Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@06:54:11 GMT

شجریان برای مردم می‌خواند‌

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۴۳۸۶

شجریان برای مردم می‌خواند‌

‌ساعت نزدیک به 11 صبح است. خیابان «شهریار» دیگر حال و هوای خوب گذشته را ندارد و روزهای پایانی اردیبهشت ماه را هم درسکوت خبری به سرمی‌برد، نه ازاجرای سابق کنسرت‌ها خبری است و نه از برنامه‌های تئاتر. تنها هفته‌ای یک بار به همت بنیاد رودکی کنسرت آنلاینی بر صحنه ماندگار تالار وحدت اجرا می‌شود و بعد از آن بازهم سکوت است و سکوت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

...و این بار قراراست

همایون شجریان در تاریخ چهارم خرداد ماه و همزمان با عید سعید فطر دیداری با مخاطبانش تازه کند. فرزند خلف استاد محمدرضا شجریان و میراث‌دار اخلاق و هنرخانواده بزرگ شجریان همچون پدرش از «همنوا با بم» تا به امروز همیشه پیشگام و همقدم با مردم سرزمینش بوده و هست؛ از آن روزگار که نوید کنسرت خیابانی را سر داد تا این روزها که تصمیم دارد در روزهای خانه‌نشینی مردم، همنوا با آنها نغمه‌های همایونی خود را این بار بر فراز فضای مجازی به گوش عاشقانش برساند... زمان تمرین فرا رسیده و اعضای ارکستر مجلسی تهران با چهره‌های ماسک‌زده بر سر صندلی‌های خود قرار گرفته‌اند، ارکستری با حضور 35 نوازنده از سازهای زهی گرفته تا سازهای بادی و کوبه‌ای.

قطعه نخست تمرین «هوای گریه» است با شعری ازسیمین بهبهانی و به آهنگسازی محمد جواد ضرابیان. اثری که بی‌ارتباط با حال و هوای امروز دنیا نیست: «نه چشم دل به سویی نه باده در سبویی، که تر کنم گلویی به یاد آشنا من.. ستاره‌ها نهفته درآسمان ابری... دلم گرفته‌ای دوست هوای گریه با من ...هوای گریه با من...» همایون نگاهش را بر صندلی‌های خالی سالن تالار وحدت دوخته است، قدیمی‌ترین سالن پایتخت، که این روزها را بدون حضور هواداران و مخاطبانش سر می‌کند....

صدای آرشه‌ها آغازگر اجرای ارکستر است که با نوای نی همراه شده و همایون شجریان به یاد روزهای تلخی که گذشت و به دلگرمی خانواده‌های داغدار این قطعه را می‌خواند وجمله به جمله این اشعار را به زیبایی بیان می‌کند... نوبت به «غریبانه» رسید: «بگردید، بگردید، در این خانه بگردید در این خانه غریبند، غریبند غریبانه بگردید...» و بعد از آن «ای عاشقان»، «با ستاره‌ها»، «حاصل عمر» و «افسونگر» و پایان تمرین روز دوم ارکستر مجلسی تهران در روز سه‌شنبه 30 اردیبهشت ماه بود و البته روز نخستی است که همایون شجریان در همراهی با ارکستر حضور دارد. خواننده نام آشنا و برجسته موسیقی ایران. همایون امروز(31 اردیبهشت) 44 ساله می‌شود و اعضای ارکستر به استقبال زاد روز تولد او رفته‌اند و میلادش را تبریک گفته‌اند. ارکسترمجلسی تهران به رهبری بردیا کیارس در تازه‌ترین اجرای خود تجربه دیگری را با همایون شجریان روی صحنه خواهد برد.

این ارکستر سال 92 هم با منتخبی از آلبوم‌های «نسیم وصل» و با «ستاره‌ها» به آهنگسازی و تنظیم محمدجواد ضرابیان و سینا جهان‌ آبادی این اجرا را در برج میلاد تهران برگزار کرده است اما این بار به دلیل فضای متفاوت کاری و زمان در نظر گرفته شده تغییراتی در کنداکتور این کنسرت رخ داده است. بردیا کیارس رهبر این ارکستر از همان ابتدای تمرین، با رفتاری مؤدبانه و جملاتی صمیمی، فضای پرنشاطی را برای اعضای ارکستر به وجود آورد. او در گفت‌و‌گو با «ایران» ایده شکل‌گیری این کنسرت را پیشنهاد آقای شجریان عنوان کرد و در ادامه افزود: برپایی اجرای آنلاین در کشورمان با یک سری از محدودیت‌ها همراه است، بنابراین تلاش کردیم حتی خودمان هم تا حد ممکن ملزوماتی  را که توجه به آنان به مردم گوشزد می‌شود رعایت کنیم. از جمله اینکه در اجرای آنلاین مردم شاهد حضور اعضای ارکستر به فاصله زیادی از یکدیگر خواهند بود؛ اتفاقی که پیش از این در اجراهای عادی هرگز رخ نداده است.البته رعایت این پروتکل‌ها مشکلات متعددی را برای نوازندگان ایجاد می‌کند.

از همین رو ناچار به تمرینات بیشتری هستیم تا از این طریق اعضای گروه قادر به تطبیق خود با شرایط جدید باشند؛ آن هم در شرایطی که اغلب هنرمندان حاضر در ارکستر سال‌هاست به نوازندگی در شرایط عادی عادت کرده‌اند و به‌طور قطع این مسأله مشکلی جدی برای آنان خواهد بود، اما تلاش کردیم برنامه‌ریزی‌های‌مان به گونه‌ای باشد که مردم شاهد اجرایی به بهترین نحو ممکن باشند.

او در پاسخ به این سؤال که رعایت این ملزومات در تعداد اعضای ارکستر چقدر تأثیر‌گذار بوده بیان کرد: البته که بی‌تأثیر نبوده و ناچار به کاهش تعداد اعضای ارکستر شده‌ایم وگرنه تعداد اعضا در ارکستر مجلسی بیشتر از این بود. او در ادامه در مورد محدودیت‌های اجرای آنلاین در مقایسه با کار صحنه‌ای و افت کیفی کارها پاسخ داد: سطح کیفی کار برای من اجرا‌کننده که تفاوتی ایجاد نمی‌کند، منتها کیفیت صدا مسأله‌ای است که تا حد بسیاری به هنر صدابردار بازمی‌گردد و کار صدابردار اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. کیارس درباره انتخاب قطعات و تفاوت آن نسبت به اجرای سال 92 گفت: بنا بر ضرورت اجرای کنسرت در یک ساعت، ناچار به حذف برخی قطعات شدیم با این حال تقریباً همان قطعات و آلبومی که اشاره کردید اجرا خواهد شد.‌


همایون شجریان در گفت و گو با «ایران»:
کنسرت‌ آنلاین بخشی از فعالیت این روزهاست

برپایی کنسرت‌های آنلاین، ایده تازه‌ای نیست و هنرمندان بسیاری دست به عرضه اجراهای خود به این شیوه زده‌اند آنچنان که می‌بینیم کنسرت‌های آنلاین بخشی از فعالیت این روزهای آنان شده است. استفاده از فضای مجازی راهی است که هنرمندان از طریق آن در دوره فعلی قرنطینه با مردم ارتباط برقرار می‌کنند و این شیوه‌ای است برای آنکه چه به طریق دیداری و چه شنیداری در خدمت مردم عزیزمان باشیم.

البته این شیوه اجرا، نیازمند رعایت یکسری ملزومات خاص و متفاوت از اجراهای صحنه‌ای است؛ جمع کردن اعضای ارکستر و اینکه دوستان با این تعداد زیاد قادر به همراهی و حضور در اجرا باشند از جمله مسائلی است که موفق به انجام آن شدیم.

در همین رابطه اپراتور ایرانسل هم پیشقدم شد و در فراهم آوردن بستر این کار همراهی‌مان کرد؛ حتی دوستان تالار وحدت هم کمک کردند و سالنی برای تمرین و اجرا در اختیارمان گذاشتند. همه عوامل، از بردیا کیارس، رهبر ارکستر گرفته تا دیگر هنرمندان حاضر برای عملی ساختن هرچه بهتر این تصمیم دست به‌کار شدند تا ما در نهایت قادر به اجرای این کنسرت شویم و به شکل آنلاین چهارم خرداد ماه در خدمت مردم باشیم.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: همایون شجریان اعضای ارکستر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۴۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرکارترین خواننده پاپ مشخص شد

به گزارش همشهری آنلاین، در فروردین‌ماه امسال، ۱۶۲ نوبت کنسرت پاپ در سراسر کشور برگزار شد. این آمار تنها مختص به اجرای صحنه‌ای گونه پاپ است. البته که با توجه به تعطیلی‌های شب‌های قدر، از تاریخ ۱۱ تا ۱۹ فروردین، هیچ کنسرت پاپی در کشور به روی صحنه نرفت و بنابراین این آمار، متعلق به دو دهه از فروردین‌ماه است.

طبق این گزارش، ۱۲۲ نوبت اجرا در شهرستان و ۴۰ نوبت نیز در تهران به روی صحنه رفت. علیرضا طلیسچی با ۲۱ نوبت اجرا، پرکارترین خواننده فروردین‌ در حوزه برگزاری کنسرت به شمار می‌رود. مجید رضوی با ۱۴ نوبت و رضا صادقی با ۱۲ نوبت، در رده‌های بعدی این فهرست قرار می‌گیرند

علیرضا طلیسچی با ۲۱ نوبت اجرا، پرکارترین خواننده فروردین‌ماه در حوزه برگزاری کنسرت به شمار می‌رود. مجید رضوی با ۱۴ نوبت و رضا صادقی با ۱۲ نوبت، در رده‌های بعدی این فهرست قرار می‌گیرند.

حامیم و مسعود صادقلو نیز هر یک با ۱۱ نوبت، مشترکا در رتبه چهارم قرار گرفتند.

در فروردین‌ماه، ۳۰ خواننده در حوزه پاپ به روی صحنه رفتند و توانستند باتوجه به تداخل ماه مبارک رمضان با فروردین‌ماه و تعطیلات مناسبتی، آمار خوبی را در این ماه به ثبت برسانند.

نکته جالب‌توجه این آمار، نسبت سه‌برابری حجم اجرای موسیقی پاپ در شهرستان‌ها در برابر تهران است که این اتفاق در چندین استان مسافرخیز کشور رخ داد و سبب شد تا پراکندگی جغرافیایی خوبی به لحاظ برگزاری کنسرت در سطح کشور برقرار باشد.

البته که این رخداد، طی دو سال اخیر، با مهندسی فعالی اجرایی شده است تا بسیاری از استان‌های کشور، در بسیاری از شب‌ها، پذیرای خوانندگان گونه‌های مختلف موسیقی باشند و عدالت فرهنگی از این منظر، رشد موجهی را به خود ببیند. با توجه به کاهش تعطیلات مناسبتی طی اردیبهشت‌، انتظار می‌رود که این آمار با افزایش قابل‌توجهی مواجه شده و اجرای کنسرت تا نیمه‌های تیرماه که آغاز ماه محرم است، رشد تصاعدی خوبی را شاهد باشد.

کد خبر 846293 منبع: ایرنا برچسب‌ها موسیقی ایرانی كنسرت موسيقى خبر مهم موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا

دیگر خبرها

  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس
  • نخستین کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» در سال جدید
  • «نوای آفتاب» یک کنسرت بی‌کلام برگزار خواهد کرد
  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند
  • موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • از ژاپن تا کلمبیا کنسرت گذاشتم تا برسم به تالار وحدت! | اگر لازم باشد ۲ بار دیگه هم دور کره زمین می‌چرخیدم
  • پرکارترین خواننده پاپ مشخص شد