Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: دانشکده علوم پزشکی ساوه در راستای رفاه حال شهروندان شهرستان‌های ساوه و زرندیه و تسریع در ارائه خدمات درمانی راه‌اندازی مرکز ناباوری را در دستور کار قرار داده است. ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از ساوه، بر اساس مطالعات انجام شده و نیز اطلاعات حاصل از سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390، میزان باروری کلی در کشور به کمتر از 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

1 فرزند به ازای هر زن (حد جایگزینی) کاهش یافته که تداوم این امر به صفر رسیدن رشد جمعیت در سال‌های آینده را به همراه دارد.

بر اساس مطالعات جمعیت‌شناسی و دیدگاه‌های جمعیت‌شناسان، در صورت تداوم روند فعلی باروری، رشد جمعیت کشور در حدود سال 20-1415 به صفر می‌رسد و در صورت ادامه روند، رشد جمعیت به سوی منفی شدن ادامه دارد که در این راستا در سال 93 سیاست‌های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری در سال ابلاغ شد.

ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذیربط و تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش مهارت‌های فرزندپروری و تاکید بر آموزش مهارت‌های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی – ایرانی و توسعه و تقویت نظام اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است.

ناباروری یکی از مشکلات سلامت جوامع انسانی بوده که نظام بهداشت و درمان بسیاری از کشورها را به چالش کشیده و پیگیری تشخیص و درمان ناباروری همه ساله هزینه‌های سنگینی را بر دوش جامعه تحمیل می‌کند.

بدون شک برخورداری از تعداد فرزند کافی حق مسلم افراد جامعه بوده و ناباروری نیازمند درمان‌های تخصصی و پر هزینه است تا جایی که برخی به دلیل فقر و نداری عطای درمان این درد را به لقایش می‌بخشند.

طبق برآورد انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی، یک چهارم زوج‌ها در کشورهای در حال توسعه از ناباروری رنج می‌برند و براساس آخرین مطالعات انجام شده در ایران در سال 2010، میزان ناباروری اولیه در زنان 20 درصد بوده است.

دستگاه‌های مختلف  فرهنگی و اقتصادی در راستای تحقق سیاست‌های جمعیتی تلاش کنند

مهدی مصری، سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه در این باره و با اشاره به مشارکت همگانی در راستای تحقق سیاست‌های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: اجرای سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، همکاری بین بخشی دستگاه‌ها را می‌طلبد و به تنهایی از عهده یک دستگاه خارج است، بنابراین دستگاه‌های مختلف  فرهنگی و اقتصادی با توجه به رسالت کاری خود باید در راستای تحقق سیاست‌های جمعیتی تلاش کنند.

وی افزود: بررسی‌های جمعیتی انجام‌شده در دانشکده علوم پزشکی ساوه در سطح دو شهرستان ساوه و زرندیه نشان می‌دهد که زنان 49 درصد جمعیت و مردان 51 درصد آن را  تشکیل می‌دهند و این موضوع  از الگوی جمعیتی کشور نیز تبعیت می‌کند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه تصریح کرد: جمعیت زیر 14 سال تحت پوشش دانشکده طی 10 سال اخیر از 25.6 به 24.4  درصد و جمعیتِ گروه سنی 15 تا 29 ساله از 34.4 به 24.7 درصد کاهش یافته است.

سیاست‌های فرهنگی فردگرایانه، تغییر شکل خانواده ایرانی و کاهش جمعیتایران در سال 1430 پیرترین کشور منطقه خواهد بود!/می‌خواهند خطر کاهش جمعیت را عادی‌سازی کنندزنگ خطر کاهش جمعیت در استان آذربایجان غربی به صدا درآمده است

مصری بیان کرد: همچنین جمعیت گروه سنی 30 تا 64 سال در هر دو شهرستان از 34 درصد به 45 درصد افزایش داشته که این مسئله خود بیانگر نیاز به مداخلات ویژه در راستای بهبود ترکیب جمعیتی است.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات اداره  ثبت احوال در شهرستان‌های ساوه و زرندیه از سال 1392 تا پایان سال 1397 متاسفانه روند ازدواج نزولی بوده، در سال 1392، تعداد 2 هزار و 830 واقعه ازدواج ثبت شده درحالی که در سال 1397  این آمار به یک‌هزار و 973 واقعه رسیده است(857 مورد کاهش ) و 582 واقعه طلاق  ثبت شده است که با روند افزایشی طی سال 1396 به 724 مورد و در سال 1397، به 663 مورد رسیده است.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه خاطرنشان کرد: بحث درمان ناباروری اولیه و ثانویه یکی از موارد مورد توجه در سیاست‌های جمعیتی بوده و نقش موثری در ارتقای نرخ باروری دارد به همین سبب وزارت بهداشت ترتیبی اتخاذ کرده تا بیمه‌های تکمیلی این خدمات را حداقل برای دهک‌های پایین جامعه تحت پوشش قرار دهند که اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

مصری عنوان کرد: خوشبختانه در حال حاضر کلینیک‌های درمان ناباروری با 85 درصد تعرفه دولتی در هر خدمت درحال ارائه خدمات به زوجین نابارورِ شناسایی شده هستند و در این راستا این دانشکده  از زمان اجرای طرح پیشگیری و درمان ناباروری، زوجین نابارور را شناسایی و به مراکز و کلینیک‌های درمان ناباروریِ معتبر معرفی کرده و در راستای آگاهی‌سازی عمومی هم آموزش‌هایی ارائه شده است.

وی افزود: یکی از مراکزی که خوشبختانه دربحث رویان اقدامات قابل قبولی ارائه داد جهاد دانشگاهی بود، دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز در راستای رفاه حال شهروندان شهرستان‌های ساوه و زرندیه و تسریع در ارائه خدمات درمانی راه‌اندازی مرکز ناباوری را در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام/716/ ت

R7980/P/S6,73/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاست های جمعیتی مقام معظم رهبری درمان ناباروری ساوه و زرندیه ارائه خدمات انجام شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۶۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فراخوان جشنواره استانی علمی، فرهنگی و هنری جوانی جمعیت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: علاقمندان تا ۱۹ اردیبهشت می‌توانند آثار خود را به آدرس الکترونیکی Javani@skums.ac.ir ارسال کنند.
اعرابی افزود: حقوق باروری و جوانی جمعیت، مولفه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موثر بر جمعیت، توانمندسازی زنان و آینده جمعیت، ترویج زایمان طبیعی و کاهش سقط جنین، درمان ناباروری و تاثیر آن بر جمعیت، رسانه، آموزش و جوانی جمعیت و طب ایرانی، مکمل و تغذیه در جوانی جمعیت از محور‌های این جشنواره است.
به گفته وی، این جشنواره در بخش‌های پوستر و طراحی گرافیک، داستان کوتاه و فیلمنامه، مقالات علمی و پژوهشی، نقاشی، تولیدات دیجیتال، عکاسی (موبایلی و دوربین حرفه‌ای)، انیمیشن، موشن و کلیپ، پیشنهادات، ایده و تجربیات کاربردی، تیتر و جملات کوتاه و تاثیرگذار، اینفوگرافی، پادکست، شعر و ایجاد کانال در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در راستای جوانی جمعیت برگزار می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: اختتامیه جشنواره استانی علمی، فرهنگی و هنری جوانی جمعیت ۳۱ اردیبهشت مصادف با ولادت امام رضا (ع) و روز ملی جمعیت خواهد بود.

دیگر خبرها

  • دانشکده داروسازی در کردستان در حال مقدمات تاسیس است
  • دانشکده داروسازی در کردستان تاسیس می‌شود
  • تاسیس دانشکده داروسازی در کردستان به زودی
  • توقف مرگ مادران باردار طی ۳ سال اخیر در رفسنجان
  • اقدامات آبفا برای کنترل کیفیت آب مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان
  • دانشکده داروسازی در استان کردستان تاسیس می شود
  • پذیرش دانشجوی داروسازی در کردستان + فیلم
  • اجتماع کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی
  • آغاز فراخوان جشنواره استانی علمی، فرهنگی و هنری جوانی جمعیت
  • برنامه عملیاتی، محور فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال جاری است