Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با اشاره به بازتاب کشف واکسن کرونا بر بازار جهانی طلا، گفت: توقف معاملات سکه در بورس کالا موجب کاهش تلاطم قیمت سکه در بازار خواهد شد.

هوشنگ شیشه بران در گفت‌وگو با ایسنا، با تحلیل بازارهای جهانی، اظهار کرد: خوش‌بینی‌ها به آزمایش واکسن جدید کرونا موجب شد، در معاملات امروز بازارهای آسیایی ارزش دلار آمریکا کاهش و تقاضا برای دارایی‌های پرریسک افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین موجب رشد ۰.۲ درصدی قیمت طلا شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با بیان اینکه با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر مثبت بودن نتایج اولیه آزمایش یک نوع واکسن جدید برای مقابله با کرونا، ارزش دلار آمریکا امروز در برابر بیشتر ارزها افت کرد، گفت: شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، در معاملات امروز سه‌شنبه در سطح ۹۹.۶۸ قرار گرفت.

وی افزود: خوش‌بینی‌ها به کشف واکسن برای بیماری کووید-۱۹ و همچنین برداشته شدن محدودیت‌ها در بیشتر کشورهای غربی و شرقی، بهبود بازارهای سرمایه در وال‌استریت، بازارهای نوظهور و همچنین رشد قیمت کامودیتی‌ها را به‌دنبال داشته است.

شیشه بران اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا و افزایش عدم قطعیت موجب شده، قیمت جهانی طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون رشد ۱۴ درصدی را تجربه کند.

وی با بیان اینکه صبح روز گذشته (دوشنبه) بهای اونس طلا بر فراز سطح ۱۷۶۰ دلاری قرار گرفت و رکورد ۹۱ ماهه را جابه‌جا کرد، گفت: کمتر کسی تصور می‌کرد که تا عصر، اونس تا ۱۷۳۰ دلار نیز عقب بنشیند و خبر کشف واکسن کافی بود تا اطمینان به آینده اقتصاد، حداقل به شکل مقطعی و هیجانی افزایش یابد و همین اطمینان، سبزپوشی دسته‌جمعی بازارهای سهام و سقوط اونس را رقم زد.

وی همچنین یادآور شد: یک ماه پیش نیز بازارهای سهام به کشف داروهای کرونا از سوی شرکت گیلیاد واکنش‌های مقطعی نشان داده بودند، البته این واکنش‌ها تداوم نیافت و پس از چند هفته خوش‌بینی‌ها کاهش یافت، بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا کشف واکسن جدید مدرنا هم به همان سرنوشت دچار می‌شود یا بازگشایی سریع‌ترکسب‌وکارها را به‌دنبال خواهد داشت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با اشاره به اینکه هر یورو با ۰.۹ درصد رشد، امروز به‌ازای ۱.۰۹۱۷ دلار مبادله شد، افزود: هر اونس فلز زرد امروز سه‌شنبه با قیمت ۱۷۳۵ دلار معامله شد.

وی به بازار نفت اشاره کرد و گفت: قیمت نفت با امید به افزایش تقاضا و همچنین کاهش مازاد عرضه در بازارهای جهانی امروز و برای چهارمین روز متوالی با رشد قیمت همراه شد، قیمت نفت برنت ۰.۳ درصد بالا رفته و به قیمت ۳۴ دلار و ۹۲ سنت برسد.

شیشه بران افزود: نفت آمریکا نیز با رشدی ۲.۳ درصدی فاصله خود با برنت را کاهش داد و ۳۲ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه قیمت خورد.

وی با تحلیل بازار ایران نیز، گفت: در بازار ایران نرخ ارز در صرافی‌ ملی امروز سه‌شنبه اعلام شد و بر این اساس قیمت دلار نسبت به دیروز ۵۰ تومان کاهش یافت و به ۱۷ هزار و ۱۵۰ تومان رسید.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با بیان اینکه قیمت دلار امروز برای فروش در صرافی ملی، ۱۷۱۵۰ تومان اعلام شد، افزود: این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۷۰۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

وی ادامه داد: قیمت یورو نیز برای فروش در صرافی‌ ملی ۱۸۶۰۰ تومان اعلام شد و قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۸۵۰۰ تومان است.

شیشه بران همچنین افزود: شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز (سه‌شنبه) با رشد ۱۰ هزار واحدی و با غلبه خریداران بر فروشندگان دوباره وارد کانال یک میلیون واحدی شد و شاخص کل این بازار با ۵۷۹۷ واحد صعود رقم یک میلیون واحدی را ثبت کرد.

وی یادآور شد: با شیوع ویروس کرونا در جهان، قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی در شرایطی که حدود ۱۰۰ روز در دامنه ۱۵۰۰ دلار باقی مانده بود، از اواخر بهمن‌ماه روند صعودی به خود گرفت و به تدریج وارد دامنه ۱۶۰۰ دلار شد و در چند روز اخیر از مرز ۱۷۰۰ دلار گذشته است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان گفت: در واقع در مدت ۹۲ روز معادل ۱۸۱ دلار افزایش یافته است، به عبارت دیگر اونس طلا در این مدت ۱۱.۴ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: بهای دلار به نرخ صرافی‌های بانکی نیز از حدود ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان ۲۶ بهمن ۹۸ به ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان در ۲۹ اردیبهشت ماه رسیده است که نشان‌دهنده رشد ۲۴ درصدی ارز است.

شیشه بران گفت: با شروع کسب و کارها بعد از رفع محدودیت های کرونا تقاضای فعلی ارز در ایران را به سطح قبل از شیوع این ویروس نزدیک کرده، بنابراین تقاضای ارز از عرضه آن به طور موقت پیشی گرفته و موجب رشد بهای ارز شده است.

وی با تاکید بر اینکه شرایط کشورهای خارجی موجب کاهش تقاضای واردات از سوی آن کشورها و به تبع، کاهش موقتی صادرات غیرنفتی ایران شده است، افزود: این در حالیست که تقاضای فعلی ارز در ایران به سطح قبل از دوران شروع کرونا نزدیک شده است، بنابراین تقاضای واقعی ارز از عرضه به طور موقت پیشی گرفته و موجب رشد بهای ارز شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان گفت: قیمت سکه که متاثر از بهای ارز و طلای جهانی است، رشدی بیش از اونس و ارز داشته است.

وی ادامه داد: بهای سکه از ۵ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان در ۲۶ بهمن ماه با ۴۳.۵ درصد افزایش به ۷ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان در ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۹ رسیده است.

شیشه بران با بیان اینکه از روز گذشته توقف معاملات سکه در بورس موجب شد تا تقاضای کاذب در بازار از بین برود و اکنون حباب سکه حدود ۲۴۵ هزار تومان شده است، تاکید کرد: بعد از توقف معاملات سکه در بورس، عرضه و تقاضا تا حدودی متعادل شد و این امر سبب شد تا تقاضای کاذب در بازار سکه از بین برود.

وی گفت: طی دو روز گذشته ناظر بورس اعلام کرد نمادهای معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلا به دلیل وجود قیمت های نامتعارف در تابلوی معاملات تا اطلاع ثانوی در مرحله پیش گشایش باقی خواهد ماند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با اشاره به اینکه روند قیمت طلا وسکه در بازار امروز اندکی کاهش داشته است، گفت: امروز سه شنبه در لحظه تنظیم این خبر هر گرم طلای ۱۸ عیار ۷۳۵ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، سکه امامی ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و ۸۰ هزار تومان در بازار اصفهان قیمت گذاری شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی طلا سکه دلار کروناویروس واکسن امروز سه شنبه هزار تومان کشف واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۸۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد جنون آمیز قیمت کاکائو در جهان؛، شکلات از طلا سبقت گرفت!

در اوایل ماه مارس، بازار‌های جهانی شاهد رشد بیش از دو برابری قیمت کاکائو در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه شدند و جهش بی‌سابقه قیمت‌ها بسیاری از سفته بازان را با تردید‌هایی روبرو کرد. اکنون بازرگانان نگران هستند که تولیدکنندگان وارد یک عقب نشینی طولانی مدت شده باشند.

به گزارش اقتصاد نیوز، جهان برای دهه‌ها از شکلات ارزان لذت می‌برد؛ درختان پیرتر شدند و آفات محصول در کشور‌های غرب آفریقا، شایع شد. وضعیت آب و هوایی نامناسب در کشور‌های ساحل عاج و غنا که تقریباً نیمی از سهم بازار جهانی کاکائو را دارند نیز کاهش تولید این محصول را تسریع کرد. همه این عوامل دست به دست هم داد تا قیمت کاکائو، رشد بی سابقه‌ای را تجربه کند و کام تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان تلخ شود.

بر اساس آنچه سازمان بین‌المللی کاکائو (ICCO) برآورد کرده، میزان تولید کاکائو در سال ۲۰۲۴ از میزان تقاضای آن عقب می‌افتد و بر این اساس برآورد می‌شود که تولید کاکائو با کسری ۳۷۴ هزار تنی روبرو خواهد شد.

در همین زمینه تریستان فلچر، تحلیگر بازار کالا به بلومبرگ اعلام کرد که زخم‌های این بحران ممکن است برای مدت طولانی در نوسانات بازار کاکائو قابل مشاهده باشد. به گفته او برخی فعالان بازار، سوداگرانه با سرعت بیشتری وارد می‌شوند و به سرعت نیز این بازار را ترک می‌کنند؛ موضوعی که به بی‌نظمی این بازار می‌افزاید و این، بدان معناست که بازار‌ها به احتمال زیاد، تشدید نوسان را تجربه می‌کنند.

آنطور که اکونومیست تایم از وضعیت بازار گزارش داده است، معاملات آتی این هفته به رکورد ۱۱۱۲۶ دلار در هر تن رسید؛ سطحی که قبلاً برای اکثر معامله گران غیرقابل تصور بود و تقریباً دو برابر نقطه اوج قبلی است که آن هم در دهه ۱۹۷۰ ثبت شده بود. به نظر می‌رسد این پایان ماجرای نوسان در بازار این کالا نیست. آنچنان که سیتی گروپ پیش بینی کرده، قیمت‌ها در چند ماه آینده به ۱۲۵۰۰ دلار می‌رسند و بعید نیست که قیمت کاکائو، مرز ۲۰ هزار دلار را نیز در سال جاری بشکند.

بر اساس گزارش ها، آنچه در زمینه کاکائو اتفاق می‌افتد، اکنون نه تنها هشدار برای صنایع وابسته به این کالا را فعال کرده بلکه زنگ خطری برای صنعت قهوه نیز هست که تنها در دو کشور متمرکز شده است: برزیل و ویتنام.

با این حال وضعیت رشد قیمت کاکائو، بی تردید صنایع وابسته به این کالا در جای جای دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در این اوضاع، بررسی وضعیتی که صنایع شیرینی و شکلات ایران نیز متاثر از آن خواهد شد، حائز اهمیت است که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

وضعیت بازار شکلات ایران پس از افزایش قیمت‌ها

گردش مالی صنعت شیرینی و شکلات در کشور حدود ۱۶ تا ۱۷ هزار میلیارد تومان برابر با ۳۷۰۰ تن اعلام شده است؛ حجمی از محصولات که حدود ۳۰ درصد مواد اولیه‌اش وارداتی است و سایر مواد مورد نیاز آن در داخل تولید می‌شود.

بررسی آمار گمرکات ایران گواه این موضوع است که عمده واردات مواد اولیه این صنعت برای تولید کنندگان ایرانی از کشور ترکیه صورت می‌گیرد؛ رقمی حدود ۷۹ میلیون دلار برابر با ۱۹۰۳۱ تن است؛ کشوری که طی سال‌های اخیر ازجمله مهم‌ترین شرکا تجاری ایران محسوب می‌شود.

به طور کلی پودر کاکائو، دانه کاکائو و خمیر کاکائو برای طعم دادن به محصولات غذایی مختلف و برای طعم دار کردن «محصولات شکلاتی» مانند شربت ها، تاپینگ ها، شیر شکلات، مخلوط کیک‌های آماده و مواد دارویی استفاده می‌شود.

براساس این جدول که بر مبنای داده‌های گزارش آماری سالانه گمرک ایران تهیه شده، حجم واردات گروه کالایی کاکائو -اعم از پودر کاکائو، دانه کاکائو، خمیر کاکائو و روغن کاکائو در سال ۱۴۰۲- نزدیک به ۴۱.۶ هزار تن؛ معادل ۱۶۴.۱ میلیون دلار بوده است.

گزارش‌های جهانی حکایت از آن دارد که ارزش هر تن کاکائو در بازار‌های جهانی اکنون از ۲ هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر تن، به ۱۱ هزار و ۱۲۵ دلار رسیده؛ رقمی که از رشدی معادل ۵۲۵ درصد حاکی است.

واردات کاکائو به ایران؛ عبور ارزش واردات کاکائو از یک میلیارد دلار

طبق آمار‌های رسمی بازار جهانی و داده‌های گمرک ایران، در سال گذشته مجموعا ۴۱ هزار و ۵۸۴ تن کاکائو و زیرمجموعه این گروه کالایی به ارزش ۱۶۴ میلیون و ۱۱۱ هزار دلار وارد ایران شده است.

با فرض اینکه قیمت گروه کالایی کاکائو در تمام زیر مجموعه‌ها ثابت در نظر گرفته شود و حجم واردات این کالا‌ها در سال ۱۴۰۳ را بدون تغییر نسبت به سال گذشته یعنی حدود ۴۱.۶ تن در نظر بگیریم، ارزش دلاری واردات این محصول به کشور با احتساب رشد حدود ۶.۵ برابری که در بازار جهانی این کالا رخ داده، رقمی بالغ بر یک میلیارد دلار برآورد می‌شود.

مهم‌ترین نکته‌ای که پس از محاسبه این عدد به ذهن می‌رسد این است که استراتژی فعالان صنعت شیرینی و شکلات ایران دستخوش تغییر خواهد شد؟؛ مساله‌ای که باید موضوع محدودیت حجم منابع ارزی را نیز به آن افزود.

علاوه بر این، اگر مشکلاتی که این صنعت در سال‌های گذشته با آن‌ها دست و پنجه نرم کرده را به وضعیت افزایش قیمت بی سابقه کاکائو در جهان اضافه کنیم؛ آینده این صنعت و تصمیم گیری فعالان برای نحوه فعالیت در آن به سوالی جدی تبدیل خواهد شد؛ مسائلی از قبیل افزایش ۳۰۰ درصدی هزینه انبارداری در سال گذشته، نبود برنامه منسجم در خطوط حمل و نقل کشور (غیر فعال شدن ۲۸ خط کشتیرانی به دلیل تحریم‌ها)، عدم همکاری منسجم بنادر که منجر به رسوب کالا‌ها در گمرکات می‌شود و ...؛ عواملی که با پابرجا ماندن‌شان در کنار هم، نه تنها سهم کشورمان در بازار‌های جهانی به میزان قابل توجهی از دست می‌رود بلکه عرصه برای فعالیت تولیدکنندگان داخلی نیز تنگ‌تر خواهد شد. همچنین وضعیت اشتغال حدود ۶۵ هزار نفر که به طور مستقیم به این صنعت وابسته هستند نیز در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • محدوده حساس برای قیمت دلار؛ در کف بازار ارز و طلا چه خبر است؟
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا؛ ۲۳۱۹ دلار
  • کاهش قیمت جهانی طلا ادامه دارد
  • رشد جنون آمیز قیمت کاکائو در جهان؛، شکلات از طلا سبقت گرفت!
  • ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱
  • ثبات قیمت دلار و کاهش نرخ طلا و سکه در معاملات امروز
  • رشد آرام دلار نیما | امسال دلار نیما چه عددی را به خود خواهد دید؟
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ |برنت ۸۷ دلار و ۲۴ سنت شد