Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@20:35:21 GMT

طرز تهیه خورش ریواس به سبک زنجانی

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۸۹۸۴

طرز تهیه خورش ریواس به سبک زنجانی

ریواس از جمله سبزی‌های کوهی مخصوص فصل بهار است که به صورت طبیعی و دیمی رشد می‌کند و به آبیاری نیاز ندارد. ریواس بیشتر در مناطق کوهپایه و سردسیر مثل شهربابک، دامنه بینالود نیشابور، کوهستان‌های آذربایجان و کردستان، و بلندی‌های البرز در شمال تهران و همچنین در استان خراسان رضوی شهرستان گناباد و کوه‌های روستای رباط ترک روییده و بومیان با چیدن سنگ دور ساقه‌اش آن را پرورانده و سبب بلندتر شدن ساقه‌اش می‌گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریواس ساقه‌ای ترش و آبدار و پرخاصیت دارد.


این گیاه در غذا‌های ایرانی به صورت خام و پخته در سالاد و خورش کاربرد دارد، اما به دو صورت کلی همراه با کوفته ریزه و رب و پیاز و صورت دیگر همراه با گوشت قرمه و سبزی نعناع و جعفری نیز پخته می‌شود. علاوه بر این از ریواس برای تهیه شربت، مربا، ترشی، تارت، کیک، دسر، کمپوت، مارمالاد، تهیه نوشیدنی‌ها و … استفاده می‌شود.

تشخیص گیاه ریواس برای بومیان مناطق بسیار راحت است، اما اگر شما در کوه با این گیاه مواجه شوید شاید نتوانید راحت نوع آن را تشخصی دهید. نکته دیگر آنکه این گیاه را می‌توان پس از چیدن و بدون پخت به راحتی مصرف کرد فقط کافیست که پوست آن را کنده و استفاده کنید. طعم ترش و جالبی دارد.

ریواس همچنین برای تقویت معده و کبدمفید است. خوردن ۱۰۰ گرم آب ریواس یا رب ریواس برای بیماران تب دار و بی‌اشت‌ها مفید است و یرقان و سستی را درمان می‌کند. مصرف آب ریواس همراه با آب هویج، کرفس، خیار و سیب بسیار مفید است و می‌توان یک سوم آب ریواس و دو سوم آب بقیه مواد را هر روز میل کرد. ریواس همچنین اشتهاآور و برای درمان یبوست مفید است و همچنین این گیاه سرشار از عناصر معدنی و انواع ویتامین‌ها است و می‌تواند به هضم غذا کمک می‌کند.

مواد لازم

جعفری: ۷۵۰ گرم
نعنا: ۲۵۰ گرم
پیاز متوسط: ۳ عدد
گوشت: ۵۰۰ گرم
ریواس: ۵۰۰ گرم
نمک: به مقدار لازم
زردچوبه: به مقدار لازم
فلفل: به مقدار لازم
روغن: به مقدار لازم

مراحل پخت

ابتدا کمی روغن در تابه بریزید و وقتی داغ شد، پیاز را نگینی خرد کنید و داخل تابه بریزید.

پس از آنکه پیاز خوب تفت خورد و تغیر رنگ داد زردچوبه و فلفل را داخل تابه بریزید و تفت دهید.

گوشت را به قطعات متوسط خرد کرده و به پیاز اضافه کنید.

۲۰ دقیقه صبر کنید تا رنگ گوشت تغییر کند و طعم ادویه‌جات را بگیرد.

کم‌کم پیاز‌ها آب می‌شوند و گوشت طعم می‌گیرد و بوی چربی نخواهد داشت.

حالا کمی آب به ظرف اضافه کنید و صبر کنید تا گوشت حسابی پخته شود.


ریواس‌ها را پوست گرفته و به تکه‌های ۳-۴ سانتی خرد کنید.

ریواس‌ها را در تابه‌ای جداگانه تفت دهید.

نعنا و جعفری ساطوری‌شده را نیز جداگانه تفت دهید.

در پایان ساعت دوم پخت گوشت، سبزیجات سرخ‌شده را همراه با نمک به خورشت اضافه کنید.

ریواس را باید در ۱۵ دقیقه اخر پخت گوشت اضافه کرد و گر نه وا می‌رود (آب می‌شود) و شکل خود را از دست می‌دهد.

از انجا که ریواس به اندازه کافی ترشی دارد، افزودن چاشنی آبغوره یا آبلیمو لازم نیست، با این حال اگر خورشت ترش‌مزه دوست دارید کمی چاشنی هم به سلیقه خود اضافه کنید.

 

منبع: غذالند

منبع: پارسینه

کلیدواژه: خورش ریواس آشپزی سبک زندگی ریواس اضافه کنید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۸۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترفندی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز

سیر و پیاز از محبوب‌ترین و پر خاصیت‌ترین سبزیجات هستند که در انواع غذا‌ها استفاده می‌شوند. سیر و پیاز طعم و مزه بی نظیری به غذا می‌بخشند و در هر چه خوشمزه‌تر کردن غذا‌ها نقش به سزایی دارند.

بسیاری از خانم‌ها سیر و پیاز را به مقدار فراوان تهیه کرده تا همیشه در دسترس باشند، اما گاهی پیش می‌آید که پیاز و سیر جوانه می‌زنند. جوانه زدن باعث تغییر رنگ و مزه سیر و پیاز می‌شود. در این مطلب روش‌های جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز را آورده ایم. نگهداری نادرست از سیر و پیاز موجب خراب شدن آنها و جوانه زدنشان می‌شود. اگر می‌خواهید سیر و پیاز شما جوانه نزنند، نکات زیر را رعایت کنید.

سیر و پیاز را در دما مناسب نگهداری کنید:
بهترین دما برای نگهداری سیر و پیاز بین ۴ تا ۱۰ درجه سلسیوس یعنی بیشتر از دمای یخچال و اندکی کمتر از دمای یک اتاق است. سیر و پیاز را در انبار و جای خنک نگهداری کنید و در جای گرم قرار ندهید، زیرا گرما موجب جوانه زدن، نرم شدن و تغییر مزه پیاز و سیر می‌شود.

پیاز‌ها را در جای خشک نگه دارید:
رطوبت سبب خراب شدن و جوانه زدن سیر و پیاز می‌شود. پیاز‌ها را پس از خریداری سه هفته روی پارچه‌ای پهن کنید و در محیط گرم و خشک نگه دارید.

سیر و پیاز را در جای تاریک قرار دهید:
بهتر است محیط نگهداری سیر و پیاز همواره تاریک باشد و پیاز و سیر را در مقابل نورخورشید نگهداری نکنید. تغییرات در مقدار روشنایی می‌تواند موجب نوسانات دمایی نیز شود.

سیر و پیاز را در جای دارای تهویه قرار دهید:
هرگز سیر و پیاز را داخل پلاستیک نگه ندارید، زیرا عدم گردش مناسب هوا باعث ایجاد رطوبت و در نتیجه جوانه زدن پیاز یا پوسیدگی آن می‌شود. بهتر است آنها را برای جلوگیری از جوانه زدن در جایی مثل کیسه توری یا سبد سیمی نگه دارید که هوا در آن جریان دارد.

سیر و پیاز را جداگانه نگه دارید:
بهتر است فضایی کاملا جدا برای نگهداری سیر و پیاز اختصاص دهید و سیر و پیاز را دور از سایر میوه‌ها و سبزیجات نگهداری کنید. میوه‌های رسیده گاز اتیلن تولید می‌کنند که احتمال جوانه زدن را بالا می‌برد.

با پیازی که جوانه زده باید چه کرد؟
اگر پیاز جوانه و کپک زده است، آن را دور بریزید، اما اگر سالم است و تنها جوانه زده پیاز را دو نیم کنید و بقایای جوانه و ریشه را جدا کنید.

منبع: همشهری آنلاین

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی خواندنی‌ها

دیگر خبرها

  • ترفندی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز
  • طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه
  • کباب کردن ۱۲ کیلو گوشت توسط بانوی آذربایجانی (فیلم)
  • پودر پیاز خانگی را با این روش های ساده درست کنید
  • طرز تهیه واوایشکا با گوشت ساطوری بره توسط آشپز‌ پاکستانی (فیلم)
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • لعاب دار کردن قورمه سبزی ؛ اندازه دقیق سبزی قورمه برای یک کیلوگرم چقدر است؟ | ترفندهای خوشمزه تر شدن قورمه سبزی
  • این کیک کرامبل توت فرنگی را با روشی متفاوت بپزید
  • رویش گیاه ریواس در دشت‌های زیرکوه
  • طرز تهیه خورشت نخود و گوشت توسط دو آشپز پاکستانی (فیلم)