Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-20@03:49:29 GMT

وب‌سایت لبنانی | ائتلاف «محمَّدَین» در یمن از هم پاشیده است

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۳۶۶۸

وب‌سایت لبنانی | ائتلاف «محمَّدَین» در یمن از هم پاشیده است

یک وب‌سایت لبنانی نوشت، درگیری‌های کنونی در جنوب یمن شکاف مخفی میان امارات و عربستان به عنوان دو سر اصلی ائتلاف متجاوز به یمن را آشکار و فروپاشیدگی ائتلاف مذکور را علنی کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، حدود پنج سال قبل عربستان سعودی و امارات به بهانه حمایت از دولت مستعفی یمن به ریاست «عبد ربه منصور هادی» جنگی نظامی علیه یمن به راه انداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گزارش «العهد»، در نیمه سال ۲۰۱۵ قوای متجاوز سعودی و اماراتی وارد عدن شدند و با حمایت عناصر القاعده، داعش و برخی قوای تکفیری مانند داعش، القاعده و غیره آن را اشغال کردند. گرچه عبد ربه شهر عدن در جنوب یمن را پایتخت خودخوانده دولت مستعفی نامید اما وی زیاد در این شهر نماند و با فرار به عربستان، مقیم هتل‌های ریاض شد.

با گذشت زمان امارات چشم‌اندازهای خود را آشکار و شبه‌نظامیان خود را سازماندهی کرد و به حساب حمایت از حاکمیت و استقلال یمن و نیز به حساب دولت مستعفی این کشور و متحد خود ریاض نفوذ خود را در شهرهای جنوبی عدن و «لحج»، «ضالع»، «ابین» و «سقطری» تقویت کرد. در سال‌های اول نیروهای اماراتی به شبوه، «حضرموت» (در شرق) و المهره (در شرق) رسیدند تا اینکه عربستان مداخله و آنها را به عقب راند.

العهد افزود: سیر وقایع در مناطق اشغالی نشان می‌دهد که امارات شعار بازگرداندن دولت  قانونی (دولت مستعفی) را کنار گذاشته اما ریاض همچنان از آن مانند پیراهنی که اهداف واقعی‌اش در یمن را پنهان نگه می‌دارد، استفاده می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده، سوالی که اینجا مطرح می‌شود میزان از هم پاشیدگی ائتلاف متجاوز به فرماندهی عربستان است، موضوعی که تقریبا از آغاز جنگ علیه یمن با خروج تعدادی از اعضای ائتلاف مانند پاکستان، قطر و مغرب و کمرنگ شدن نقش دو کشور مصر و اردن دیده شد و امروز به شکاف میان دو طرف اصلی یعنی سعودی و امارات رسیده است.

العهد افزود: درست است که امارات و مقامات آن همواره بر ایستادن خود در کنار عربستان سعودی تأکید می‌کنند اما آنچه گفته می‌شود با آنچه در واقعیت دیده می‌شود دو موضوع متفاوت است. درگیری سخت میان نیروهای وابسته به امارات و سعودی در عدن شکی باقی نمی‌گذارد که ائتلاف «محمَّدَین» (محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی) به پایان خود رسیده است. آنچه امروز از عدم اجرای توافق ریاض و تبادل اتهامات میان طرف‌های محلی مبنی بر تعلل طرف مقابل می‌بینیم چیزی جز ترجمه عملی این شکاف نیست.

این وبگاه لبنانی افزود، عربستانی که روزی امضای توافق ریاض را جشن گرفت و آن را مانند یک پیروزی برای نزدیک کردن طرف‌های مورد اختلاف در جنوب یمن معرفی کرد امروز با اعلام خودمختاری «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) -تحت حمایت امارات- در جنوب یمن ضربه سختی دریافت کرده است.

زمانی که امارات از عقب کشیدن نیروهای خود از یمن و کاهش تعداد آنها سخن گفت این امکان برای عربستان و متحدان آن وجود داشت که به صورت انفرادی نفوذ خود را به صورت کامل تقویت کنند اما امارات پس از ساماندهی وضعیت نیروهایش بازگشت و حتی از قوای نظامی و حملات هوایی برای توقف پیشروی نیروهای مورد حمایت ریاض در عدن و عدم تسلط آنها بر این شهر استفاده کرد. ابوظبی با این اقدام از مرزهای نفوذ میان خود و مزدورانش با ریاض و مزدورانش را مشخص کرد .

در ادامه این گزارش آمده، درگیری‌های کنونی در جنوب تأکید می‌کند که ریاض و ابوظبی برای توقف کامل جنگ و رفع محاصره آماده نیستند و آتش‌بس‌های ادعایی اعلام شده چیزی جز یک عملیات فریب نیست.

حوادث اخیر در یمن اهداف حقیقی و دستورکارهای محرمانه و متناقض امارات و عربستان و دنباله‌های محلی آنها در یمن را فاش کرد و ایستادگی ملت یمن در پنج سال گذشته منجر به فروپاشیدگی ائتلاف متجاوز شد.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: یمن عربستان سعودی امارات وب سایت دولت مستعفی جنوب یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۳۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رحیمی: می خواهم دوباره مقابل الهلال گل بزنم

به گزارش "ورزش سه"، سفیان رحیمی، مهاجم مراکشی تیم فوتبال العین، مشتاقانه منتظر گلزنی مجدد مقابل الهلال است. دو تیم هفته آینده در ریاض و در بازی برگشت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف هم می روند.

رحیمی شب گذشته توانست سه مرتبه دروازه العویس را باز کرده و برابر الهلال هت تریک کرد. او همچنین پنالتی گل چهارم تیمش را نیز گرفت تا در پیروزی 4 بر 2 العین مقابل الهلال نقش اساسی داشته باشد.

او در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی گفت: من به آنچه مقابل یک تیم بزرگ ارائه کردیم، افتخار می کنم. این بازی، تنها نیمه اول مرحله نیمه نهایی بود و ما نیمه دوم را در بلزی برگشت و در ریاض پیش رو داریم.

وی تاکید کرد: ما هنوز کاری انجام نداده‌ایم. باید شایستگی خود را در ریاض ثابت کنیم. امیدوارم که در بازی برگشت نیز گلزنی کنم تا بتوانیم با العین به مقام قهرمانی قاره دست پیدا کنیم.

این بازیکن مراکشی با هت تریک مقابل الهلال، شمار گل هایش در این فصل از لیگ قهرمانان را به عدد یازده رساند و خوشحالی خود را از اینکه در صدر فهرست گلزنان مسابقات قرار گرفته، ابراز کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر گلزنی به هر دو تیم النصر و الهلال گفت: هر بازیکنی می خواهد در بازی های بزرگ در بهترین حالت خود ظاهر شود. چنین مسابقاتی به بازیکنان آماده نیاز دارد و هواداران این انتظار را از بازیکنان خود دارند.

دیگر خبرها

  • رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد/ برخی کشورهای عربی به بهانه جلوگیری از تشدید تنش، به دنبال ممانعت از واکنش ایران بودند/ عربستان و امارات خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، اما حمایتی از فلسطین نکردند
  • گرامیداشت روز ارتش از سوى سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض
  • رحیمی: می خواهم دوباره مقابل الهلال گل بزنم
  • العین، الهلال عربستان را تحقیر کرد
  • برد بزرگ العین مقابل الهلال برای پایان رکورد جهانی
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • ساعت پخش زنده بازی النصر و شباب الاهلی + پخش آنلاین
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • افشاگری وال استریت ژورنال از موضع امارات و عربستان در جریان حمله ایران به اراضی اشغالی
  • افشاگری وال استریت ژورنال از موضع امارات و عربستان در جریان حمله ایران به اسرائیل