Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-24@22:41:31 GMT

فناوری و دورکاری/ تکنولوژی، به کسب وکارهای اینترنتی رونق داد

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۵۰۹۲

فناوری و دورکاری/ تکنولوژی، به کسب وکارهای اینترنتی رونق داد

شیوع ویروس کرونا روی مشاغل و کسب‌وکارها تاثیر مستقیم گذاشته و بسیاری از آنها را مجبور به اعمال دورکاری کرد. در این گزارش به نقش فناوری در مواجهه با دورکاری می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنيان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بیماری کروناویروس جدید از جهات مختلفی بر زندگی ما تأثیر گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین به دلیل نرخ بالای شیوع، عده‌ی زیادی از کارفرمایان و کارمندان را به پذیرش سناریوهای دورکاری ترغیب کرده است. پیش‌بینی فوربز نشان می‌دهد وقتی گردوغبار ناشی از این تهدید جهانی برطرف شود یا کمرنگ‌تر شود، درجه‌ای از گرایش به سمت دورکاری همچنان باقی خواهد ماند. دورکاری پیش از کروناویروس نیز در بین ما وجود داشت، اما هرگز فرصتی جدی برای محک خوردن پیدا نکرده بود و اکنون هرچند به‌طور تحمیلی، اما بیش‌ازپیش در بین ادارات و کارمندها جا افتاده است.

با گذشت زمان و با شروع بازگشت کارمندان به محل کار، موضوعاتی همچون امنیت و مدیریت از راه دور همچنان در کانون توجهات باقی خواهد ماند. کار در خانه مطمئناً مرزهای امنیتی(خصوصاً امنیت سایبری) موجود در یک سازمان را تحت تأثیر قرار داده و حتی جابجا کرده است، و ریسک‌ها و آسیب‌پذیری‌ها برای شرکت‌هایی که از طریق این واقعیت جدید و از راه دور کار می‌کنند، بسیار زیاد است. بنابراین بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند ضربه‌ی سنگینی را به شرکت‌ها وارد کند.

بهره‌وری

تغییر گسترده در مکان‌های کاری، افزایش ابزارهای الکترونیکی مانند ایمیل، سیستم‌های اشتراک‌گذاری اسناد و پلتفرم‌های کنفرانس ویدئویی باعث بالا رفتن بهره‌وری کار در خانه شده‌اند. این پلتفرم‌ها درصورتی‌که پیاده‌سازی دقیقی داشته باشند، این امکان را به کارکنان می‌دهند تا همان میزان بهره‌وری را که در یک روز کاری و در دفتر محل کار داشته‌اند، به‌صورت دورکاری نیز به معرض نمایش بگذارند. یک دفتر کار مجازی مانند دفتر کار فیزیکی است، هرچند عناصر تازه‌ای را به چرخه‌ی کاری وارد می‌کند. به‌نوعی می‌توان دفتر کار مجازی را یک اجتماع متشکل از همکاران (شرکت‌کنندگان) دانست که به ابزارهای مدرن مجهز است.

به‌عنوان مثال، در حال حاضر کلاس‌های درس و نشست‌ها از پلتفرم‌های محبوب کنفرانس ویدیویی مانند زوم(Zoom) استفاده می‌کنند، زیرا چنین برنامه‌ای امکان ایجاد جلسات مجازی و به‌عبارت‌دیگر برپایی تجربیاتی مشترک را فراهم می‌کند.

شرکت ارتباطات تصویری زوم یک شرکت فناوری ارتباطات است که به‌وسیله پلتفرم نرم‌افزاری نظیر به نظیر و مبتنی بر اینترنت، به ارائه خدمات ارتباطی و گفتگوی اینترنتی از طریق فضای سایبری می‌پردازد و برای ارتباط از راه دور، آموزش از راه دور، دورکاری و ... استفاده می‌شود. در حال حاضر استفاده از پلتفرم زوم برای دیدارهای تصویری با حداکثر ۱۰۰ شرکت‌کننده و در ظرف زمانی ۴۰ دقیقه کاملاً رایگان است. هرچند برای نشست‌های با شرکت‌کنندگان بیشتر و با مدت طولانی‌تر(و با ویژگی‌های بیشتر)، نیاز به پرداخت اشتراک است. در طول ماه‌های اخیر ترافیک صفحه دانلود برنامه زوم به میزان قابل‌توجه 535 برابر افزایش داشته، به‌طوری‌که طبق گزارش فوربز در ماه آوریل روزانه 200 میلیون شرکت‌کننده در نشست‌های زوم شرکت فعال داشتند. بااین‌حال ما در اینجا با یک "اما" بزرگ مواجه هستیم. به‌رغم تمام مزایا و راهکارهایی که توسط این برنامه یا برنامه‌های مشابه ارائه می‌شود، ما با روی تاریک برنامه‌های از راه دوری مانند زوم و غیره سر و کار داریم که کاربران و سازمان‌ها باید به‌طورجدی آن را در نظر بگیرند: امنیت.

امنیت

طبیعتاً هر شرکت و گروهی دشمنانی دارد. از این‌ها گذشته همیشه گروه‌هایی مانند هکرها وجود دارند که به‌عنوان عامل تهدیدکننده عمل می‌کنند. این عوامل تهدیدکننده بی‌تردید با دقت اتفاق‌های اخیر را رصد کرده و متوجه این تغییرات و شیفت قابل‌توجه سازمان‌ها به سمت دورکاری شده‌اند. منطقاً آنها این لحظه را فرصتی طلایی برای بهره‌برداری و احیاناً حمله به سیستم‌ها تلقی می‌کنند. هم‌زمان با محبوبیت فزاینده برنامه‌ای مانند زوم، بدافزارهای بسیاری تحت عنوان ساختگی زوم عرضه شده که کاربران با اجرای آنها در حقیقت آن بدافزار را در سیستم خانگی خود فعال می‌کنند. در طول یک ماه گذشته حملاتی از این نوع دو هزار برابر شده است! این حقیقت که دروازه رو به داده‌های شرکت‌ها به‌طور ناگهانی در همه‌جا گشوده شده، بدون تردید برای گروه‌های شرور ترغیب‌کننده است. در حالت ایدئال، سازمان‌ها باید برخی از اصول اولیه‌ی زیر را پوشش بدهند:

VPN  امن حفاظت در سیستم کاربر نهایی احراز هویت دوگانه‌ی افراد انتخاب پسوردهای پیچیده و طولانی ابزارهای فایروال به‌روزرسانی‌های منظم فایل پشتیبانی اطلاعات ارتباطات رمزگذاری شده

لیست ابتدایی فوق نشان می‌دهد که مسئله‌ی امنیتی درون سازمان به واسطه‌ی ارتباطات از راه دور کاملاً جدی است و با گسترش میزان دورکاری، صلاحیت و پیکربندی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم را برای رسیدن به این مرحله باید فراهم نمود. تازه هنگامی‌که سازمانی به چنین نقطه‌ای رسید، سطح دیگری از مسائل خود را نشان می‌دهد و آن چیزی نیست به‌جز مدیریت عنصر انسانی.

مدیریت

مدیریت کار دشواری است و از آن دشوارتر مدیریت از راه دور است. گزارش دهی مستمر، به‌روزرسانی برنامه و وفق پذیری کاربران برای اطمینان از ایجاد امنیت منابع شرکت ضروری است. در خانه، محیط کاربر می‌تواند تا حد زیادی متفاوت باشد. ممکن است برخی از کارمندان از پهنای باند وای فای ناامن برای کارهای خود استفاده کنند.  

همچنین در محیط خانه، ممکن است کاربران به‌طور مرتب ایمیل و پیام‌های شخصی را با نمونه‌های شغلی و کاری تلفیق کنند که در این صورت امکان کلاه‌برداری‌های اینترنتی مانند فیشینگ افزایش پیدا می‌کند. مرورگرها و سایت‌های زیادی نیز وجود دارند که اسپم گذرای شده‌اند. تهدیدات بسیار است، و هنگامی‌که پشتیبانی از راه دور را نیز به آن اضافه کنید، پیچیدگی‌ها به‌سرعت افزایش می‌یابند. مدیریت حضوری، با استفاده از کلام، لحن، زبان بدن بسیار راحت‌تر از مدیریت از راه دور است و تأثیرگذاری بیشتری دارد.

خدمات متمرکز از راه دور

این دوره در تاریخ مدرن به ما درس‌های مهمی را می‌دهد که بازتاب آن طی دهه‌های آتی باقی خواهد ماند. مشاغل باید آمادگی خود را بالا ببرند و برپایی محیط‌های کاری از راه دور و ایمن را در اولویت خود قرار دهند، زیرا روند دورکاری، حتی اگر پس از کروناویروس افزایش چشم‌گیر نداشته باشد، دست‌کم ادامه خواهد یافت. سازمان‌ها باید با پیاده‌سازی ساختارهایی که از کارمندان و داده‌های شرکت در برابر تهدیدات محافظت می‌کند، از صحت روند ادامه‌ی کار خود اطمینان حاصل کنند. درحالی‌که احتمالاً انتقال ناگهانی بار کاری به منازل وقت‌گیر و حتی مختل‌کننده به نظر می‌رسد، در درازمدت، شرکت‌ها از تغییرات و آموخته‌های تازه‌ی خود به‌وسیله‌ی دورکاری پشیمان نخواهند شد.

بسیاری از سازمان‌ها به تیم‌ها و شرکای داخلی برای پشتیبانی، نگهداری، گزارش دهی و امن سازی یک دورکاری توزیع شده تکیه دارند و با مدیریت و هدایت صحیح این مسیر بازدهی را بالا می‌برند. شرکت‌ها همچنین باید از این به بعد سیاست‌هایی را براساس یک برنامه‌ریزی امنیتی اتخاذ کنند.  با برنامه‌ریزی صحیح، آموزش کاربری، محافظت فنی و تراز کردن سرویس‌ها، ایجاد الگوی جدید دورکاری می‌تواند به بالا رفتن بازدهی شرکت‌ها و کارمندان در حال حاضر و آینده کمک کند.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: فناوری ویروس کرونا دورکاری راه دور سازمان ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۵۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه

به گزارش قدس خراسان به نقل از آستان نیوز، احسان سابقی نیا به تشریح اقدامات این شرکت در سال گذشته و برنامه‌های پیش رو در حوزه فناوری و دانش‌بنیان اشاره و اظهار کرد: این شرکت به عنوان اولین و تنها سرمایه‌گذار خطرپذیر در شرق کشور، از ابتدای تاسیس تاکنون در ۱۱ پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی بیان کرد: اولویت شرکت در سال ۱۴۰۲ به ارتقا وضعیت سرمایه‌گذاری‌های گذشته اختصاص یافت که بدین منظور برای شرکت‌هایی که فرآیند استقرارشان کامل شده بود، به بازارسازی برای تجاری شدن فعالیت آن‌ها پرداختیم و برای شرکت‌هایی هم که در مرحله قبل از بهره‌برداری قرار داشتند، با انجام اقدامات حمایتی شاهد شروع تولید در مجموعه‌های مذکور بودیم.

وی میزان افزایش تولید در شرکت‌های سرمایه‌پذیر را حداقل دو برابر عنوان کرد و افزود: با حمایت و کمک شرکت صنایع پیشرفته رضوی، عمده شرکت‌های سرمایه‌گذاری شده وارد مرحله تولید شدند که همراه با افزایش میزان اشتغالزایی در آن‌ها بود.

سابقی نیا سرمایه‌گذاری خطرپذیر در فناوری‌های پیشرفته را ماموریت اصلی این شرکت دانست و خاطرنشان کرد: در سال جاری همچنین در راستای اولویت‌های اساسی کشور و زنجیره ارزش آستان قدس رضوی، نسبت به سرمایه‌گذاری‌های جدید اقدام خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی با اشاره به فلسفه برگزاری رویداد دعوت تصریح کرد: در دو سال گذشته شرکت صنایع پیشرفته رضوی با هدف برقراری ارتباط میان فناوران و سرمایه‌گذاران، سلسله رویدادهایی را با حضور این دو گروه برگزار کرد که در سال ۱۴۰۲ شاهد دومین رویداد دعوت با محوریت حوزه سلامت و درمان بودیم.

وی ادامه داد: از بین ۷۰ طرح واصله به دبیرخانه رویداد دعوت و پس از بررسی‌ها و داوری‌های اولیه صورت گرفته، ۱۲ طرح به مرحله داوری نهایی راه پیدا کرد و در نهایت سه طرح انتخاب شد. این اقدام در سال ۱۴۰۳ نیز مد نظر است و در حال بررسی‌های اولیه هستیم.

سابقی نیا افزود: در بستر رویداد دعوت دو، از یک شرکت دانش‌بنیان فعال که در حوزه توانبخشی توانسته بود با بهره‌گیری از علم و نیروی خلاق خود ربات کمک حرکتی برای معلولین با ضایعه نخاعی را طراحی و تولید کند تقدیر و از محصول آن رونمایی شد.

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی با اشاره به تشکیل انجمن‌ها و اتاق خدمت توسط این شرکت در سال گذشته اظهار کرد: با ایجاد اتاق‌های خدمت در حوزه‌های مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان، مجموعه‌هایی که با مشکلات متعددی در حوزه‌های مختلف قضایی، گمرک، بازرسی، جذب سرمایه‌گذار خارجی و... روبرو هستند، می‌توانند در این اتاق خدمت حضور یابند و مشکلات خود را مطرح و مشاوره لازم را دریافت کنند. علاوه ‌براین می‌توان ارتباط بین شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران را برقرار کرد.

وی ادامه داد: در سال گذشته همچنین نشست‌های مختلفی به میزبانی شرکت صنایع پیشرفته رضوی و با حضور مسئولان و نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد تا این شرکت‌ها بتوانند سوالات خود را در حوزه‌های مختلف نظیر بازار، صادرات و... راحت و بی واسطه با مسئولان در میان بگذارند.

سابقی‌نیا از برقراری ارتباط میان شرکت صنایع پیشرفته رضوی با مجموعه دانشگاه‌های استان خراسان رضوی خبر داد و افزود: چتر حمایتی این شرکت در حوزه دانشگاهی باز است و در تلاش هستیم از طریق برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها، گام‌های بزرگی را در حوزه زنجیره ارزش آستان قدس رضوی با شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان برداریم.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • رئیس لالیگا: 5 میلیون یورو برای تکنولوژی گل زیاده!
  • هکر حرفه‌ای حساب‌های بانکی در اشنویه دستگیر شد
  • برنامه «راهیان پیشرفت» با هدف ترویج دستاوردهای دانش‌بنیان‌های کشور برگزار می‌شود
  • رویداد «هاکامستر» دروازه‌ای برای ورود به دنیای نوآوری و خلق ایده در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴
  • اتصال زیست‌بوم فناوری به عرصه آبادانی با «آبادیران»
  • پرورش نسل زد برای ورود به دنیای کسب‌وکارهای نوآور بررسی می‌شود
  • برنامه‌های تشویقی و انگیزشی برای رونق «حجاب و عفاف» در دانشگاه‌ها
  • اپل مجبور به حذف اپلیکیشن‌های محبوب در چین شد
  • «مراکز نوآوری» اولین حلقه زنجیره زیست بوم و فناوری/ رشد اقتصاد در گرو مسیر تکنولوژی است