Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@02:09:53 GMT

محدودیت در مبادی ورودی گناوه از خیز کرونا پیشگیری می‌کند

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۴۴۷۲

محدودیت در مبادی ورودی گناوه از خیز کرونا پیشگیری می‌کند

با اعلام شرایط قرمز در استان خوزستان و تعطیلی چندین شهر آن بویژه مناطقی که به بوشهر از جمله دیلم و گناوه نزدیک هستند، زنگ‌های خطر را بیش از پیش در شهرهای شمالی این استان به صدا در آورده‌است.

با نزدیک شدن به عید سعید فطر و تعطیلات پیشرو و پیش بینی  ورود شمار زیاد مسافران از استان‌های کشور بویژه خوزستان برای خرید، دل نگرانی مردم این مناطق را دوچندان کرده که با ورود به این شهر در میان آنان  بیماران مبتلا و ناقلانی برای انتشار این ویروس وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرونا  هنوز در کنار ما در حال زندگی است و دست به دست می‌شود و اگرچه  وضعیت کشور نسبت به دوماه گذشته بهتر شده اما  این بیماری منحوس به راحتی می‌تواند دوباره همه را  درگیر و روزهای تلخ را مجدد برای ما تکرار کند.

هموطنان عزیز کشور بخصوص ساکنان در استان های همجوار استان بوشهر باید متوجه شده باشند  الان به مرحله‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم از این بیماری گذر کنیم اما با یک سهل‌انگاری تمام این دستاوردها  از بین خواهد رفت.

همانگونه که کنترل کشور در روز سیزده به در، مردم را از همه گیر شدن کرونا نجات داد، پرهیز از مسافرت در  تعطیلات عید فطر هم می‌تواند جلوی شیوع دوباره کرونا را که در مناطقی نظیر استان خوزستان و بوشهر خیز برداشته ، بگیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در هفته جاری از هموطنان خواست  باتوجه به تعطیلات پیش روی عید فطر، در این ایام از سفر خودداری کنند.

ایشان از مردم خواستند چنانچه در اوایل خرداد این همراهی را مانند قبل داشته باشند می‌توانیم به آن‌ها بگوییم که تیرماه بسیار راحت تری خواهیم داشت، اما اگر همراهی نکنند تضمینی وجود ندارد که روزهای سخت تری نداشته باشیم.

درحالی که استان‌های هم مرز با بوشهر در برهه‌ای آمار بیماری کرونا در آن مناطق پایین بود، ورودی و خروجی‌ها بخوبی کنترل صورت می‌گرفت و مردم توصیه‌های بهداشتی را بخوبی رعایت می‌کردند اما با خیزی که این بیماری در برخی  استان‌ها و حتی بوشهر برداشته همه چیز حالت عادی به خود گرفته و ضرورت دارد که تمهیداتی اندیشیده شود تا این میهمان ناخوانده منطقه را دچار فاجعه ناگوار همانند استان‌های شمالی کشور نکند.

در روزهای اخیر افزایش ناگهانی بیماران مبتلا در بنادر گناوه و دیلم اخطاری جدی به عموم مردم است که چند وقتی است دیگر هشدارهای بهداشت فردی و عمومی را جدی نمی‌گیرند.

با شیوع کرونا در اسفندماه ۹۸ که در صدر اخبار استان بوشهر قرار گرفت و ابتلای چندین نفر به این بیماری محرز شد، هشداری بود تا مردم و مسئولان حضور این مهمان ناخوانده را خیلی جدی بگیرند و خود را برای مقابله با آن آماده کنند.

در پی افزایش تعداد مبتلایان به کرونا مسئولان سعی کردند با ایجاد برخی محدودیت‌ها از تجمع افراد در اماکن عمومی جلوگیری و با دعوت به در خانه ماندن مردم، زنجیره انتقال این بیماری را قطع کنند.

کاهش ساعت ادارات دولتی و بانک‌ها یکی از راهکارهایی بود که در نیمه دوم اسفندماه در سراسر کشور و به تبع آن تصمیم در استان ما نیز اجرایی شد تا مقداری از پیشروی سرایت این ویروس کاسته شود که این طرح نیز تا مدتی در اسفندماه ادامه داشت و چند روزی پس از آن ساعت کاری ادارات دوباره به روال عادی بازگشت.

با افزایش ابتلای کرونا در اواسط اسفندماه در استان وضعیت  اضطراری اعلام شد و در پی آن شرایط رفت و آمد به برخی از شهرهای استان که وضعیت بحرانی پیدا کرده بود به حالت اعمال محدودیت تبدیل و حتی ممنوع در آمد.

با به صدا درآمدن زنگ خطر کرونا ورودی‌های شهرهای استان بخصوص در شمال اعمال محدودیت بیشتر شد و تفرجگاه‌ها، پارک‌ها، مراکز گردشگری و ساحل  مسدود شد تا جلوی شیوع بیشتر این ویروس گرفته شود.

در همین روزها بود که مسافرت‌ و ورود گردشگر به استان بوشهر ممنوع شد و باتوجه به نزدیکی به سال جدید مسئولان همواره از مردم می‌خواستند که در خانه بمانند و دور مهمانی و مسافرت‌ها را خط بکشند.

با جولان کرونا و گرفتار شدن مردم یکی پس از دیگری، تصمیم گرفته شد بازار برای مدتی تعطیل شود تا شاید با حذف تجمع، این ویروس دست از سر مردم بردارد.

اواخر اسفندماه تمامی بازار، صنوف و واحدهای غیرضروری شهرستان گناوه به تبع استان  به تعطیلی کشیده شد تا سلامتی مردم در امان بماند.

با تعطیلی کسب و کار آن هم در روزهای پایانی سال که می‌توانست به‌ویژه برای اصناف، کسبه و دستفروشان در مجتمع های تجاری گناوه امیدواره کننده و دلگرمی خوبی باشد، همه چیز منتفی شد و نان‌آورهای زیادی به ناچار خانه‌نشین شدند تا سلامتی شهروندان به مخاطره نیافتد.

 نباید تلاش گروه‌های جهادی، نیروی‌های بسیجی، انجمن‌های مردم‌نهاد و بسیاری از اقشار مختلف را از قلم انداخت که شبانه روز پای کار بودند، نادیده گرفته شود و فراموش شوند.

کنترل مبادی ورودی و خروجی شهر،  تهیه و تولید ماسک، اقلام بهداشتی، مواد ضدعفونی و تامین معیشت مردم خشی از تلاش جهادگران خط مقدم مبارزه با کرونا در شهرستان گناوه است.

سال ۹۸ با تمام دغدغه‌ها و نگرانی‌های ابتلا به این ویروس مهلک سپری شد و مردم به امید کاهش این ویروس و البته از بین رفتن آن با گرمی هوا سال جدید را آغاز کردند.

با افزایش روزانه ویروس کرونا در اوایل فروردین‌ماه ۹۹ محدودیت‌ها باز هم بیشتر شد، به‌طوری که مسئولان و  مردم عذر گردشگران را به این شهرستان خواستند و ورودی و خروجی‌ها  به روی خودروهایی با پلاک غیربومی بسته شد.

با نزدیک شدن به روز سیزده بدر باز هم محدودیت‌ها تشدید و برای حفظ سلامت مردم تمام ورودی تفرجگاه‌های طبیعی، پارک‌ها و مناطق گردشگری مسدود شد و اکثر مردم نیز با این تصمیم مسئولان همراه شدند و با در خانه ماندن سیزده بدر متفاوتی را نسبت به سال‌های قبل گذراندند.

در ادامه با کنترل سیر صعودی کرونا در برخی از شهرهای استان با اقدامات انجام شده و همراهی مردم سیر صعودی ابتلا به این ویروس در برخی از شهرستان‌ها که وضعیت بحرانی داشت تا حدودی کنترل شد.

با تمدید طرح رعایت فاصله اجتماعی تا ۲۰ فروردین‌ماه، تعطیلی بازار، کنترل خروجی و ورودی شهرها ادامه یافت اما با  تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا از سوی استان در نیمه دوم فروردین‌ماه اعلام شد که ادارات با دو سوم ظرفیت خود فعالیت کنند  و صنوف کم‌ریسک نیز می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند.

با برداشتن ممنوعیت تردد بین استانی از اول اردیبهشت و با بازگشایی بازار و اصناف ، فضای شهرهای شمالی استان حال و هوای دیگری بخود گرفتند و رفته رفته  بازار و تردد مردم در شهر شلوغ و شلوغ تر شد.

اکنون که حدود سه ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد وضعیت متفاوت‌تر شده است و باید گفت با وجود تولید انبوه ماسک و مواد ضدعفونی کننده که روزی کمبود آن به دغدغه و نگرانی مردم تبدیل شده بود، بسیاری از مردم بی‌خیال استفاده از این اقلام شده‌اند و بدون استفاده  در اماکن عمومی و مراکز پرتجمع حضور پیدا می‌کنند.

تداوم چنین روندی  در حالی است که کرونا در استان خیز برداشته و وضعیت هشدار و رنگ قرمز به خود گرفته  است.
نکته قابل تامل این است  که در بدو  شیوع کرونا  مردم و مسئولان محتاط تر عمل می‌کردند اما هم اینک که  این بیماری خیز برداشته و بر آمار مبتلایان افزوده شده، بی خیال و بی تفاوت از آن  گذر می‌شود.

تحت کنترل قرار گرفتن  مبادی ورودی و خروجی شهرستان  در هنگام ورود از مسافران مراقبت های لازم بهداشتی از جمله تست و تعطیلی بازار تجاری در تعطیلات پیشرو  در شرایط کنونی بوجود آمده می‌تواند از روند شیوع ویروس کرونا که در این شهرستان خیز برداشته پیشگیری کند.

عمل به توصیه های بهداشتی، حضور نیافتن در اماکن عمومی و شلوغ از جمله مراسم عروسی و فاتحه  توسط مردم نیز کمک شایانی در قطع زنجیره ویروس کرونا در این منطقه خواهد کرد.

امیدواریم شهروندان از جمله بازاریان در کنار آسیب‌هایی که کرونا بر سلامتی و معیشت آنان وارد کرده، در هر شرایطی نکات بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند تا موفق به شکست این بیماری منحوس شویم و این مهم دور از دسترس نیست.

شهرستان ساحلی و تجاری استان بوشهر از نقاط گردشگرپذیر جنوب کشور تاکنون  ۴۳ بیمار و ۲  فوتی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا داشته است.

نعمت الله بهروزی مسئول دفتر ایرنا در گناوه 

برچسب‌ها ویروس کرونا سلامت و بهداشت گناوه پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سلامت و بهداشت گناوه ویروس کرونا سلامت و بهداشت گناوه ورودی و خروجی خیز برداشته ویروس کرونا استان بوشهر استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۴۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟

راز بقا: نقشه راه پیشگیری از بیماری همه گیر، که در ۲۶ مارس در مجله “Nature Communications” منتشر شد، توصیه می‌کند از مکان‌هایی که حیوانات در آن غذا می‌خورند و استراحت می‌کنند، محافظت یا احیا شود و برخورد انسان با حیات وحش در مناطق توسعه‌یافته‌تر به حداقل برسد.

به گزارش راز بقا، شیوع بیماری‌های عفونی ناشناخته قبلی، مانند کووید-۱۹ یا اچ‌آی‌وی، زمانی ایجاد می‌شود که ویروس از حیوانی به انسان منتقل شود. به این انتقال «سرریز مشترک بین انسان و دام» می‌گویند. حیوانات وحشی که به دلیل کمبود غذا یا از دست دادن زیستگاه تحت فشار قرار می‌گیرند، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های ویروسی می‌شوند و حتی ممکن است ویروس‌های بیشتری را دفع کنند.

حفاظت از جنگل‌ها، رودخانه‌ها و دیگر فضا‌های طبیعی قبلاً به‌عنوان روشی مقرون‌به‌صرفه برای جلوگیری از بیماری‌های همه‌گیر مطرح شده است.

توصیه‌های جدید برای کاهش سرریز‌ها (که توسط یک تیم بین‌المللی متشکل از زیست‌شناسان، بوم‌شناسان و کارشناسان سیاست گردآوری شده) بر اساس مطالعات موردیِ سرریز بیماری مشترک انسان و دام از خفاش‌هاست.

محققان در سال ۲۰۲۲ پس از مطالعه ویروس “Hendra” در نیمه گرمسیری شرق استرالیا، (که چهار نفر از هفت انسان آلوده را کشته است) گزارش دادند که وقتی کمبود غذا در زمستان باعث شد تا خفاش‌های میوه‌خوار به دنبال گیاهان گلدار در باغ‌های شهری یا مناطق کشاورزی باشند، سرریز‌ها روی دادند. در نتیجه این امر ویروس به اسب‌هایی که در مناطقی که خفاش‌های آلوده ادرار یا مدفوع دفع می‌کردند، منتقل شد و سپس اسب‌های بیمار برخی از انسان‌ها را آلوده کردند.

راینا پلورایت (Raina Plowright)، بوم‌شناس بیماری در دانشگاه کرنل که هم پژوهش سال ۲۰۲۲ و هم مقاله جدید را نوشته، می‌گوید: «وقتی متوجه شدید که چگونه سرریز اتفاق می‌افتد، راه‌حل‌ها آشکار می‌شوند. به عنوان مثال، برای جلوگیری از شیوع بیماری هندرا، یک استراتژی که اکنون در جنوب شرقی کوئینزلند آزمایش می‌شود، کاشت مجدد پنج گونه از درختان گلدار است. گاهی‌اوقات تغییرات بسیار کوچک در یک اکوسیستم می‌تواند اثرات واقعاً عمیقی داشته باشد.»

آیرورو تانشی (Iroro Tanshi)، بوم‌شناس دانشگاه واشنگتن در سیاتل، می‌گوید راه دیگری که برای جلوگیری از سرریز وجود دارد، محافظت از مکان‌های وحشی و «واقعاً قطع تماس» با جمعیت حیوانات وحشی است.

نیجریه جایی است که تانشی به مطالعه خفاش‌ها می‌پردازد. او جوامع محلی را در جلوگیری از آتش‌سوزی‌های جنگلی ناشی از انسان و ارائه منابع جایگزین پروتئین به مردم برای کاهش نیاز به شکار خفاش‌ها در غار‌ها مشارکت می‌دهد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، گونه‌های خفاش میزبان چهار بیماری از نُه بیماری هستند که بیشترین خطر بالقوه را برای سلامت عمومی دارند.

وینیفرد فریک (Winifred Frick)، دانشمند ارشد در سازمان غیرانتفاعیِ “Bat Conservation International” مستقر در آستین، تگزاس، می‌گوید: این تاکتیک‌های می‌توانند «برای حیوانات دیگری که می‌توانند مخازن ویروسی باشند» مانند جوندگان، نخستی‌سانان یا پرندگان هم اعمال شود.

احتمال جهش ویروس‌ها از انسان به حیوان دو برابر بیشتر از بالعکس است. بر اساس مطالعه جداگانه‌ای که در ۲۵ مارس منتشر شد، پس از تجزیه و تحلیل نزدیک به ۵۹۰۰۰ توالی ژن ویروسی مرتبط با انواع میزبان‌های مهره داران، محققان دریافتند که تقریباً دو سوم از انسان‌ها ویروس‌ها را به حیوانات منتقل می‌کنند در حالی که تنها حدود یک سوم از ویورس‌ها از حیوان به انسان می‌رسد.

سدریک تان، ژنومیست میکروبی در مؤسسه ژنتیک دانشگاه کالج لندن که مطالعه توالی ویروسی را رهبری می‌کرد، می‌گوید: «جریان پرش ویروس‌ها بین گونه‌های مختلف جانوری فرآیندی بی‌پایان است.»

محققان امیدوارند که در کنار سرمایه‌گذاری در فناوری زیست پزشکی و اپیدمیولوژیک برای جلوگیری از همه‌گیری‌های آینده، تصمیم گیرندگان همزمان روی حفظ اکوسیستم‌ها سرمایه گذاری کنند تا در وهله اول از سرریز جلوگیری کنند.

آن‌ها همچنین می‌گویند که باید تعداد جاده‌ها را به مکان‌های وحشی کاهش داد. جاده‌ها راه را برای توسعه زیرساخت‌ها هموار می‌کنند که زیستگاه حیات وحش را از بین می‌برد. آن‌ها همچنین به مردم اجازه می‌دهند تا خیلی سریع به حیوانات و یکدیگر دسترسی داشته باشند.

به گزارش راز بقا، محققان دیگر نشان داده‌اند که تراکم بیشتر جاده‌ها خطر ابتلا به ابولا را افزایش می‌دهد و ویروس ابولا در جاده‌های اصلی پخش می‌شود؛ بنابراین سیاست گذاران و مقامات بهداشت عمومی باید مطالعه سرریز‌های مشترک بین انسان و دام را قبل از تبدیل شدن یک ویروس به یک بیماری همه گیر یا همه گیر، به جای اینکه به عنوان «یک فکر بعدی» در نظر بگیرند، در اولویت قرار دهند.

 

منبع: ساینس نیوز

tags # کرونا ، ویروس ، محیط زیست سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در شهر تهران
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • جشنواره فوتسال دانش‌آموزان دختران استان بوشهر برگزار شد
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • سندروم پس از کرونا چیست؟