مسئولیت آن‌ها با بیمه گزار است، می‌شود. به بیان دیگر شرکت‌های بیمه‌ای خسارات جانی اعم از جرح و فوت را پوشش نمی‌دهند.

آقایاری عنوان کرد: بیمه آتش سوزی یکی از راه‌های جبران خسارات پس از وقوع حادثه است، اما سوالی که در مجتمع‌های مسکونی همیشه پرسیده می‌شود این است که بیمه کردن مجتمع مسکونی در برابر آتش سوزی بر عهده چه کسی است؟

او افزود: اغلب فکر می‌کنند که مدیر ساختمان وظایفی همچون برگزار کردن جلسه بین اهالی مجتمع، گرفتن هزینه شارژ و یا مرجعی برای حل اختلاف میان ساکنین مجتمع است، ولی وظایف مدیر مجتمع به این موارد محدود نمی‌شود.

این کارشناس رسمی دادگستری گفت: بر اساس قانون یکی از وظایف مهم مدیر مجتمع مسکونی یا مدیر ساختمان این است که برای مجتمع خود بیمه آتش سوزی تهیه کند. یعنی باید کل ساختمان را در برابر آتش سوزی بیمه کند.
بیشتر بخوانید: تفاوت شکواییه با دادخواست چیست؟
آقایاری ادامه داد: البته پرداخت هزینه این بیمه به عهده مدیر مجتمع نیست و هر واحد باید سهم خود را بر اساس متراژ واحدش بپردازد.

او بیان کرد: اگر مدیر ساختمان بیمه آتش سوزی را تهیه نکند و آتش سوزی یا انفجاری در ساختمان اتفاق بیفتد، مسئولیت آن به عهده مدیر است و مالکان ساختمان می‌توانند از او شکایت کنند و خسارت بگیرند.

این کارشناس رسمی دادگستری خاطرنشان کرد: البته مسئولیت مدیر مجتمع اگر چه از نوع کیفری نیست یعنی مجازات ندارد، ولی این حق را برای مالکان ایجاد می‌کند که علیه او به دادگستری مراجعه و خسارت‌هایی که در اثر آتش سوزی به مال یا جان آن‌ها وارد شده است را مطالبه کنند.

آقایاری در خصوص وظیفه مالکان واحد‌های مسکونی در تهیه بیمه آتش سوزی گفت: در این میان مالکان واحد‌ها وظیفه دارند در تهیه بیمه آتش سوزی با مدیر مجتمع همکاری کنند سهم حق بیمه خود را برای تهیه بیمه آتش سوزی پرداخت نمایند و اگر واحدی این کار را نکند، مدیر ساختمان می‌تواند از نظر قانونی این موضوع را پیگیری کند.

او عنوان کرد: اگر مدیر یک مجموعه آپارتمانی اقدام به بیمه کردن ساختمان نکرد، ساکنان می‌توانند او را مجبور به انجام این مسئولیت کنند. همچنین اگر همه مالکان بخواهند که ساختمان بیمه شود، اما مدیر مخالفت کند، مالکان می‎توانند برای مدیر یک جایگزین تعیین کرده و این موضوع را از مدیر جدید درخواست کنند.

این کارشناس رسمی دادگستری در پایان اضافه کرد: توصیه می‌شود اگر مسئولیت مدیریت مجتمع مسکونی را می‌پذیرید قانون مرتبط را مطالعه و به آن آگاه باشید و این را در نظر داشته باشید که جهل به قانون رافع مسئولیت نیست، پس نمی‌تواند در صورت بروز حادثه و شکایت اهالی مبنی بر بیمه نکردن ساختمان در برابر آتش سوزی نمی‌توانید به دلایلی مانند ناآگاه بودن به قوانین استناد کنید.     انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عدلیه بیمه آتش سوزی کارشناس رسمی دادگستری مدیر ساختمان مجتمع مسکونی مدیر مجتمع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۳۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلیه ساکنان چهار مجتمع مسکونی - تجاری به علت گودبرداری غیراصولی

یاسر شکوری افسر کشیک سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین گفت: در پی تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵ مبنی بر گودبرداری غیراصولی وسازه نگهبان، در میدان میرعماد، کوچه کاروان بلافاصله آتش نشانان ایستگاه ۲ شهید بابایی به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: در این حادثه سه مجتمع مسکونی تجاری در قالب ۱۳ واحد مسکونی به علت گودبرداری غیراصولی، وسازه نگهبان، بخشی از سازه آن تخریب شده بود که در معرض خطر ریزش قرار داشت.

شکوری ادامه داد: آتش نشانان با ایمن سازی مکان ضمن هشدار به ساکنان مبنی بر تخلیه واحد‌های خود، نسبت به ایمن سازی مکان اقدام کردند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر اقدامات پیشگیرانه و مدیریت حوادث در این مکان صورت گرفته است.

شکوری یادآور شد: با ایمن سازی مکان حادثه، این ساختمان را برای انجام اقدامات قانونی تحویل عوامل ذی‌ربط شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • برخورد قضایی با خاطیان مجتمع ورزشی لواسان و چمدان‌هایی که دیرتر به مقصد رسیدند
  • حادثه در ساختمان مسکونی در آدیس‌آبابا/ ۷ نفر جان باختند
  • تخلیه ساکنان چهار مجتمع مسکونی - تجاری به علت گودبرداری غیراصولی
  • تخلیه ساکنان چهار مجتمع مسکونی_تجاری به علت گودبرداری غیراصولی
  • آتش‌سوزی خانه‌ای در بلوار ناصر حجازی
  • آتش سوزی مرگبار در انگلیس
  • سرانجام جانشین هانس یواخیم واتسکه در دورتموند مشخص شد؛ لارس ریکن
  • علت آتش‌سوزی در انبار بیمارستان امام حسین چه بود؟/ عکس
  • آتش نشانان آتش‌سوزی مهیب در یک مجتمع مسکونی را مهار کردند
  • مهارآتش‌سوزی درمجتمع مسکونی در کرمان