Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد گفت: در بودجه سال ۹۹، ۵ درصد از سرجمع اعتبارات برنامه‌های فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری با نظر شورای اجتماعی محلات هزینه می‌شود که این اعتبار ۵ درصدی، مازاد بر سهم ۵ درصد از بودجه حوزه عمرانی، گام عملی ارزشمندی برای افزایش اثرگذاری شوراهای اجتماعی محلات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احسان اصولی، امروز، ۳۰ اردیبهشت‌ماه، در نخستین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و بررسی رویکردهای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد که با محوریت حوزه اجتماعی، محله‌محوری و شورای اجتماعی محلات برگزار شد، اظهارکرد: این جلسات به منظور شنیدن نقطه‌نظرات صاحب‌‍ نظران و عموم مردم در موضوعات مختلف در کمیسیون برگزار می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه «حدود سه سال از عمر شورای پنجم شهر مشهد و شهرداری در این دوره گذشته است»، عنوان کرد: تاکنون اقدامات مختلفی در حوزه فرهنگی و اجتماعی انجام شده که بعضا آثار و نتایج برخی از آن‌ها ملموس بوده و برخی دیگر نیز قابل تعقیب است. البته بازخورد گرفتن از فعالیت‌های حوزه فرهنگی، در بازه کمتر از سه سال، زمان زیادی نیست؛ چراکه برخی اقدامات حتی بیش از یک دهه زمان نیاز دارند تا شاهد خروجی و اثر آن‌ها باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین موضوعات در زمینه اجتماعی، جلب مشارکت مردمی در قالب شوراهای اجتماعی محلات است. از نخستین روزهای فعالیت شورای پنجم این مهم مورد توجه قرار گرفته است.

اصولی با بیان اینکه « شوراهای اجتماعی محلات را در این دوره تقویت کرده‌ایم و مسائل مربوط به آن‌ها را پیش بردیم»، تاکید کرد: اصلاح روابط و آیین‌نامه این شورا حدود یک سال زمان برد اما سرانجام موفق شدیم به تعریف واحد و ساختاری منسجم برسیم که براساس آن روابط خوبی با شهروندان در سطح محلات شکل گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: شوراهای اجتماعی محلات حلقه واسط بین مدیریت شهری و شهروندان هستند. ما به دنبال ضابطه‌مند کردن این حلقه بوده‌ایم. بر همین اساس تجربه‌های مشابه در سطح کشور و خارج از ایران را برای اصلاح آیین‌نامه بررسی کردیم.

اصولی تصریح کرد: با وجود تمامی تلاش‌ها، مدعی بی‌نقص بودن این آیین‌نامه اصلاحی نیستیم اما در سایه تعامل، همکاری و هم‌افزایی می‌توان آن را اصلاح و تکمیل کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر مشهد، وی با بیان اینکه «پس از تعریف ساختار، به دنبال جلب مشارکت اثرگذار شهروندان هستیم»، بیان کرد: مردم در سطح محلات باید بدانند که نقش عملی دارند. به دور از شعار، ما درصدد مشارکت مردم هستیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد  درخصوص سهم ۵درصدی شوراهای اجتماعی محلات از بودجه عمرانی مناطق، گفت: این مصوبه تا سال ۹۸ اجرایی نشده بود. از سال گذشته این مصوبه در قالب طرح «محله ما» محقق شد و تلاش کردیم این اعتبار را در شورای اجتماعی محلات هزینه کنیم.

اصولی ادامه داد: در طرح محله ما، سال گذشته برای ۱۰۳ محله حدود ۳۰ میلیاردتومان، هر محله ۳۰۰ میلیون، اعتبار از محل سهم ۵ درصدی بودجه عمرانی، اختصاص دادیم که بین ۴۹ تا ۹۰ درصد هم تاکنون پیشرفت داشته‌اند.

وی در خصوص نقش‌آفرینی ۱۰۰ هزارنفر در این پروژه، تاکید کرد: چنین حجم از مشارکت شهروندان در نوع خود بسیار ارزشمند و قابل توجه است. در بودجه سال ۹۹ نیز ۵درصد از سرجمع اعتبارات برنامه‌های فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری با نظر شورای اجتماعی محلات هزینه می‌شود. این اعتبار ۵درصدی، مازاد بر سهم ۵درصد از بودجه حوزه عمرانی است. این کار گام عملی ارزشمندی برای افزایش اثرگذاری شوراهای اجتماعی محلات است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر استقلال شوراهای اجتماعی محلات و عدم وابستگی آن‌ها به شهرداری، تشریح کرد: به این مهم از جهت فکری و ذهنی اعتقاد داریم ولی اگر در عمل محقق نشده، صاحب‌ نظران ایرادات کار را مطرح کنند تا این تلقی را از بین ببریم. این عدم وابستگی باید به یک مطالبه تبدیل شود.

اصولی با اشاره به اینکه «مسائل محلات را باید در سطح خود محله برطرف کنیم»، گفت: ارتباطات شوراهای اجتماعی محلات با سایر دستگاه‌ها همچون مخابرات، آب و فاضلاب، شرکت برق، نیروی انتظامی و ... خوب است اما از نقاطی است که باید در جهت تقویت آن گام برداریم.

وی افزود: شوراهای اجتماعی محلات باید در تعاملات یکدیگر باشند و از طرح‌های ارزنده یکدیگر که قابلیت تعمیم به دیگر محلات را دارند، استفاده و الگوبرداری کنند.

شهناز رمام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر مشهد در ادامه این نشست با بیان اینکه « اعتبارات لازم برای فعالیت‌های عمرانی که وظیفه ذاتی شهرداری است، همچون آسفالت معابر، کانال‌کشی، جدول‌کشی و ... نباید از محل سهم ۵ درصدی شوراهای اجتماعی محلات از بودجه عمرانی منطقه هزینه شود»، بیان کرد: امسال و سال گذشته اعتبار قابل توجهی در این خصوص پیش‌‎بینی شده و از همین ردیف اعتباری باید برای فعالیت‌های عمرانی مناطق استفاده شود.

وی افزود: شوراهای اجتماعی محلات باید پیشنهاددهنده پروژه‌ها برای محله خود باشند. بهترین زمان برای طرح این پیشنهادات آبان ماه است تا اعتبار لازم در این خصوص لحاظ شود و در اولویت‌های شهرداری قرار گیرد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: اعتبارات در اختیار شوراهای اجتماعی محلات باید به حوزه‌های خدمات‌شهری، آموزش فرهنگ شهروندی و ... اختصاص پیدا کند و نه حوزه‌های عمرانی.

رمارم با بیان اینکه « شوراهای اجتماعی محلات باید نقش تسهیل‌گری ایفا کنند و در مسیر شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های محله خود گام بردارند»، بیان کرد: اعضاء شورای اجتماعی محلات باید به جایگاه بالای خود پی ببرند و به خودباوری برسند.

وی ادامه داد: در تصمیم‌گیری‌های خود حتما تمامی دستگاه‌های دخیل را شریک و مشارکت دهید تا در فرآیند اجرایی مصوبات مانعی ایجاد نشود و شاهد تقابل نباشیم.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: نبود ارتباط بین اعضاء شورای شهر و شورای اجتماعی محلات خلاء محسوسی است که باید با این جلسات پر شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شورای اجتماعی محلات شوراهای اجتماعی محلات شوراهای اجتماعی محلات شورای اجتماعی محلات شورای شهر مشهد ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۱۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا /

موسسه بین‌المللی تحقیقات برای صلح موسوم به «سیپری» در تازه‌ترین گزارش خود در خصوص بودجه نظامی کشورهای مختلف، می‌گوید ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده است.   به گزارش عصر ایران به نقل از یورو نیوز؛ بر اساس این گزارش که بر پایه آمارهای رسمی و دولتی کشورهای مختلف جهان حاصل می‌شود، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۳ مبلغ ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صرف هزینه‌های نظامی کرده است. این عدد نسبت به سال ۲۰۲۲ شش دهم درصد افزایش یافته است.    بر اساس اعلام این موسسه، میزانی که ایران برای هزینه‌های دفاعی خرج کرده معادل ۲.۱ درصد تولید ناخالص داخلی کشور بوده است.    در منطقه خارمیانه کشورهای عربستان سعودی، اسرائيل و ترکیه بیش از ایران در سال ۲۰۲۳ برای صنایع نظامی خرج کرده‌اند. عربستان با تخصیص ۷۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار نه تنها در منطقه خاورمیانه در رده نخست قرار دارد که حتی در جهان هم بعد از ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه و هند در جایگاه پنجم ایستاده است.    بعد از عربستان این اسرائيل است که با صرف ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در جایگاه دوم در منطقه خاورمیانه و پانزدهم جهان ایستاده است. ترکیه هم با ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در رده بیست و دوم دنیا قرار دارد و بیش از ایران در امور نظامی هزینه کرده است.    بر اساس نتایج این تحقیق، رتبه ایران در رده‌بندی جهان نسبت به سال ۲۰۲۲ هفت رده بالاتر رفته و از جایگاه ۳۳ به رده ۲۶ رسیده است. سهم ایران در کل هزینه‌های تسلیحاتی در جهان در سال ۲۰۲۳ حدود چهار دهم درصد بوده است. این در حالی‌است که عربستان سعودی، اسرائيل و ترکیه به ترتیب سهمی ۳.۱، ۱.۱ و شش دهم درصدی از کل هزینه‌کرد در صنایع نظامی در سال ۲۰۲۳ جهان داشته‌اند.    این گزارش که هزینه‌ها در صنایع نظامی کشورهای مختلف در تمامی نهادهای مربوطه را مورد بررسی قرار داده می‌گوید سهم هزینه‌های نظامی اختصاص یافته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دست‌کم از سال ۲۰۱۹ به بعد رو به افزایش بوده است.   بر این اساس سهم سپاه پاسداران در کل هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۷ درصد بوده اما این میزان در سال ۲۰۲۳ به ۳۷ درصد افزایش یافته است.    علاوه بر این در سال ۲۰۲۳ هزینه‌های مربوط به خرید هواپیما از شرکت صنعتی هواپیماسازی ایران (هسا) نیز در مدت مشابه ۲۷ درصد افزایش یافته است.    از تولیدات هسا می‌توان به هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) که سپاه آنها را تولید و مورد استفاده قرار می‌دهد اشاره کرد.   کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا /
  • بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد
  • شورای شهر قزوین به دنبال توسعه ورزش محلات است
  • پس لرزه های گرانی و کمبود دارو در صحن مجلس /حاجی دلیگانی: سهم بیماران از پرداخت هزینه ها ۳۰ درصد بود نه ۵۰ درصد!
  • بلاتکلیفی بودجه شهرداری کرمانشاه در ۱۷۵اُمین جلسه شورای شهر
  • انحراف در بودجه شهرداری کرمانشاه
  • هزینه کرد شهرداری این شهر بدون ابلاغ بودجه، غیرقانونی است
  • هزینه کرد شهرداری مشهد بدون ابلاغ بودجه، غیرقانونی است
  • افزایش بودجه نظامی کشورهای اروپایی به بالاترین رقم از زمان جنگ سرد
  • مقایسه هزینه‌های نظامی آمریکا، چین و روسیه