Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@11:15:21 GMT

مازندران پابه سن پیری گذاشته است/ سالمندی ۱۲ درصد جمعیت

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۷۴۸۰

مازندران پابه سن پیری گذاشته است/ سالمندی ۱۲ درصد جمعیت

سمانه پورهادی در‬ گفتگو‬ با خبرنگار‬ مهر‬ از افزایش رشد سالمندی در استان مازندران خبر داد و گفت: تا سه دهه‏ دیگر ایران سالمندترین کشور منطقه و از سالمندترین کشورهای جهان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه رشد جمعیت سالمندی در دنیا یک درصد اما در کشور ما این رقم، حدود دو برابر شده است، گفت: پیش بینی‌ها نشان می‌دهند که ادامه این روند صعودی جمعیت سالمندان در کشور می‌توان منجر به این شود که تا ۳۰ سال آینده از هر سه نفر، یک نفر سالمند باشد، یعنی جمعیت سالمندان در سال ۱۴۳۰ به حدود ۳۱ درصد خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکترای تخصصی سالمندشناسی افزود: در حال حاضر حدود هشت میلیون حدود ۹.۲‬ درصد جمعیت کشور سالمند داریم، که تا ۳۰ سال دیگر حدود ۲۴ میلیون خواهند شد، یعنی سه برابر و این وضعیت در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا رشد چشمگیری را نشان می‌دهد به طوری که تا سه دهه‏ دیگر، ایران سالمندترین کشور منطقه و از سالمندترین کشورهای جهان خواهد بود.

وی افزود: آمارهای رسمی نشان می‌دهد مازندران پا به سن پیری گذاشته و بعد از استان گیلان جایگاه دوم کشور را به خود اختصاص داد.

دکترای تخصصی سالمندشناسی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بر اساس آمارهای رسمی ۱۲ درصد از جمعیت حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مازندران یعنی حدود ۴۰۰ هزار نفر، سالمندان هستند و نشان می‌دهد رشد جمعیت به سمت سالمندی در استان مازندران بیش از دیگر استان‌ها است که این موضوع، فرصت‌ها و تهدیدهایی را در پی خواهد داشت.

پورهادی گفت: با ورود به دوران بازنشستگی و کناره گیری از شغل، ازدواج فرزندان و ترک منزل، و از دست دادن دوستان و اقوام، و احیاناً همسر، باید فعالیت‌هایی برای پیشگیری از افسردگی افراد سالمند برنامه ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه معمولاً فعالیت فیزیکی افراد با افزایش سن کاهش می‌یابد که بر تعادل سالمندان تأثیر منفی دارد، ادامه داد: انجام فعالیت‌های ورزشی نه تنها می‌تواند موجب افزایش روحیه و نشاطتان شود، بلکه می‌تواند به حفظ سلامت جسمیتان هم کمک فراوانی کند.

پورهادی بیان داشت: پیاده روی یکی از مناسب‌ترین فعالیت‌های بدنی است که می‌توان انجام داد، البته انجام تمرینات گرم کننده، قبل و تمرینات سرد کننده (حرکات کششی)، بعد از هر فعالیت بدنی لازم است.

وی با ذکر این نکته که پوشیدن کفش‌ها و لباس‌های مناسب اهمیت دارد، افزود: بسیاری از افراد سالمندی که دارای درد زانو هستند، بهتر است در سراشیبی و سربلندی راه نروند و همچنین اگر در حین پیاده روی درد قفسه سینه، تنگی نفس و یا پا درد شدید عارض شد، استراحت فوری و مشورت با پزشک در اسرع وقت ضروری است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: حضور مستمر در فضای خانه موجب می‌شود این فضا احساس بی حوصلگی، کسالت و خستگی مفرط را ایجاد کند بنابراین در این دوران حضور در پارک‌ها توصیه می‌شود.

کد خبر 4929704

منبع: مهر

کلیدواژه: سالمندی علوم پزشکی مازندران بابل ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد گرگان شب قدر قزوین شیوع کرونا کمک به نیازمندان ایلام بیرجند مواسات زلزله ماه مبارك رمضان سالمندترین کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۷۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۷ درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است + فیلم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان شمالی گفت: علی‌رغم بارندگی‌های خوب ابتدای سال٬ ۲۳ درصد از حجم آبی سدهای استان آب ذخیره شده و حدود ۷۰ درصد از ذخایر سدهای استان خالی است. - اخبار استانها -

سید عقیل مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد، با اشاره به رشد بارندگی‌ها در بهار امسال، اظهار داشت: وضعیت بارندگی امسال در استان بسیار خوب بود و نسبت به سال گذشته فقط در فروردین ماه حدود 2 برابر رشد بارندگی داشتیم.

وی افزود: بارندگی‌ها موجب سرازیر شدن 12 میلیون متر مکعب آب به سطح‌های استان خراسان شمالی شده است. 

مدیرعامل منطقه خراسان شمالی گفت: با این حال 23 درصد از حجم آبی سدهای استان ذخیره شده و حدود 77 درصد از ذخایر سدهای استان خالی است. امیدواریم با مدیریت مصرف توسط مردم و به ویژه کشاورزان بتوانیم از سال آبی پیش‌رو عبور کرده و مشکلی برای تامین آب نداشته باشیم.

مرتضوی تصریح کرد: در سال آبی جدید حدود 180 میلی‌متر در استان بر اساس سنجش ایستگاه‌های آبی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی بارندگی داشتیم که این آمار در سال گذشته 140 میلی‌متر بوده است.

وی افزود: علی‌رغم رشد 30 درصدی بارندگی در کوتاه مدت٬ اما نسبت به بلند مدت همچنان 3 درصد عقب هستیم.

.

انتهای پیام/311/

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف حدود ۷ هزار چاه کشاورزی در مازندران
  • روزانه حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ تن گوشت مرغ در استان تولید می‌شود
  • رشد ۱۰ درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین
  • واگذاری پرسپولیس به بانک ها؛ پایان بی پولی یا دردسر جدید؟!
  • همه راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد
  • استقبال از طرح «کالابرگ الکترونیکی» حدود ۹۵ درصد است
  • روز اهمیت به بی خانمانی جوانان Youth Homelessness Matters + پوستر و آمار
  • ۷۷ درصد حجم سدهای این استان خالی است
  • ۷۷ درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است + فیلم