Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@08:44:03 GMT

ضیافت بهاری و پیکنیک کرونایی

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۴۸۷۴

ایسنا/کردستان با گذر از میان خانواده ها در عصر یک جمعه دل انگیز بهاری، تنها دغدغه ای که در میان دود زغال جوجه و کشیدن قلیان و بادبادک پرانی دیده نمی شد، دغدغه شیوع ویروس کرونا و فاصله گذاری اجتماعی بود.

هوای دلپذیر اردیبهشت و طبیعتی بکر در منطقه کردستان، مشوق های جذابی برای رفتن به دامن طبیعت و تفریح در روزهای ملیح بهاری و اتراق در بیرون از خانه هستند و این طبیعت است که پس از مدتی در خانه ماندن، با زیبایی‌هایش آرامشی به اهل خانه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انگار دیگر خانه نشینی کاسه صبر همه را لبریز کرده و همه به خاطر داشتن بیم کرونا، چاره را فقط در گشت و گذار در طبیعت و پارک‌ها می بینند و کم نیستند خانواده‌هایی که این روزها غافل از شرایط بساط پیک نیک را در فضای سبز اطراف شهرها و حتی پارک‌ها پهن کرده و با گرم شدن هوا هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

هر صبح تعداد قابل توجهی از شهروندان را می‌توان دید که با لباس ورزشی در حال پیاده‌روی و یا دوچرخه‌سواری در فضاهای سبز و یا صعود به کوه آبیدر هستند.

«بعد از مدت ها خانه‌نشینی کرونایی دل را به دریا زدیم و بیرون آمدیم، دیگر نمی‌شد دوام آورد، داشتیم می‌پوسیدیم. الان هم با فاصله از بقیه نشستیم که فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت بشه»، «وزیر گفته اوج کرونا پاییزه. نمی‌شه کل سال تو خانه باشیم که! حیف این هوا نیست آخه؟» این‌ها دلایل تعدادی از خانواده‌ها برای بیرون آمدنشان از خانه و حضورشـــان در مناطق خوش‌آب‌وهوای اطراف شهر است.

عصر همه خوشحال به خانه برگشته‌اند، فردا علایم سرماخوردگی در یکی از اعضای خانواده پدیدار می‌شود، یک سرفه، درد سینه و تنگی نفس و ادامه ماجرا... و اینجاست که مشاهده می شود یک لحظه غفلت در پیک‌نیک، چرخه سرایت ویروس به سایرین را شتاب می دهد.

به گفته متخصصان، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مؤثرترین اتفاق در ادامه شیب کاهشی ابتلا به ویروس کرونا در روزها و ماه‌های آینده است که باید از سوی مردم و البته مدیران تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز جدی گرفته شود. به‌هرحال از طرفی هوای مطبوع آخر هفته که پس از چندین روز بارش بی‌وقفه به وجود آمده و از طرفی آغاز فعالیت تورهای مسافرتی و بازگشایی افامتگاه ها عاملی شده است تا طاقت عده‌ای پس از ۲ ماه طاق شود و دست خانواده خود را بگیرند و دل به طبیعت بزنند، البته طبیعت آمیخته با کرونا!

اکبر ولدبیگی، جامعه شناس در رابطه با بی توجهی به فاصله گذاری اجتماعی می گوید: امری که اکنون در استان کردستان به عنوان یک کج روی جدی تلقی می شود و متاسفانه ناخشنودی اجتماعی را به دنبال دارد بحث بی احترامی به فاصله گذاری اجتماعی است.

 به گفته وی، بعد از موج کرونا دو نوع سیاست تحت عنوان فاصله گذاری اجتماعی و فاصله گذاری اجتماعی هوشمند در کشور اجرایی شده است که به طور کلی به معنای رعایت فاصله فیزیکی افراد در اماکن عمومی با یکدیگر است.

این جامعه شناس معتقد است که در این سیاست ها ابتدا بر رعایت خانه نشینی و رعایت ایزوله فردی تاکید شده، اما در سیاست کلی برای افرادی که ناچار به بیرون رفتن از منزل هستند بیشترین تاکید بر رعایت مراعات و رعایت فاصله دو متری همراه با لزوم رعایت سایر پروتکل های مراقبتی است.

به عقیده ولدبیگی، اساس کوید 19 انتقال و مهم ترین قدرت آن شیوع ویروس است؛ در حال حاضر دولت هزینه زیادی متحمل می شود و قرار نیست که کل کشور به خاطر این بیماری تعطیل شود اما فرهنگ رعایت الزامات اجتماعی بسیار مهم است.

به گفته این جامعه شناس، فاصله گذاری اجتماعی به معنی از بین رفتن روابط گروهی و عواطف خانوادگی و اجتماعی نیست، بلکه سیاست و تاکتیکی هوشمند است که باعث می شود افراد با رعایت فاصله فیزیکی میزان خطر ابتلا را کم کنند.

وی می گوید: در هیچ جای دنیا و کشور اشاره نشده که ما به جرم رعایت، روابط عاطفی را از بین ببریم، ما از تبعات کرونا، بیشتر از خود کرونا متضرر می شویم به این معنی که با کاهش مناسبات اجتماعی، افراد بیشتر مستعد بیماری های ارتباطی همچون ایزوله بودن و افسردگی می شوند.

ولدبیگی ادامه می دهد: تمامی آمارهای رسمی و غیر رسمی سازمان ها و ادارات و تشکل های غیردولتی از افزایش میزان درگیری های خانوادگی، افسردگی و خشونت در اورژانس های اجتماعی کشور حکایت می کند و این بیانگر نمود تبعات اجتماعی کرونا و از بین رفتن حلقه های ارتباطی است.

وی معتقد است که بنیادهای ارتباطی جامعه کردها که مردمانی شرقی و زاگرس نشین هستند بر ارتباط و با هم بودن بنا شده و بازی های جمعی، دورهمی و شاد بودن در ادبیات کردها موج می زند، اما اینمردمان همدل مدتهاست نتوانسته اند با هم دست بدهند و کنار هم بنشیند.

به گفته این جامعه شناس، فاصله گذاری اجتماعی را نباید به دور بودن از هم تفسیر کرد و از طرفی هم نباید از آن سر بام افتاد، متأسفانه طی دو سه هفته اخیر شاهد بی رعایتی جدی در سطح استان هستیم و  می بینیم که بعد از ظهرها ماشین ها برای تفریح وارد فضای سبز روستایی و شهری شده و مشغول تفریح و تخمه خوردن می شوند و این بی احترامی بزرگی به فاصله گذاری اجتماعی و به ویژه کادر درمان استان است.

وی خسته شدن مردم از قرنطینه را امری کاملا طبیعی و قابل درک می داند و  می گوید: طبیعت بهاری و هوای پاک منطقه مشوقی جذاب است که مانع خانه نشینی مردم می شود و این حقی طبیعی است اما با رعایت جدی؛ متاسفانه بسیاری از مردم  از ماسک و دستکش استفاده نمی کنند و در بازار و مراکز خرید این مسئله به وفور مشاهده می شود و متاسفانه حتی خود کسبه این مسئله را رعایت نمی کنند.

ولدبیگی بیان می کند: رعایت فاصله گذاری اجتماعی باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود، ما اکنون در دنیای آفت ها زندگی می کنیم و سرمایه داری بی رحم جهانی شرایط بحرانی را ایجاد کرده که ما باید فرهنگ مقابله با بحران را در خو تقویت کنیم و با آموزش این امر را در مدارس نهادینه کنیم و از تمامی پتانسیل های جامعه برای تقویت آن بهره ببریم.

به گفته وی فاصله گذاری اجتماعی هوشمند به این معناست که بخش هایی از جامعه به ویژه مشاغل پرخطر حق فعالیت ندارند، افراد بیمار پرخطر، افراد مسن، و کودکان حق خروج از منزل را ندارند اما خدمات کم خطرتر می توانند فعالیت های خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی از سر بگیرند و قرار نیست که کل کشور تعطیل باشد.

چه عواملی بر رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی موثر است

این جامعه شناس می گوید: با پیکنیک فاصله گذاری اجتماعی؛ در واقع مردم در حال جشن گرفتن کرونا هستند و با رعایت نکردن موازین بهداشتی و دورهم جمع شدن و تفریح کردن، کرونا را به شام و ضیافت دعوت می کنند، اما دلیل چیست؟

وی بهار و هوای دلپذیر کردستان را مشوق اصلی این امر می داند و می گوید: مردم با وجود زحمات زیادی که طی این سه ماه کشیده اند یک شبه همه را هدر می دهند و فارغ از خطر کرونا به تفریح می روند، بازگشایی مراکز و معابر در دو سه هفته اخیر خود عامل موثر دیگری است؛ اگرچه دولت اقدام به بازگشایی برخی مراکز کرده است اما فراخوانی برای تفریح دسته جمعی و مهمانی ها صادر نکرده است.

به اعتقاد این جامعه شناس فقر فرهنگی یکی دیگر از عوامل موثر بر نادیده گرفتن فاصله اجتماعی است است؛ با این توضیح که زمانی که ما درک درستی از موضوع نداشته باشیم قطعا در برابر آن بی رعایتی می کنیم، اگر سلامتی و حیات نعمتی بزرگی برایمان است پس باید قضیه را جدی تر بنگریم.

وی نیازهای اقتصادی و نبود سواد بحران را نیز از دیگر عوامل مهم و تأثیر گذار بر این موضوع می داند و معتقد است که دانش مقابله با بحران از نیازهای جدی شهروندان در شرایط کنونی است.

وی با اشاره به تفاوت بین فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی می گوید: قرنطینه را خود فرد اجرا می کند و مسایل و زمان در آن مشخص است، اما فاصله گذاری اجتماعی این گونه نیست و چه بهتر که این مهم را به یک فرهنگ در زندگی تبدیل کنیم تا تلفات و استرس کمتر شود.

به عقیده این جامعه شناس، کرونا علاوه بر ایجاد موج ناآرامی سلامتی، تندرستی روانی شهروندان را نیز مورد آسیب قرار داده است، لذا باید با استفاده از تمامی ظرفیت های ارتباطی و رعایت اصول بهداشتی، حلقه های ارتباطی را حفظ کنیم.

ولدبیگی یکی از بهترین راه کارها برای کاهش خطرات فاصله گذاری اجتماعی را تقویت شبکه های اجتماعی و فرهنگی می داند و می افزاید که از هر مسیری که می توان باید محدودیت های حوزه ارتباطی را که برای خود تعریف کرده ایم کم کرد و به طور مثال با ارسال یک پیام مثبت و یا یک پیام سلامت برای دیگران می توان حلقه ای ارتباطی را بزرگتر و فاصله گذاری اجتماعی را بیشتر رعایت کرد.

وی معتقد است که شهروندان در استان کردستان باید خطر کرونا را به عنوان میدان مین تلقی کنند و با کمی رعایت این مهم را جدی بگیرند و تا قبل از اینکه سازمان های نظارتی مجبور به اعمال سیاست های اجباری شوند با دانش، فرهنگ و شعور آن را کنترل کنند.

حال با این فرمان که پیش می‌رویم معلوم نیست سفرهای هفته بعد و هفته‌های بعد که هوای شهر رو به گرما می‌رود به چه شکلی خواهد بود. اما بهتر آن است که با اندکی بینش تهدید را به فرصت تبدیل کنیم، چه بسیار انسان‌هایی که در شرایط سخت و دشوار زندگی قله موفقیت را فتح کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی فاصله گذاری اجتماعی جامعه شناس رعایت فاصله خانه نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۴۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح برخورد با ناهنجاری اجتماعی آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:ضمن قدردانی از مردم قانون‌مدار و مقید به رعایت ارزش‌ها و موازین دینی و اخلاقی، طرح حجاب و عفاف را از امروز در تمام معابر و اماکن عمومی آغاز و با جدیت بیشتری دنبال خواهد کرد. 

در این اطلاعیه از تمام شهروندان، بویژه دختران و بانوان درخواست شده به منظور رعایت قانون و حفظ ارزش‌ها و هنجار‌های ملی و مذهبی، حریم حجاب و عفاف را آنگونه که شایسته است، رعایت کنند.

پلیس ضمن اطمینان از رعایت موازین اخلاقی و حریم عفاف و حجاب توسط شهروندان، یادآور شده، براساس وظایف خویش، با ناقضان قانون حجاب و عفاف برخورد قانونی خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • آمادگی پليس کردستان برای اجرای طرح نور "عفاف و حجاب"
  • کاهش فاصله طبقاتی، عدالت اجتماعی و تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی
  • رعایت حجاب از ادارات استان سمنان آغاز شود
  • آغاز طرح برخورد با ناهنجاری اجتماعی آذربایجان غربی
  • ۲۱۰ هزار نفر در طرح ضیافت بهاری در زنجان شرکت کردند
  • آمار جهانی کرونا؛ هنگ کنگ رکورددار فوتی‌های روزانه
  • رعایت عفاف و حجاب جهاد با دشمنان اسلام است
  • آمادگی پلیس کردستان برای اجرای طرح نور عفاف و حجاب
  • آغاز اجرای طرح نور برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
  • آغاز طرح برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی